Sollisiteren bij een manege??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MerrickLover

Sollisiteren bij een manege??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 22:41

Hallo bokkers,
Ik ben 14 jaar oud en werk bij de plus op zaterdag om schoon te maken.
Dit vind ik niet heel leuk en daarom wil ik graag op een manege werken.
Misschien als stalhulp ofso? Stal vegen, uitmesten dat soort dingen...
Moet ik dan mailen, bellen, of naar een manege gaan?
Ik hoop tips te krijgen... /3
Xx Sydney

unihorses

Re: Sollisiteren bij een manege??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:42

met sollisiteren kom je niet zo ver :') maar je moet er langs gaan. cv tje uitgeprint... maar verwacht geen vetpot hoor.... voor jou 10 die het gratis willen doen.

MerrickLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 22:44

Ohh ja sorry, Ankie2011
Unihorses, ja klopt wel, maar op de manege waar ik reed hadden ze wel stalhulpen..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:46

Ik zou gewoon even langs gaan en vragen. :) Als je helemaal een sollbrief gaat schrijven en je eigenlijk gwn te jong bent of als ze helemaal niemand nodig hebben is dat ook zonde.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:46

MerrickLover schreef:
Ohh ja sorry, Ankie2011
Unihorses, ja klopt wel, maar op de manege waar ik reed hadden ze wel stalhulpen..

Gewoon proberen hoor, of pensionstallen daar zijn ook wel vaker betaalde krachten (heb ik ook gewerkt)

MerrickLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 22:47

Ja dat dacht ik al... Maar ik zit te twijfelen ook of ik het moet doen op de manege waar ik reed of een manege waar ik niemand ken?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:48

gewoon allebei proberen? :) vragen staan vrij en dan heb je meer kans.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:48

Je kan altijd langs gaan een vragen, maar ik denk niet dat je veel daarin zult vinden.
Op vrijwel alle maneges die ik ken, doen de manegeruiters en andere vrijwilligers dezelfde klusjes gratis.

MerrickLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 22:49

Wat voor klusjes krijg je dan? En wat voor stal is het dan en hoe zoek je die op?

Ja dat denk ik ook xRaisin maar ik kan het proberen, alles beter dan wat ik nu doe, denk alleen dat het het enige is wat ik kan doen...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:53

Wat ik moest doen was: Paarden klaarmaken en buiten zetten, paarden binnen zetten, uitmesten, vegen en voeren.

MerrickLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 22:56

Ja dat is precies wat ik wil doen eigenlijk! Lekker buiten en bezig zijn met paarden..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:57

uitmesten is vaak wel flink doorwerken hoor.. dan moet je x aantal stallen in een bepaalde tijd af hebben

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:00

Je kunt het altijd proberen inderdaad. Ik weet dat bij ons op de manege eigenlijk iedereen die er werkt of stage loopt paardenhouderij oid studeert of heeft gestudeerd, maar dat hoeft niet overal te zijn

MerrickLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 23:03

Bedankt ikben nu op zoek naar pensionstallen... Maar er is niet echt iets in de buurt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:05

Wettelijk mag dit niet: op je 14e mag je nog geen zwaar werk doen(uitmesten), betaald.
Helpen mag natuurlijk altijd.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:11

Inderdaad vaak doen mensen het gratis of zoekt men stagiaires, en als het al betaald is moet je geen hoofdprijs verwachten...

Ik heb op een pensionstal gewerkt, en dat valt zeker niet te onderschatten! Maar daar moet ik wel bijzeggen dat de paarden iedere dag naar buiten en weer naar binnen moesten, de weilanden op ruime afstand van elkaar lagen dus ik legde iedere dag echt kilometers af. Ik moest dus binnen/buitenzetten, voeren, hooi geven, waterbakken bijvullen, gangen en erf opvegen, stapmolen en bak schoonmaken en af en toe een stal uitmesten. Dat lijstje klinkt niet zwaar maar dat is het wel, en een hoog loon moest ik niet verwachten.

Gewoon eens rondhoren bij maneges of stallen in de buurt. Persoonlijk langsgaan geeft een betere indruk dan een mailtje vaak.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:11

Ik denk eerlijk gezegd dat je weinig kans maakt... zowizo op een manege zijn genoeg pennymutsen die de stal van hun pownie even uitmesten voor de les... ik zou eerder gaan kijken bij een handelstal of een pension. Je bent nog wel erg jong maar dus ook veel om te bewijzen!! zou super gaaf zijn als je wat vind want dan groei je letterlijk op in de paarden!!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:14

Ik zal eerst eens leren om het woord solliciteren goed te schrijven... :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:17

CharlyBrown schreef:
Ik zal eerst eens leren om het woord solliciteren goed te schrijven... :D :D

Wihihi.. Ik dacht hetzelfde :+

Ach, meid, je bent 14 en dan is vakkenvullen inderdaad niet leuk, maar voor het soort klusjes dat jij kan en mag (! ook niet onbelangrijk) doen hebben ze vaak al stagaires of meiden die op de manege rijden die dergelijke klusjes doen.
Vaak kom je niet voor enkel een zaterdag aan de bak op stallen, omdat je toch ook de paarden en de gewoontes moet leren kennen en dus ook wel moet leren kennen welke paarden wat mogen hebben en de "gebruiksaanwijzingen" en dat red je meestal niet met 1 dag in de week...

Buiten dat is de hele dag stallen uitmesten echt niet leuk en fysiek ook best zwaar, en kan het je hobby best verzieken, dus hou het lekker bij vakken vullen.. Veel leuker :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:18

Helpen bij licht niet-industrieel werk
Kinderen van 13 en 14 jaar mogen helpen bij licht, niet-industrieel werk. Voorbeelden:

Zij mogen helpen bij lichte werkzaamheden in een winkel, zoals helpen bij het vakken vullen of inpakken.
Zij mogen helpen bij lichte werkzaamheden in de landbouw. Zoals helpen bij lichte oogstwerkzaamheden, het voeren van kleine dieren of groenten en fruit plukken. Groenten en fruit plukken is verboden als er pas met bestrijdingsmiddelen is gespoten.
Zij mogen aan de lopende band werken. Dit mag alleen onder strikte voorwaarden. Zo moet de werkgever met de ouders/verzorgers en het kind een overeenkomst ondertekenen. Ook moet de werkgever nadelige lichamelijke en geestelijke belasting van het kind voorkomen en een veilige werkomgeving garanderen.
Ze mogen helpen bij lichte werkzaamheden op bijvoorbeeld een manege, een camping of in een speeltuin.

Dus je mag niet uitmesten; dat is wel zwaar werk immers. Dus heeft een manege nu nog niet veel aan je. Maar proberen kan altijd!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:23

Vergis je inderdaad niet in de zwaarte van dat werk. Het is niet de hele dag paardjes aaien en poetsen. Het is je je de poten uit je lijf lopen om alle boxen te doen en de paarde voeren binnen en buiten zetten. Is echt heel erg zwaar werk. Ik denk dat dat wat tr zwaar is voor 14.
Het klinkt romantisch ik heb het zelf ook gedaa toen ik 16 was. Is niks romantisch aan. Is hard werken voor weinig tot geen geld.

Ik vond het heerlijk omdat ik.van lichamelijk zwaar werk houd en mijn lijf het aankan.

Vraag of je een dagje of weekje mee mag draaien om te kijken of het echt wel zo leuk is als je denkt

MerrickLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 23:42

Ik ga het inderdaad sowieso proberen
En sorry voor het fout schrijven van solliciteren maar ik heb dyslexie

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:20

Lekker flauw om zo bot tegen een meisje van 14 met dyslexie te zeggen dat ze eerst maar moet leren om het woord solliciteren goed te schrijven.
Maar je kunt het altijd proberen op een manege ts!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:23

R00s schreef:
Lekker flauw om zo bot tegen een meisje van 14 met dyslexie te zeggen dat ze eerst maar moet leren om het woord solliciteren goed te schrijven.
Maar je kunt het altijd proberen op een manege ts!

Realistisch is het wel dat 1 spelfout in je cv of je brief al voldoende is om iemand af te wijzen. Zelfs een verkeerd geplaatste komma kan dat al doen! Dus wat dat betreft is het voor de ts wel fijner dat ze hier erop wordt gewezen, dan erop wordt afgewezen bij het bedrijf.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:33

TS, denk er goed over na. Ik heb gewoon gevraagd of ik een betaald baantje kon krijgen.

Ik ben als 13jarige begonnen op zaterdag van 8 tot 1800 met werken op de manege waar ik al jaren reed. Ik kreeg 2,50 per uur betaald en dat is geen vetpot.
's ochtends begon ik met voeren, daarna alle manege paarden poetsen en zadelen voor de les van 10.00 uur. Na het poetsen en zadelen moest binnen alles geveegd zijn en een aantal paarden al buiten staan. Om 10.00 mee helpen om de lesklanten op het paard te krijgen en de binnenbaan de hoefslag harken. Dan was er tijd voor een kopje koffie en een broodje.
Rond half 11 weer aan het werk. Paarden wisselen uit de wei en beginnen met de 10-tal zaagsel stallen om uit te mesten. Om 11 uur was de wisseling van de les en hielp je de nieuwe lesklanten weer op het paard. Daarna verder met uitmesten waar je rond 12 uur klaar mee moest zijn. Om 12 uur de paarden die klaar waren afzadelen en hooi voeren. Hierna alles vegen en dan had je pauze om 1 uur :D
Om 2 uur weer de pony's poetsen en klaar maken voor de lessen. Vervolgens ging je of verder met de zaagsel stallen en paarden in de wei wisselen of ging je de rest vegen of de hoofdstellen poetsen of opruimen. Rond 4 uur nog tijd voor een kopje koffie.
Om half 5 was er weer een paardenles dus de paarden weer opzadelen en zorgen dat ze klaarstaan. Rond 5 uur krachtvoer voeren en nog een keer vegen, met name voor de stal met de manege paarden en pony's. Rond half 6 heb je het helemaal gehad en ben je kapot en kan je het laatste half uur iets rustiger aan doen omdat de kinderen voor de ponyles de pony's opzadelden.

Zo heel verhaal, maar het was best zwaar voor een 13 jarige :)