Ik ben me aan het oriënteren op basisscholen in Deventer. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en daarnaast heb ik graag wat persoonlijke ervaringen, dus ik hoop dat iemand me hier kan helpen.
Momenteel nog geen idee aan welke kant van Deventer we te zijner tijd terecht gaan komen dus dat is voor nu nog even geen factor. Wel heb ik drie kinderen die alle drie een beetje ingewikkeld zijn. Mijn oudste is sociaal niet zo vaardig. Hier zijn we aan bezig maar voor nu is ze vrij kwetsbaar. Mijn middelste heeft vooral heel veel positieve aandacht nodig. Zij is een erg gevoelig kind die gebaat is bij structuur en duidelijkheid. Mijn jongste wordt binnenkort getest vanwege grote vermoedens van hoogbegaafdheid. Hij heeft een bijzondere aanpak nodig om het werkbaar te houden. Het is daarom héél belangrijk dat de leerkrachten bereid zijn om met de huidige school, eventuele instanties en mij (+ mijn ex) om de tafel te gaan om de juiste aanpak uit te stippelen.
In het kort dus de eisen;
Openbaar Goed anti-pest beleid Individuele aandacht Bereid tot diepgaand overleg Ervaring met hoogbegaafde kinderen (liefst een aparte stroom of plusklassen)
Mochten er nog meer vragen zijn dan hoor ik het heel graag!
Dat is sowieso een goede tip. Waarschijnlijk hebben ze nog wel méér tips
Rebel_Jits
Geplaatst: 09-01-14 13:50
Google kan natuurlijk al wonderen doen. Maak aan de hand daarvan een lijst met mogelijkheden en ga gewoon langs bij de scholen. Dan krijg je ook meteen een indruk van de school, het sfeertje en de omgeving. Ik kan me voorstellen dat een school in een rustige buurt aantrekkelijker is dan één aan een grote doorgaande weg.
Beetje dom maar ik zit zelf in deventer op school en ben zelf kind, nu vroeg ik me af of het om basischool gaat of om middelbare? En de leeftijd van de kinderen?
Ik zelf zit op een Montessori school, oudean. Over de oudean zijn mijn ouders en ik alles behalve tevreden over, heb in een paar jaar 15 leerkrachten gehad ofzo. Nu zit ik in groep 8 vlak voor de cito en heeft het niet meer zo veel zin om naar een andere school te gaan, maar als ik in groep vijf zat hadden ze me naar een andere school gedaan. Wel krijg ik ook vereikings materiaal ( meer uitdaging ) omdat ik dat ook nodig heb. De andere montessori scholen zijn wel heel goed zolam ik weet ( van lith, groenenwold etc ), ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Ik heb zelf op het Roessink gezeten, een zeer kleinschalige, gezellige daltonschool. Er hangt altijd een fijne sfeer en de leraren zien goed in hoeveel aandacht en of uitdaging een kind nodig heeft. Omdat het een daltonschool is krijg je zelf wat verantwoordelijkheid in handen, wat voor je jongste misschien erg fijn is omdat dat natuurlijk wel een uitdaging is 'Vroeger' werkten we met een taakbrief, dat is geloof ik nu nog steeds zo. Daarin staat alles wat er die week af moet zijn en het kind mag dan zelf inplannen wanneer hij/zij wat gaat maken (taakbrief inkleuren met kleurtjes van de weekdagen). Pesten heb ik nooit echt meegemaakt, daar zijn ze ook erg op tegen. Ik heb ook nog extra uitdaging gekregen in groep 7 & 8 samen met een paar anderen, we kregen namelijk Frans erbij omdat we zelf aangaven dat we wat extra's wouden.
Dank je! Ook een mooie tip! Wat gebeurde er als je de verantwoordelijkheid zelf niét dragen kon?
xVerax
Geplaatst: 09-01-14 23:28
Dan werd je erin geholpen en begeleid
We hadden ook een meisje toen op school die niet durfde te praten met volwassenen, alleen met kinderen en met haar ouders, daar is toen ook een hele oplossing voor gekomen (weet niet precies wat, maar ze kon gewoon prima meekomen) dus ze zijn wel goed in aanpassingen maken
Okee, dat klinkt zeker positief. Ik heb vroeger zelf zowel op een Dalton als een Montessori gezeten, maar zelfstandig werken was niet helemaal mijn ding. Ik deed eerst de leuke dingen en ging dan lopen dralen
Misschien ook nuttig om eens te kijken op onderwijsinspectie.nl? Kun je de onderzoeksrapporten van verschillende scholen doornemen. Deze zijn goed leesbaar en geven een goed beeld. Voornamelijk het stukje zorg en kwaliteitszorg lijkt voor jou van belang te zijn (kinderen met specifieke behoeften). Succes!
Kijk ook eens bij basisschool adwaita. Hier heb ik vroeger, met veel plezier, opgezeten. Het is een rooms-katholieke school, maar elk kind is daar welkom. Ongeacht geloof. Heb hier een hele leuke tijd gehad vroeger!