Wat is jouw spiekmethode?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat is jouw spiekmethode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:40

Hoihoi!

Iedereen spiekt weleens op een toets, hoe doe jij het?

Ik heb mijzelf het Elfs (LotR) alfabet aangeleerd, waarvan ik de letters nu vloeiend schrijf en lees. Ik kan gerust mijn hele arm volzetten, waarop de leraar dan zegt: "Wat mooi, heb je een tattoo?" Mijn antwoord luidt dan: "Nee, ik verveelde me tijdens de les." ;) Erg handig, niemand heeft wat door!

Wat is jullie methode?

nine1987

Re: Wat is jouw spiekmethode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:40

Geen.. Gewoon leren voor een toets..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:44

Haha dat is wel heel erg. Elfs aanleren om te spieken. Wel een goeie eerlijk gezegd. Ik heb 1x gespiekt en dat deed ik met een papier die ik van tevoren al had gemaakt maar het leek alsof ik hem tijdens de toets had gemaakt. Deze een beetje onder je andere blaadjes schuiven en je hebt een spiekbrief. Leraren verwachten kleine spiekbriefjes dus de grote vallen niet op haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:50

Haha, die is ook wel mooi! We deden ook ooit iets in de klas met meerkeuze vragen, we hebben toen de tafels in 4 denkbeeldige vakken verdeeld, met A, B, C en D. Iedereen legde zijn hand dan op het vlak waarvan we dachten dat het het antwoord was, en als we het eens waren schreven we het op :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:51

Leren :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:55

Leren inderdaad, erg standaard antwoord, maar wel het enige juiste. Ach ik heb ook wel geprobeerd te spieken toen ik op het middelbare zat, maar daarna kom je je bij de eerste grote examenperiode hard genoeg tegen om het direct af geleerd te hebben. :) Leren en begrijpen is het enige wat echt werkt, de rest zijn noodsprongen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:57

Lara_Silver schreef:
Leren inderdaad, erg standaard antwoord, maar wel het enige juiste. Ach ik heb ook wel geprobeerd te spieken toen ik op het middelbare zat, maar daarna kom je je bij de eerste grote examenperiode hard genoeg tegen om het direct af geleerd te hebben. :) Leren en begrijpen is het enige wat echt werkt, de rest zijn noodsprongen...

Haha, ik leer uiteraard ook hoof :+ Heel goed zelfs, maar het is vooral voor noodgevallen. Woordjes SO's enzo... Om net die paar te onthouden die je telkens vergeet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 02:03

Uit het hoofd leren is ook niet je van het. Werkt wel het snelste, maar niets gaat het lange termijn geheugen in. Als ik dat nu zou doen, 4 jarige opleiding met slechts één eindexamen zou dat een hel worden. Herhalen is het sleutelwoord. Ook de leerstof waarvan je geen toets hebt regelmatig herhalen. Dat is volgens mij de meest waardevolle tip die ik je kan geven.. Is heel stom, iedere dag dat uur of 1,5 uur werk voor school, maar het went en de resultaten zijn er naar.

Zo en nu laat ik het woord weer aan andere medebokkers die een daadwerkelijk antwoord hebben op je vraag! :+

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 02:06

Gewoon leren werkt echt het beste maar ik moet toegeven dat bij ons luistertoetsen voor de taal vakken soms wel klassikaal/samen gemaakt werden.

Antwoorden verdelen in lang/midden/kort en met je benen aangeven wat juist leek.
Gestrekte benen was het lange antwoord, recht op de grond midden-lang antwoord en onder je stoel was het korte antwoord. Voor elke taal gingen degene met de hoogste cijfers op de meest zichtbare plekken zitten.

Heb ook wel gehoord dat iemand op een hard kaartje een spiekbriefje had geschreven en die met een platte punaise onder de tafel geprikt die kon je dan naar binnen en buiten draaien :')

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 02:10

Wij hadden in de tweede klas van het atheneum een Latijn lerares die echt veel te introvert was. Durfde nooit ergens wat van te zeggen. Daarnaast hadden wij een werkboek voor Latijn waar de rijtjes in stonden. Deze combinatie resulteerde erin dat iedereen complete werkboeken uit elkaar scheurde, de halve werkboeken erbij hadden tijdens de toets en alsnog kreeg iedereen een 10. :+ Dat is eigenlijk de enige keer (keren eigenlijk) dat ik heb gespiekt. Verder was ik echt een mietje wat spieken betreft, veel te bang voor onvoldoendes als de leraar zag waar ik mee bezig was. :')

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 02:16

Ik moest ooit in de strafstudie een toets inhalen,nee 2 x.
De eerste keer heb ik overgeschreven uit de cursus en de tweede keer foto's met de
gsm genomen.

Leer me dat alfabet :p .

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 02:18

vanuit mn ooghoeken kijken... als het mn beste vriendin is roep ik der heel zachtjes en gebaar ik dat ik even wil kijken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 02:20

Gewoon het boek op schoot houden. Heeft een vriendin van me een keer gedaan in de 2de en wij konden daarna gewoon hardop overleggen. De toets werd dan ook afgenomen in een veel te groot en overvol lokaal waar het gigantisch chaotisch was... Niet zo slim van school natuurlijk.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 02:34

Ik heb geloof ik 1x echt gespiekt met een spiekbriefje en deze tacktiek kwam van een meisje uit mijn klas:

Maak een spiekbriefje en leg deze onder je bovenbenen, wil je spieken schuif je je benen uit elkaar en komt je leraar eraan schuif je je benen weer bij elkaar..
Een leraar zal je niet zomaar vragen om je benen even uit elkaar te doen :')

En als je zo'n enorme rekenmachine hebt kun je daar voor wis- en scheikunde een heleboel inzetten..

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 02:45

Murthul schreef:
Maak een spiekbriefje en leg deze onder je bovenbenen, wil je spieken schuif je je benen uit elkaar en komt je leraar eraan schuif je je benen weer bij elkaar..
Een leraar zal je niet zomaar vragen om je benen even uit elkaar te doen :')

Docent kan je wel vragen op te staan, wat doe je dan? :P

Ik had van die plakbriefjes en die plakte ik dan aan de tafelrand en dan ging ik zo dicht tegen de tafel aanzitten dat mn buik het briefje bedekte, en als ik dan iets wilde weten ging ik gewoon even naar achteren leunen. En als je tegen de tafelrand aankijkt valt dat ook minder op dan helemaal naar beneden kijken bij het briefje onder bovenbeen-voorbeeld.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 03:01

meisjes van mijn school deden onder hun panties briefjes dan een rok aan en als je iets wilt weten dan schuif je je rok iets omhoog of in de binnenkant van je ballerina's een briefje plakken, en dan met gekruiste benen zitten. foto maken met de gsm ook al eens gedaan. en gebarentaal natuurlijk naar de rest van de klas. haha

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 03:37

Oh god wat heb ik niet gedaan :+

Bij wiskunde mocht ik de klas niet meer in, dus maakte mijn toetsen op de gang. Uiteraard gewoon met m'n boek op de stoel naast me :)

Bij economie zei ik altijd tegen de docent dat ik de vraag niet snapte, de beste man kwam uit Egypte en was de Nederlandse taal nog niet helemaal meester. Hij maakte dus ook niet zijn eigen toetsen dus snapte niet wat ik niet kon snappen aan de vraag. Als ik bleef doorzeuren dat ik het niet snapte gaf hij me gewoon het antwoordvel. Ik heb dat hele jaar tienen voor eco gehad :)

Bij Duits scheurde ik gewoon de woordenlijst die we moesten leren uit mijn boek mijn welgemeende excuses voor de mensen die na mij dit boek kregen , knipte deze in blokjes, en stopte het in mijn etui. Ik was te lui om de woordjes over te schrijven en kwam er vaak de ochtend van de toets pas achter dat we een toets hadden, dus had alleen de tijd in de trein om me 'voor te bereiden'.

Bij bedrijfskunde zei ik altijd dat ik m'n rekenmachine was vergeten en vroeg dan of ik m'n telefoon mocht gebruiken als rekenmachine. Dus ik googelde alle antwoorden en overlegde via whatsapp met m'n classmates.

Voor alle andere vakken heb ik altijd braaf geleerd, en als ik dat niet had gedaan was ik ook heel goed in het aanvaarden van een 1.

En ja, ik ben met hoge cijfers geslaagd, gewoon door te leren en zonder af te kijken :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 03:42

De mensen die goed zijn voorin de klas laten zitten en de toets laten maken op een laptop met lettertype 20 :Y) . Ik was altijd één van de personen die voorin op de laptop zat, de antwoorden mocht je achteraf mailen, en als je dat na de toets "vergat" mocht je ze ook een paar uur later mailen :D .

Maar dan moet je alleen wel een hele naïeve docent hebben :+ .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 05:43

Ik was zeer bedreven in het maken van allerlei spiekbriefjes ik had ze echter nooit nodig omdat als ik een spiekbriefje maakte het zo goed in mijn hoofd zat dat ik dat niet meer nodig had. durfde ze ook, eenmaal gemaakt, toch niet te gebruiken.

Ik ben toen over gegaan op het standaard maken van een samenvatting. Dan hoefde ik de stof maar een keer door te nemen en koste mij nauwelijks inspanning of tijd.

Ik liet wel altijd iedereen mee kijken die maar wilden tijden toetsen en examens en iedereen ging graag naast mij zitten.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:10

Ik schreef hele toetsen op de band van toen die bjorn borg boxers in waren... :')

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:59

Omdat het niet de bedoeling is om topics te openen over hoe je onder je huiswerk uit kunt komen, (ook spieken valt daar onder) hier dan ook een slotje.