(combi)stoomoven ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

(combi)stoomoven ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 01:33

Wij zijn ons aan het orienteren op een nieuwe keuken, en ik denk dat ik er graag een combi magnetron én een combi stoomoven (dus oven met steamer en hetelucht functie, die ook los van elkaar te gebruiken zijn) in wil.
Heb alleen niemand in mijn omgeving die ik kan vragen of het in de praktijk nou echt zo'n fijn ding is als het lijkt. Het is wel mijn intentie om de stoomfunctie ook echt te gebruiken, voor een speeltje is hij me te duur.

Wie heeft er eentje en hoe bevalt hij? Waar gebruik je hem voor? Is het eenvoudig om ermee te leren koken?

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:52

Mijn schoonmoeder heeft een stoomoven waarbij je de luchtvochtigheid kan instellen. dus wel of niet stoom. zodat je ook ook brood en dergelijke kan bakken. Zij zweert erbij. Alle groenten gaan in de stoomoven. Net als aardappelen, brood, vlees. Het enige wat er niet goed in wil is pasta en rijst.

Het werkt makkelijk en groenten houden meer smaak en vitaminen. Wel heeft zij een oven met eigen water aan en afvoer. Anders moet je telkens water aanvullen en weer afvoeren. Dan maak je minder gauw gebruik van de stoom functie.

Wat je waarschijnlijk wel gaat merken is sat groenten wat anders gaan smaken. Er blijft veel meer smaak aan zitten, en dat zijn wij niet gewend. Ik vind wel dat groenten lekkerder worden. Ik weet alleen niet of iedereen dat met mij eens zou zijn.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:21

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:16

Wij hebben sinds een jaar een nieuwe keuken met onder andere een Neff combi stoomoven. Ik dacht in het begin dat we deze niet heel vaak zouden gebruiken en ik heb lang getwijfeld of we er wel een zouden nemen. Maar het is een geweldig ding :). Het is absoluut een toevoeging. Je krijgt echt heerlijk groente en als je er bijvoorbeeld een kip in bakt met stoom en hetelucht krijg je een heerlijke sappige kip met een krokant korstje. Afbak brood gaat ook erg goed. Je kan er echt heel veel kanten mee op. Wij hebben er nog geen dag spijt van gehad.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:23

Bevalt super goed!
Absoluut een combi aan te raden!
Wat hierboven genoemd werd, diverse fabrikanten geven demonstraties en kookworkshops. Wij zaten ook te twijfelen (want het is nog best wat geld), maar door een demonstratie gingen we absoluut om :D
Wij hebben nu zelf een van Siemens, maar we zijn een tijdje terug bij geweest, en dat zou een volgende keer mijn keuze zijn. Deze heeft een grotere inhoudt en een groot voordeel is dat je het water van buiten af bij kunt vullen (dus je bent niet gelijk een hoop stoom kwijt wanneer je de deur open moet doen om je reservoir bij te vullen)!

(let wel even op bij de eventuele lokatie in je opstelling, dat je hem niet te hoog of te laag plaatst! (als ie te laag zit, krijg je alle stoom direct in je gezicht bij het openen en te hoog is nooit handig werken :P )

Vind het regenereren (schrijf ik het nu goed?! :o ) ook een top optie! Wij eten i.v.m. ploegendiensten nog wel eens apart en het smaakt dan na het 'opwarmen' net of het net gemaakt is! Je kunt bijvoorbeeld ook voor meerdere dagen eten voorbereiden en het dan op de dag van eten 'opwarmen'.

Heeft absoluut geen smaak overdracht! Als je bijvoorbeeld vis, aardappelen en groente op de plaat hebt, smaakt er (behalve de vis :+ ) niets naar vis!