Wat voor filmstudie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat voor filmstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:08

Hoihoi!

Ik ben 16, en zit in 4HAVO. Dat betekent dat ik volgend jaar klaar ben met school, en ik weet al wat ik wil ga doen. Ik zit op een kunstschool, en wil graag de filmkant uit. Set design spreekt mij erg aan, en hier ben ik dan ook erg mee bezig. Ook het maken van assescoires voor films vind ik erg leuk; Ik maak bijvoorbeeld zelf cosplay's, en maak daar zelf de dingen zoals wapens enzo voor.

Ik wil dus naar de filmacademy/watdanook, maar ik heb geen idee welke, en waar. Ik wil wel echt de kant op van grote sets, zoals je bijvoorbeeld in Lord of the Rings enzo ziet. Dit omdat ik erg veel fantasie heb, en erg van groots hou. Ik ontwerp graag mooie dingen, en werk erg netjes. Ik zou ongelofelijk graag in London of Nieuw Zeeland willen studeren. Mijn zus woont in London, en ik zou dus in hetzelfde huis als zij kunnen gaan huren.

Ik wilde sowieso misschien eerst een jaar de vooropleiding van de Rietveld doen (mijn broer studeert ook aan de Rietveld, en hij is er erg enthousiast over), vooral omdat je dan even goed kan kijken wat je nou precies wilt.

Kortom, ik wil echt de wereld van de grotere films in. Ik zie vaak videoblogs van hoe films gemaakt worden, en hoe het behind the scenes is enzo, en het lijkt me zo ongelofelijk leuk om daar aan mee te werken. Het gaat me niet om de acteurs of wat dan ook, maar om daar deel van te zijn, en om mee te werken aan zo'n mooi iets. Wie weet welke school/studie het beste voor mij is? Het mogen er ook meerdere zijn, en het hoeft natuurlijk niet persé in Londen of Nieuw Zeeland.

Tazzey

Re: Wat voor filmstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:15

Ik zou eens contact opnemen met WETA, een brutaal mens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:17

Tazzey schreef:
Ik zou eens contact opnemen met WETA, een brutaal mens...

Wat is dat precies?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:44

Tazzey schreef:

Haha, daar wil ik uiteindelijk dus belanden! Maar daar kom je natuurlijk niet zomaar... Ik heb al wat rondgezocht, en The London Film School sprak mij wel aan. Helaas kost die studie 50.000 euro... dat kunnen we helaas niet betalen... :(

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:10

Zijn er geen speciale beurzen te krijgen voor zo'n studie?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:12

Als je er geen problemen mee hebt het land uit te gaan, in het NaRaFi kan je ook film studeren, dat is in Brussel in België: http://www.narafi.be/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:22

Ik wil inderdaad wel erg graag bij de WETA werken. Ik las dat het niet uitmaakt of je hebt gestudeerd of niet (wat ik natuurlijk wel ga doen), maar dat je gewoon ongelofelijk goed moet zijn. Ik ga dus gewoon keihard oefenen (joepie, nog meer cosplays en props maken ^^), en dus een goede studie volgen om nog betere technieken te ontwikkelen enzo.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:26

Inderdaad kijken ze naar talent. Een leuke tip, misschien heb je het al gedaan hoor, is de making of the Lord of the Rings kijken. 6 of 8 uur met ook veel werk erin wat jij echt leuk zal vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:37

Tazzey schreef:
Inderdaad kijken ze naar talent. Een leuke tip, misschien heb je het al gedaan hoor, is de making of the Lord of the Rings kijken. 6 of 8 uur met ook veel werk erin wat jij echt leuk zal vinden.

Ik heb in ieder geval al alle Video Blogs van The Hobbit gezien, en wacht met smart op de volgende! Maar ik ga ook zeker die van Lord of the Rings kijken. Het lijkt me gewoon zo geweldig om de hele tijd druk bezig te zijn met het ontwerpen van zo'n wereld...

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:40

Op de HKU (Utrecht) is een opleiding theatervormgeven http://www.hku.nl/web/Opleidingen/Theat ... Design.htm Voornamelijk gericht op theater dus, maar ze doen ook dingen met film. Verder hangt waar je terecht komt denk ik echt af van meelopen op sets en goede stages vinden, zeker in een vak als dit. Het maakt dan volgens mij niet veel uit of je hebt geleerd kostuums te ontwerpen voor theater of voor film. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.versfilmentv.nl Brutalen hebben de halve wereld, dus als ik jou was zou ik een productie die je tof lijkt gewoon eens mailen of je mee mag lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:44

rommie schreef:
Op de HKU (Utrecht) is een opleiding theatervormgeven http://www.hku.nl/web/Opleidingen/Theat ... Design.htm Voornamelijk gericht op theater dus, maar ze doen ook dingen met film. Verder hangt waar je terecht komt denk ik echt af van meelopen op sets en goede stages vinden, zeker in een vak als dit. Het maakt dan volgens mij niet veel uit of je hebt geleerd kostuums te ontwerpen voor theater of voor film. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.versfilmentv.nl Brutalen hebben de halve wereld, dus als ik jou was zou ik een productie die je tof lijkt gewoon eens mailen of je mee mag lopen!

Mijn broer heeft een jaar het HKU gedaan, maar hij vond het helemaal niets. Hij kreeg vooral theorie, en deed bijna niets in de praktijk.

Maar ik wil zeker gaan meelopen op sets enzo! Je moet inderdaad wel geluk hebben, en op het goede moment op de goede plek zijn. Ik het de WETA net al gemaild of zij tips enzo hebben, en als de tijd daar is, zal ik zeker daar gaan soliciteren. Het is helemaal in Nieuw Zeeland, maar dat is juist waar ik zo graag heen wil. Hoe en waar ik dan ga wonen enzo, zien we dan wel weer :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:46

Een vriendin van mij heeft ook op de HKU gezeten en die is er alleen maar heel ongelukkig geworden. Ze werd verplicht in andere hoeken te denken dan zij wilde, docenten wilde alles zoals zij het mooi vinden.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:02

Wat wil je exact doen? Concrete props en sets maken (set design) of net alle computergegenereerde dingen (animatie/CGI)? Want dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Studies in de UK zijn standaard al duur en filmopleidingen zijn alleen maar duurder. Ik heb zelf een tijdje in film gewerkt en je moet ermee rekening houden dat een groot deel van de afgestudeerden van een filmopleiding geen werk vinden in hun domein. Of toch niet genoeg om er echt van te leven. En de echte top zoals The Hobbit bereikt misschien 1% van de mensen. De filmwereld is niet alleen een kwestie van opleiding en talent maar meer nog van wie je kent, netwerken. Het is goed om dromen en doelen te hebben, maar houd er rekening dat het niet vanzelf komt en alleen de héél getalenteerden die de juiste mensen kennen zo ver komen.

Wat ik je wel kan aanraden is om al wat ervaring op te doen op filmsets. Kijk eens of er (kort)films of series gedraaid worden in jouw buurt en ga daar een paar dagen runner zijn. Je zal nog geen verantwoordelijkheden krijgen en alleen insignificante dingen moeten doen, maar op die manier leer je wel hoe het er aan toegaat op een set. Want het klinkt voor veel mensen als een droomjob, maar werken op een set is kei- en keihard. Je draait dagen van 5u 's ochtends tot 23u 's avonds, hebt amper slaap, strakke deadlines, dikke stress. Je kan misschien wel zeggen dat dat je leuk lijkt, maar ik ken veel mensen die het na 2 weken al hebben opgegeven. En die waren net zo gemotiveerd als jij.

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, maar je moet gewoon weten waar je aan begint. Want het is 90% van de tijd keihard zwoegen en geen rozengeur en manenschijn zoals in de vlogs van Peter Jackson.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:47

Yasmine schreef:
Wat wil je exact doen? Concrete props en sets maken (set design) of net alle computergegenereerde dingen (animatie/CGI)? Want dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Studies in de UK zijn standaard al duur en filmopleidingen zijn alleen maar duurder. Ik heb zelf een tijdje in film gewerkt en je moet ermee rekening houden dat een groot deel van de afgestudeerden van een filmopleiding geen werk vinden in hun domein. Of toch niet genoeg om er echt van te leven. En de echte top zoals The Hobbit bereikt misschien 1% van de mensen. De filmwereld is niet alleen een kwestie van opleiding en talent maar meer nog van wie je kent, netwerken. Het is goed om dromen en doelen te hebben, maar houd er rekening dat het niet vanzelf komt en alleen de héél getalenteerden die de juiste mensen kennen zo ver komen.

Wat ik je wel kan aanraden is om al wat ervaring op te doen op filmsets. Kijk eens of er (kort)films of series gedraaid worden in jouw buurt en ga daar een paar dagen runner zijn. Je zal nog geen verantwoordelijkheden krijgen en alleen insignificante dingen moeten doen, maar op die manier leer je wel hoe het er aan toegaat op een set. Want het klinkt voor veel mensen als een droomjob, maar werken op een set is kei- en keihard. Je draait dagen van 5u 's ochtends tot 23u 's avonds, hebt amper slaap, strakke deadlines, dikke stress. Je kan misschien wel zeggen dat dat je leuk lijkt, maar ik ken veel mensen die het na 2 weken al hebben opgegeven. En die waren net zo gemotiveerd als jij.

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, maar je moet gewoon weten waar je aan begint. Want het is 90% van de tijd keihard zwoegen en geen rozengeur en manenschijn zoals in de vlogs van Peter Jackson.

Ik snap zeker dat het heel hard werken is, maar dat kan ik wel. Ik ben gelukkig ontzettend stressbestendig, ik werk gewoon hard door met een koel hoofd. Ook zit het bij ons in de familie dat we niet zo veel slaap nodig hebben, ik lig meestal pas 2 uur als ik 7/8 uur weer op moet.

En de goede mensen ken ik zeker! Mijn broer maakt korte films, en was met een film van hem uitgenodigd op The Disposable Film Festival in San Francisco. Ik ben toen met hem meegegaan, en toen hebben we daar samen een hele tijd staan praten met de regisseur van Iron Man 1! Hij bewonderde mijn broer zijn werk, en heeft toen mijn broer zijn e-mail adres opgeschreven, voor het geval dat. Ik heb ook een tijd met hem staan praten over wat ik later wil, en hij zei dat als ik net zoveel talent als mijn broer had, dat ik er wel zou komen! *\o/* Dat is natuurlijk wel leuk om te horen! :D

En zo heb ik nog wel wat handige netwerken. De oom van één van mijn beste vrienden heeft Orlando Bloom ooit nog acteerles gegeven. ^^

Ik wil ook zeker op filmsets gaan kijken, ook omdat ik gewoon al zoveel mogelijk ervaring op wil doen.