Wat hebben jullie voor goede voornemens voor komend jaar op gebied van gezondheid / duurzaamheid / besparen of nog mooier: een combinatie van alles?
Mijn verhaal (benieuwd naar dat van jullie
):Wij gaan nu het 5e jaar in met onze oude woning die nog steeds te koop staat, en ik vind het wel een beetje een sport om onze vaste lasten flink omlaag te brengen zonder dat daarbij de kwaliteit van leven erg sneu wordt zeg maar

Niet alleen qua kostenbesparing maar ook voor de vermindering van de druk op het milieu enzo vind ik het toch wel belangrijk om hier aandacht aan te besteden, en het mooie is: deze zaken (besparen, duurzaam / milieuvriendelijk / gezond leven) gaan eigenlijk vaak heel goed samen
We zijn er natuurlijk nog lang niet vergeleken met de echte die-hards, maar ik vind dat we best lekker bezig zijn

Hebben een goede zorgverzekering voor een supermooi prijsje, groen stroom energiecontract ook voor mooi laag prijsje, we krijgen als het goed is behoorlijk goedkoop zonnepanelen op het dak dit jaar waar bovendien 10 jaar volledige garantie op zit en dat was ook een buitenkansje
Eigen biologisch groententuintje waar ik vorig jaar mee begonnen ben en dit jaar serieuzer mee aan de slag wil. Een composthoop gemaakt om zelf compost te maken als voeding voor de diverse heggen en boompjes en voor de groententuin natuurlijk....en zo komen we meteen mooi van heel wat rommel van de ponies af. Bovendien komen er regelmatig nog wat mensen een karretje mest halen voor hun eigen moestuin, zo helpen we elkaar op een leuke manier. De mest die we dan nog over hebben kunnen we bij een kweker vlakbij brengen, dus daar hebben we verder dan helemaal geen kosten meer aan
Voor besparing van gas heb ik een Tajine en een Hooimadam gekocht:
Hiermee breng je eten even kort aan de kook, en vervolgens laat je het zachtjes gaar stoven terwijl je er niet meer op hoeft te letten. In de winter kan de tajine op de open haard (gratis meekoken op de warmte die er toch al is) en in de zomer als het te warm is om de haard aan te zetten, dan gaat het eten in de hooimadam zodat het daarin lekker na kan garen.
Handige bijkomstigheid: als ik dan bvb. Chili Con Carne maak op de haard of in de hooimadam, kan ik zelf gewoon op een normale tijd eten en voor manlief is het 2 uur later ook nog lekker warm als hij eens uit zijn werk komt, geen gedoe met opnieuw opwarmen waarvoor weer extra energie nodig is en waarvan de smaak ook achteruit gaat...het blijft gewoon urenlang heerlijk en dat zonder gas of elektriciteit, slowcooking....leuk toch!

Wilde zelf wat meer beweging buiten de deur en heb een post-bezorg-baantje voor een paar uur per week aangenomen: verplichte gezonde beweging in de buitenlucht, leert het dorp en de mensen een beetje beter kennen, doet iets nuttigs voor de lokale samenleving
en het levert toch ook weer een extra bedragje op dat mooi uitkomt om die dubbele woonlasten een beetje op te vangen, geeft toch wat meer lucht ook al mogen we absoluut niet klagen gezien de omstandigheden 
Paardjes lopen lekker buiten, kunnen naar buiten en binnen wanneer ze willen en staan aan huis, wei die aan ons huis ligt hebben we gehuurd van de buurman. Ze eten hooi van vrienden een paar dorpen verderop, die hebben te veel en wij kunnen het goed gebruiken dus mooi geregeld zo
Alles vindt steeds meer zijn plekje, ik hoop dat dit jaar nu eindelijk eens dat huis verkocht wordt en we weer een goede stap voorwaarts maken met de zonnepanelen zowel qua verlaging van de maandlasten als wat betreft onze belasting op het milieu.
Ik hoop dat dat gewoon gaat lukken en de panelen niet ineens niet op het dak blijken te passen ofzo

Wel nog een gedoe zeg, ik wil de oude elektriciteits-meter houden maar er is een behoorlijk slimme-meter-maffia gaande dus dat is ook nog even "vechten" met de energieleverancier en netbeheerder

Ik wil flink minder draadloos gedoe in huis omdat je toch de hele dag in die straling zit, dat kàn gewoon niet gezond zijn. Hebben nu een Eco-Dect telefoon i.p.v. normaal Dect, een WiFi kastje dat uitgezet kan worden 's nachts. Daarnaast koop ik al jaren alles "stil" en hebben we een wasautomaat die je amper hoort, fluisterzachte stofzuiger en sinds vorige jaar ook een veel stillere CV-ketel die ook weer een stuk zuiniger zou moeten zijn dan de oude ketel

We gaan steeds gezonder eten met minder E's en smaakversterkers enzo, en je merkt dan toch wel dat je daardoor wat minder moe / lamlendig wordt, hoewel we het allebei nog best druk hebben en dat vreet natuurlijk ook energie

Winkelen veel bij de Lidl waar de boodschappen van hele goede kwaliteit zijn, toch een leuke prijs, ook een groeiend assortiment biologisch / zonder allerlei toevoegingen...Duitsers zijn daar toch een stuk meer mee bezig.
En meer biologisch vlees eten. In plaats van een pakje "normaal" gemengd gehakt van 500 gram, nu voor dezelfde prijs 300 gram biologisch rundergehakt. Zo ook met kip, dan maar iets minder maar wel diervriendelijker geproduceerd

Dat is een kleine aanpassing maar toch draag je zo ook een ( klein
) steentje bij aan verbetering
Goede voornemen is nog om ons vleesgebruik terug te schroeven maar dat vind ik nog best lastig gezien we allebei heel erg vlees-eterig opgevoed zijn, dat is dan ook de missie voor 2014 om lekkere warme recepten te vinden waarbij we het vlees eigenlijk niet eens missen

Wat hebben jullie voor goede voornemens voor komend jaar op gebied van gezondheid / duurzaamheid / besparen of nog mooier: een combinatie van alles?
, wil ik wat vaker naar school fietsen in plaats van de bus te pakken en eigen eten meenemen in plaats van het op school te kopen.
ik heb veel kaarsen aan wat weer warmte afgeeft.
-gehalte hoor, wat ben jij fanatiek!
)