Nieuwe start op paar uren rijden van thuis... wie nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Nieuwe start op paar uren rijden van thuis... wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:50

Ik en mijn vriend zijn alletwee echte buitenmensen. Waar we nu wonen is het wel rustig etc en de paarden staan niet te ver maar het is wel in een wijk. Luxe situatie hoor maar ergens kriebelt het om gewoon wat verder weg en vooral heel rustig en heel mooi te gaan wonen.
Zo hebben we ons oog op iets in de Belgische Eifel laten vallen met heel veel grond :D . Wie weet kunnen we er een ruiterstationnetje openen aangezien er daar wel mogelijkheid voor is. We hebben wel wat plannen.
Maar... het is wel 2.5 uur rijden van waar we nu wonen en ik vrees dat er hier een paar helemaal in "paniek" gaan geraken als we het vertellen.
Er is natuurlijk nog niets gepland of iets dergelijks. Mijn vriend is bv ook zijn werk al even beu en wil ook eens iets helemaals anders. We hebben alletwee het gevoel dat 2014 HET jaar moet worden. Niets concreets dus maar we zijn er wel over bezig. Bovendien moet mijn vriend daar dan zeker werk vinden en ik hoop wat binnen te halen met basic overnachtingen voor paard en ruiter. We zien nog wel, weet je.
Ik zie het er romantische wel van in, ouders en vrienden die komen logeren. En eerlijk is eerlijk, zoveel volk komt er nu echt niet over de vloer! Dus moet je daarvoor in Vlaanderen blijven wonen?
Toch is mijn grootste "schrik" dat ik er misschien wat ga vereenzamen ofzo...

Wie heeft dit nog gedaan en hoe is dat verlopen? Heb je er geen spijt van? Graag wat ervaringen, eventueel tips ofzo.

Anoniem

Re: Nieuwe start op paar uren rijden van thuis... wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:09

Doen, anders krijg je er later spijt van :D En je kunt beter spijt hebben van dingen die je wel hebt gedaan ;)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:20

Als je de kans hebt moet dit echt doen! Dromen is ook fijn maar als het echt concreet kan worden is dat zalig :D Je vriend kan er werk vinden, en geef toe 2,5u rijden is niet onoverkomelijk hoor ;) Ik zou je zo nadoen als ik de kans had!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:26

Ik zou het doen op 2 voorwaardes:
1) je vriend heeft er ander werk.
2) je hebt óf het geld van jouw ruiterpension niet echt nodig en het is alleen maar een extraatje, óf je hebt van te voren gedegen marktonderzoek gedaan en je weet 100% zeker dat er vraag naar is.

Als je daaraan kunt voldoen zou ik zeggen: ga ervoor!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:49

Moeten we natuurlijk nog iets vinden naar onze zin en binnen ons budget haha.
Gelukkig hebben wij ons huidige huis voor weinig geld kunnen kopen en zouden we het zo kunnen verdubbelen bij verkoop. Genoeg om iets te kopen richting de Ardennen. Het ene dat we op het oog hadden is jammer genoeg al in optie. :(

@ Vjestagirl: dat zijn idd dingen die zeker van belang zijn en waar we rekening mee houden! We gaan natuurlijk niet over 1 nacht ijs.

Ik denk dat ook wel, wij zijn nu begin de 30 en, ondanks dat we het zeker niet slecht hebben, ik me niet kan inbeelden dat ik dit leven voor altijd zou leven. Ik mis iets!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:53

Als je begin dertig bent dan echt nu doen. Tweeënhalf uur?? dat is peanuts en het voordeel is wel dat wanneer er dan mensen komen je echt contact hebt ipv even snel een bakkie. Als jullie daar wonen is het misschien wel rustig maar eenzaam kun je ook zijn met duizend man om je heen, ik voel me nooit eenzaam ondanks dat we echt heel eenzaam wonen. DOEN.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:54

Als je het geld hebt? Doen! Ik ben verhuisd en dat is ruim 2 uur rijden van vrienden en familie. Geen probleem, kost alleen wat meer tijd om alles te plannen. Vereenzamen zou vooral aan jezelf liggen. Neem de moeite om oude contacten te onderhouden. En inderdaad, heerlijk toch als ze lekker bij jullie over de vloer komen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:58

Doen, als je je dromen waar kan maken moet je het altijd doen ! :D

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:31

Als je het financieel rond kan breien (wat Vjesta al zegt) zou ik zeker de sprong wagen :j Nu is echt hét moment om zoiets te ondernemen, als je allebei het gevoel hebt iets anders te willen en nog niet door kinderen meer gebonden bent aan een plek. 2,5 uur rijden is een kippeneindje als mensen echt willen.

Probeer alleen ook wel naar het realistische deel te kijken. Vermoed dat je dat wel doet, zo klink je wel, maar wat nu romantisch klinkt is straks natuurlijk gewoon hard werken. Als je dat goed uit kunt denken & je bent er dan nog steeds enthousiast over, gewoon proberen!

Ik ben 'slechts' een uur rijden verderop gaan wonen en ben gaan samenwonen bij mijn toen nog vriend, maar heb daarvoor ook wel echt letterlijk alles achter gelaten: huis, vrienden, meubels, werk... Ben nog steeds blij dat ik de sprong gewaagd heb want zou niet meer terug willen, hoewel het best even pittig is geweest. Maar scheelt natuurlijk enorm dat ik bij mijn vriend introk en daar al een stabiele basis had opgebouwd. Dus niet echt te vergelijken met jullie situatie ;)

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:32

Joolien schreef:
Doen, anders krijg je er later spijt van :D En je kunt beter spijt hebben van dingen die je wel hebt gedaan ;)

Mee eens!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:36

Ik zou kijken of je niet eerst iets kan huren. Wij gingen naar Drenthe op 180km van oude huis. Wij wilden ook buiten wonen. Eerst gaan huren en gaan kijken naar woonhuizen waar de paarden aan huis konden.

Helaas kon ik slecht wennen en miste familie. Gelukkig hadden we een huurhuis en kon mijn man hier heel goed aan het werk ( vrijwel overal ) dus zijn we weg gegaan. We zijn bij familie in het dorp gaan wonen, wat ook niet echt ''ons ding'' is. Helaas moeten kopen, dus we kunnen nu niet zomaar weg. Maarw e overdenken wel wat we willen over een tijdje.

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:45

Ik ben laatst in de Duitse eifel geweest, echt prachtig daarzo!
Ik denk dat heel veel mensen om in die omgeving zouden willen wonen,
maar uit praktische overweging toch afhaken.
denk aan werk aan het belangrijkste punt "werk", er is daar niets, dus ook weinig werkplekken..
Een ruiterstationnetje is natuurlijk helemaal geweldig, maar ik denk dat de markt daar wel anders is, en naar mijn mening kan je daar absoluut niet van rondkomen, dus hoe snel heeft je vriend een nieuwe baan waar hij voor 2 personen verdiend? en wat als hij die baan heeft, ga je dan metteen verhuizen, of kijk je het goed aan of hij er niet uitligt na 2 maanden omdat het niet klikt tussen de partijen.
Ik ben het eens met de opmerking je krijgt spijt van de dingen die je niet doet, echter heb je nog meer spijt als je als in de financiele problemen komt en daar nog 10 jaar van de blaren moet zitten..
Je kan ook nu al een balletje opgooien bij je familie, beetje over "dagdromen" met hun, zo komt het niet als een verassing, en daarbij ; "alles went" ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 16:48

Jaja, we bekijken alles nuchter hoor. Ik weet ook dat het "romantische" wel eens minder romantisch kan zijn als je bij een pak sneeuw alles moet gaan onderhouden :D .
En het geld hebben, da's ook zoiets ... zal te zien zijn voor hoeveel we ons huis kunnen verkopen. Ik heb wel een gedacht maar stel dat dit niet lukt?
Je kan daar voor relatief weinig geld een hele lap grond kopen, meestal deel bouwgrond en dan deel landbouwgrond. Ideaal hoor! Maar dan moet je alles natuurlijk nog bouwen.
Als je iets koopt wat er al stond heb je toch dikwijls nog veel kosten. Er staat dan wel bv met extra stalling totdat je die dingen ziet...
Wij hebben altijd gedroomd van zo'n logbuilding met zo'n groot terras op het eerste verdiep haha.
Maar dan is het huis, stallingen, bijbouw voor gasten, alles afzetten voor de paarden. Paddocks voor logées.
Kleine piste zou ook handig zijn :D .
Dus als we er mee doorgaan gaat het nog heel goed tellen worden en nog eens tellen en nog eens tellen want ons zwaar in de schulden steken wil ik ook niet. Het zo al wel welletjes allemaal.

Eigenlijk ben ik nogal een gewoontedier maar soms word ik daar ook helemaal gek van. Ik zou uit gemak gewoon alles kunnen laten voor wat het is maar langst de andere kant... En ja er zijn zoveel mensen die toch gewoon grond kopen en bouwen!

@ Hafamaz: klopt, heb je helemaal gelijk in! Is dus ook iets om allemaal in het achterhoofd te houden. Daarom zouden we bv niet te ver van Luik willen wonen waar toch allicht iets meer werk te vinden is. Bovendien is hij aan het proberen het leger binnen te geraken. In het begin ook geen vetpot maar éénmaal op gang, is dat toch een mooie job.

Ach, we mogen ook wat dromen hé en toch ga ik dat allemaal eens goed bekijken!
Mijn vriend zou zeggen "wat gaat er toch allemaal in dat hoofdje van je rond" ... wel ja dat dus!

Huren is voor mij geen optie... paarden/honden/katten moeten ook dan mee en zoek zoiets maar om te huren waar dat allemaal kan. En dan zit je ook meteen te teren op het geld dat eigenlijk in een huis moet!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 16:54

Enfin, er gaat zowat vanalles door mijn hoofd en daarom vroeg ik het hier even om te horen of er mensen zijn die dat ook echt doen!
En hoe ze dat ervaren qua sociaal contact, centjes etc.
Ik ken wel koppels die dat gedaan hebben hoor maar meestal mensen die op pensioen zijn en die dan daar gaan wonen en dus kunnen leven van hun uitkering... maar dat is zo laat.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:11

Doen Dana!
Wij komen wel helpen klussen in de vakanties.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:14

Ik denk dat ik het zo zou doen, maar dan alleen wel met enige financiële zekerheid, dus een baan…..

Missers maken, fouten maken, allemaal niet erg, maar met een dikke schuld zitten omdat iets mislukt lijkt me wel erg.

Maak dus gewoon een goed plan en maak de sprong. Morgen kan je wel dood zijn

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:17

ja hoor van Rotterdam naar Friesland
Nooit geen spijt van gehad.... geen seconde.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 17:29

Het is wel de bedoeling dat rondkomen met de centjes wat ons huidige huis zou opbrengen.
Dus stel dat we toch niet aarden dan zouden we in principe terug kunnen verkopen en terug naar hier komen. Even rooskleurig voorgesteld.
Moest het pension iets worden dan pas zou ik investeringen durven doen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:40

Wauw Daan wat een evt stap voor jou en P.
Ik weet zeker dat jij niet vereenzaamd, kan t me niet indenken iig.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:42

Hee een Klingenaar, wat leuk! Dat is dicht bij voor mij :)

Als je een serieus en uitvoerbaar plan hebt, dan zeg ik doen! Je leeft maar een keer, maak er het beste van :):)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 17:58

CarinaR schreef:
Wauw Daan wat een evt stap voor jou en P.
Ik weet zeker dat jij niet vereenzaamd, kan t me niet indenken iig.

Hihi ja we zullen dat allemaal nog zien he. We spraken er af en toe wel eens over maar de laatste tijd steeds meer.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 15:01

Er zijn zich nu al concrete plannen aan het vormen.
We hebben een pand op het oog dat interessant is...
Een overbruggingskrediet met de bank zou geen probleem mogen geven.
Nu nog zekerheid over het feit dat we op die plek iets mogen starten, bestemmingsplan dus. Ik weet wat het bestemmingsplan is (ZACC) maar vind niet concreet de mogelijkheden voor deze zone... dus nog wat verder zoeken en vragen.
Ivm onze inkomsten zijn we er ook stilaan uit en over twee weken hebben we een afspraak met een boekhouder. Volgende week woensdag gaan we nog eens terug met de makelaar. Vorige zondag zijn we al eens op prospectie geweest en zag er op zich wel uit om iets te kunnen maken.
Kortom heel spannend en als er niet van komt heb ik in ieder geval mijn duist (omdat het in de oost-kantons ligt) kunnen oefenen en mijn frans (omdat het in provicie Luik is). Dus ja, stel je voor. Ik vind het wel spannend maar het idd nu of nooit en het feit dat ik de laatste week al heel goed geslapen heb (wat al lang geleden was) zegt me ook wel iets. Ik lig in ieder geval 's nachts niet wakker te piekeren!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:38

Gaaf!!!!! *\o/*

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:04

Heel erg gaaf inderdaad!!

Ik snap dat er wat reacties zullen komen van ' :oo :? :oo -O- Wat doen jullie nu :oo :? :ooo -O-' maar daar moet je je niks van aantrekken. Als mensen om je geven, gaan ze blij zijn dat jullie een stap nemen naar jullie geluk toe.

Ik ben in m'n uppie naar de andere kant van Nederland vertrokken om samen te gaan wonen met m'n vriend. (320 km verderop)
Het is gelukkig allemaal super uitgepakt. Ontzettend leuke mensen leren kennen (allemaal op eigen houtje, niet via m'n vriend), 2 hele lieve katjes aangeschaft, mooi huisje gevonden, leuk werk, kortom; ik ben goed terecht gekomen.
Ben erg blij dat ik deze stap genomen heb.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:16

Om niet te vereenzamen in die regio's zeker belangrijk dat je de taal spreekt / probeert te spreken. Duitstaligen willen alleen Duits spreken, Walen alleen Frans. Het zijn een beetje ons-kent-ons mensen, je zult zeker in het begin hier extra energie in moeten steken. En als je wat laat doen / koopt, doe het vooral bij mensen uit de buurt.