Mijn broer van 20 jaar (ik ben 18) is nu zo'n 5 jaar (denk ik, of zelfs langer) verslaafd aan wiet, blowen, hasj (en meer wat ik misschien niet weet..) en mijn ouders weten dit ook.
Hij zit nog op school, maar hier gaat het eigenlijk ook heel slecht. Hij heeft geen werk. Hij krijgt maandelijks zo'n €300,- binnen van studiefinanciering, maar na een paar weken is het op. Hij zit meestal de laatste 2 weken met niks. Mijn ouders vragen zich dan af waar het allemaal aan op gaat. Euh, ja hallo? Die wiet is een duur grapje..
Zolang hij geld heeft, en dus genoeg van z'n verslaving krijgt, is ie hartstikke aardig. Maar zodra het op is, is het feest.. Hij schreeuwt, scheld, slaat met de deuren, slaat, schop en heeft mij al bij m'n keel gegrepen. Mijn zusje van 5 zegt ook altijd: "Jij bent lief, maar R niet, die doet altijd boos en stom." Lijkt me voor een meisje van 5 niet zo goed voor haar ontwikkeling, bij mij heeft hij het al verpest, voor mij hoeft hij het niet te doen.. Maar ik vind het gewoon belangrijk dat mijn zusje normaal kan opgroeien, in een fijne en veilige omgeving, en dat is nu niet zo, dat vind ik ook niet. M'n moeder gaat er aan onder, m'n stiefvader is de enige waar ie nog een beetje respect voor heeft.
M'n moeder en ik kijken ook iedere dinsdagavond het programma "verslaafd" op RTL 4 en dan ziet ze dus ook hoe zo'n verslaving werkt, maar blijkbaar dringt het niet bij haar door.
Ik, mijn tante en oom en mijn pake hebben al gezegd: "Zet hem het huis uit en laat het hem uitzoeken, dan kan iedereen verder met z'n leven. Misschien realiseert hij zich dan dat ie het nog niet zo slecht heeft, dat ie heel veel dingen wél heeft."
We hebben ook al een poging gedaan om hem te helpen, dat hij bijv naar een psycholoog oid kan, maar dan wordt hij boos en zegt hij dat blowen niet verslavend is en dat hij niet verslaafd is.
Vorige week donderdag had m'n moeder hem €10,- gegeven voor een pakje shag, zaterdag vroeg ie weer om €10,- en vandaag draaide hij weer van ons. Of terwijl, 3 pakjes shag in 4 dagen, nou dat kán niet. Dus m'n moeder vroeg aan hem of hij wel shag had gehaald, nee was zijn antwoord. Wat dan wel vroeg ze, en toen werd hij natuurlijk weer boos.
Vervolgens zegt m'n moeder tegen mij: hij heeft dus geen shag gehaald en liegt gewoon. Dus ik: JA HALLO?! Hij is verslaafd, dus gaat blowtjes kopen ipv shag, wat denk je dan? Dat hij braaf shag gaat halen, écht niet... Je motiveert hem juist om hem geld te geven...
Mensen die ervaring hebben met broers/zussen/oid die verslaafd waren? Hoe ga je hier het beste mee om? Hoe krijg ik het mijn moeder aan haar verstand dat hij verslaafd is en niet te vertrouwen?