Moeder rookt achter onze rug

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanca

Moeder rookt achter onze rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:20

-Weet niet zeker of het hier goed staat-

Mijn moeder heeft heel haar leven gerookt.
Ik en mijn zus zijn daar nooit voorstaander van geweest, en hebben dat ook altijd gezegt gehad.
Nu is ze in augustus voor de 2e x geopereerd in haar hersenen (aneurysma) en de dokter zei natuurlijk ook dat het beter was te stoppen.

Na de operatie is ze dan ook gestopt.
Wat waren ik en mijn zus (en de familie) fier en blij.

Nu sinds een tijdje, merken we dat ze achter onze rug terug rookt.
We begrijpen dat het moeilijk is te stoppen na zo'n lange tijd... Maar toch. We zijn zo 'teleurgesteld'
En zeker, omdat ze het achter onze rug doet...

Nu rookt ze wel minder, omdat ze het verborgen wil houden en dus altijd moet zoeken van waar en wanneer.

Maar zouden we dit moeten vertellen dat we het weten?
Of zo doordoen? Dan rookt ze toch al minder...

Zijn er nog mensen die zo iets hebben meegemaakt/ aan de hand hebben? :(

MarlindeRooz

Re: Moeder rookt achter onze rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:21

Ik zou iets een aansteker kopen oid, en geven van "hier, die heb je nu weer nodig" oid. :=

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:24

MarlindeRooz schreef:
Ik zou iets een aansteker kopen oid, en geven van "hier, die heb je nu weer nodig" oid. :=

Hele goede, gewoon verder niks over zeggen en op zo'n manier confronteren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:26

VisibreTeam schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hele goede, gewoon verder niks over zeggen en op zo'n manier confronteren :j

Dat vind ik niet. Je kunt ook gewoon rond te tafel gaan met je moeder (samen met je zus) en zeggen dat je het weet en dat je daardoor wel een beetje teleurgesteld bent in haar.

ilaan

Gewoon ermee confronteren. Dat ze het stiekem doet vind ik wel een beetje raar. Je hoort elkaar toch te kunnen vertrouwen?

In ieder geval succes.. Vervelend!

Sabinee__

Je moeder is een volwassen vrouw die recht heeft op haar eigen keuzes en fouten. Lekker laten gaan dus.

Ik vind dat zij aan jullie geen verantwoordelijkheid hoeft af te leggen waarom ze wel of niet rookt.
En dat ze het stiekem doet geeft dus een bepaalde sfeer in het gezin aan vind ik, ze heeft dus niet het gevoel dat zij het mag, wat nergens op slaat want nogmaals het is een volwassen vrouw die zelf mag bepalen.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 08-01-14 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:27

het feit dat ze het stiekem moet doen lijkt mij een teken dat ze bang is om jullie teleur te stellen en ik denk dat je beter met meer begrip hiermee om kan gaan dan haar op zo'n lelijke manier te confronteren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:28

Heel herkenbaar. Ik houd gewoon mijn mond. Het is tenslotte haar lichaam en haar beslissing.
Ze is oud en wijs genoeg om zelf te beslissen wat ze doet. Ik ben ook teleurgesteld maar goed, ik zal haar ook vaak zat teleurgesteld hebben in het verleden. Leven en laten leven zeg maar. Ik zeg dus niks ook al merk ik het wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:28

Murosch schreef:
het feit dat ze het stiekem moet doen lijkt mij een teken dat ze bang is om jullie teleur te stellen en ik denk dat je beter met meer begrip hiermee om kan gaan dan haar op zo'n lelijke manier te confronteren.

Precies. :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:31

Ik zou d'r persoonlijk wat van zeggen, je mag best tegen haar zeggen dat je teleurgesteld bent in haar. Ze is dan wel je moeder, maar ik vind dat je het op een nette manier gewoon tegen je moeder mag zeggen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:31

Sabinee__ schreef:
Je moeder is een volwassen vrouw die recht heeft op haar eigen keuzes en fouten. Lekker laten gaan dus.

Ik vind dat zij aan jullie geen verantwoordelijkheid hoeft af te leggen waarom ze wel of niet rookt.
En dat ze het stiekem doet geeft dus een bepaalde sfeer in het gezin aan vind ik, ze heeft dus niet het gevoel dat zij het mag, wat nergens op slaat want nogmaals het is een volwassen vrouw die zelf mag bepalen.

Inderdaad.. Sluit me hier volledig bij aan..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:32

Sabinee__ schreef:

Kan ik mij alleen maar bij aansluiten.
Buiten dat moet je stoppen omdat je het zelf wilt en niet omdat jekinderen dat van je 'verwachten'

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:37

Sabinee__ schreef:

Nou inderdaad! Ik vind het eerder erg dat ze het stiekem moet doen..
Wel vind ik dat ze er eigenlijk gewoon open over moet zijn. Ongeacht de sfeer in huis.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:37

Ik begrijp het wel, TS is twee keer haar moeder bijna verloren aan een aneurysma en vervolgens wordt er stug doorgerookt. Ik zou woest zijn denk ik.. het idee dat je op je 21e je moeder zou kunnen verliezen omdat ze niet kon stoppen met roken is toch vreselijk?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:38

Ts haar moeder is volwassen, eigen keuze's... Maaaar ze heeft ook kinderen en daar mag ze ook bezt rekening mee houden. Haar keuze's hebben ook gevolgen voor haar kinderen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:38

Suzanne F. schreef:
Heel herkenbaar. Ik houd gewoon mijn mond. Het is tenslotte haar lichaam en haar beslissing.
Ze is oud en wijs genoeg om zelf te beslissen wat ze doet. Ik ben ook teleurgesteld maar goed, ik zal haar ook vaak zat teleurgesteld hebben in het verleden. Leven en laten leven zeg maar. Ik zeg dus niks ook al merk ik het wel.

Zo zie ik het ook :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:40

Gewoon laten doen.
Mijn moeder is ook geopereerd aan een aunerysma en heeft borstkanker doorstaan.
Helaas tijdelijk gestopt met roken. Maar rookt weer.
Wel.minder omdat ze het zogezegd stiekem doet..
Stoppen met roken is heel heel moeilijk. Dat sowieso

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:41

Daphne__ schreef:
Ts haar moeder is volwassen, eigen keuze's... Maaaar ze heeft ook kinderen en daar mag ze ook bezt rekening mee houden. Haar keuze's hebben ook gevolgen voor haar kinderen.

Exactly! En dáárom vind ik het zéker wel iets waar de kinderen, volwassenen ook nog eens, best wat van mogen zeggen. Gewoon met je moeder eens om de tafel gaan zitten. Kun je zeggen dat je het sowieso niet fijn vind dat ze rookt, maar als ze het dan doet, dat ze hier toch best gewoon eerlijk over kan zijn.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:43

Lastig hoor, ik ben zelf roker maar mijn vader heeft na constatering van copd en een hartinfarct direct moeten stoppen. Ik zou het heel eng vinden als hij weer zou beginnen met roken en ook erg boos op hem zijn. Denk dat ik hem toch wel zou confronteren en desnoods samen stoppen aangezien ik wel rook (maar niet in zijn bijzijn). Ik begrijp wel waarom je dit niet leuk vind het is ten eerste liegen en je verwacht van je ouders toch een bepaald soort vertrouwen en harmonie. Daarbij is het gewoon eng als je naar gezondheid kijkt. Ik zou met je moeder gaan praten en vertellen hoe jij je erbij voelt. Dat je ook bang bent om haar gezondheid, tenminste daar ga ik wel vanuit. Als ik mijn vader alleen al hoor hoesten slaap ik heel de nacht niet meer, laat staan als hij weer zou beginnen met roken.

agnesbuijs

Lekker stiekem laten roken dan rookt ze veel minder dan dat jij haar er nu mee gaat confronteren. Stoppen lukt haar dus gewoon (nog) niet. En ja hier ervaring, mams rookte stiekem tijdens het uitlaten van de hond en paps rookte dan als zij weg was de hond uitlaten.....maar ze rookte stukken minder. Nu is het hek van de dam en staat de hele woning weer blauw.....

anneliesdj

Het is wel haar beslissing maar het is jammer dat ze dat stiekem doet.
Is het niet zo dat ze zelf eigenlijk ook wel wil stoppen maar er gewoon niet af kan blijven?
Dan is ze misschien wel blij als ze weet dat jullie het weten omdat je haar dan kunt helpen.
Vind het idee van MarlideRoos niet zo gek, dan kan ze verder zelf bepalen wat ze ermee doet.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:44

Het is je moeder, een volwassen vrouw die haar eigen keuze hierin maakt.
Overigens als iemand wil stoppen moet dat echt vanuit de persoon zelf komen, stoppen voor anderen houdt geen stand.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:44

Eerlijk gezegd... Denk ik dat ze het stiekem doet omdat ze weet dat het jullie teleur gaat stellen. Misschien schaamt ze zich ook wel.
Maar vergeet niet, dat dat soort operaties je niet in de koude kleren gaat zitten! En in periodes van stress en innerlijke onrust val je dan makkelijk terug op het vertrouwde.
Mijn moeder heeft iets soortgelijks meegemaakt... Ze heeft borstkanker gehad en het is ook beter dat ze stopt. Maar als ze niet rookt heeft ze een ontzettend hoge bloeddruk.
Het roken houdt ze verborgen voor mijn vader, die dit toch niet gaat begrijpen.
Ik ben er ook niet blij mee, want het is toch slecht voor je gezondheid. Maar ik begrijp ook de achterliggende gedachte. Ze weet hoe ik er over denk, maar niet veroordeel omdat ze het toch doet.

Mijn advies: Toon een beetje begrip voor je moeder en vraag haar gewoon op de man af waarom ze weer is gaan roken.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:47

Lastig..
Ik zit zelf ook nu in zo'n situatie, alleen is het niet stiekem maar wel steeds, ja als deze op is ga ik echt niet meer roken.
Moeder heeft een aantal weken geleden een herseninfarct gehad en heeft ontzettend veel geluk gehad hoe ze er vanaf is gekomen. Ze heeft grote kans op herhaling als ze door gaat met roken.

Ze ziet het gewoon niet of ze wil het niet zien. Ik heb geprobeerd om met haar te praten enz. Laatst ben ik zelfs zo boos geworden op haar en er allemaal dingen uitgefloept heb als 'Wil je soms je hele leven in een rolstoel zitten en niks kunnen?' dat soort dingen.

Ze zat daarna met tranen in haar ogen en heeft me dagenlang genegeerd. Maar stoppen? Ho maar
:n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:48

NRJ schreef:
Eerlijk gezegd... Denk ik dat ze het stiekem doet omdat ze weet dat het jullie teleur gaat stellen. Misschien schaamt ze zich ook wel.
Maar vergeet niet, dat dat soort operaties je niet in de koude kleren gaat zitten! En in periodes van stress en innerlijke onrust val je dan makkelijk terug op het vertrouwde.
Mijn moeder heeft iets soortgelijks meegemaakt... Ze heeft borstkanker gehad en het is ook beter dat ze stopt. Maar als ze niet rookt heeft ze een ontzettend hoge bloeddruk.
Het roken houdt ze verborgen voor mijn vader, die dit toch niet gaat begrijpen.
Ik ben er ook niet blij mee, want het is toch slecht voor je gezondheid. Maar ik begrijp ook de achterliggende gedachte. Ze weet hoe ik er over denk, maar niet veroordeel omdat ze het toch doet.

Mijn advies: Toon een beetje begrip voor je moeder en vraag haar gewoon op de man af waarom ze weer is gaan roken.

Ga helemaal mee met deze post. Van die cynische rookhaatacties maak je een roker echt niet vrolijk mee, en wat doen ze dan? Juist :j
In plaats daarvan kun je het beter positief benaderen, spreek bijvoorbeeld af dat als ze bijv. de hele dag niet gerookt heeft, dat jij en/of je zus lekker voor het gezin koken, of een klusje doen in huis. Als "kadootje". Als ze een week niet heeft gerookt met zijn allen op zondag iets leuks gaan doen. Help haar te stoppen, en laat haar inzien dat haar leven jullie veel waard is. Succes ermee!