Boete, mee betalen of zelf betalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:22

Ik zou mij alleen maar erg bezwaard voelen als anderen mee willen betalen aan mijn fout.

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:25

ik betaal de boete als ik rij.

ik had een bijrijder die de weg wel wist na het station..

eerst wil ze mee een weg insturen wat alleen voor bussen open was en niet voor gewoon verkeer ivm werkzaamheden... stonden duidelijk allemaal borden.

waren we eenmaal verder wil ze me een soort wandelgebied insturen( wat vroeger wel een doorgang was, nu niet zou dan tussen de bushokjes en bankje door moeten rijden en dan de stoeprand afrijden de weg weer op...

dat hebben we dus niet gedaan. volgende keer gaat de tom tom gewoon gelijk aan.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:29

Vind dat de bestuurder altijd zelf verantwoordelijk is. Voor wat voor een verkeersovertreding ook. Jij rijd, dus jij hebt de bordjes maar in de gaten te houden en je aan de regels te houden.
Zou lekker makkelijk zijn.

Anoniem

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:36

Ik vind het een beetje apart dat je het uberhaupt aanneemt als je vriendin dat voorstelt.. Ik zou gelijk zeggen nee hoor mijn auto dus mijn boete. Jij bent bestuurder dus jij moet opletten of het betaald parkeren is of niet of wat de regels zijn..
Ik zou tegen je vriendin zeggen nou jij hebt het ook niet breed nu dus ik betaal wel gezien het mijn auto en verantwoording is.
Je kan niet zeggen ja m'n vriendin heeft het niet breed maar ik ook niet dus ik zeg maar niks, dat is gewoon raar en vind ik persoonlijk niet eerlijk..
Mijn ex had ook een boete toen we dagje weg waren geweest en reageert zich er over af op mij. Ja jammer dan.. Hij zit achter het stuur, hij moet opletten of er flitsers staan.
Als k een geldboom in de tuin had had k met alle liefde mee betaald, maar vind het niet normaal ofzo..

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:50

Ik sta echt te kijken van sommige reacties. Er zijn er een aantal die hard roepen dat de ander mee moet betalen, ik ben erg benieuwd of zij daar nog steeds hetzelfde over denken als het hen een keer overkomt. Ik denk zomaar van niet.

Als ik ergens wil parkeren en ik weet niet of het mag, dan neem ik dat risico niet. Dan rijd ik gewoon een kilometertje verder zodat ik zeker weet dat ik goed sta. Maar dan ga ik absoluut geen boetes delen. Als ik bij iemand anders in de auto stap en die persoon krijgt een boete voor wat dan ook, tja sorry, dan betaal ik ook niet mee. Heel hard gezegd is dat namelijk niet mijn probleem.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:33

Het hangt er vanaf, met parkeren in elk geval, of de ander ergens bekend is of niet. Weet de ander heel zeker dat je ergens gratis kan parkeren omdat die er vaker komt, en het blijkt toch niet gratis te zijn, dan vind ik het delen van de boete wel zo netjes. Zou ik zelf ook doen als ik iemand aanraad ergens te parkeren waar het toch betaald blijkt te zijn. Weten we er allebei niet zeker of het gratis is, dan deel ik ook. Ik had immers ook gewoon op kunnen letten, een boete is hoe dan ook een smet op een leuke dag immers dus doe je allebei je best om die te voorkomen lijkt me.

Net zoals dat er een verkeersboete word gereden omdat wij toevallig zaten te kibbelen of zo, en daardoor de snelheid een beetje uit het oog verloren. Ik heb dan meegekibbeld of ben zelfs begonnen, dus mag ook meebetalen aan de boete. Had ook kunnen besluiten op een ander moment verder te kibbelen (zeker als ik begon), zodat de volledige aandacht van de chauffeur bij de weg had kunnen liggen en ook was geweest als ik niet zo eigenwijs was. Omgekeerd gebeurt eigenlijk niet, aangezien ik meestal begin met kibbelen, ook als ik zelf rij. Dan betaal ik sowieso mijn eigen boetes want die hang ik niet aan de grote klok.

Heeft de chauffeur echter gewoon een zware voet, of is te ongeduldig te wachten voor een stoplicht, dan heeft die pech gehad. Daar kan ik niets aan doen, en dan ga ik ook niet meebetalen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:37

Je behoort ook niet te kibbelen in de auto. Was er geen ander tijdstip om dingen uit te praten?

Ik ben van mening: bestuurder heeft de macht over stuur en gaspedaal. Bekeuringen zijn voor de bestuurder (cq eigenaar van de auto) en ik ga daar niet aan meebetalen. Ik ben wel bereid om te delen in de kosten voor parkeren. Maar mij verwijten dat ik dingen niet heb gezien? Als je er van uitgaat dat je tegenwoordig overal moet betalen kun je niet verkeerd zitten. Desnoods vraag je het.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:44

Nee, dat hoort ook niet. Daarom betaal ik boetes als ik heb zitten kibbelen, ook als een ander rijdt.

Let wel, echt ruziemaken doe ik niet in de auto. Niet als chauffeur, en niet als bijrijder. Daar is de weg geen plek voor. Maar een discussie/ gekibbel is niet altijd te voorkomen en houdt een lange autorit levendig.

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 21:48

Haha mooi om te zien! Al die uiteenlopende reacties. Ik zag een vergelijking voorbij komen als de bestuurder schade rijdt dan de boete te delen, is natuurlijk wel een hele andere situatie. Ik heb het met mijn vriendin over gehad, dat we kijken wanneer de boete betaald moet worden, en of ze dan wat meer geld heeft. Ze gaat een weekend weg deze maand waar haar salaris naar toe gaat. Het volgende salaris zou ze evt dan wel de boete kunnen missen. Desnoods schiet ik het voor, ik ga er niet achteraan en verplichten te betalen, hoop dat ze uit zichzelf ermee komt, is toch haar belofte. Anders is het jammer en neem ik het verlies. Ze heeft trouwens geen benzine betaald en ik ben de gene die altijd rijd. Even ter situatie schets. Bij te hard boete door afgeleid zijn door gekibbel zou ik trouwens wel zelf betalen, vind ik zelf dat de bestuurder 2 dingen tegelijk moet doen en anders niet praten. :P

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:55

En dat met de kerstdagen in aantocht..... Laat toch gaan!
Dit is te triest.

En haar verplichten te betalen, kun je natuurlijk ook helemaal niet.
Rare woordkeuze.

Omdat je vermeldt dat jij altijd degene bent die rijdt, regel dan benzinekosten.
Dan hoeft je dit soort fratsen niet uit te halen met een vriendin.

Goof

Berichten: 28824
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:58

xkimmx schreef:
Bij te hard boete door afgeleid zijn door gekibbel zou ik trouwens wel zelf betalen, vind ik zelf dat de bestuurder 2 dingen tegelijk moet doen en anders niet praten. :P


Een bestuurder moet ook zelf de beslissing kunnen nemen of hij ergens parkeert of niet.
Voor eigen rekening wel te verstaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:00

Dan laat de eer aan jezelf, komt ze uit zichzelf komende maand, dan is dat mooi meegenomen. Komt ze niet uit zichzelf, dan weet je wat je aan haar hebt, en ik zou me dan afvragen of ik dat dan nog een "vriendin" zou noemen. Belofte maakt schuld. Maar verwachten zou ik niets.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:01

Ik rijd zo vaak samen, maar het zou niet in me opkomen om mijn bijrijders een deel van mijn boete te laten betalen!? Samen op pad, maar het is jouw auto, jouw verantwoordelijkheid. We zijn allemaal volwassen denk ik dan en je neemt als bestuurder de beslissing je auto daar te parkeren. Balen dat je niet in de gaten had wat betreft parkeerbeleid, maar ik zou het zeker niet laten mee betalen.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:01

Ik ben wel met iemand meegereden, en daar zaten we behoorlijk te puzzelen over waar we nou konden parkeren. Toen is inderdaad gewoon samen besloten dat we het risico met z'n allen zouden delen. Lijkt mij heel prima en logisch :j

Wat betreft benzinekosten: een keertje meerijden is natuurlijk geen enkel probleem. Maar als je degene bent die standaard de auto heeft, of als het om een flink stuk gaat, is het toch wel fijn als je de kosten kunt delen want autorijden is toch wel een kostenpost.

Xkimmx: ik denk dat dat de beste manier is, verstandige keuze :j

StalNollie

Berichten: 9142
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:03

dat jij altijd rijd hoef je er niet bij te zetten heeft niks met de situatie te maken, als je het minder vind dan moet je daar apart met haar over hebben.
ik vind dat je probeert alsnog je vriendin mee te laten betalen door het uit te stellen of het voor te schieten. vind dat een beetje raar eerlijk gezegd.
jij rijd jij betaald.

of er nu wel of geen belofte is gemaakt zou voor mijn zeker niet uitmaken

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:06

Als er echt nergens een bord stond zou ik de boete aanvechten. Dus misschien nog even terug, kijken of er inderdaad geen bord oid stond en bezwaar aantekenen. Met een beetje geluk hoef je helemaal geen boete te betalen.

In principe vind ik dat de bestuurder verantwoordelijk is. Bij parkeren misschien wel iets minder, omdat geparkeerd staan niet deelnemen aan het verkeer is en je dit samen overlegd heb. Ik zou je vriendin voorstellen of zij je misschien over een tijdje, als ze wel weer geld heeft, kan betalen. Wel erbij zeggen dat je het al zo lief vindt dat ze het uberhaupt aanbood! Als ze dit niet wil, laten rusten.

XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:11

Als je het bord niet gezien hebt, dan zou ik je vriendin gewoon laten betalen wat ze kan missen, en zelf de rest. Het is namelijk al hartstikke lief dat ze het aanbood.
Als er geen bord stond dan zou ik niks betalen.
Maar dan moet je dat wel zeker weten natuurlijk

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:14

Geparkeerd staan is niet deelnemen aan het verkeer... Dat wordt geschreven.
Maar die auto gaat daar niet vanzelf staan natuurlijk.
Die is geparkeerd en parkeren is deelnemen aan het verkeer.
Daarom snap ik dit argument niet :)

Natasja__

Berichten: 1281
Geregistreerd: 22-05-08
Woonplaats: Hier en daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:16

Alle boetes gewoon voor eigen rekening.
Een uitzondering vindt ik; als de meerijder geen gordel om doet, dan is de boete voor het dragen van geen gordel voor henzelf.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:18

Inderdaad, jou auto, jou boete. Toen ik geflitst werd hoefden mijn vriendinnen ook niet mee te betalen, ook al zaten ze in de auto.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:24

Ik bedoel meer dat je als bestuurder normaal altijd verantwoordelijk bent, omdat je dan bezig bent in het verkeer en er altijd een gevaarlijke situatie kan ontstaan. Daarbij moet je dus niet teveel naar je bijrijder gaan luisteren (als je dronken bijrijder zegt dat je een busbaan opmoet en je doet dat, dan is dat imo echt je eigen schuld).

Foutgeparkeerd staan heeft vaak niet zoveel met een onveilige parkeersituatie te maken, daarnaast is dit een beslissing waar je samen even over na kunt denken.

Het is wel een meer gevoelsmatig onderscheid. Ik zie 'kan ik hier parkeren' niet zozeer als een onderdeel van het besturen (wel: als ik hier stop, botst die auto achter me dan niet op mn bumper).

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:28

Het zou niet eens in mijn hoofd op komen om een bijrijder te laten meebetalen voor een bekeuring. De bestuurder is moreel eindverantwoordelijk en zou het gewoon moeten betalen. Juridisch is degene op wiens naam de auto geregistreerd staat verantwoordelijk, of die nou gereden heeft of niet.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:45

Op het moment dat je aangehouden wordt (dus niet geflitst) ben je als bestuurder verantwoordelijk, of dat nou de eigenaar is of niet.

Rhyddid

Berichten: 1950
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:45

Hoe duur was de boete eigenlijk?

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:53

Kieffertje schreef:
Op het moment dat je aangehouden wordt (dus niet geflitst) ben je als bestuurder verantwoordelijk, of dat nou de eigenaar is of niet.

Dat is inderdaad de enige uitzondering. In andere gevallen is degene op wiens naam de auto geregistreerd staat verantwoordelijk.