advies compact camera versus spiegelreflex

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sazsie

advies compact camera versus spiegelreflex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 22:57

Hallo,

Graag zou ik wat advies inwinnen van diegene die wat meer verstand hebben van leuke camera's dan ik.
Wij willen graag een goede leuke camera kopen om mooie foto's mee te maken, van pasgeboren baby, spelend kind tot huisdier, tot leuke vakantie. We zijn dus geen experts op foto gebied. Maar willen wel net dat beetje extra om speciale momenten vast te leggen.

Nu zijn de adviezen die ik krijg nogal divers. Ik dacht dat ik goed zou zitten met een spiegelreflex camera, waar ik in alle eerlijkheid waarschijnlijk alleen de automatische functie zou gebruiken, omdat ik de talloze mogelijkheden niet ken.
In de winkel werd er een verkoop praatje gehouden over een net wat compactere systeemcamera. Welke qua prijs gelijk ligt met de spiegel reflex. Beide gaan volgens mij in de kosten lopen, wil je er een leuke lens bij kopen om van wat verder weg leuke foto's te kunnen maken.

Nu kwam iemand uit de familie met een compact camera, welke aanzienlijk goedkoper is (Ik was van plan tegen de 700 euro uit te geven aan een spiegelreflex en wilde eigenlijk absoluut geen compact camera. Maar bij de spiegelreflex heb je naast de camera wil je van verder weg foto's kunnen maken, nog extra lenzen nodig, welke ook weer voldoende kosten.
Deze compact camera schijnt volgens hem prima te voldoen aan de eisen welke wij stellen om mooie foto's te maken, namelijk de Panasonic lumix dmc-fz72. Welke een 60x optische zoom heeft.
Voordeel is een wat kleinere camera welke je wat makkelijker meeneemt. En de prijs is ook aanzienlijk lager.

Wat vinden jullie van deze laatste camera? En zijn er nog adviezen welke ik zou kunnen meenemen in mijn besluit?

Alvast bedankt voor de hulp. _/-\o_

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:19

Als ik heel eerlijk ben over mijn spiegelreflex camera... Ik ben er ontzettend blij mee, ik houd van de kwaliteit van de foto's. Alleen ik vind het teveel gedoe. Gedoe met lenzen, cameratas, ISO, lichtinstellingen etc.

Als ik 's avonds bij de binnenbak een foto wil maken doet mijn iPhone 5 dat beter dan mijn spiegelreflex camera. En ja, misschien kan het wel andersom zo zijn, dat ik het niet goed doe. Ik kom er (met mijn oude Sony A200) zelf gewoon niet uit.
Daarnaast is het voor mij een hele 'keuze' om de spiegelreflex mee te nemen. Vaak gaat hij mee, omdat wij thuis geen fatsoenlijke compact hebben, maar zelfs op vakantie blijft hij wel eens in het appartement liggen.

Ik kijk veel videos op YouTube en daar gebruikt 1 iemand een Sony RX100 en hij geef echt waanzinnig beeld. Maar. Voor dat geld kun je ook een spiegelreflex hebben. Het is ook maar net hoe veel tijd jij erin wilt gaan steken of je echt snel momenten wilt vastleggen.
Ikzelf vind spiegelreflexen geschikter voor 'geplande' fotomomenten, waar je je op kunt voorbereiden.

Verder ben ik echt een noob op het gebied van compact- en systeemcamera's, dus daarmee kan ik je niet helpen. Alleen dus over een spiegelreflex. Zelf zou ik als ik weer het geld had gehad om een camera te kopen eerder voor een (echt) goede compact/systeem gaan.

sallandval

Re: advies compact camera versus spiegelreflex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:32

Volgens mij kan de gemiddelde huis-tuin-en-keukenfotograaf beter een boek kopen over belichting en compositie dan een betere camera als 'ie betere foto's wil maken. Maar als je het echt als hobby wilt gaan oppakken zit je al snel vast aan losse lenzen en zou je ook een tweedehands camera kunnen overwegen waar al lenzen bij zitten (veel hobbyfotografen zijn mannen die graag de nieuwste gadgets hebben dus tweedehandsjes heb je genoeg).

Kijk ook hier eens:http://www.argos.co.uk/static/BuyingGuide/bgTrail/digital_cameras3_00023.htm

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:44

Ik fotografeer zelf al jaren met een voorloper van de Panasonic die jij noemt. En hoewel ik wel eens twijfel om toch een spiegelreflex aan te schaffen als ik spectaculaire foto's van een vriendin zie die veel op reis fotografeert, zie ik toch af van de koop vanwege het gesleep met camera, lenzen, tassen enzovoort.

De Panasonic is lekker licht, haalt alles perfect dichtbij en je hebt er nooit een verkeerde lens op zitten op het moment dat je even snel een fotootje wilt maken. Lens heeft bovendien een redelijke groothoek zodat er lekker veel in beeld komt (je hoeft dus geen 500 meter achteruit te lopen om een compleet gebouw in beeld te krijgen). Enige nadeel van mijn camera vind ik dat hij in echt donkere omstandigheden niet echt super is (veel ruis, te zwakke flitser), maar hij is dan ook al ruim 5 jaar oud, dus waarschijnlijk is dat in deze versie wel verbeterd.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:25

Ik ben gewend aan spiegelreflex en kan hem ook prima bedienen. Maar ik heb voor mezelf de DMC TZ25 gekocht: kleiner, lekker gemakkelijk, toch een heel groot lensbereik met een prima lichtsterke lens. En tegenwoordig zelfs invloed op sluitertijd en diafragma... het wordt steeds leuker.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:33

Ik zit nu midden in een fotocursus met mijn spiegelreflex. De cursuslwider geeft ook aan dst als je hem alleen maar op automatisch hebt, je even goed een compact camera kan gebruiken.

Daarnaast kun je met een compact ook leuke composities maken. En de zoom is ideaal. Als je zo even fotos wilt maken is een spiegelreflex niet handig.. je kan zo weinig zoomen met de meedte lenzen.

Aan de andere kant.. ik vind dw cursus fantastisch en ben blij dat ik wen spiegwlreflex heb. Masr zoals aangegeven gebruik jw diw voor gelande fotos. Rest van de tijd heb ik mijnb mobiel mey 10 megapixels mee.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:42

Met school was ik naar londen toe en een vriendin van mij had haar spiegel reflex bij zich.
Geloof me, wij hebben meer foto's gemaakt dan haar.
Eerder zij haar spiegel uit haar tas had, kapje van lens af, goede instellingen gevonden, etc. etc. liepen wij al 100 meter verder met onze 'kleine' cameraatjes.

Waar ik hierop doel is, voor huis-tuin-en-keuken-foto's zijn het gewoon ondingen.
Zoals hierboven ook al staat, zijn spiegel reflexen alleen handig bij echte foto momenten.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een 'gewone' camera, eventueel met extra instellingen en een goede zoom lens.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:46

Ik zou ook voor een compact camera gaan. Ik vind het persoonlijk makkelijker om daarmee een mooie foto te maken dan met een spiegelreflex. Met een SLR kun je hele mooie foto's maken, als je een beetje weet hoe diafragma's en sluitertijden etc werken. Daar hoef je je bij een compact camera geen zorgen over te maken. Ik zou gewoon een degelijke compact camera nemen, lijkt me voor jouw doel net zo praktisch :)

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 11:31

Doel is iig niet om op kort termijn een cursus te gaan volgen, daar ik 36 weken zwanger ben en op dit moment dus het leven toch al even op zijn kop staat en alles weer in een ander ritme moet komen. :o ;)

Echt hobby fotograaf wil ik me ook niet noemen. Ik wil gewoon een goede camera waar ik voorlopig mee vooruit kan om leuke foto's te schieten van onze kleine uk, vakantie, huisdier, familie avondjes ect.

Bedankt iig voor de tips en adviezen, hier kunnen we zeker wat mee. Ik vind het altijd erg lastig om door de verkoop praatjes in de winkels heen te kijken. En laat me nogal snel iets aansmeren waar ik later spijt van krijg. :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:47

hihi.. hier ook een zwangere dame.. verkooppraatjes niet geloven is al lastig.. laat staan als je zwanger bent. succes met de keuze!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:53

Ik heb laatst een spiegelreflex aangeschat, eigenlijk voor vakantie en mooie momenten die ik gewoon met een mooie kwaliteit vast wil leggen :'). Dus ben ook geen prof en heb ook niet veel verstand van die extra dingetjes. Maar als je er even wat meer tijd in steekt komt dit vanzelf wel.
Heb zo ook laatst de kleine van m'n nicht erop gezet en ik was zo blij met de kwaliteit van de prachtige foto's.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:53

Oh ja; de mooiste foto's van mijn bruiloft kwamen van... een compactcamera!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:00

Als je echt nog in de orienterende fase bent: kijk ook eens naar de Panasonic DMC - TZ40. 20 x zoom en echt heel compact: die kan in je broekzak!