Het trein halen of missen dilemma....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Het trein halen of missen dilemma....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:02

Stel... je bent net geland op Schiphol na een lange reis. Je bent moe en wil naar huis. Een treinrit van dik twee uur.
Als je het perron op loopt staat de trein al klaar om te vertrekken. De deuren zijn open en 5 meter verderop. Het dichtstbijzijnde incheckpaaltje 15 meter verderop. Je twijfelt kort, maar wordt onderbroken door het fluitje van de conducteur...

Ik stond zojuist in deze situatie, maar wat zou jij doen?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:03

Als het de laatste trein is, zou ik erin springen en de boete riskeren. Als het niet de laatste trein is, zou ik een trein later nemen, want de boete is best hoog. :P

Wat heb jij gedaan?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:03

Ligt eraan hoe vaak die trein vertrekt...

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:07

Wat Manon zegt, en daarbij ligt het aan hoeveel geld ik op dat moment heb. Als ik genoeg geld heb om de boete te kunnen betalen, dan zou ik sowieso in de trein stappen. :') Tenzij de volgende trein binnen een kwartier komt.

Anoniem

Re: Het trein halen of missen dilemma....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:08

TOEVALLIG heb ik laatst een vergelijkbare situatie gehad, en ervoor gekozen om in te checken.
Omdraaien, naar deur lopen, en nét op dat moment gaat de deur voor mijn neus dicht en rijdt de trein weg.

Volgende keer kunnen ze die ov-chipkaart ergens steken waar de zon niet schijnt :')

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:09

Heel erg balen. :\

Ligt er inderdaad aan hoe vaak die trein gaat, en of je geld hebt om de evt. boete te betalen. :j

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:11

Ik zou sowieso instappen, dat reflex is sneller dan het blijven wachten. En dan volgende station proberen in te checken of conducteur zoeken en zorgen dat je alsnog incheckt. Als je er een beetje netjes en beschaafd uitziet vinden de meesten die ik heb meegemaakt wel goed.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:16

Ik zou wachten op de volgende, als de reis toch nog 2 moet duren dan kan die wachttijd er ook nog wel bij. Meestal rijden treinen toch wel minimaal om het half uur, veel treinen gaan zelfs vaker.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:21

De aandacht trekken van de conducteur (met je kaart wapperen, zoiets) en als de raphazen inchecken en de trein inspringen, als dat kan. Anders maar zonder inchecken en in de trein de conducteur opzoeken, inderdaad

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:27

Erin springen en het melden bij de conducteur met je liefste blondste glimlach. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:34

Eerste optie voor mij zou zijn: even naar de conducteur roepen of je nog mag inchecken.
Als ie het niet hoort, dat te ver weg is: instappen en direct de conducteur opzoeken.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:45

Als je instapt zonder geldig vervoerbewijs zorg dan altijd dat je wel een legitimatiebewijs bij je hebt! De boete+ritprijs krijg je thuis gestuurd dus contant geld hoef je niet bij je te hebben! En mocht het de eerste keer zijn dat je een boete krijgt dan kun je de dag erna naar de klantenservice bellen van de ns en misschien krijg je dan die €35; terug gestort als je een goed verhaal kunt ophangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:46

Je mag het 1x per jaar vergeten trouwens. Als je dan betrapt wordt moet je gewoon de ritprijs betalen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:50

Ik ben maar ingestapt. Had de hoop op het eerstvolgende station even eruit te kunnen om in te checken. Alleen op veel stations moet je daarvoor een trap op of af. Waardoor je alsnog riskeert je trein te missen.
Conducteur kwam langs, heb het uitgelegd. Geen boete gelegen, hij was zo aardig om me contant te laten betalen. pfieuw!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:14

Let wel op dat conducteur je wel in de gaten heeft als hij wilt dat je op het volgende station incheckt, voor je het weet sta je netjes ingecheckt op het perron terwijl de trein vrolijk verdergaat :+

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:23

Op m'n gemakje een bak koffie halen en dan de volgende nemen :+

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:40

Toevallig van de week in zo'n soort situatie gezeten :)).

Ik was vergeten in te checken tijdens het rennen naar de trein die ik moest halen (zo'n 5 minuten keihard rennen). Met dat ik in de trein zit, kom ik erachter, dat ik weer terug moet rennen om in te checken. Terwijl ik nog een hele grote trap op moest 200 meter moest rennen en weer een trap af moest en toen weer inchecken, waar ik dus net keihard over heen moest rennen. En natuurlijk weer als de wiedeweerga keihard weer terug de trap op rennen, die 200 m rennen en weer de trap af rennen.

Moeilijk uit te leggen, maar pfffff wat was ik misselijk geworden omdat ik niet te laat wilde komen.. Eens maar nooit weer, de volgende keer blijf ik een uurtje wachten :+

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:52

Het hangt totaal van m'n stemming en humeur af. Als ik chagrijnig en/of moe ben dan stap ik in. Als ik vrolijk ben dan boeit het me niet, steek ik een sigaret op en ga even facebooken ofzo :Y)
Tenzij het de laatste trein is, dan stap ik sowieso in! Dan maar een boete, haha.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:58

Ik zou instappen, zo duur is die boete toch niet. En met een beetje geluk hoef je hem niet te betalen.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 28-12-13 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:59

Kelly_ann schreef:
Ik ben maar ingestapt. Had de hoop op het eerstvolgende station even eruit te kunnen om in te checken. Alleen op veel stations moet je daarvoor een trap op of af. Waardoor je alsnog riskeert je trein te missen.
Conducteur kwam langs, heb het uitgelegd. Geen boete gelegen, hij was zo aardig om me contant te laten betalen. pfieuw!

Ik wist niet dat conducteuren dit mogen doen. Straks gaat ie lekker met je geld er van door!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:03

Ik was gisteren vergeten opnieuw in te checken (van arriva naar NS), puur omdat het hard regende en ik in mijn sprint naar de trein geen paaltje tegen gekomen was geen moment bij stil gestaan. Moest nog overstappen op Utrecht Centraal, maar verdorie daar hebben ze alleen paaltjes bij binnenkomst en niet tussendoor... ik moest van perron 19a naar 1 (dus de 2 uiterste..) en had wel verwacht een paaltje tegen te komen.

Gelukkig was de conducteur wel heel lief om geen boete te geven (ik reis gelukkig gratis in het weekend), maar toch stom dat er midden in de stationshal geen paaltjes meer staan....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:11

Nies_ schreef:
Ik zou instappen, zo duur is die boete toch niet. En met een beetje geluk hoef je hem niet te betalen.

35 euro. Plus dat je vaak geen korting krijgt, ook niet als je wel een kortingskaart hebt. (Ik heb al diverse van die boetes gekregen bij niet-functionerende kaartjesautomaten. Mijn liefste glimlach hielp blijkbaar niet... terwijl ik toen niet eens iets fout deed. Ik zou dan ook niet snel instappen.)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:03

Dan had je toch pech. Ik reed altijd zwart omdat mijn klote kaart nooit werkte. Éen keer gecontroleerd en toen was het goed volgens de conducteur. Ding deed het dus echt niet :')

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 08:55

Uit principe ren ik niet meer om treinen te halen. Het is me iets te vaak voorgekomen dat ik al hollend voor een dichte deur kwam te staan. En als je hem dan al haalt zit je buiten adem en bezweet in de trein na te puffen. Verschrikkelijk vind ik dat.
Nee, ik wacht liever een half uurtje, haal een bak koffie, misschien nog een tijdschrift als je echt lang moet wachten en stap dan rustig in de volgende.

Natuurlijk een ander verhaal als je ergens echt perse om een bepaalde tijd moet zijn of als het de laatste trein is, maar dan nog zou ik een trein eerder nemen zodat ik zeker weet dat ik niet hoef te haasten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:54

Ik ben laatst in de trein gestapt zonder in te checken.
Trein stond op het punt te vertrekken, incheckpaal deed het niet en de andere incheckpaal was te ver weg.
Erg drukke trein dus heb de gok genomen. Anders moest ik een uur wachten.