Ik werk inmiddels alweer bijna 3,5 jaar in een Drogisterij. Hier heb ik een vast 20-uurs contract.
De ene week werk ik mijn uren, de andere week iets meer, de volgende week wat minder. Het komt nu neer op 2 á 3 dagen werken. Dat klinkt allemaal wel lekker en het verdient niet super slecht.. Maar als je een eigen huisje gekocht hebt en in de verbouwing zit, een paard hebt en huisdieren is een extra zakcentje totaal niet overbodig.
1 jaar geleden vroeg ik om uur verhoging en kreeg deze in een ander filiaal. Mijn uren gingen van 20 naar 28 uur per week. Ik was er super blij mee, verdiende genoeg om lekker van te kunnen leven elke maand. (Mijn vriend werkt fulltime, dus samen hadden we een nette loon).
Helaas... Door veel problemen in het filiaal (maar 1 leidinggevende ipv 3 door ziekte en overplaatsingen en dergelijke) was het een zooitje. Hierdoor werd besloten dat mijn tijdelijke 28 uur contract weer terug gezet werd naar 20 uur. Dat is dan even slikken, als je weer 300 euro minder op de rekening hebt.
Maargoed, dit redde ik eerst ook, dus waarom nu niet?
In plaats van een huurhuis hebben we nu een huis gekocht. We zitten vol in de verbouwing en dan merk je dat extra centen wel handig zijn. Per toeval, hielp ik al vrijwillig op mijn manege. Hun hebben mij nu betaald werk aangeboden en vroegen mij wat ik zou kunnen regelen.
Ik besloot dus op mijn werk aan te geven, graag 2 dagen niet meer ingepland te kunnen worden. Zodat ik deze 2 dagen op de manege kan bijverdienen. De overige 5 dagen kunnen ze me dan gewoon inplannen naar wens. Je zou denken, je werkt maar parttime, dat moet toch te regelen zijn?
Vandaag kreeg ik dan het definitieve nieuws dat er niet aan vaste dagen gedaan wordt. Ik ben dan namelijk niet flexibel genoeg meer (werk zowiezo maar 2 á 3 dagen daar..) En als ik mijn eigen dagen wil kiezen, wil de rest dat dadelijk ook.
Ik snap het van 1 kant wel.. Maar waar ik me gruwelijk aan irriteer is dat de Drogisterij mij op deze manier "dwingt" alleen bij hun te werken. Bij alle bijbaantjes willen de andere instanties ook dat je op "vaste" dagen voor hun inplanbaar bent. Dat ze weten op welke dagen jij voor hun beschikbaar bent.
Nu kan ik me voorstellen dat als je fulltime ergens werkt en dan iets erbij wilt doen, je baas niets voor je kan doen, aangezien hij je 36 uur inpland. Maar met een parttime contract mogen ze je volgens mij helemaal niet op deze manier "vasthouden".
Het liefste zou ik stoppen in de drogisterij.. Ik was ooit zeer gelukkig met dit werk, maar door diverse overplaatsingen en verschrikkelijke collega's is het werk me tegen gaan zitten. Ze beloven je uren, je haalt daarvoor diploma's om je vervolgens nadat je de diploma's in zak hebt, terug naar je basis uren te zetten. "Je bent nu eenmaal een goede verkoopster en daar horen die hoge uren niet bij". Toen ik dat te horen kreeg was ik het liefst per direct vertrokken. Zonder waarschuwing kreeg ik dat nieuws op mijn dak. Helaas is een vast contract tegenwoordig zeldzaam en gezien ons huis en de dieren, kan ik die zekerheid niet wegdoen. Nu weet ik ook dat ze op de manege waarschijnlijk niet zo een groot punt gaan maken van het feit dat ik niet op vaste dagen kan komen uithelpen, en mijn rooster 3 weken van te voren kan aangeven om door te geven welke dagen ik beschikbaar ben. Maar het liefste zag de manege mij ook op 2 vaste dagen komen zodat het gewoon duidelijk is naar de klanten. Dit ga ik dus met de manege nog maar een keer bespreken hoe we dit gaan oplossen en aanpassen.
De manege zal geen volle zakcent zijn, maar elk extra'tje is nu ontzettend welkom.
Bedankt voor wie de tijd en moeite heeft genomen dit te lezen

doe je al die tijd je best, krijg je vervolgens zoiets..