Twijfels, met HBO propedeuse door naar Universiteit of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Twijfels, met HBO propedeuse door naar Universiteit of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 12:15

Ik vraag mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met een HBO propedeuse door naar de Uni. Ik zou graag van jullie willen weten of dit bevalt, of het heel erg pittig is geworden, wat je fijner vindt aan de uni en wat je minder fijn vindt, etc. Een vriendin van mij vindt het bijvoorbeeld moeilijk dat er maar weinig collegeuren zijn en dat ze vooral veel thuis moet doen: vaak laat ze het dan zitten en heeft ze op het eind van de periode ineens heel veel stress (dit heeft uiteraard met je eigen planning te maken, maar goed), ik wil graag weten hoe jullie dit ervaren.

Ik zit in mijn tweede jaar van het HBO, lerarenopleiding Spaans. Ik vind het Spaanse gedeelte en de cultuur/maatschappij vakken geweldig leuk, alle andere dingen die erbij horen niet (didactiek, pedagogiek, etc.). Mijn stage is op zich wel leuk omdat ik lieve leerlingen heb, ik loop stage op een MBO school en geef les aan niveau 3 en 4, MAAR ik zou dit niet de rest van mijn leven willen doen en ik zie het al helemaal niet zitten om voor een grote klas middelbare school pubers te gaan staan. Ik denk ook niet dat ik daar genoeg overwicht voor heb..
Mijn motivatie is zo gigantisch gezakt dit jaar. Vorig jaar wilde ik eigenlijk al mijn HBO propedeuse halen en door naar de Uni, maar op één vak na heb ik mijn propedeuse dus niet gehaald. Dit vak moet ik aan het einde van dit jaar alsnog maken. Omdat deze opleiding vorig jaar nog wel leuk was (veel Spaans, Cultuur en Maatschappijvakken) had ik besloten om ermee door te gaan. Maar mijn mening is dus behoorlijk omgeslagen.

Echter zijn er een paar dingen waar ik over twijfel:

1. Ik ben bang dat universiteit misschien te hoog gegrepen is voor mij. Op de middelbare school heb ik klas 1 tm 3 op het VWO gezeten en altijd op het randje gehaald, daarna ben ik naar de HAVO gegaan. Ik ben gewoon bang dat universiteit te moeilijk voor mij is, ook al weet ik dat ik op zich de hersens er wel voor heb
2. Ik heb al eerder een HBO opleiding gevolgd, Integrale Veiligheidskunde, één jaar lang. In totaal is dit dus mijn derde jaar studiefinanciering. Dan krijg ik alleen nog volgend jaar studiefinanciering, en hoe zit het daarna? Zonder studiefinanciering kan ik geen opleiding meer betalen... Maar aan de andere kant, als ik deze opleiding af maak dan moet ik óók nog minstens 2,5 jaar en het ziet ernaar uit dat ik sowieso vertraging ga oplopen als ik het wel ga afmaken. Als ik het sowieso af maak doe ik het met gigantische tegenzin omdat ik 80% van de opleiding gewoon niet leuk vind. Een studie is meestal het eerste jaar saai en daarna wordt het leuk, maar in dit geval is het echt andersom. Vorig jaar vond ik deze opleiding super leuk, maar vanaf dag 1 in dit schooljaar vond ik er al niks meer aan, alleen maar vakken over hoe je les geeft, etc. En dat past zó niet bij mij.. MAAR:
3. Wat als ik de uni ook niet red? Dan heb ik al helemaal een probleem. Gigantische studieschuld + helemaal niks (behalve dan hopelijk mijn HBO propedeuse dit jaar).
4. Ik durf het niet aan mijn ouders te vertellen dat ik de HBO opleiding niks meer vind...

Redenen om wel te stoppen en door te gaan naar de uni:
1. Ik vind deze opleiding gewoon echt niet leuk meer en ik zit nog maar in het tweede jaar, hoe moet dat het derde en het vierde jaar dan? Ik heb er nu al moeite mee om mijzelf ertoe te zetten...
2. Als ik studievertraging oploop dan zit ik alsnog met hetzelfde studiefinancieringprobleem als dat ik naar de universiteit zou gaan...

Ik ga volgend blok een dag meelopen op de universiteit om te kijken of het iets voor mij is. Maar toch wil ik graag horen van jullie of er mensen zijn die via een HBO propedeuse naar de universiteit zijn gegaan en hoe jullie dit ervaren :)

Tazzey

Re: Twijfels, met HBO propedeuse door naar Universiteit of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:20

Ik kan niet zeggen of het voor jou te moeilijk zal worden of niet. Ik kan je alleen mijn ervaring geven.

Ik vind het niveau van de universiteit niet te vergelijken met dat op een HBO instelling. Dat zal misschien per studie ook wel kunnen verschillen. Het HBO heb ik als heel schools ervaren, dat heb ik op de universiteit niet ervaren. Op de uni ligt de nadruk ook veel meer op de theorie. Op het HBO wordt je opgeleid voor een beroep (hence the name). Ik vind het zelf op de uni veel prettigers. Je hebt meer vrijheid maar tegelijk ook veel meer verantwoordelijkheden. Het aantal contact uren is bij mij vele malen lager dan op het HBO.

Waarom ga je niet eens een dagje proefstuderen?

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 12:23

Dat heb ik dus volgende periode op de planning staan :)

En dat is dus ook de reden dat ik mijn HBO studie niet leuk vind: het is alleen maar gericht op het docent worden. En ik heb ondertussen ondervonden dat dat niks voor mij is.. Sowieso had ik deze studie alleen maar gekozen omdat ik Spaans leuk vond, en niet omdat ik docente wilde worden..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:25

Ga eens met de studieadviseur van de studie op de universiteit praten. Die kan je meer vertellen over de inhoud en studiedruk en je twijfelpunten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:27

Kun je niet na het hbo gaan? Is veel veiliger, heb je dat diploma al op zak en kun je met gerust hart naar de uni!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:32

Ik zat met exact hetzelfde dilemma. Afgestroomd van VWO 3 naar Havo 4, daarna twee jaar een HBO gedaan, vervolgens een jaar HBO docent Nederlands, maar ik vond het didactische deel niks aan. Ik heb, nadat ik mijn P in het eerste jaar haalde, de overstap naar Nederlands aan de universiteit gemaakt. Ik had geen betere beslissing kunnen maken! Zoveel plezier gehad tijdens die studie en ik kon het gemakkelijk aan. :j

Qua financieel: ik ben veel gaan werken en leende bij DUO. :)

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:35

Mijn zus, Inujojo op bokt, heeft 3 jaar geleden de beslissing genomen om van het HBO naar de uni te gaan en zij studeert dit jaar af. Misschien kan je haar een pb sturen met haar ervaringen. :)

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:37

Weet je al welke universitaire opleiding je wilt gaan doen? Want je kunt sowieso niet alle universitaire opleidingen met een HBO P doen, alleen de opleidingen waar je geen verplichte VWO pakket voor nodig hebt. (tenminste zo is mij dat toen uitgelegd)

Ik ben zelf met een HBO propedeuse (PABO) naar de uni gegaan (psychologie). Je merkt natuurlijk wel een groot verschil (maar pabo is dan ook een redelijk makkelijke hbo opleiding). Het is vooral veel. Maar ik vind het niet super moeilijk. Wel veeeeel meer diepgang (en daar was ik ook naar opzoek dus dat was voor mij gunstig) Als ik het allemaal netjes bijhoud is het makkelijk te doen (alleen ik ben een uitsteller haha)

Ik heb wel eigenlijk altijd VWO niveau gehad. Op de basisschool was dit ook mijn advies en ik heb ook 3 jaar vwo gedaan. Alleen deed ik daar te weinig en toen wilde ik toch geen uni gaan doen dus ben ik naar havo gegaan. Havo met twee vingers in mijn neus gehaald en vervolgens mijn eerste jaar van HBO ook met twee vingers in mijn neus.

Maar ik denk dat het ook per persoon heel verschillend is en het is maar net welke manier van studeren bij je past. Ik ervaarde het HBO informatie met heel veel bla bla bla eromheen. Uni vind ik veel meer to the point en dan veel dieper. En dat spreekt mij veel meer aan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:38

Welke studie zou je op de uni willen gaan doen? Want als je daar ook Spaans zou willen doen, dan kun je daar in essentie ook weinig anders mee dan leraar worden, toch?

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 12:44

Sorry, vergeten te vermelden. Het gaat om de universitaire opleiding Spaanse taal en cultuur :-) en daar kan je ook bijvoorbeeld tolk mee worden oid

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:54

Emita schreef:
Sorry, vergeten te vermelden. Het gaat om de universitaire opleiding Spaanse taal en cultuur :-) en daar kan je ook bijvoorbeeld tolk mee worden oid

En is daar dan ook daadwerkelijk werk in te vinden? Want anders schiet je weinig op met de overstap lijkt me...

Anoniem567

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:55

Ik heb het andersom gedaan. Jaar universiteit en toen gestopt om een HBO opleiding te gaan volgen.
Het verschil tussen de twee opleidingen voor mij?
-Op het hbo heb je elk jaar een stageplaats waardoor je meer met de praktijk bezig bent.
-Op het hbo ben je meer met andere opleidingsgenootjes bezig dan op de universiteit. Uni is erg individueel met weinig contacturen.
-Op het hbo word je meer als leerling opzich gezien in plaats van een nummertje die een opleiding volgt. Je wordt persoonlijk meer begeleid door een studieloopbaanbegeleider, dit in tegenstelling tot de uni.

Dit waren voor mij de redenen om over te stappen op een HBO opleiding. Het is natuurlijk erg persoonlijk, wat past er bij jou? Individueel of meer groepswerk. Wel contact met andere, of het meeste thuis doen. En dan ligt het natuurlijk ook nog aan de opleiding die je volgt.

Is het geen optie om deze opleiding af te maken en hierna alsnog een universitaire opleiding te gaan volgen?
Succes met je keuze!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:32

CarlitaR schreef:
Ik heb het andersom gedaan. Jaar universiteit en toen gestopt om een HBO opleiding te gaan volgen.
-Op het hbo heb je elk jaar een stageplaats waardoor je meer met de praktijk bezig bent.
-Op het hbo ben je meer met andere opleidingsgenootjes bezig dan op de universiteit. Uni is erg individueel met weinig contacturen.
-Op het hbo word je meer als leerling opzich gezien in plaats van een nummertje die een opleiding volgt. Je wordt persoonlijk meer begeleid door een studieloopbaanbegeleider, dit in tegenstelling tot de uni.

Dit waren voor mij de redenen om over te stappen op een HBO opleiding. Het is natuurlijk erg persoonlijk, wat past er bij jou? Individueel of meer groepswerk. Wel contact met andere, of het meeste thuis doen. En dan ligt het natuurlijk ook nog aan de opleiding die je volgt.

Is het geen optie om deze opleiding af te maken en hierna alsnog een universitaire opleiding te gaan volgen?
Succes met je keuze!
Dat laatste ervaar ik absoluut niet zo, zelfs niet na het overstappen van een kleine studie (Grieks en Latijn) naar een studie die aanzienlijk groter is (Geschiedenis). Goed, een hoorcollegedocent zal je naam waarschijnlijk niet snel weten, maar hoorcolleges worden vrijwel altijd ondersteund door werkgroepen, waar je wel een nauwer contact hebt met je docent/tutor/begeleider. Studiebegeleiding is ook heel persoonlijk als blijkt dat je het nodig hebt; je zult zelf de eerste stap moeten zetten en je mond open moeten trekken bij de kennismakingsgesprekken met je stuco of je mentor (of wachten tot je een negatief bsa gaat krijgen, maar dat lijkt me niet zo handig :)) ), maar ik heb gemerkt dat als je jezelf even in het zicht van de radar zet, mensen wel degelijk controleren of het met jou wel goed gaat en blijft gaan. :)

Ik weet niet welke opleiding jij hebt gedaan, maar ik vermoed dat de opleiding die de TS wil gaan volgen ook vrij kleinschalig is, dus een nummertje zal ze niet snel worden. :)

Anoniem567

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:39

_Summerly_ schreef:
CarlitaR schreef:

Succes met je keuze!
Dat laatste ervaar ik absoluut niet zo, zelfs niet na het overstappen van een kleine studie (Grieks en Latijn) naar een studie die aanzienlijk groter is (Geschiedenis). Goed, een hoorcollegedocent zal je naam waarschijnlijk niet snel weten, maar hoorcolleges worden vrijwel altijd ondersteund door werkgroepen, waar je wel een nauwer contact hebt met je docent/tutor/begeleider. Studiebegeleiding is ook heel persoonlijk als blijkt dat je het nodig hebt; je zult zelf de eerste stap moeten zetten en je mond open moeten trekken bij de kennismakingsgesprekken met je stuco of je mentor (of wachten tot je een negatief bsa gaat krijgen, maar dat lijkt me niet zo handig :)) ), maar ik heb gemerkt dat als je jezelf even in het zicht van de radar zet, mensen wel degelijk controleren of het met jou wel goed gaat en blijft gaan. :)

Ik weet niet welke opleiding jij hebt gedaan, maar ik vermoed dat de opleiding die de TS wil gaan volgen ook vrij kleinschalig is, dus een nummertje zal ze niet snel worden. :)

Misschien was dat dan typisch op mijn opleiding. Ik studeerde gezondheidswetenschappen aan de universiteit van Maastricht. Best een grote opleiding. Ik heb nooit gehoord over een mentor of studiebegeleider, alleen dat je naar een studieadviseur kon als je een vraag had over welke richting je moest kiezen bijvoorbeeld. Geen persoonlijk contact terwijl ik nu elke periode minimaal 4 keer verplicht mijn slb'er zie. Ook binnen de werkgroep was dit niet, deze werd gegeven door een student van een ander jaar. Maar nogmaals, dit kan typisch geweest zijn voor mijn opleiding. En de opleiding die ik nu volg is ook wel heel extreem in het begeleiden van de studenten, ze houden nog net niet je handje vast ;)

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:46

Ik zit ook te twijfelen.
Vind mijn studie tot nu toe echt te matig.
Ga de volgende periode een extra module volgen voor meer uitdaging ( Veterinaire Praktijk ondersteuner met als hoofddier paard ~~}> )
Maar heb ook wel de zelfde twijfels als jij beschrijft

Wil graag na mijn P naar de uni.
Ben zelf behoorlijk een ''zelf-studie-student'' en vind al dat gedoe op het hbo niks aan.
Heb trouwens altijd VWO advies gehad maar vanwege de paarden nooit gedaan 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:51

Wil even kort antwoorden, je kan soms als je een goede reden hebt een vijfde jaar stufie aanvragen. Verder kan je natuurlijk lenen als je niet naast je studie kan werken.
Ik begrijp je situatie waar je in zit... Ik ga wel mijn vervelende opleiding afmaken, zodat ik geen boete krijg..
Succes met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:53

Je kan eventueel ook deze studie afmaken en na je HBO een schakeljaar doen om een universitaire master te kunnen volgen? Misschien is dat ook een optie?