Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Tazzey schreef:Inderdaad kijken ze naar talent. Een leuke tip, misschien heb je het al gedaan hoor, is de making of the Lord of the Rings kijken. 6 of 8 uur met ook veel werk erin wat jij echt leuk zal vinden.
rommie schreef:Op de HKU (Utrecht) is een opleiding theatervormgeven http://www.hku.nl/web/Opleidingen/Theat ... Design.htm Voornamelijk gericht op theater dus, maar ze doen ook dingen met film. Verder hangt waar je terecht komt denk ik echt af van meelopen op sets en goede stages vinden, zeker in een vak als dit. Het maakt dan volgens mij niet veel uit of je hebt geleerd kostuums te ontwerpen voor theater of voor film. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.versfilmentv.nl Brutalen hebben de halve wereld, dus als ik jou was zou ik een productie die je tof lijkt gewoon eens mailen of je mee mag lopen!
Yasmine schreef:Wat wil je exact doen? Concrete props en sets maken (set design) of net alle computergegenereerde dingen (animatie/CGI)? Want dat zijn twee totaal verschillende dingen.
Studies in de UK zijn standaard al duur en filmopleidingen zijn alleen maar duurder. Ik heb zelf een tijdje in film gewerkt en je moet ermee rekening houden dat een groot deel van de afgestudeerden van een filmopleiding geen werk vinden in hun domein. Of toch niet genoeg om er echt van te leven. En de echte top zoals The Hobbit bereikt misschien 1% van de mensen. De filmwereld is niet alleen een kwestie van opleiding en talent maar meer nog van wie je kent, netwerken. Het is goed om dromen en doelen te hebben, maar houd er rekening dat het niet vanzelf komt en alleen de héél getalenteerden die de juiste mensen kennen zo ver komen.
Wat ik je wel kan aanraden is om al wat ervaring op te doen op filmsets. Kijk eens of er (kort)films of series gedraaid worden in jouw buurt en ga daar een paar dagen runner zijn. Je zal nog geen verantwoordelijkheden krijgen en alleen insignificante dingen moeten doen, maar op die manier leer je wel hoe het er aan toegaat op een set. Want het klinkt voor veel mensen als een droomjob, maar werken op een set is kei- en keihard. Je draait dagen van 5u 's ochtends tot 23u 's avonds, hebt amper slaap, strakke deadlines, dikke stress. Je kan misschien wel zeggen dat dat je leuk lijkt, maar ik ken veel mensen die het na 2 weken al hebben opgegeven. En die waren net zo gemotiveerd als jij.
Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, maar je moet gewoon weten waar je aan begint. Want het is 90% van de tijd keihard zwoegen en geen rozengeur en manenschijn zoals in de vlogs van Peter Jackson.
Dat is natuurlijk wel leuk om te horen!