Verhuizen... Waar beginnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Verhuizen... Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 11:54

Ik ben een keer vanuit het huis van mijn moeder naar een ex vriendje verhuisd. Gekomen met een tas, weggegaan met een tas....
Ik ben een keer naar Cyprus verhuist. Gekomen met een koffer, weggegaan met een koffer....
Ik ben naar mijn huidige woning verhuisd. Gekomen met een tas en koffer... Volledige inboedel in bezit ;)

Ik ga nu met mijn huidige vriend in januari officieel samenwonen. Ik kom bij hem in te wonen. Ik heb spullen die ik te koop wil zetten. Spullen die ik weg wil geven. Spullen die familieleden willen hebben. Spullen die ik weg kan gooien en spullen die ik meeneem... Ik heb alleen geen idee waar te beginnen?

Dus bokkers... Hoe zijn jullie begonnen aan het leeghalen van je woning?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:57

elke x dat je naar nw huis gaat doos spullen meenemen wat je daar wilt houden, zo filter je vanzelf uit wat ergens anders naar toe gaat, dan maak je ruimtes vrij om de spullen voor de anderen te sorteren

suc 6

maj0

Re: Verhuizen... Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:06

Kijken wat je wilt verkopen daar vast foto's van maken.

En alles wat je graag mee wil nemen elke keer een beetje al van mee nemen naar je vriend. Dingen waar van je denkt dat kan wel weg ook gelijk weggooien. Succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:11

Ik heb een doos gehaald bij de supermarkt en die heb ik in huis gezet. Ik heb een item gepakt, ingepakt en dat in de doos gestopt. Vervolgens item twee en item drie.. En net zo lang tot alles was ingepakt.

Dingen die ik niet hoefde weggegooid, spullen die weg konden apart gezet en ergens (mp, bokt e.d.) melding gemaakt dat het opgehaald konden worden/ verkocht wordt. Was het nog niet weg voor de verhuisdag is het naar de sloop gegaan :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:48

Verhuisexpert (met ongeveer 25 keer mag je jezelf wel zo noemen, denk ik) meldt zich.

Als je een heel huis hebt zoek je eerst een kamer uit waar je het minst komt. Daar sorteer je spullen en zet je verhuisdozen neer. Je begint met de dingen die je het minst nodig hebt en van klein naar groot te sorteren en inpakken (rommeltjes, seizoenskleding, boeken, overig servies) en van daar uit werk je toe naar de spullen die je dagelijks gebruikt en de grote objecten. Op die manier heb je zelf het minst last van het verhuisgebeuren als je even niet aan het verhuizen bent. Zorg ook altijd voor een plekje waar het tot het laatst toe een beetje gezellig blijft. 24/7 tussen verhuisdozen zitten geeft onnodige stress.
Sorteren gaat het makkelijkst met twee dozen en een vuilniszak. Doos 1 is meenemen, doos 2 is verkopen (alles zonder emotionele waarde, wat je niet gemist hebt en verkoopbaar) en vuilniszak laat zich raden.

Maak eventueel een rooster met wat wanneer gedaan moet zijn als je voor een bepaalde datum uit je huis wilt/moet en doe elke dag iets aan het inpakken. Als je toch al dagelijks of vaak naar je vriend gaat kun je telkens al dingen meenemen, dat scheelt meer dan je denkt.
De uiterlijk één na laatste dag gebruik je om alle grote spullen te verhuizen (let er wel op dat dingen altijd groter lijken dan ze zijn, aanhangwagens hebben de neiging tot krimpen, dus als je denkt dat je het met één keer rijden net red, reken er dan maar op dat het twee keer wordt) en om niet verkochte items weg te brengen c.q. weg te gooien.
Plan de laatste dag in voor het schoonmaken van je oude huis (zeker als je een huurhuis hebt), dat is dodelijk vermoeiend en altijd erger dan je denkt.
Vergeet ook niet bijtijds dingen als gas, licht, water, tv enz. op te zeggen, maar hou er rekening mee dat als je nog moet schoonmaken het handig is als er nog water en elektriciteit is en dat leidingen het niet gezellig vinden als het vriest en er geen verwarming is.

Plan ook de eerste dag in je nieuwe huis. Die dag wil je vrij houden om bij te komen.
Uitpakken is het zelfde als inpakken maar dan andersom, want uiteraard heb je de dagelijkse spullen vooraan en bovenaan gezet en staan de rommeltjes onderop.

Succes en veel plezier met samenwonen!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 12:39

Iedereen hartelijk dank voor de tips!
Ik ben inmiddels begonnen :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:44

Als je begint met inpakken in verhuisdozen, zet dan op elke doos precies wat erin zit.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:42

Wat een mooi overzicht Pluizebol, dat is zeker een handige manier van aanpakken! Kan ook niks toevoegen aan de tips die al gegeven zijn.

Met name voor het samenwonen: kijk goed naar de verdeling van jou & zijn spullen. Toen ik ging samenwonen, heb ik de rationele keus gemaakt praktisch al mijn spullen/meubels weg te doen omdat mijn lief kwalitatief betere spullen had staan. Maar ik heb me daardoor in het begin behoorlijk ontheemd gevoeld, doordat er bijna niks 'van mij bij was' in huis. Zeker als mensen zeiden 'goh, je kunt wel zien dat er een vrouw in huis is komen wonen!' en ik moest zeggen dat alleen de kussens op de bank en een paar planten van mij waren :+ Inmiddels heb ik mijn draai erin gevonden, maar kan je dus wel aanraden daar ook even over na te denken.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 01:03

Ik ben ook heel wat keren verhuisd (he, is dat nou met een d of een t??) en ik werkte altijd met lijstjes:
een met wie/wat ik moest bellen, een met wat ik moest kopen, eentje wat ik moest verkopen en eentje wat ik moest regelen of doen. Ook een lijstje met alle telefoonnummers, inlogggevens, namen en adressen.
Alle verhuisdozen werden genummerd aan alle kanten (soms waren het bijna 200!), zeker als ze in de opslag gingen, zodat je altijd het nummer kon zien. Alle nummers kwamen op een lijst met daarbij de inhoud. Als ik iets nodig had, hoefde ik alleen maar op de lijst te kijken om te zien in welke doos het zat. Bij de verhuizing stond ik bij de voordeur met mijn lijstje en elke doos die voorbij kwam kon ik naar de juiste kamer sturen.
Sommige dozen zijn een paar keer onuitgepakt meeverhuisd en staan hier inmiddels al weer jaren op de zolder. Maar he, ik weet wat er in zit...
Het zal duidelijk zijn dat ik van de lijstjes ben en veel te bewaarderig. Ik ben dus goed in verhuizen en bewaren/opruimen, NIET in weggooien.
Laatst bijgewerkt door DonCamillo op 08-01-14 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 01:10

hier ook al heel wat keren verhuisd,maar hier gaat alles gewoon in dozen,waar eventueel "slaapkamer","woonkamer" oid opgezet wordt ( maar ook lang niet altijd... := ) ,en dan maar stomweg inpakken...vreselijk,moet er echt niet aan denken weer in te moeten pakken,maar hier is het echt verstand op 0 en gaan....

en ja,dan kan je je weleens het ongans zoeken naar spulletjes als het ongecodeerd in een doos zit,maar ach...soms vind je ook weleens ineens spullen terug waarvan je niet eens wist dat je ze had :D :D