alcohol gebruik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

alcohol gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:21

Hoi bokkers!

Ik heb een klein vraagje, ik word deze maand 17 en dat wil ik vieren met vrienden en vriebdinnen thuis.
In verband met de alcoholwet die naar 18 is gegaan sinds vandaag mag ik dus geen alcohol meer halen, mijn ouders natuurlijk wel. Mijn ouders vinden het overigens oke dat ik thuis een feestje geef.

Stel, de buren bellen de politie ivm overlast, de politie komt bij mij thuis en ziet plus minus 40 pubers onder de 18 bier en wijn drinken. Wat kan er vervolgens gebeuren?

Opgepakt worden? Boete? Of zoiets dergelijks?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

moyra

Re: alcohol gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:22

Wat je thuis doet is helemaal je eigen keuze.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:23

Citaat:
Wet & beleid
Leeftijdgrens naar 18 jaar
Vanaf 1 januari 2014 ligt de leeftijdsgrens voor de verkoop van alle alcoholhoudende drank bij 18 jaar. Aan jongeren onder de 18 mag vanaf die datum dus geen alcoholhoudende drank verkocht worden.

Verder mogen per 1 januari 2014 jongeren onder de 18 jaar geen alcoholhoudende drank meer bij zich hebben op voor het publiek toegankelijke plaatsen, zoals op straat, in parken, bij evenementen, in stationshallen, in parkeergarages enz.
Jongeren onder de 18 jaar zijn strafbaar als ze op deze plaatsen wel alcohol bij zich hebben.

Bron: www.alcoholinfo.nl

Bij jou thuis is priveterrein, geen publiek toegankelijke plaats. Dus dat is geen probleem. Of het verstandig is, dat is vraag 2 ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:24

En feestje kan niet zonder drank? Kijk eens op internet naar leuke mixen in mooie glazen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:27

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:33

Het mag thuis inderdaad wel.. Maar er is wel kans op een waarschuwing als er overlast komt enzo.. Hebben het hier aan de politie gevraagd en die zeiden het.. Mensen onder de 18 mogen ook niet dronken over straat nu maar daar zat nog een lang verhaal bij wat er op neer kwam dat je dan wel een boete kon krijgen geloof ik. Maar ik zal gewoon lekker feest vieren want deze regel staat vooralsnog nergens op, vind ik dan..

ElanJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:46

kohtje schreef:
En feestje kan niet zonder drank? Kijk eens op internet naar leuke mixen in mooie glazen.

Kom op zeg. Een alcoholisch drankje erbij moet toch kunnen.

Gewoon lekker doen TS! Privéterrein maakt niks uit, dus bij jouw thuis geen probleem.
Geniet ervan *\o/*

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:05

kohtje schreef:

TS word 17 geen 12.. Op/vanaf die leeftijd kan een feestje inderdaad niet zonder alcohol. Het kan wel, alleen dan komen er denk niet veel mensen opdagen.

TS ik zou wel proberen de feestgangers binnen te houden, openbaar 'dronkenschap' is nlk sowieso strafbaar. Als ze onrust trappen buiten voor het huis kan je feestje wel eens vroeg afgelopen zijn..

Have FUN in ieder geval! :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:29

Zou niet weten waarom dat niet kan.
0.0 bier, Jils 0.0 bestaat niet voor niets.
Als jouw gasten dronken voor je huis gaan staan heb je de poppen aan het dansen.
Als vrienden niet komen omdat er geen drank is dan zou ik maar eens gaan denken of het vrienden zijn.
Kom op en wees vernieuwend!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:35

Ach een drankje er bij moet toch kunnen?!
Gewoon zorgen dat je geen overload aan drank in huis hebt.
Voor iedereen 1 of 2 drankjes en gaan met die banaan. Heb je ook geen last van eventuele boetes voor openbaar dronkenschap.

Dat er geen mensen zouden komen omdat er geen drank is vind ik dan wel weer een vreemde redenatie.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 02-01-14 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:35

Dat je op je 17e graag wat alcohol wil kan ik me prima voorstellen. Maar dat je er nu al vanuit gaat dat de buren last gaan krijgen van overlast? Dat vind ik ronduit asociaal. Briefjes in de bus, zorgen dat de muziek niet te hard staat en na 00.00u muziek uit. Kom op zeg, een feestje is leuk, en een beetje herrie moet afentoe kunnen, maar er nu al vanuit gaan dat de politie gebeld word? Dat gaat heel ver.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:43

Zoals de twee hierboven zeggen, als je al briefjes in de brievenbus stopt en het qua geluid na n uur of 12 rustig houd is het gewoon prima :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:45

_Dominique schreef:
Hoi bokkers!

Ik heb een klein vraagje, ik word deze maand 17 en dat wil ik vieren met vrienden en vriebdinnen thuis.
In verband met de alcoholwet die naar 18 is gegaan sinds vandaag mag ik dus geen alcohol meer halen, mijn ouders natuurlijk wel. Mijn ouders vinden het overigens oke dat ik thuis een feestje geef.

Stel, de buren bellen de politie ivm overlast, de politie komt bij mij thuis en ziet plus minus 40 pubers onder de 18 bier en wijn drinken. Wat kan er vervolgens gebeuren?

Opgepakt worden? Boete? Of zoiets dergelijks?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Als je al vantevoren denkt dat er overlast gaat komen, dan vraag ik me af of alcohol uberhaupt een goed idee is..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:48

Utixo schreef:
Dat je op je 17e graag wat alcohol wil kan ik me prima voorstellen. Maar dat je er nu al vanuit gaat dat de buren last gaan krijgen van overlast? Dat vind ik ronduit asociaal. Briefjes in de bus, zorgen dat de muziek niet te hard staat en na 00.00u muziek uit. Kom op zeg, een feestje is leuk, en een beetje herrie moet afentoe kunnen, maar er nu al vanuit gaan dat de politie gebeld word? Dat gaat heel ver.

Mee eens, dat is eerder waar ik ook over val. Houdt het ook een beetje oke voor de buren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:51

Ik snap niet dat er nog ouders zijn die het goed vinden dat kinderen voor hun 18e drinken. Feestje thuis prima. Liever thuis dan ergens anders. (dan zie je tenminste hoeveel er in gaat)

Maar ik zal mijn kinderen wel opvoeden dat ze heel goed weten dat alcohol voor adolescenten echt heel schadelijk is.

Edit: en ja ik verbied het ze om te drinken. Uit onderzoek is gebleken dat ze dan buitenshuis ook minder drinken.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 02-01-14 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:56

Ik snap dat ook niet, zeker niet nu steeds meer bekend wordt hóe schadelijk het is. Het is niet voor niks verboden geworden... En uit onderzoek is gebleke dat kinderen die thuis wel mogen drinken buitenshuis ook veel meer gaan drinken dan kids die het thuis niet mochten 'proberen'.

En vantevoren al denken dat het overlast gaat geven... Dan vraag ik me echt af pf die alcohol wel nodig is.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:05

Of je geeft dit jaar alleen voor je beste vrienden een feestje etentje zonder alcohol en dan volgend jaar een knal party.

Begrijp niet zo goed waarom die groep 17 jarigen zich zo druk maken. Een jaartje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:09

NatasjavE schreef:
Ik snap niet dat er nog ouders zijn die het goed vinden dat kinderen voor hun 18e drinken. Feestje thuis prima. Liever thuis dan ergens anders. (dan zie je tenminste hoeveel er in gaat)

Maar ik zal mijn kinderen wel opvoeden dat ze heel goed weten dat alcohol voor adolescenten echt heel schadelijk is.

Edit: en ja ik verbied het ze om te drinken. Uit onderzoek is gebleken dat ze dan buitenshuis ook minder drinken.

Die leeftijd is niet voor niets omhoog gegaan. Jammer dat ouders daar niks mee doen.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:37

Nant schreef:
kohtje schreef:

TS word 17 geen 12.. Op/vanaf die leeftijd kan een feestje inderdaad niet zonder alcohol. Het kan wel, alleen dan komen er denk niet veel mensen opdagen.

Ik ben me er ook van bewust dat op die leeftijd alcohol erbij 'hoort', maar desondanks vind ik het wel jammer dat er, wanneer er geen alcohol wordt geschonken, minder mensen komen opdagen.
Ik heb altijd een aantal moslimvriendinnetjes gehad en op feestjes van hun, was ook nooit alcohol. Daarom is zo'n feestje niet minder leuk, er wordt ook niet minder gedanst of gefeest. Wel worden er minder dingen gedaan waarvan je the day after spijt hebt en ben je the day after een stuk frisser.

Ik zou sowieso maar beperkt alcohol in huis halen, zeker als je van te voren al bang bent dat je vrienden anders voor overlast gaan zorgen :j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:07

[/quote]
Ik ben me er ook van bewust dat op die leeftijd alcohol erbij 'hoort', maar desondanks vind ik het wel jammer dat er, wanneer er geen alcohol wordt geschonken, minder mensen komen opdagen.
Ik heb altijd een aantal moslimvriendinnetjes gehad en op feestjes van hun, was ook nooit alcohol. Daarom is zo'n feestje niet minder leuk, er wordt ook niet minder gedanst of gefeest. Wel worden er minder dingen gedaan waarvan je the day after spijt hebt en ben je the day after een stuk frisser.

Ik zou sowieso maar beperkt alcohol in huis halen, zeker als je van te voren al bang bent dat je vrienden anders voor overlast gaan zorgen :j[/quote]

En met de huidige social media wil je dat ook niet hoor :+ Die foto's en filmpjes blijven je achtervolgen. Toen ik 17 was kon je rustig van je fiets vallen. Onder de blubber, tand door je lip. Een week daarna nog even lachen en twee weken later denkt niemand er meer aan. :D Maar nu .... ben blij dat ik geen 17 meer ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:40

Ontzettend bedankt voor de (meeste) reacties!

Mijn vraag was alleen of het toegestaan was om alcohol thuis te schenken op den feestje. Niet of mijn ouders het wel ok moeten vinden of dat een feest ook zonder alcohol kan.

Wat betreft de buren en overlast.
Ik woon in een 2 onder 1 kap woning en wij hebben heftige ruzie met de buren (lees: mevrouw de buurvrouw heeft mij, mn moeder en onze visite die aanwezig was een keer helemaal de grond in gescholden, mevrouw heeft een ontzettend groot alcoholprobleem maar sinds die keer is het haat en nijd tussen onze gezinnen.)
Vandaar de vraag over politie omdat die vrouw een aardig kort lontje heeft. :)

Dat eventuele dronken feestgangers nij mij voor de deur blijven hangen worden ook een voor een weg gestuurd.

En ik ken mijn vrienden wel, ze zijn niet zo van die herrieschoppers.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:05

Jemig wat een burgerlijk gedoe van sommige mensen hier, je bent zelf toch ook jong geweest :') Beetje alcohol kan geen kwaad.

Veel plezier alvast TS :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:08

Yonker schreef:
Jemig wat een burgerlijk gedoe van sommige mensen hier, je bent zelf toch ook jong geweest :') Beetje alcohol kan geen kwaad.

Dat is de taak van ouders ook....burgelijk te zijn.

Die waren inderdaad ook jong...en weten wat er van komen KAN...

:D ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:09

Yonker schreef:

Veel plezier alvast TS :D

Ja ik ben ook jong geweest en nee dan mocht er geen drank op mijn feestjes.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:09

Je wilt het niet horen, maar ik zeg het toch. Dat jouw ouders het goed vinden dat jij drinkt, is helemaal aan hun. Maar wellicht denken de andere ouders van degene die je uitnodigt er wel heel anders over! Ik zou niet zo blij zijn als mijn dochter van 17 bij anderen alcohol geschonken krijgt zonder overleg en terwijl de wet zegt dat alcohol pas mag vanaf 18 jaar. Dus laat je ouders even overleggen met de ouders die je wil uitnodigen. En ja, als dat 40 pubers zijn, dan is dat een hoop. Dat is weer een consequentie van een feestje willen geven met drank als je nog geen 18 bent :).

Neemt niet weg dat ik ook vind dat het prima kan (mits met mate en mits met toezicht) :j. Maar het is wel een puntje om over na te denken.