Stoppen met slechte e nummers wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Stoppen met slechte e nummers wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:55

Ik ben nu twee weken geleden gestopt met het eten van slechte e nummers. Ik eet alleen nog natuurlijke e nummers. Ik ben me rot geschrokken wat fabrikanten in ons eten stoppen en dat de E.U bepaalde e nummers goedkeurt die in bijvoorbeeld Canada en Denemarken zwaar verboden zijn. Sommige stoffen in ons eten zijn dus danig chemisch dat ze bij het minste of geringste al in de brand vliegen. Dat wil je toch niet eten?

Sinds ik gestopt ben heb ik veel meer energie en zit ik stukken beter in me vel. Ik vroeg me af of er ook meer mensen zijn die slechte e nummer vermijden en of zij hier alternatieven voor hebben gevonden.

Momenteel heb ik nog geen enkel potje knakworsten of kroketten gevonden die 'veilig' zijn.

Ben erg benieuwd of hier nog meer mensen mee bezig zijn.

Vjestagirl

Re: Stoppen met slechte e nummers wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:57

Ik heb erover gedacht, en heel veel gelezen (ook bijvoorbeeld vanuit Wageningen, waar ze veel voedingsmiddelen onderzoek doen) en ik ben tot de conclusie gekomen dat het allemaal lang zo slecht niet als veel mensen willen geloven, en dat er niets in ons eten zit wat in normale hoeveelheden schadelijk is voor onze gezondheid.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:58

Heb je toevallig ook een link met slechte E nummers? Ik wel geinteresseerd, maar denk dat het bijna niet te doen is om e nummers uit je voeding te bannen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:59

Sterke wodka gaat ook bij het minste en geringste branden, maar wil niet zeggen dat het chemisch is.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:00

Ik ben er niet mee bezig maar wel geïnteresseerd in de 'slechte' E-nummers. :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:00

ik probeer zoveel mogelijk vers te koken en zo min mogelijk uit pakjes en potjes, maar soms heb ik wel eens een luie dag en dan moet het maar haha.

Daarbij zoals Vjestagirl ook zegt, gewoon met mate eten, dan hoeft het echt niet slecht te zijn, zoals met alles :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:01

Er is een boekje "wat zit er in uw eten" ISBN: 9789077788288 waarin uitgelegd staat wat goede en slechte e-nummers zouden zijn.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:02

en er zijn voor je mobiel ook e nummer apps die met kleurtjes aangeven hoe goed of slecht ze zijn en over het algemeen klopt dat wel aardig :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:04

over het algemeen eet ik alleen verse groente en fruit. 2 bruine broodjes en als beleg kipfilet of rosbief.
Denk dat het wel meevalt bij mij maar ben wel erg benieuwd. :j

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:04

Nou opzich is ethanol wel een chemische stof :P . En in grote hoeveelheden ga je er dood aan. :D
Als je er normaal mee omgaat valt het reuze mee. En dat zal denk ik zo zijn met de meeste E-nummers.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:06

Er is een hele fijne app te downloaden in de appstore en playstore. E nummer vrij heet de app.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:06

Dat is het. Dat vind ik ook het grote nadeel aan dat boekje. Er staan stukken in "van stof E3zoveel is het aangetoond dat het kanker veroorzaak". Tuurlijk. Dat is het van tomaten en brood ook. De vraag is: in welke hoeveelheden moet je het binnen krijgen voordat je er kanker van krijgt? En in welke hoeveelheden voor een verhoogd risico?

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 14:07

Ik gebruik inderdaad die app altijd in de winkel, met als resultaat dat ik regelmatig nu producten terug in het schap leg. Lidl heeft veel goede producten omdat ze in Duitsland toch wat strenger met E nummers omgaan.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... mmers.html

Je hebt heel veel sites met alle e nummers maar dit hierboven is er een van.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:08

ging niet helemaal goed
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 08-01-14 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:11

Lepeltje schreef:
Nou opzich is ethanol wel een chemische stof :P . En in grote hoeveelheden ga je er dood aan. :D
Als je er normaal mee omgaat valt het reuze mee. En dat zal denk ik zo zijn met de meeste E-nummers.

Eigenlijk is alles natuurlijk chemisch ook natuurlijke stoffen zijn chemisch immers kan je ieder levend wezen zien als een soort chemische fabriek en verlopen er veel chemische processen in je lijf. Volgens mij word hier eigenlijk synthetisch bedoeld.

Maar veel natuurlijke dingen zijn ook gevaarlijk of ongezond om op te eten, er bestaat een enorme hoeveelheid aan giftige planten die je zo uit de tuin kan plukken in een gemiddelde woonwijk :Y) en echt echt echt niet moet eten!!
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 08-01-14 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:13

Er hoeft helemaal niets mis te zijn met chemische of synthetische stoffen. Er zijn dingen die wel en dingen die niet geschikt zijn voor consumptie.

Er is een gigantisch schandaal geweest over paardenvlees. Paardenvlees waar niets mis mee was, niet besmet of niets, en toch is het allemaal vernietigd. Waarom zouden ze dat doen als ze aan de andere kant giftige stoffen in ons eten zouden stoppen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:21

Mij is het eigenlijk te veel werk om elk pakje en blikje na te gaan op slechte E-nummers, maar ik ben wel steeds meer aan t koken met alleen maar verse ingrediënten. Alle sausjes en soepen maak ik zelf.. Ik heb een moestuin die elk jaar groter wordt.. Brood en gebak maak ik vaak zelf.. En vlees eet ik niet. Het gaat me ook niet alleen om de slechte stoffen die ik zo niet binnen krijg.. maar vooral ook om de goede stoffen uit oa zelfgeteelde groente. Onbespoten en vrij van kunstmatige groeimiddelen.. die zijn in mijn ogen nog veel slechter dan de E-nummers.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:47

Ik denk dat dit beter tot zijn recht zou komen op Voedertijd, dus daar verplaats ik het even voor jullie heen. :)

MW -> VT

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:04

Ik kook ook (vrijwel) alleen met verse producten en kruiden, en dus zonder pakjes en zakjes. Daarin zitten niet alleen allerlei E-nummers, maar ook onnodig veel suiker, zout en andere 'verbeteraars'. En zelf verse tomatensaus maken of koekjes bakken is ook gewoon veel lekkerder en leuker :D
Als je bij anderen eet heb je natuurlijk weinig keus - ik ga niet miepen als er dan een blik soep wordt opengetrokken of saus uit een pot wordt gebruikt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:20

Ik onderzoek mijn producten niet op E nummers.
Wel kook ik zo veel mogelijk vers en zonder pakjes.
En het is mij opgevallen dat mijn eten er een heel stuk lekkerder van is geworden!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:28

Weet iemand of producten zonder slechte E-nummers veel duurder zijn?
Zit namelijk te twijfelen D:

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:39

Vjestagirl schreef:
Er hoeft helemaal niets mis te zijn met chemische of synthetische stoffen. Er zijn dingen die wel en dingen die niet geschikt zijn voor consumptie.

Chemische en synthetische stoffen zijn verzurend!
Meet je P-H waarde eens (zuurgraad)
Laat die chemische troep een tijdje wegen ga eens alleen echte voedingsmiddelen eten
zoals groente fruit ,noten, zaden etc.
en meet dan nog eens je P-H waarde 8-)

Dan merk je heel veel verschil.
Meer energie, geen hoofdpijn/migraine (en nog een scala van (vage) klachten)
Die klachten verdwijnen dan helemaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:22

unamie schreef:
Vjestagirl schreef:

Chemische en synthetische stoffen zijn verzurend!
Meet je P-H waarde eens (zuurgraad)
Laat die chemische troep een tijdje wegen ga eens alleen echte voedingsmiddelen eten
zoals groente fruit ,noten, zaden etc.
en meet dan nog eens je P-H waarde 8-)

Dan merk je heel veel verschil.
Meer energie, geen hoofdpijn/migraine (en nog een scala van (vage) klachten)
Die klachten verdwijnen dan helemaal.

IK heb maanden zonder pakjes ed gekookt (alleen vers en zelf ingevroren voedsel), geen melk/eieren en weet je.... nog steeds heftige migraine aanvallen en last van mijn gewrichten.
Dus je kunt niet zomaar zeggen dat die klachten helemaal verdwijnen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:22

@Brainless
Heel vervelend zeg!
Heb je ook je P-H waarde gemeten (kan dmv urinestrips)
Soms duurt het best lang voordat de zuurtegraad weer helemaal hersteld is.
Soms kan het ook in de wervels/ribben zitten
Een orthomanueel kan ook verlichting geven .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:33

Het dieet was in eerste instantie niet voor mij, maar voor mijn kids (allergie).
Ik kook nog steeds voor 95% zonder pakjes (en zoveel mogelijk ei/melk vrij).

Zelf heb ik mijn rug en bekken gebroken gehad, dus kan/mag niet naar een manueel therapeut.
Daarnaast heb ik slijtage gekregen in gewrichten (door oa de scheve stand welke ik nu heb) waar ik nu ook in bepaalde gewrichten ontstekingsverschijnselen heb.

Maar ik heb al mijn hele leven last van mijn knieën en geen enkel dieet (oa melk/varkensvleesvrij en homeopathie enz) heeft daar verlichting in kunnen geven. Pas na mijn operatie daaraan is de pijn sterk verminderd.