"Jezelf min of meer uitnodigen met kerst." Wat vindt bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:50

Ik denk dat veel afhangt van de persoon zelf, hoe je het vraagt en of die persoon wel past in het gezelschap. Als je weet dat persoon X persoon Y echt niet moet dan is dat ook niet gezellig voor beiden. Doordat ik de paarden aan huis heb wat het vroeger altijd wat plannen als wij kerst bij een tante gingen vieren. Tussendoor nog eens heen en weer rijden om hen te voeren en zo. Dus best een beetje onhandig. Nu blijf ik lekker thuis en als mijn ouders nu ergens heen moeten blijf ik lekker thuis en geniet ik van de rust en van de kat op mijn schoot en hoef ik niet meer te stressen om te zorgen dat de paarden alles hebben en op tijd. Idem met oudjaar/nieuwjaar. Ik hoef werkelijk niet zo nodig weg. Blijf net zo lief lekker thuis en is dat in mijn uppie vind ik dat helemaal niet erg. Gewoon lekker film kijken die ik wil of een boekie lezen, kat op schoot. kerstboomlichtjes aan en een kop warme chocomel bij de hand. Dat vind ik veel leuker dan zo'n opgepocht feest waar 3/4 van de gasten tegen 12u al dronken zijn.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:52

Ik ben jaloers :+ Ik probeer me altijd te ontuitnodigen :)

2 jaar terug gingen we met z'n allen op 2e kerstdag 's avonds naar de kroeg toe.. Dus het hangt ook een beetje van de personen af. Bij veel is het wel alleen family-only... Maar je hebt ook genoeg mensen die het niets uitmaakt of er iemand bij komt of zelf ook graag langs willen komen :)

Ik ben een kersthater, zou het liefst gewoon 2 dagen lekker op stal rondhangen, maar 1 dag verplicht weg... Ik probeer nog onder 1 dag uit te komen, lekker een heel lang weekend naar mijn ouders toe :$ veel idealer!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:07

meggiemeg schreef:
Toch even een vraag over het uitnodigen op zich....
Een vriendin van mij zit met kerst onverwachts alleen, de relatie is een week terug uit gegaan, haar familie doet er niets aan, nu heb ik zo iets van kom bij ons, loop alleen tegen iets aan. Mijn man en die vriendin liggen elkaar niet zo heel erg, dat is ooit ook de reden geweest dat we elkaar 10 jaar niet gezien/gesproken hebben. We hebben nu weer sinds een 1½ jaar erg leuk contact samen en tussen ons is het alsof die 10 jaar er niet tussenuit zijn geweest. Alleen hebben mijn man en zij elkaar nog niet gezien die 1½ jaar. Zouden jullie haar uitnodigen als je in die situatie zit?

Nee, die zou ik niet uitnodigen. De kans dat het "goed" gaat (en dan helemaal zonder raar sfeertje, geen spanning, geen "gemaakt" gedoe) is zó veel kleiner dan dat het fout gaat, niet écht gezellig wordt, mensen die doen alsof. Het risico dat het wéér kapot gaat zou ik persoonlijk niet aan gaan. Duidelijk een vriendin voor "buiten je gezin".

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:13

meggiemeg, Dat is niet een klein beetje 'liggen elkaar niet zo heel erg', als je elkaar daardoor 10 jaar uit het oog verloren bent.... :P
Ik zou haar ook niet uitnodigen met de kerst.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:13

jibberjabber schreef:
Mezelf uitnodigen zal ik ook niet doen maar ik kan wel jou uitnodigen :j Dus, bij deze: je bent van harte welkom ! Doen we een bakje koffie en misschien vind je een wandeling over de hei en door het bos aantrekkelijk. En sowieso staan er een paar paarden die geknuffeld kunnen worden.


<3 Dat is nou echt de kerstgedachte!

vosjevos

Berichten: 286
Geregistreerd: 14-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:14

Als mensen heel traditioneel kerst vieren ( 1e dag ouders 2e dag schoonouders) is jezelf uitnodigen niet zo handig. Je zit dan bij vreemde mensen van een hele andere generatie, en kent dan allen die vriend(in) en evt de partner. Maar als je weet dat mensen als een groep bij elkaar komen waarbij de diversiteit in mensen heel groot is waarvan je er eventueel meerdere kent, lijkt aansluiten (en de vraag of je kunt aansluiten) me een stuk makkelijker. Maar het beste vind ik toch het eerder genoemde idee om zelf mensen uit te nodigen bij jou.
Je kan zelf kiezen wie en hoeveel mensen je uitnodigt je kan zelf het tijdstip van de dag kiezen als mensen nog andere verplichtingen hebben kunnen ze een gedeelte van de dag langskomen. Je kan op een of op allebei de dagen mensen uitnodigen voor een Kerst-brunch, een borrel in de namiddag met lekkere hapjes, waarbij ook een of meer mensen kan blijven om samen een kerstdiner te eten of je nodigt iemand of meerdere mensen alleen uit voor een kerstdiner, of Je doet de hele dag lekker je eigen dingen en geeft 's avonds een heel leuk knal(feestje) met lekkere cocktails. je kunt dit heel klein houden, samen met iemand die wellicht ook alleen zit (kletsen, film kijken) (een bokker uit de buurt) of juist met heel veel verschillende mensen die je leuk vind (karaoke of goeie muziek draaien). Vaak kunnen altijd wel een paar mensen een dagdeel vrij maken om bij langs te komen.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:17

En als ik de uitnodiging van jibberjabber lees, zou ik wel weten wat ik ging doen met de kerst! :D

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:24

Meggiemeg, ik denk eigenlijk dat dat niet echt aan jou is om te beslissen, maar aan je man. Als hij er voor openstaat kan je het proberen, maar anders zou ik het niet doen.

Ahw wat leuk jibberjabber :)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:27

SpeechLess schreef:
Meggiemeg, ik denk eigenlijk dat dat niet echt aan jou is om te beslissen, maar aan je man. Als hij er voor openstaat kan je het proberen, maar anders zou ik het niet doen.

Ahw wat leuk jibberjabber :)


Ik weet gewoon dat als ik het aan mijn man vraag dat hij zegt prima, maar dan meer om de achterliggende gedachte om mij een plezier te doen en omdat hij het rot vindt dat er iemand met kerst alleen zit. Hij zal niet volmondig ja zeggen omdat hij haar zo geweldig aardig vindt.

Ik denk dat jullie gelijk hebben, als ik haar vraag en ze komt dan lopen er 2 mensen op hun tenen en dat is ook niet de bedoeling!

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:29

Kentaro schreef:
meggiemeg, Dat is niet een klein beetje 'liggen elkaar niet zo heel erg', als je elkaar daardoor 10 jaar uit het oog verloren bent.... :P
Ik zou haar ook niet uitnodigen met de kerst.


Het is toen gewoon zo gelopen, zij had heel erg moeite met zijn humor en zijn directheid.
We zijn nu allemaal wel ouder en daarin ook veranderd en wijzer geworden.
Maar ik nodig haar niet uit, vanwege de reden die ik net hiervoor al heb genoemd.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: "Jezelf min of meer uitnodigen met kerst." Wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:35

Mijn familie viert het enkele weken op voorhand al met ons, zijn familie wordt zelf altijd uitgenodigd. Ik was dus steeds de sjaak om voor de kerst 3 dagen uitgebreid te kunnen koken voor mijn gezin, die avond gemauw over wat ze allemaal niet lusten en erna nog 3 weken de vriezer vol en zelf blijven zitten met het gevoel 'dit was het dan dus weer... -O- '

Ik had er dit jaar zo ontzettend geen zin in, ik heb aangekondigd dat ik niet ga koken dus als hij het niet doet, hij ons maar mee uit eten moet nemen. Bij mijn schoonmoeder heb ik heel brutaal gevraagd of ik ons niet met de kerst bij hun mag uitnodigen en daar mogen we dan 2e kerst naar toe. Nog 1 dag te bedenken wat we doen. *\%/*

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:13

Ik had het met een collega over de Kerst en toen ze hoorde dat ik alleen zou zitten heeft ze thuis overlegd of zij het goed vinden als ze mij zou uitnodigen. Dat was prima en zodoende ga ik 1e kerstdag bij haar en haar gezin gourmetten.

Had ze mij niet gevraagd was ik gewoon 2 dagen alleen geweest. En dat is niet zielig, ik vind het heerlijk om thuis met mijn katten te zijn. En ik kijk dan gewoon lekker Kerstfilms en kook wat lekkers voor mijzelf. Dat ga ik dus ook 2e kerstdag doen. En naar stal.

Mijzelf uitnodigen zou ik alleen doen bij mensen waarvan ik weet dat ik welkom ben. En anders idd gewoon vragen wat je vrienden voor plannen hebben omdat je zelf nog geen idee hebt wat je wil gaan doen.

Overigens, ik weet niet waar je woont maar je mag 2e kerstdag dan ook wel naar mij komen. Ben je wel verplicht om mee naar stal te gaan en de hele dag lekkere dingen te eten. En je moet van varkensrollade houden en ook van katten. :Y)
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 11-12-13 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:16

Als ik zou weten dat een vriendin alleen zou zijn is ze welkom.
Toevallig eten we 1e kerstdag bij mijn schoonmoeder.
Ook zij heeft er geen probleem mee als ik iemand extra mee zou nemen.

Urielle goed geregeld eten uitbesteden.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:18

Silvielover schreef:
Ik vind dat het er aan ligt aan wie je het vraagt, bijvoorbeeld bij ooms of tantes vind ik dat best kunnen, maar bij vrienden wordt het toch al een stuk lastiger omdat je dan echt tussen de familie komt.

Bij mij precies andersom.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:22

Het hele kerst idee wordt naar mijn mening opgeblazen door media etc.
Kortom, als je met kerst alleen bent MOET je wel zielig en eenzaam wezen, kan bijna niet anders.
Juist doordat er zo op wordt gehamerd lijkt het zo raar dat je met kerst niet ergens op visite zit naar mijn idee.

ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:48

Eerste kerstdag komen het zusje van mijn vriend, hun vader en zijn vriendin hier eten.
Tweede kerstdag gaan wij naar opa toe. Niet omdat ik zelf per se weg moet met kerst, maar omdat opa er wel meer waarde aan hecht en er dan tijd is/wordt gemaakt voor elkaar :)
Eerste kerstdag, omdat het zusje van m'n vriend het voorstelde. Ik vind het wel prima en ook gezellig, alleen het hoeft niet zo perse met kerst voor mij. Toen ik een voorstel deed voor het dessert, deelde schoonpa mee dat hij al een voorgerecht had (dus ook echt al ingrediënten gehaald), dat vond ik iets te fanatiek. Zelf vind ik het fijner als zulke dingen in overleg gaan. Het 'moet' bij ons, dan vind ik het stiekem zelf ook wel fijn om boodschappen in huis te halen en zelf een beetje te bepalen wat er op tafel komt. (en daarin houdt ik graag rekening met onze gasten)
Ik ben nog even benieuwd hoe het met het hoofdgerecht gaat lopen, of dat in overleg gaat, of dat dat ook al bepaald is/wordt.

Ik vind kerst en nieuwjaarsdag trouwens ideale paardendagen; als je op een pensionstal staat, is het uitgestorven, heerlijk!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:10

Lianne86 schreef:
Ik ben jaloers :+ Ik probeer me altijd te ontuitnodigen :)

2 jaar terug gingen we met z'n allen op 2e kerstdag 's avonds naar de kroeg toe.. Dus het hangt ook een beetje van de personen af. Bij veel is het wel alleen family-only... Maar je hebt ook genoeg mensen die het niets uitmaakt of er iemand bij komt of zelf ook graag langs willen komen :)

Ik ben een kersthater, zou het liefst gewoon 2 dagen lekker op stal rondhangen, maar 1 dag verplicht weg... Ik probeer nog onder 1 dag uit te komen, lekker een heel lang weekend naar mijn ouders toe :$ veel idealer!

Inderdaad. Ik kom er inmiddels al een paar jaar vanaf met slechts éen avondje waar ik niet eens de hele tijd bij aanwezig ben ivm parcours bouwen en 2e kerstdag sta ik heel de dag kou te lijden voor die wedstrijd. *\o/*

Nee hoor, vind het zo'n stom hypocriet iets, doe er niet aan mee. Die ene avond doe ik dan voor mn oma omdat zij het zo belangrijk vindt dus dat kan er nog wel vanaf. De andere familie heeft pech en vrienden heb ik blijkbaar toch niet aangezien ik de rest van de kerst niks doe :D

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:14

Nies_ schreef:
Lianne86 schreef:
Ik ben jaloers :+ Ik probeer me altijd te ontuitnodigen :)

2 jaar terug gingen we met z'n allen op 2e kerstdag 's avonds naar de kroeg toe.. Dus het hangt ook een beetje van de personen af. Bij veel is het wel alleen family-only... Maar je hebt ook genoeg mensen die het niets uitmaakt of er iemand bij komt of zelf ook graag langs willen komen :)

Ik ben een kersthater, zou het liefst gewoon 2 dagen lekker op stal rondhangen, maar 1 dag verplicht weg... Ik probeer nog onder 1 dag uit te komen, lekker een heel lang weekend naar mijn ouders toe :$ veel idealer!

Inderdaad. Ik kom er inmiddels al een paar jaar vanaf met slechts éen avondje waar ik niet eens de hele tijd bij aanwezig ben ivm parcours bouwen en 2e kerstdag sta ik heel de dag kou te lijden voor die wedstrijd. *\o/*

Nee hoor, vind het zo'n stom hypocriet iets, doe er niet aan mee. Die ene avond doe ik dan voor mn oma omdat zij het zo belangrijk vindt dus dat kan er nog wel vanaf. De andere familie heeft pech en vrienden heb ik blijkbaar toch niet aangezien ik de rest van de kerst niks doe :D[/

Waah beter! :D

Mocht je nog hulp nodig hebben :$ Of mocht iemand mijn plek willen innemen :')

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: "Jezelf min of meer uitnodigen met kerst." Wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:15

Helaas zou ik dit jaar ook alleen zitten met kerst. Mijn relatie is net over. En ik heb bijna geen familie alleen me opa en oma die er ook niks aan doen.
Wel ben ik uitgenodigd door een vriendin. Vind ik echt heel lief en heb er dan ook veel zin in.
Mezelf uitnodigen zou ik nooit doen.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:13

amies100 schreef:
Ik ben in het verleden (toen ik vrijgezel was) elk jaar uitgenodigd door vrienden om bij hun kerst te komen vieren. Als ik zou horen dat een vriendin alleen zit met kerst dan zou ik haar direct uitnodigen. Kerst is geen periode die je alleen moet doorbrengen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Je zou kunnen vragen aan vrienden of ze toevallig ook niets te doen hebben zodat je samen iets kunt doen, ik weet zeker dat je uitgenodigd wordt.


Precies! Kerst is voor samen zijn. Dat samen zegt het al.. Waarom dan perse alleen familie..

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:15

amies100 schreef:
Ik ben in het verleden (toen ik vrijgezel was) elk jaar uitgenodigd door vrienden om bij hun kerst te komen vieren. Als ik zou horen dat een vriendin alleen zit met kerst dan zou ik haar direct uitnodigen. Kerst is geen periode die je alleen moet doorbrengen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Je zou kunnen vragen aan vrienden of ze toevallig ook niets te doen hebben zodat je samen iets kunt doen, ik weet zeker dat je uitgenodigd wordt.


Precies! Kerst is voor samen zijn. Dat samen zegt het al.. Waarom dan perse alleen familie..

Alleen zitten ook prima, maar wanneer iemand dat vervelend vindt kun je prima kerst op een leuke manier samen vieren. Of kerstbrunchen of een middag film kijken bij een vriendin. Ook goed toch?

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: "Jezelf min of meer uitnodigen met kerst." Wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:26

Van het weekend gevist bij m'n moeder wat de plannen zijn.
Zegt ze 'ik ben eerste kerstdag nog thuis, dus als je alleen zit dan kom je maar bij mij onderdak zoeken'
Nou, dat voelt echt als een warme hartelijke uitnodiging...
'En 2e kerstdag ben ik bij je zusje, en als je nou 1e blijft slapen, dan ga je 2e ook gewoon mee daarheen'

Tsja, zou ik kunnen doen ja. Maar stiekem zou ik het zo veel leuker vinden als m'n zusje met haar gezin gewoon zélf denkt aan haar single zus en me zelf uit zou nodigen omdat ze graag wil dat ik er bij ben.
Dit voelt gewoon niet goed.
Dan zou ik daar 2e kerstdag onaangekondigd op de stoep staan. Dat is bijna nog erger dan mezelf uitnodigen.

Heb nog een balletje opgegooid bij 3 vriendinnen. 'Hey dames, heb ik nog single vriendinnen zonder kerst/oud en nieuw plannen, dan kunnen we daar misschien iets aan doen!'
Helemaal...geen...antwoord. Van alledrie niet.

Dan zou je zeggen, nodig zelf iemand uit, maar ik woon zo klein dat ik niet eens een eettafel heb.

Laat maar.
Ik verdwijn onder een steen tot 2 januari.

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:27

LZP -> PF

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: "Jezelf min of meer uitnodigen met kerst." Wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 04:12

Ik heb ook geen eettafel. :+
We eten dan gewoon op de bank hoor. :D

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: "Jezelf min of meer uitnodigen met kerst." Wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 04:24

Ik vind het best hard om sommige reacties hier te lezen om eerlijk te zijn..
Voor mij is kerst altijd iets bijzonders geweest en ik vind dat niemand met kerst alleen hoort te zijn, als diegene dat zelf ook niet wilt. (je hebt natuurlijk mensen die kerst niks aan vinden :Y) ).

Als ik zou weten dat er iemand met kerst alleen zou zijn, dan zou ik sowieso óf diegene bij mij thuis uitnodigen, of daarheen gaan.

Zou het ook echt geen probleem vinden als iemand vraagt wat ik met kerst doet en aangeeft dat diegene dan alleen zit. Andersom zou ik ook gewoon graag welkom zijn bij iemand, zeker met de feestdagen.

Dus nee TS, ik vind het absoluut geen rare vraag. :D