Besparen en duurzaamheid e.d. in 2014: goede voornemens?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Besparen en duurzaamheid e.d. in 2014: goede voornemens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:33

Wat hebben jullie voor goede voornemens voor komend jaar op gebied van gezondheid / duurzaamheid / besparen of nog mooier: een combinatie van alles?

Mijn verhaal (benieuwd naar dat van jullie :j ):

Wij gaan nu het 5e jaar in met onze oude woning die nog steeds te koop staat, en ik vind het wel een beetje een sport om onze vaste lasten flink omlaag te brengen zonder dat daarbij de kwaliteit van leven erg sneu wordt zeg maar :P

Niet alleen qua kostenbesparing maar ook voor de vermindering van de druk op het milieu enzo vind ik het toch wel belangrijk om hier aandacht aan te besteden, en het mooie is: deze zaken (besparen, duurzaam / milieuvriendelijk / gezond leven) gaan eigenlijk vaak heel goed samen +:)+

We zijn er natuurlijk nog lang niet vergeleken met de echte die-hards, maar ik vind dat we best lekker bezig zijn :j

Hebben een goede zorgverzekering voor een supermooi prijsje, groen stroom energiecontract ook voor mooi laag prijsje, we krijgen als het goed is behoorlijk goedkoop zonnepanelen op het dak dit jaar waar bovendien 10 jaar volledige garantie op zit en dat was ook een buitenkansje +:)+

Eigen biologisch groententuintje waar ik vorig jaar mee begonnen ben en dit jaar serieuzer mee aan de slag wil. Een composthoop gemaakt om zelf compost te maken als voeding voor de diverse heggen en boompjes en voor de groententuin natuurlijk....en zo komen we meteen mooi van heel wat rommel van de ponies af. Bovendien komen er regelmatig nog wat mensen een karretje mest halen voor hun eigen moestuin, zo helpen we elkaar op een leuke manier. De mest die we dan nog over hebben kunnen we bij een kweker vlakbij brengen, dus daar hebben we verder dan helemaal geen kosten meer aan *\o/*

Voor besparing van gas heb ik een Tajine en een Hooimadam gekocht:
Hiermee breng je eten even kort aan de kook, en vervolgens laat je het zachtjes gaar stoven terwijl je er niet meer op hoeft te letten. In de winter kan de tajine op de open haard (gratis meekoken op de warmte die er toch al is) en in de zomer als het te warm is om de haard aan te zetten, dan gaat het eten in de hooimadam zodat het daarin lekker na kan garen.

Handige bijkomstigheid: als ik dan bvb. Chili Con Carne maak op de haard of in de hooimadam, kan ik zelf gewoon op een normale tijd eten en voor manlief is het 2 uur later ook nog lekker warm als hij eens uit zijn werk komt, geen gedoe met opnieuw opwarmen waarvoor weer extra energie nodig is en waarvan de smaak ook achteruit gaat...het blijft gewoon urenlang heerlijk en dat zonder gas of elektriciteit, slowcooking....leuk toch! :9

Wilde zelf wat meer beweging buiten de deur en heb een post-bezorg-baantje voor een paar uur per week aangenomen: verplichte gezonde beweging in de buitenlucht, leert het dorp en de mensen een beetje beter kennen, doet iets nuttigs voor de lokale samenleving :P en het levert toch ook weer een extra bedragje op dat mooi uitkomt om die dubbele woonlasten een beetje op te vangen, geeft toch wat meer lucht ook al mogen we absoluut niet klagen gezien de omstandigheden :=

Paardjes lopen lekker buiten, kunnen naar buiten en binnen wanneer ze willen en staan aan huis, wei die aan ons huis ligt hebben we gehuurd van de buurman. Ze eten hooi van vrienden een paar dorpen verderop, die hebben te veel en wij kunnen het goed gebruiken dus mooi geregeld zo +:)+

Alles vindt steeds meer zijn plekje, ik hoop dat dit jaar nu eindelijk eens dat huis verkocht wordt en we weer een goede stap voorwaarts maken met de zonnepanelen zowel qua verlaging van de maandlasten als wat betreft onze belasting op het milieu.

Ik hoop dat dat gewoon gaat lukken en de panelen niet ineens niet op het dak blijken te passen ofzo :P

Wel nog een gedoe zeg, ik wil de oude elektriciteits-meter houden maar er is een behoorlijk slimme-meter-maffia gaande dus dat is ook nog even "vechten" met de energieleverancier en netbeheerder :=

Ik wil flink minder draadloos gedoe in huis omdat je toch de hele dag in die straling zit, dat kàn gewoon niet gezond zijn. Hebben nu een Eco-Dect telefoon i.p.v. normaal Dect, een WiFi kastje dat uitgezet kan worden 's nachts. Daarnaast koop ik al jaren alles "stil" en hebben we een wasautomaat die je amper hoort, fluisterzachte stofzuiger en sinds vorige jaar ook een veel stillere CV-ketel die ook weer een stuk zuiniger zou moeten zijn dan de oude ketel :)

We gaan steeds gezonder eten met minder E's en smaakversterkers enzo, en je merkt dan toch wel dat je daardoor wat minder moe / lamlendig wordt, hoewel we het allebei nog best druk hebben en dat vreet natuurlijk ook energie :P

Winkelen veel bij de Lidl waar de boodschappen van hele goede kwaliteit zijn, toch een leuke prijs, ook een groeiend assortiment biologisch / zonder allerlei toevoegingen...Duitsers zijn daar toch een stuk meer mee bezig.

En meer biologisch vlees eten. In plaats van een pakje "normaal" gemengd gehakt van 500 gram, nu voor dezelfde prijs 300 gram biologisch rundergehakt. Zo ook met kip, dan maar iets minder maar wel diervriendelijker geproduceerd :j

Dat is een kleine aanpassing maar toch draag je zo ook een ( klein :o ) steentje bij aan verbetering :)

Goede voornemen is nog om ons vleesgebruik terug te schroeven maar dat vind ik nog best lastig gezien we allebei heel erg vlees-eterig opgevoed zijn, dat is dan ook de missie voor 2014 om lekkere warme recepten te vinden waarbij we het vlees eigenlijk niet eens missen :)

Wat hebben jullie voor goede voornemens voor komend jaar op gebied van gezondheid / duurzaamheid / besparen of nog mooier: een combinatie van alles?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:32

Ik heb geen eigen huis, dus daar valt weinig te verduurzamen. :P
Maar ik was van plan om in 2014 bewuster kleding te gaan kopen, dus geen goedkope primark of h&m rommel die na een seizoen weer weg kunnen maar betere kwaliteit wat ook langer meegaat. Ik vind het zo'n verkwisting, kleding die zo weer weg kan. Om het over de omstandigheden waarin de kleding gemaakt wordt maar niet te hebben.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:56

Wauw, goed bezig TS!

Net als Loose heb ik geen eigen huis, maar toch probeer ik wel korter te douchen, de verwarming lager te draaien en de was zoveel mogelijk op het rek te drogen.

Mede ook omwille van mijn figuurtje :Y), wil ik wat vaker naar school fietsen in plaats van de bus te pakken en eigen eten meenemen in plaats van het op school te kopen. :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:35

Ik zet de kachel lager (de vorige bewoners hadden die op 21,6 staan!) en doe een vest aan of een dekentje op de bank of zet een kop thee. Als mijn vriend er is hangen we toch klef tegen elkaar dus krijg je het vanzelf warm ;) ik heb veel kaarsen aan wat weer warmte afgeeft.

Doe altijd deuren dicht, kranen dicht, en lampen uit als ik niet in die kamer ben. Ik heb een vriezer gekocht waardoor ik vaak vlees wat in de aanbieding is koop en kan invriezen. Dat doe ik ook met restjes en kliekjes. Ik koop bijna altijd biologisch vlees, wat ik dus vaak in de aanbieding koop. Ik was zo veel mogelijk als de trommel vol is. Ik smeer altijd brood wat ik mee neem, ik koop weleens zo'n klein bakje waar je één portie salade in koopt op mijn werk zodat ik die weer kan gebruiken als ik brood smeer en zo eigen tonijn salade mee kan nemen. Ik koop nooit eten uit pakjes maar maak basis van sauzen en soepen zelf, ik houd ook van koken dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft. En ik doe ook veel boodschappen bij de Lidl, ook de Action is een fijne winkel en dan moet ik iets verder fietsen dan de Poisz en de C1000 om de hoek maar scheelt het me zoveel geld!

Ik ga de stad in als ik gegeten en gedronken heb zodat je een impuls snackje of drankje kunt laten staan.

Ik heb geen tv en ik mis die totaal niet, we kijken of via internet of in zijn huis weleens tv maar we missen het totaal niet. Hoewel de grootste besparing qua stroom ook weer wordt weggecijferd doordat er eind april een totaal elektrische auto komt ;-) Maar wat wel enorm bespaard op brandstof en bijtelling en wegenbelasting! *\o/*

Dat was het wel zo'n beetje!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:43

-De kachel gaat hier niet aan. We pakken lekker een dekentje en de poezels op de bank.
-de katten kregen onbeperkt eten. Naast dat ze wat dik werden koste dit veel geld dus nu krijgen ze 2 keer per dag eten
-eten kochten we altijd al bij de Lidl. En soms bij de Turk als ik iets speciaals zocht.
-In de sale ga ik een dure winterjas kopen waar ik weer minimaal 3 jaar mee kan doen.

Achterom

Re: Besparen en duurzaamheid e.d. in 2014: goede voornemens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:57

Hmmm, het belangrijkste is denk ik dat we op zoek gaan naar een ander huis. Als het een beetje mee zit, zorgt dat er voor dat ik dichter bij mijn werk kom te zitten, wat weer enorm scheelt in benzineverbruik.
Verder doen we al best veel, we stoken een houtkachel, vlees kopen we lokaal (biologisch) in grote hoeveelheden en gaat in diepvries. Groente en fruit = biologisch pakket wat ik ophaal op een boerderij op weg naar mijn paard.
Natuurlijk gebruiken we groene stroom en groen gas. We scheiden ons afval redelijk goed, behalve groen afval, laten lampen niet te lang branden, dus tja... :)

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:16

Ik wil proberen nog minder energie en water te gebruiken. Ik ben al aardig bewust bezig met 'groen' leven. Ik ben veganist. Heb geen koelkast, diepvries en wasmachine. Ik ben alleen dus was met de wonderwash. Wil prima. Ik zit in een huurhuis dus kan niet alles wat ik zou willen toepassen hier maar doe wat ik kan. Ik heb alleen in de kamer de verwarming aan en niet hoger als 19 graden. Dat ben ik nu ook aan het afbouwen. Met een dekentje op de bank en laagjes kleding aan kom je een heel eind. Oh ja ipv vaak douchen was ik me bij de wasbak met koud water en hetzelfde geldt voor mijn haar wassen. En ook nog met zelfgemaakte shampoo. Ik gebruik verder ook geen verzorgingsproducten als dag/nachtcreme en bodylotion enzo. Ik eet alleen biologisch en zo puur mogelijk. Dus voornamelijk groente wokken met rijst of aardappels en af en toe iets van tofu maar verder geen kant en klaar spul. Ik kijk zelden tot nooit tv. Zit wel elke dag even op de laptop maar wil dat nu ook minder gaan doen. Heb s'nachts de stekker van de modem uit het stopcontact. Heb verder trouwens ook maar weinig spul met stekker. Ik heb s'avonds maar één lampje aan (led). Die wordt vervangen door de waka waka lamp. Die heb ik net besteld via internet. Die lamp moet je overdag opladen met zonlicht (je bent geen felle zon nodig) en dan brandt ie 16 uur als het goed is. Nou ja ik zit geen 16 uur achter elkaar te lezen dus als het minder is is het ook goed. Ik heb groente zakjes gekocht zodat ik in de winkel groente en fruit daarin kan doen ipv in de papieren of plastic zakjes waar je normaal je groente en fruit in afweegt. Deze zakjes zijn uitwasbaar. En ik heb uitwasbaar maandverband besteld. Dat laatste is nog afwachten wat ik er van vind maar de reviews die ik erover gelezen heb zijn erg goed. Ik doe alles op de fiets en/of lopend, heb groene stroom en zit bij de Triodos bank. Er zal me vast nog meer te binnen schieten als ik er nog langer over nadenk maar dit was het eerst geloof ik. Voor mij is het echt een sport geworden om overal zo mee bezig te zijn. Ik wil graag zo milieubewust mogelijk leven en daarnaast is het zuinig leven goed voor m'n portemennee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 09:40

Jeetje Avossy, dat heeft hier en daar toch wel een hoog :oo -gehalte hoor, wat ben jij fanatiek!

Maar dan betaal jij per maand maar een tientje aan de Eneco ofzo zeker :D

Douchen, tampons (maandverband, ieks) en een koelkast en vriezer daar hecht ik toch behoorlijk waarde aan, best knap als je daar zonder kan :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:23

Tampons? Menstruatiecup. :D

Wat is een wonderwash?
Edit: gegoogled. Die wil ik ook wel!

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:41

:D Erg fanatiek ja haha. Ik vind het leuk om te doen. Ik betaal gewoon volle pond wbt energie maar krijg erg veel terug en dat gaat naar de spaarrekening. Als ik maandelijks minder zou betalen gaat het geld er zo bij door denk ik vandaar dat ik het zo doe.
Dat maandverband is inderdaad nog afwachten of ik dat prettig vind maar anders heb je behoorlijk veel afval tijdens die periode! Menstruatiecup heb ik ook over gelezen maar ik weet nog niet wat ik daarvan vind. Heb jij die dan? En zo ja is het wat? Ik ben bang dat ik het ding er niet meer uitkrijg. Een tampon zit in elk geval nog een touwtje aan :D
Ik mis een diepvries en koelkast niet. Zou ook niet weten wat ik er in moet doen. Als je geen veganist bent kan ik me voorstellen dat het wel handig is ivm vlees, melk, kaas enz. Ik eet ook vrijwel geen brood (vind ik niet zo lekker) dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.
Wonderwash is echt een geinig ding. Moet je eens op marktplaats kijken soms staan ze daar wel op. (Ook zoiets, ik koop vrijwel alles tweedehands behalve ondergoed en sokken :+ )

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:52

Je moet er eventjes mee oefenen (in het begin zit je zo 10 minuten op de wc :+), maar het werkt echt veel beter dan tampons. :j

Ik koop ook veel kleding tweedehands hoor, lekker profiteren van andermans miskopen. _O-

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:49

Jeetje Avossy, dat is wel heel veel bezuinigen en heel bewust leven, respect hoor!

Dan is dat van mij nog relatief simpel, haha. Inderdaad ook bewuster kleding kopen, wat langer mee gaat. Daarnaast hebben wij een houtkachel welke wij meer willen gebruiken en daarmee de thermostaat terug willen zetten in temperatuur. Daarnaast hebben we sinds kort de E-thermostaat, welke met uitgangspunt heeft om energiezuinig en bewuster te schakelen in temperatuur in de woning. Scheeld een boel stoken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:14

Een hele tijd heb ik alleen maar biokatoen en anderszins verantwoorde kleding gekocht, en wel om de volgende reden;
Citaat:
Een kwart van alle insecticiden en een tiende van alle pesticiden op de wereld zijn nodig om katoen te maken - terwijl katoenplanten maar 1/33 van alle gewassen uitmaken. Voor elk katoenen T-shirt worden zo'n 7 eetlepels bestrijdingsmiddelen gebruikt.
En dan heb je het nog niet eens over de mensen die (zonder enige bescherming) werken tussen al dat gif :=

Dit heb ik een paar jaar volgehouden, maar afgelopen jaar is er behoorlijk de klad in gekomen. Ik ben nogal veranderd van kledingstijl, en hoewel ik de basics nog steeds eco koop kon ik sommige dingen simpelweg niet (of alleen heel duur) vinden.
Maar, daar wil ik dit jaar wat in veranderen. De kleding die ik heb past me goed, en ik heb gewoon genoeg. Mijn voornemen;
Heel 2014 geen nieuwe kleding kopen
Ik maak 2 uitzonderingen
*Als ik er iets kapot gaat wat ik echt nodig heb, mag het vervangen maar alleen tweedehands (marktplaats/kringloop)
*Sokken/ondergoed/BH's. Tweedehands vind ik niet hygiënisch :o

Daarnaast ga ik waarschijnlijk ergens dit jaar op mezelf wonen. Ik heb qua apparatuur (koelkast, oven, wasmachine ect) nog niks, die ga ik dit jaar dus aanschaffen. Mijn voornemens;
Zo zuinig mogelijke apparatuur aanschaffen
Droogmolen aanschaffen, zodat de wasdroger weinig gebruikt hoeft te worden Helemaal zonder zie ik niet zitten, bij gebrek aan ruimte om binnen dingen uit te hangen.
Daarnaast heb ik daar een houtkachel dus ander voornemen
Gas omlaag, kachel aan

Ook ga ik (als ik niet meer met mijn ouders mee-eet, nu nog hun huis/hun regels)
Minder vlees eten, en wat ik nog eet aan vlees zo diervriendelijk mogelijk
Groenten biologisch kopen, en een deel zelf kweken
We gaan waarschijnlijk ook zelf kipjes en schapen houden :j

Sinds twee jaar heb ik ook een bankrekening bij Triodos :j Zie http://www.eerlijkebankenwijzer.nl voor het waarom, en overstappen is heel simpel :j Spaargeld van mij word nu iig niet meer gebruikt voor olie en wapens *\o/*

Oja, en ik ga beginnen met vrijwilligerswerk, bij Loesje (van de posters). Morgen kennismaken en als het klikt ga ik iig eens per maand wat kleine klusjes doen :)