2014 beginnen met schuld terugbetalen? Of jaar wachten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

2014 beginnen met schuld terugbetalen? Of jaar wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:48

Dag medebokkers..

Ik zit een beetje in twijfel.
Ik heb bij de DUO een studieschuld open staan, waar ik officieel gezien januari 2015 mee zou moeten beginnen met aflossen.
Maar ik hou totaal niet van schulden, en wil het het liefst zo snel mogenlijk hebben afgelost. Dus ik zit eraan te denken om er a.s. jaar mee te gaan beginnen.. Maar is dat wel verstandig in mijn situatie?

In het kort:

Vorig jaar begon er heel veel financiele ellende bij mij. Dit jaar heb ik al mijn schulden afgelost en heb ik nu eindelijk weer een spaarpotje van een bedrag met 3 nullen. Maar daar houdt het ook mee op.
De financiele verwachting van 2014 belooft niet heel veel goeds, dus ik hoop dat ik in heel 2014 ongeveer 1000 euro kan gaan sparen. (Dan ben ik heel blij!!!) Veel meer zal het dus niet zijn. Ik kan dus weinig financiele tegenslagen gebruiken.
Nu heb ik wel bewust een paar maandelijkse lasten kunnen verlagen, en hiermee 50 euro per maand mee kunnen besparen. Dit heb ik bewust gedaan zodat ik straks 50 euro per maand kan gaan aflossen naar DUO, zonder dat ik het echt in mn portomonee voel.

Maar nu is mijn twijfel: Zal ik vanaf januari gaan beginnen met die 50 euro maandelijks aflossen? (Hoe eerder ik er van af ben hoe beter. Elk jaar weer extra rente betalen natuurlijk) Of zou het toch verstandiger zijn om dit zelf te sparen?
Ook gaat nu de gedachte door mn hoofd om dit maandelijks een jaar lang op een andere spaarrekening van mij te storten, en dat bedrag dan eind 2014 in 1x storten naar de DUO. En mocht ik het nu toch niet kunnen missen, dan heb ik nog een extra spaarpotje voor mezelf.

Wat zouden jullie doen??

Edit: Ik woon op mezelf en alleen. Dus ik moet zelf alles ophoesten.

arabella2000

Re: 2014 beginnen met schuld terugbetalen? Of jaar wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:50

ik kan begin volgend jaar starten met aflossen (ik meot pas 2 jaar later)
Ik ben nu al gestart met elke maand het geld dat ik over heb naar ene aparte spaarrekening te zetten en als ik mijn schuld bij elkaar heb betaal ik dat in 1 keer terug.
Zo kan ik in maanden dat het iets minder gaat minder sparen en i maanden dat het goed gaat meer.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:50

Zou kiezen voor je laatste optie, het weg zetten en eventueel eind van het jaar in een keer storten..
Dan heb je in ieder geval iets achter de hand mocht het mislopen.
En als alles goed gaat dan heb je dat in ieder geval al om af te lossen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:51

Als je meer rente betaald dan je krijgt zou ik aflossen. Tenzij het aannemelijk is dat je dat spaargeld nodig hebt voor grote uitgaven waar zonder spaargeld weer voor zou moeten lenen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:53

Sparen levert vrijwel geen rente op, sneller aflossen levert je uiteindelijk meer geld op door wat je aan aflosrente bespaard.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:55

ik moet dan wel zeggen dat ik volgens mij nog geen extra rente betaal omdat ik officieel nog niet hoef af te lossen..

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:56

Zelfde als hierboven. Als je meer rente betaalt dan krijgt, aflossen.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om de helft weg te zetten en de helft terug te betalen bijvoorbeeld?
Het zijn dan geen extreem grote bedragen, maar het begin is er en het scheelt later weer.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:57

Arabella2000: Nee ik betaal ook nog geen extra rente. Maar alsnog moeten we nu jaarlijks rente erover heen betalen toch? Iets van 1%? Of zit ik nu heeeeel verkeerd?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:03

ik heb echt geen idee :P
Ik begin gewoon met sparen en los het af als ik het bij elkaar heb.
Mijn schuld stamt wel al van meer dan 4 jaar terug af, maar omdat ik het jaar daarna een andere opleiding ben gaan volgen hoef ik het over 2 jaar pas af te gaan lossen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:10

Ik heb geen schuld bij DUO, dus hoeveel rente je betaald zou ik niet weten. Maar ik denk dat ik voor de laatste optie zou gaan. Zo heb je eventueel een extra zakcentje mocht alles in huis nu opeens besluiten ermee op te houden ;). En mocht alles blijven werken, dan kan je het aflossen :).

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 22:12

Ja misschien is dat het beste idee inderdaad. Alleen dan maar hopen dat ik van dat geld kan afblijven haha.
Zie trouwens net dat de rente 0.6% is. Dus dat valt mee gelukkig :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:14

ik denk dat het allemaal een beetje om het even is. Op dit soort bedragen is het renteverschil eigenlijk nihil.

Ik denk dat je het beste kan doen wat goed voelt voor jou.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 22:37

Bedankt allemaal.
Net even mn financiele plaatje uitgerekend voor 2014 en ik ga het toch maar op mn eigen bankrekening storten. (Een aparte) Just in case.
En dan hopelijk kan ik eind van 2014 een leuk bedragje storten naar de DUO.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:09

Omdat de rente op je lening zo laag is zou ik het zelf apart zetten, en dan aan het eind van het jaar overmaken naar DUO. Zo beschik je toch over je spaarpotje mocht er zich een noodgeval voordoen. De renteverschillen zijn zo klein dat dat elkaar niets doet.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:14

Je zou het ook zelf weg kunnen leggen en aan het eind van het jaar kunnen aflossen. Mocht je dan ergens toch nog onverwachte pech hebben dan kan je er nog over beschikken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:21

Volgens mij is het zo dat je nu leent tegen 0.6 %,wat je eerder hebt geleend kan tegen een totaal ander rentepercentage zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:36

Ik heb ook een hekel aan schulden, maar toch: Ik ben begonnen met betalen toen ik bericht kreeg. Je hoort dan ook wat je moet betalen per maand.
Het leven is duur genoeg en straks onverwachte tegenslagen in je werk en dan heb je een hele pot naar DUO gebracht waar ze echt geen broodje minder eten, omdat jij er nog wat open hebt staan hoor. Beter eerst een eigen pot maken voor als er eens wat is; DUO komt wel.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:05

Heb je een vast inkomen in 2014 of heb je bijvoorbeeld een tijdelijk contract en/of variabele uren? En hoe staat dat ervoor in 2015, kun je daar al wat over zeggen?

Welke financiele tegenslagen zou je in 2014 kunnen krijgen? Heb je bijvoorbeeld een auto?

Dat zijn vragen die ik mezelf zou stellen bij het nemen van deze beslissing.

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:12

Ik heb ook een hekel aan schulden, maar heb de DUO gewoon afbetaald vanaf het moment dat het moest met elke maand een klein bedrag dat ik niet echt voelde. En inmiddels is het helemaal afbetaald zonder een centje pijn

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 18:45

Ik heb vandaag ingesteld dat ik maandelijks een X bedrag overboek naar een lege spaarrekening. En ik het januari 2015 overboek naar de DUO. Mocht het toch misgaan heb ik nog een spaarcentje voor mezelf :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:48

Ik had idd het advies willen geven om het apart te zetten zodat je zelf een potje achter de hand hebt mocht je het nodig hebben, en pas aflossen op het moment dat het moet. Ik zie dat je dat zelf al besloten hebt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:05

Ik hoef ook nog niet af te betalen, maar doe het ook al. Ik zit wel in de positie dat ik het gelijk kan aflossen naar duo. Sterker nog, ik heb het dubbele bedrag op mijn spaarrekening staan. Maar het bedrag gelijk in 1x aflossen vind ik nog wat teveel haha. Dat doet teveel pijn aan mijn spaarrekening. Nu spaar ik een deel van mijn salaris en als ik een meevaller heb (ik heb een 0 urencontract en werk de ene week 7 uur en de andere week 30) dan los ik wat extra af. Standaard gaat er maandelijks 100,- naar DUO en ik ben deze maand in de gelegenheid nog eens 200,- extra af te lossen. Is lekker hoor om te zien dat je schuld naar beneden gaat :D.

Maar ik denk dat in jouw situatie het heel slim is om het apart te zetten. Knap dat je het kan hoor, want ik ben bang het alsnog op te maken.