Van havo 4 naar het MBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Van havo 4 naar het MBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:29

Hallo iedereen,
Ik zit nu in havo 4 en ik wil dit jaar afmaken en dan naar het MBO gaan.
Zijn er mensen die ervaring daar mee hebben ?
Ik heb namelijk geen idee wat de school dan wel en niet regelt.

lrm

Re: Van havo 4 naar het MBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:35

Ik had het niet gedaan. Je hoeft dan nog maar een jaartje om je havo af te maken.
Je mag als je de overstap na 4 havo mag maken overstappen tot MBO nu heb je al een extra jaar gedaan.

Als je nou HBO wil gaan doen straks ben je een stuk langer bezig.
Wordt ook vaak afgeraden vanuit havo (bij mij dan) en al wou ik het toen heel graag ik heb er geen spijt van dat ik het niet heb gedaan!

Mocht je het toch willen ga dan even een gesprek met je mentor aan. Die zal je veel kunnen vertellen!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:40

Eens met dr post hierboven. Plus dat, als de mbo opleiding het toch niet voor je is en je stopt, he je niks.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:41

Als de havo afmaakt, kan je versneld MBO doen. Dan ben je iets van 3 jaar bezig en heb je 2 diploma's!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:42

Ik zou het ook doen, welke voordelen zie je zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:43

Ik zou ook gaan voor je havo afmaken en dan versneld MBO doen. Daar doe je waarschijnlijk even lang over, en mocht het dan mislopen op het MBO dan heb je in elk geval je HAVO diploma nog. Als je na 4HAVO stopt heb je niks meer achter de hand.

Wat is de reden dat je nu al wil overstappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:45

Maar maakt het echt veel uit als je HBO of MBO gaat doen ?
Ik hoef geen baan als director of iets.
Ik vind dit jaar ook erg moeilijk, de overstap van havo 3 naar havo 4 is echt heel groot.
Dit jaar is veel meer, zowel lesstof als je moet leren, als PTA's.
De eerste toets week ben ik goed doorgekomen, maar nu word het steeds moeilijker.
Vooral wiskunde en Duits, daar voor leer ik echt heel goed maar haal toch geen goede cijfers.
Ik werk nu een of soms twee avonden in een restaurant, van 5 tot 10/11.
Voor de rest heb ik geen tijd voor iets anders, bijvoorbeeld paardrijden.
Dat deed ik altijd op maandag, maar op maandag krijg je weer veel huiswerk voor dinsdag, plus dat ik laat uit ben.
Daar door ben ik al een half jaar gestopt met paardrijden.
Ook op een zaterdag lukt dat niet, want dan heb ik huiswerk en ik moet werken.
Mijn moeder en zus werken nu als telefoniste bij een bedrijf, maar mijn zus gaat over een jaar weer beginnen met school dus dan stopt ze er waarschijnlijk bij.
Mijn zus heeft geen diploma daar voor , maar ze kan het werk gewoon doen.
Ik zou dan ook daar kunnen werken en dan nog 1 of twee avondjes in de horeca naast school, want het MBO is als het goed is niet elke dag.
Nu heb ik bijna geen mogelijkheden om te werken, mijn leven bestaat ongeveer alleen maar uit school en huiswerk, en ik ben echt bang dat ik het niet ga reden.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:46

Ik zou het ook niet doen. Bij ons op school raden ze het ook af, tenzij je er dramatisch voor staat met 15 tekorten bijv.
Maar dan moet je van school een scholenmarkt gaan bezoeken en de juiste keuze maken voor een mbo opleiding. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat rem jaartje blijven zitten in HAVO 4 helemaal niet erg is. Ik ben er achteraf heel blij mee geweest en ik heb het nu makkelijker in 5 havo.
Waarom wil je naar het mbo?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:48

Meid probeer het als het lukt zo goed en zo kwaad af te maken. Je hoeft nu nog niet veel te werken, dus dat je week enkel uit school en huiswerk bestaat is normaal. Met een HAVO diploma kom je zoveel verder als met een MBO diploma.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:50

Meid, ik zit óók in 4 havo en óók ik vind de overstap erg groot, net zoals de rest van mijn klas :+
Kijk, ik rijd 3 tot 4 keer in de week paard, maar werk er verder niet. Ik heb heel erg veel aan goed en strak plannen. Dan heb je een keertje je huiswerk niet zo goed af, jammer dan. Als de leraar weet dat je best doet, dan is het voor een keertje niet heel erg. Maar dat is bij ons op school.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:50

NoName126 schreef:
Meid probeer het als het lukt zo goed en zo kwaad af te maken. Je hoeft nu nog niet veel te werken, dus dat je week enkel uit school en huiswerk bestaat is normaal. Met een HAVO diploma kom je zoveel verder als met een MBO diploma.

Daar ben ik het niet mee eens. Mbo is ook prima.
Maar zou even een jaar doorzetten voor dat diploma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:51

Ja, het maakt écht veel uit of je MBO of HBO gaat doen :j Dus als het kan, maak dan zeker je HAVO af :j Er is niks mis met MBO maar met HBO heb je wel meer mogelijkheden.

Als ik het zo lees ben je nu heel druk met huiswerk en je baantje, en kom je aan niks leuks toe, en wil je daarom stoppen. Ik denk dat je beter een baantje kan zoeken met minder uren en je HAVO halen, dan met de HAVO stoppen zodat je tijd hebt om te werken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:52

En mij is ook altijd verteld dat 5 havo ''makkelijker'' zou worden, omdat er veel herhaling is :D

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:02

Waarom wil je zo graag werken? Heb je het geld echt nodig? Ik zou zelf nooit stoppen als je al in havo 4 zit, je bent er bijna. Volgend jaar is maar een kort jaar en veel herhaling, ik vond zelf de examenklas makkelijker dan het jaar er voor. Daarna kan je altijd nog MBO gaan doen, en je hebt meteen meer keuze want je kan met je havo diploma natuurlijk ook gewoon een HBO opleiding gaan volgen. Weet je al welke kant je op wil met je vervolgstudie?

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:01

Ik zou ook doorgaan. Desnoods met een jaartje blijven zitten. De stof in 5H is echt wel makkelijker dan in 4H, helemaal bij de natuurprofielen, daar is de overstap echt super groot..... Later trekt dat wel weer bij.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:02

F_Orumster schreef:
NoName126 schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Mbo is ook prima.
Maar zou even een jaar doorzetten voor dat diploma.

Agree. Met Havo heb je nog niks behalve algemene kennis, met mbo heb je een vak geleerd (als het goed is).
Met beide kun je naar de hbo en met mbo soms nog verkort.

Ik zou even dat jaartje doorzetten, dan heb je die havo gewoon binnen. Mocht daarna het mbo toch niet bevallen en je laat je oog vallen op een hbo, kun je daar tenminste meteen naar toe.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:05

ik zou het persoonlijk afraden. ik zit nu in mavo4 en ben keihard aan het werken om toch naar havo 4 te gaan. het scheelt wel of je een Mavo diploma hebt of een Havo :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:17

Ik raad het je echt af.. Met MBO is niks mis, is echt prima! Maar nog een jaartje volhouden! Haal gewoon je havo diploma... Zonder havo / mavo diploma heb je gewoon een gat op je cv.. Je hebt dan niks. In deze maatschappij moet je er gewoon 1 hebben!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:18

Wat zeggen je ouders er eigenlijk van?l

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:26

Nordsvensk schreef:
Ik raad het je echt af.. Met MBO is niks mis, is echt prima! Maar nog een jaartje volhouden! Haal gewoon je havo diploma... Zonder havo / mavo diploma heb je gewoon een gat op je cv.. Je hebt dan niks. In deze maatschappij moet je er gewoon 1 hebben!

Mbo is prima, zolang er genoeg werk in is.
Ik heb een mbo4 diploma, maar aangezien er 0% kans is op een baan in mijn werkveld ben ik eigenlijk 'verplicht' een hbo studie te volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:31

Ik zou ook je havo afmaken, werken kan altijd nog.