Boete, mee betalen of zelf betalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:19

waarom is in jouw ogen parkeren niet een bestuurders ding dan?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:20

Ik zou het zelf betalen. Ik rijd en ik ben dan verantwoordelijk als ik fout parkeer. Heel simpel.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:20

studiemiep schreef:
mwah ik vind het delen in dit geval wel correct, jullie waren samen op stap/weg.

(als ik met een vriendin ga en we denken beide dat we hier mogen staan en het blijkt niet zo te zijn dan zou ik het flauw vinden om alleen de bestuurder er voor op te laten draaien).

(andere verkeersboete's zoals inhalen waar het niet mag, rood licht, snelheid ja dat zijn echte bestuurders dingen...maar dat parkeren....) (ik ga er dan wel vanuit dat jullie beide een gezond denk/kijk vermogen hebben).


Ik vind dit alleen opgaan als je samen overleg hebt gepleegd. Als je de auto daar gewoon neer hebt gezet, is het echt je eigen verantwoordelijkheid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:23

Ik zou het als bestuurder ook zelf betalen. Vergelijk het met het niet omdoen van je gordel. Wanneer je daar een boete voor krijgt laat je je passagier toch ook niet meebetalen omdat ze je niet heeft gezegd dat je die om moet doen?

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:24

Overleg verandert niets aan die verantwoordelijkheid.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:27

Nee ben ik het zeker mee eens en dat is formeel gezien ook waar. In dat geval zou ik het alleen redelijk vinden als de boete wordt gedeeld. Dat gaat in dit geval echter niet op, dus het doet er hier niet toe.

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 16:31

We hebben het er wel over gehad, of we nou daar konden parkeren maar nergens stond een bord en zag ook niet bij de auto's naast me een kaartje o.i.d. dus we gingen er beide van uit dat het daar gewoon kon. Als we het er niet over gehad hadden had ik het sowieso zelf betaald. Sorry vergeten te vermelden.

Bedankt voor jullie meningen!

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:33

Nee jij bent uiteindelijk de gene die de auto daar neer zet, dus vind het ook jou verantwoording :j

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:33

studiemiep schreef:
mwah ik vind het delen in dit geval wel correct, jullie waren samen op stap/weg.

(als ik met een vriendin ga en we denken beide dat we hier mogen staan en het blijkt niet zo te zijn dan zou ik het flauw vinden om alleen de bestuurder er voor op te laten draaien).

(andere verkeersboete's zoals inhalen waar het niet mag, rood licht, snelheid ja dat zijn echte bestuurders dingen...maar dat parkeren....) (ik ga er dan wel vanuit dat jullie beide een gezond denk/kijk vermogen hebben).


+ 1. Ze is uiteraard niks verplicht, maar ik zou het wel zo netjes vinden! Je gaat samen op stap, zij heeft er ook van geprofiteerd dat jullie samen zijn gegaan. Dus in zulke gevallen zou ik het ook aanbieden.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:43

Simbaa schreef:
studiemiep schreef:
mwah ik vind het delen in dit geval wel correct, jullie waren samen op stap/weg.

(als ik met een vriendin ga en we denken beide dat we hier mogen staan en het blijkt niet zo te zijn dan zou ik het flauw vinden om alleen de bestuurder er voor op te laten draaien).

(andere verkeersboete's zoals inhalen waar het niet mag, rood licht, snelheid ja dat zijn echte bestuurders dingen...maar dat parkeren....) (ik ga er dan wel vanuit dat jullie beide een gezond denk/kijk vermogen hebben).


Ik vind dit alleen opgaan als je samen overleg hebt gepleegd. Als je de auto daar gewoon neer hebt gezet, is het echt je eigen verantwoordelijkheid.



klopt maar ik ging er ook vanuit dat er samen overleg is geweest. Als ik mee ga met vriendin en haar overkomt dit dan betaal ik toch echt gewoon 50% mee...

(tis niet zo dat vriendin zomaar die auto ergens neer kwakte...)ik kijk/zoek en pluis altijd heel goed om te kijken of ik mij niet vergis in het wel/niet betaald parkeren. En je kunt het met zijn 2tjes gewoon weleens niet zien...omdat de verkeerssituatie gewoon onduidelijk is. Domme pech...maar dan laat ik niet mijn vriendin er compleet vooropdraaien omdat ze nu eenmaal de bestuurder is.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:46

Bij twijfel niet doen zeggen ze altijd toch. Het is jouw keuze om daar dan toch te parkeren, je had ook ff kunnen doorrijden op zoek naar een plek waarvan je zeker wist dat het mocht..

Ik zou als vriendin not amused zijn als je nu toch zou gaan pushen dat ik mee zou moeten betalen.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:49

Als ik als bijrijder in de auto zit let ik eigenlijk nooit echt op. Dus ik let er dan niet op waar geparkeerd mag worden.
Rij ik zelf ben ik veel meer bezig met waar ik wel in mag met de auto en de borden.
Dus ik vind het zelf betalen.
Het was anders geweest als zij nu had gezegd, zet hem hier maar neer, dat mag weet ik zeker.

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 16:49

Chaos schreef:
Bij twijfel niet doen zeggen ze altijd toch. Het is jouw keuze om daar dan toch te parkeren, je had ook ff kunnen doorrijden op zoek naar een plek waarvan je zeker wist dat het mocht..

Ik zou als vriendin not amused zijn als je nu toch zou gaan pushen dat ik mee zou moeten betalen.


Achteraf was het ook natuurlijk beetje naïef, maarja dat is achteraf gezien.. Niks meer aan te doen, alleen een harde leerles. Overigens heb ik haar niks gedwongen, voordat dat zo over kwam.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:50

opisop_shop schreef:
en in dit geval vjestagirl?


In dit geval? Ik rij, ik betaal. Ik ben verantwoordelijk voor mijn auto

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:53

Ceriadwen schreef:
capopjekop schreef:
"Ik weet 100% zeker dat je hier mag bekeren, we doen het op mijn risico, ik betaal mee."

heb je nou ook al speciale plaatsen om te bekeren?




:')
Dat krijg je als je parkeren wil typen met bekeuring in je hoofd :')

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:58

ik vind ook dat de bestuurder verantwoordelijk is. Tenzij de bijrijder ervan overtuigt is dat je daar gratis mocht parkeren dan is het verhaal wel een beetje anders.

Ik reed een keer met een stel mee en die jongen reed te hard en zag ineens een flitspaal maar was er toen al voorbij. toen wilde hij dat we hem door 3 gingen delen als hij die boete binnen kreeg haha ja, ehh... dacht het niet? :')

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 17:02

DaraBariton schreef:
ik vind ook dat de bestuurder verantwoordelijk is. Tenzij de bijrijder ervan overtuigt is dat je daar gratis mocht parkeren dan is het verhaal wel een beetje anders.

Ik reed een keer met een stel mee en die jongen reed te hard en zag ineens een flitspaal maar was er toen al voorbij. toen wilde hij dat we hem door 3 gingen delen als hij die boete binnen kreeg haha ja, ehh... dacht het niet? :')


Ja in dat geval vind ik het sowieso ook de verantwoordelijkheid van de bestuurder, had ik er een geen seconde aan gedacht om mijn bijrijders mee te laten betalen. :P

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:03

UITERAARD is het de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Degene die ernaast zit, rijdt niet en kan onmogelijk een fout maken. Tenzij ze je dwingt ergens te parkeren, te hard te rijden etc. Jij rijdt, jij bent verantwoordelijk net als dat er niemand naast je zit. Lief aangeboden van haar, maar niet nodig. Dan zul je toch zonder mokken zelf de boete, die JIJ gekregen hebt met je gedrag op straat, moeten betalen.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:04

Heel simpel gezegd, als iemand te hard rijdt/door roodt rijdt of weet ik veel wat, ben ik niet verantwoordelijk als ik in de auto zit. (Als iemand echt te eng rijdt, dan stap ik uit, 10 km te hard, tjah, daar let ik ook niet op als bijrijder) Meer merk je wel en dan vind ik iemand al weer eng rijden ;)

Zelf let ik ook niet op waar wel en niet mag parkeren, als iemand het vraagt dan kijk ik wel mee. Maar zie het niet als mijn verantwoording. Zeg ik "zet hem daar maar neer, dat mag" en het is niet zo, zou ik wel betalen :P maar hangt dus van de situatie af.

Als ik zelf rij, let ik zelf op, kijk ik zelf. Want ik geloof niet dat iedereen een schuldgevoel zou krijgen zoals ik ;)

Franciska15
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-09-05
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:08

Het hangt af waarvoor je de bekeuring krijgt. Wanneer je er een krijgt door een mankement aan je auto, of door je eigen rij 'kunsten', ja dan is de bekeuring voor de bestuurder vind ik. Wanneer je een bekeuring krijgt, omdat de bijrijder niet in de gordel zit o.i.d. is de bekeuring voor de bijrijder.

In jou geval is het natuurlijk lief dat je vriendin mee wil betalen, maar in dit geval vind ik dat hij toch echt eigenlijk voor jou is. Jij reed, jij hebt hem daar neergezet. Degene die rijdt, moet op de borden letten.

Anoniem

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:07

In dit geval vind ik, omdat zij heeft gezegd de helft te betalen, dat je haar hier ook aan moet/kunt houden! Maar niet omdat het om een bekeuring gaat, maar omdat zij een belofte heeft gedaan..

In iedere andere situatie vind ik dat de bestuurder gewoon moet betalen, tenzij je bijvoorbeeld overduidelijk laat bent door de bijrijder, maar dan nog is het bestuurders verantwoordelijkheid om rustig te rijden..

Ik heb hier vroeger ooit eens dik gezeik over gehad. We gingen met wat meiden uit eten, 1 van hun reed en is dus geflitst. Zij en nog 1 vonden dat we de bekeuring moesten delen... Nou echt niet dus he, we waren keurig op tijd en dit was gewoon haar eigen domme schuld :n

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:12

Afhankelijk van de reden van de bekeuring. Een vroegere staleigenaresse heeft mijn merrie eens met spoed naar de kliniek gebracht. Het was rond de spits en te gevaarlijk om stil te staan (hele zware koliek) en we hebben daarom ook een stuk vluchtstrook gepakt (na telefonisch overleg met de politie). Als zij op dat moment om wat voor reden dan ook een bekeuring had gehad dan had ik hem volledig betaald.

Maar anders dan is het toch echt de verantwoording van de bestuurder en dan ga ik niet meebetalen.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:15

ik vind dat je vriendin wel mee moet betalen.
Samen uit, samen thuis.
Jij rijdt met jouw auto en hebt alle kosten. Ik vind dat je vriendin bij kan dragen in de ksoten. Zo'n auto kost een hoop en zij rijdt gratis mee.
En als er dan een boete komt voor fout parkeren vind ik dat jullie de kosten moeten delen van de bekeuring. Dat lijkt me dan wel het minste wat je doet.
Thats what friends are for.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:16

Het ligt aan de situatie. Als ik iemand om een mening vraag: "Mag ik hier parkeren?" "Hoe hard mag ik hier, ik heb het bord gemist" en iemand geeft mij een verkeerd advies... Dan vind ik eigenlijk wel dat je samen betaald. Maar ik zou daar niet over zeuren.

Laats had ik iemand in de auto (rete dronken) en die zei dat ik ergens rechts moest, dus ik dat doen, is het een busbaan. Dus ik weer terug, haha! Maar stel dat ik daar op dat moment een bekeuring had gekregen, dan had hij hem mogen betalen. Hij wist dat dat een busbaan was en hij zei dat ik rechts moest. Dus dan ga ik niet voor de kosten opdraaien.

Als ik zelf te hard rijd, of door rood ga, dan zijn alle kosten voor mij. De persoon die naast mij zit kan daar niets aan doen. En ik wil ook niet dan mensen meerijden en mij corrigeren hoe ik rij, dus dan zijn ze zeker niet verantwoordelijk.

Zelf zou ik wel meebetalen, in de meeste gevallen, dat vind ik wel zo netjes. Er zijn alleen mensen die vaak te hard rijden, en dan zeg ik dat ze moeten opletten omdat het een 50 weg is en de flitser altijd aanstaat. Als je dan nog te hard rijdt, en een bekeuring krijgt, dan moet je het zelf maar weten en betaal ik niet mee.

Edit: Het feit dat ze nu krap bij kas zit doet er wat mij betreft niet toe, ze wist dat je die bon had en ze had aangeboden mee te betalen, dus dan had ze daar rekening mee moeten houden met haar uitgaven.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:19

Ik heb ook wel eens zoiets gehad. Verkeerd geparkeerd (door vriendin) en dus een lekkere boete na een dagje strand. Hebben de boete gewoon gesplitst (met zn 3en zelfs ) we zaten tenslotte alle 3 in die auto en hadden alle 3 kunnen zien dat we daar eigenlijk niet hadden mogen parkeren :)