Vriend gestopt met partydrugs, maar zit me nog niet lekker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GummyBear
Berichten: 3035
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Nieuwegein

Vriend gestopt met partydrugs, maar zit me nog niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 16:33

Hoi lieve Bokkers,

Ik zit een beetje ergens mee. Weet niet zo goed wat ik met dit topic wil, moet even mijn gevoelens kwijt en heb denk ik even een schop onder mijn kont nodig..

Ik heb nu ruim een half jaar een hele leuke vriend. We zijn heel verliefd, passen heel goed bij elkaar en ik heb echt het gevoel alsof ik wel eens oud zou kunnen gaan worden met deze jongen. Met onze relatie zit het dus wel goed!

Toen ik mijn vriend net kende, kwam tijdens één van onze eerste dates het onderwerp drugs een keer aan bod. Ik vertelde hem toen dat ik echt anti-drugs ben. Mede doordat een familielid van mij al z'n halve leven drugsverslaafd is en ik dus van dichtbij mee heb gemaakt wat het met iemand kan doen en hoe het iemands leven kan beheersen. Mijn toen-nog-niet-vriend vertelde me toen eerlijk dat hij wel eens drugs gebruikte tijdens feesten. Dit deed me toen nog niet zoveel, omdat ik hem pas net kende.

Na een paar maandjes kregen we een relatie en ik merkte dat het onderwerp drugs in combinatie met mijn vriend steeds gevoeliger kwam te liggen bij me. Ik was in de tussentijd echt gek op hem geworden en was steeds meer om hem gaan geven. Ik heb toen een keer mijn gevoelens naar hem geuit en hij begreep mij wel, maar was ook van mening dat de drugsverslaving van de persoon in mijn familie heel anders is dan af en toe partydrugs gebruiken. Hier ben ik het ook mee eens, maar de afkeer tegen drugs zit bij mij gewoon zo diep dat het soort drugs me niet uitmaakt. Ik moet er gewoon niets van hebben en dat zal ook niet veranderen. Hier had mijn vriend ook begrip voor, maar stoppen zou hij niet, omdat hij het probleem van partydrugs niet inzag. (Even voor de duidelijkheid: ik heb niet gezegd dat hij van mij MOEST stoppen. Ik heb alleen mijn gevoelens geuit, omdat ik niet wist wat ik ermee aan moest).

Hierna hebben we nog een paar gesprekken gehad en op een gegeven moment zei mijn vriend dat hij ermee ging stoppen. Voor mij, omdat hij zag dat ik er moeite mee had, maar ook voor zichzelf omdat hij merkte dat hij er minder behoefte aan had en 'die tijd nu wel gehad had'. Was ik natuurlijk heel blij mee en dat ben ik nog steeds.

Ik merk echter dat het me nog steeds niet lekker zit. Feit is dat hij de laatste tijd steeds minder naar 'normale' feesten gaat en juist steeds meer naar feesten waar de hardere muziek gedraaid wordt. Het is algemeen bekend dat het percentage drugsgebruikers op deze feesten hoog ligt. Ik vertrouw mijn vriend wel, want ik weet dat hij een eerlijk persoon is. We zijn heel open in onze relatie en hebben allebei een 'Beter gekwetst dan de waarheid dan getroost door een leugen'-instelling. Maar ik ben toch bang dat hij in de verleiding komt op zulke feesten. Het hoort er toch een beetje bij, zijn vrienden doen het nog gewoon en hij heeft het altijd als leuk ervaren. Ik merk dat ik steeds naar bevestiging zoek als hij weer een feest heeft en hij zegt telkens dat hij het niet doet en ik hem gewoon moet vertrouwen. En ik weet dat ik dat moet doen, zijn woord is ook het enige wat ik heb. Als ik echt bevestiging wil, moet ik ook een kaartje kopen en erheen gaan om te kijken. Dit ga ik natuurlijk niet doen, dus ik moet zorgen dat ik van dat ongeruste gevoel af kom als hij weer een feest in de planning heeft. Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan..

Dusss wie weet raad en kan mij even een schop onder mijn kont geven?

eline10

Berichten: 2317
Geregistreerd: 26-12-10
Woonplaats: Overijssel

Re: Vriend gestopt met partydrugs, maar zit me nog niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:37

Vervelende situatie!
Zou je misschien niet kunnen vragen of een vriendin van je hem in de gaten wil houden tijdens zo'n feest?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:42

eline10 schreef:
Vervelende situatie!
Zou je misschien niet kunnen vragen of een vriendin van je hem in de gaten wil houden tijdens zo'n feest?


Ja, want dat is gezond in een relatie.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:43

Toch maar een keer naar zo´n feest gaan en kijken wat je vriend doet. Zijn woord is blijkbaar niet genoeg, je hebt de bevestiging nodig van het met je eigen ogen zien. Dat moet dan maar. Ik zou dan wel gewoon tegen je vriend zeggen dat je ook graag eens zo´n feest zou meemaken en hem vragen ook een kaartje voor jou te kopen en er niet stiekem heen gaan. Je merkt dan vanzelf wel uit het gedrag van je vriend en de conversaties tussen hem en anderen of er iets anders is dan anders ... (behalve dan dat jij mee bent).

Overigens compliment voor de manier waarop jullie met de situatie omgaan: gewoon er over praten. Klinkt als een gelijkwaardige relatie. Mooi!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vriend gestopt met partydrugs, maar zit me nog niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:45

Als je hem vertrouwen kan, waarom dan niet gewoon op de man vragen? Gewoon even zeggen dat je je weer zorgen maakt. Geen gekke toeren uit gaan halen, gewoon op eerlijkheid spelen. Kleine moeite groot plezier.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:56

Accepteren en loslaten. Vraag hem er eerlijk over te zijn, op die manier hoef jij niet steeds te zenuwen want áls hij gebruikt weet je dat hij het je zal vertellen. Zelf kijken -of iemand dat laten doen- zal jouw zorg niet wegnemen, want dan ga je denken "Ja, maar hij wist dat ik mee zou gaan dus toen heeft-ie het natuurlijk niet gedaan maar vanavond misschien wel."

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:19

Dani schreef:
Accepteren en loslaten. Vraag hem er eerlijk over te zijn, op die manier hoef jij niet steeds te zenuwen want áls hij gebruikt weet je dat hij het je zal vertellen. Zelf kijken -of iemand dat laten doen- zal jouw zorg niet wegnemen, want dan ga je denken "Ja, maar hij wist dat ik mee zou gaan dus toen heeft-ie het natuurlijk niet gedaan maar vanavond misschien wel."


Dat :j Controleren heeft geen enkele zin, daar voel jij je uiteindelijk niet prettig bij vermoed ik en het is ook niet bepaald lekker voor je relatie als hij het gevoel heeft gecontroleerd te worden...

Hoe moeilijk ook, probeer het los te laten. Laat hem eerlijk zijn als hij het wel een keer gebruikt heeft, en probeer jezelf zover te krijgen om op die momenten niet enorm teleurgesteld te reageren. Uiteindelijk blijft hij een volwassen vent die zelf die beslissingen moet nemen en hoe bezorgd jij ook kunt zijn om zijn welzijn, als hij er toch een keer voor kiest, is dat hopelijk een bewuste keus en laat het dan zo. Hoe moeilijk ook :(:)

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:22

eline10 schreef:
Vervelende situatie!
Zou je misschien niet kunnen vragen of een vriendin van je hem in de gaten wil houden tijdens zo'n feest?


:')

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:25

Buiten dat je een afkeer hebt voor drugs, en ik ook zeker geen voorstander. Af een toe een pilletje op een feestje kan echt geen kwaad. Eerlijk? Ik zou liever dát hebben, dan dat mijn vriend zich ieder weekend klem zuipt. Daar heb ik een afkeer van :)
Misschien kan je een keer mee, om met eigen ogen te zien hoe zoiets gaat.
Laatst bijgewerkt door Kermis op 07-12-13 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:27

Azmay schreef:
Als je hem vertrouwen kan, waarom dan niet gewoon op de man vragen? Gewoon even zeggen dat je je weer zorgen maakt. Geen gekke toeren uit gaan halen, gewoon op eerlijkheid spelen. Kleine moeite groot plezier.


Ik haal uit de OP dat ze dat ook doet.
Als ik die vriend was zou ik het echt beu worden. Hij zegt uit zichzelf oke als jij er mee zit stop ik er mee. En dan blijft je vriendin toch nog moeilijk doen erover.

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:31

Saskiaatje schreef:
eline10 schreef:
Vervelende situatie!
Zou je misschien niet kunnen vragen of een vriendin van je hem in de gaten wil houden tijdens zo'n feest?


:')


Toepasselijk onderschrift. :')

Citaat:
Me? A stalker?! No, I just observe.... behind a tree.... at night.... in the rain.

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:33

Ik denk dat je hem op zijn woord moet geloven, en hem de ruimte moet geven. Vaak merk je de dag erna wel of hij wel of niet gebruikt heeft. Daarnaast sluit ik me aan bij Kermis, beter af en toe partydrugs dan elk weekend helemaal verzopen in de kreukels.

Het is opzich niet gek om eens mee te gaan en gewoon te observeren hoe die feesten eraan toe gaan. Dan kan je met eigen ogen zien wat er gebeurt en hoe de mensen (en gebruikers) zijn.

sweetheart

Berichten: 2928
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Wales, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:36

Ik ga ook wel eens naar hardstyle feestjes, ik ben geen vaste klant, want financieel trek ik dat niet, maar ik vind het heerlijk die feesten. Ik heb nooit drugs gebruikt en zal dat nooit doen ook. Mijn beste maat, die wel naar de meeste feesten gaat, heeft ook nooit drugs gebruikt. Zijn vrienden groep idem. Ik moet zeggen dat op die feesten je geen drugs hoeft te gebruiken als je dat niet wil. Niemand lacht je uit als je niets neemt. Ik heb echt wel drugs aangeboden gekregen, maar als dan zegt dat je niets neemt, respecteren ze dat en vinden ze het vaak nog super tof ook, dat je het volhoudt zonder drugs, ze bewonderen je er bijna om. Over het algemeen zijn mensen op dat soort feesten super relaxed. Iedereen komt voor de muziek en ondanks dat er veel drugs gebruikt wordt, is dat bijzaak. Naast de muziek, is het juist de relaxede (htf schrijf je dat?) sfeer die me aantrekt tot dat soort feesten. En nogmaals, ik heb nooit gebruikt en zal ik nooit doen ook.

Ik wil je eigenlijk aanraden toch eens mee te gaan naar eens feestje. Niet om hem te controleren, maar om de sfeer te proeven.

Even voor de goede orde, ik keur drugs niet goed. Ik stel alleen vast dat ik de sfeer vaak 10000x beter vind dan als ik een avondje 'gewoon' ga stappen waarbij iedereen stront zat is. En ook wil ik het niet kleurrijker maken dat het is, want vaak als je met drugs te veel neemt, zijn de consequenties veel sneller veel groter. De ambulances staan standaard bij de ingang/uitgang klaar zegmaar.

sashafierce

Berichten: 693
Geregistreerd: 25-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:06

Wat fijn dat je vriend heeft besloten om ermee te stoppen! Maar ook ik denk dat je je vriend op zijn woord moet geloven. Hij heeft er zelf bewust voor gekozen dus dan zal hij ook achter zijn besluit staan. Ik denk dat het een ander verhaal zou zijn geweest als jij hem had "opgedragen" om te stoppen.

De dag erna kun je wel merken of iemand drugs heeft gehad (hoeft natuurlijk niet altijd en zal per persoon verschillen): iets vergrote pupillen kan de dag erna nog voorkomen, kaakpijn/droge pijnlijke mond, ontzettend brak (dat laatste kan je natuurlijk ook wijden aan alcohol), somberheid, geen eetlust..

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:38

Merk je het niet aan je vriend de volgende dag? Aan een bepaalde studiegenoot kan ik altijd precies zien of ie de avond ervoor een pilletje heeft geslikt, hij ziet er uit of ie een driedubbele kater heeft. Volgens mij is dat wel te herkennen.

sweetheart

Berichten: 2928
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Wales, UK

Re: Vriend gestopt met partydrugs, maar zit me nog niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 01:31

Andere kennissen van mij daar merk je het niet direct aan... naja ze zijn moe, maar dat ben ik ook als je de avond ervoor om 10 uur bent gaan springen tot 7 uur smorgens *\%/* . Dus opzich hoef je er niets van te merken. Maar kan wel natuurlijk, is individu afhankelijk, hoeveel ze genomen hebben, en hoe goed/slecht de pillen waren.

Saskiaatje

Berichten: 11435
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Vriend gestopt met partydrugs, maar zit me nog niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 01:48

Heel eerlijk, wat is de reden dat het je nog steeds niet lekker zit?

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Vriend gestopt met partydrugs, maar zit me nog niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 01:59

Ze zijn volgende dag echt helemaal kapot.
Meestal merk je het daar wel aan.
Ook al zit je stil en je hebt bijv xtc gebruikt ben je volgende dag helemaal kapot.

Anoniem

Re: Vriend gestopt met partydrugs, maar zit me nog niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 02:02

Ik ben ook kapot na een goed hardcore feest. Maar ik gebruik 0,0 drugs.

Ik zou gewoon tegen je vriend zeggen dat als hij het nog gebruikt, dat je het niet erg vind. Maar dat je het prettig vind als hij het gewoon verteld.

Mijn vriend die rookt af en toe wel eens een jointje. Enigste wat ik heb gezegd is dat als hij verslaafd raakt dat het uit is. Maar hij zegt altijd eerder wanneer hij het doet. Meestal zit ik er bij. Maar ik blow zelf niet :n

Juist als je dingen gaat verbieden, gaan ze het stiekem doen. Zie ik genoeg in mijn omgeving.

Anoniem

Re: Vriend gestopt met partydrugs, maar zit me nog niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:31

Wou zeggen na 12u feesten ben jesowieso kapot. En van drugs ben je juist meestal nog welwakker de volgende dag.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:49

Je vriend is uit zichzelf naar je toegekomen om te zeggen dat hij er mee stopt. Met name voor jou, en ook een beetje voor zichzelf.

Ik zou dan ook zeggen tegen hem dat je het graag meteen (de 1e x dat ie je weer ziet daarna) hoort mocht het toch een keer gebeuren, en dat je dat best begrijpt mocht dat zo zijn. Dan hoef je het niet elke keer te vragen, want je weet dat mocht het gebeuren, hij zelf naar je toekomt.
En jezelf ook de vraag stellen: waarom ben ik zo ongerust dat hij het toch nog een keer doet?
Hij is gestopt met name voor jou, zonder dat je het vroeg. Als hij dat niet had gedaan had hij misschien nog met enige regelmaat gebruikt, dus so what als hij nu een keer de boot in zou gaan?

Als je dat soort feesten leuk vindt, of het lijkt je leuk om een keer mee te gaan kun je dat natuurlijk best doen. Maar ik zou dat niet doen om bevestiging te krijgen (en daarnaast zul je wellicht ook mensen met drugs op zien).

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:53

Het lijkt mij vooral vervelend voor je vriend. Het is zijn keuze en zijn verantwoording.
Hij geeft eerlijk aan dat hij er mee gestopt is, en nog blijf je naar bevestiging zoeken. Begrijpelijk, maar wat bereik je daar mee? Kan hij eigenlijk wel bewijzen dat hij gestopt is?

Misschien doet het je goed om eens mee te gaan naar zo'n feest, dat kan ook met je eigen vriendinnen zijn. Mijn mening over drugs is daardoor namelijk erg veranderd. ;)

Kom op meid, geef je vriend dat beetje vertrouwen en zit er niet zo over in, daar heb je echt alleen jezelf mee!

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:50

ralphtdw schreef:
Ze zijn volgende dag echt helemaal kapot.
Meestal merk je het daar wel aan.
Ook al zit je stil en je hebt bijv xtc gebruikt ben je volgende dag helemaal kapot.


Nou dat valt reuze mee. Ik ervaar de kater erna als minder vervelend als van alcohol. Als je de volgende dag helemaal kapot ben, ben je waarscheinlijk over je eigen grens heen gegaan en heb je teveel gebruikt. Zelfde als met alcohol.

Anoniem

Re: Vriend gestopt met partydrugs, maar zit me nog niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:01

En ook al gebruik je niks, dan kun je de andere dag flink naar de klote zijn :+

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:24

Kermis schreef:
ralphtdw schreef:
Ze zijn volgende dag echt helemaal kapot.
Meestal merk je het daar wel aan.
Ook al zit je stil en je hebt bijv xtc gebruikt ben je volgende dag helemaal kapot.


Nou dat valt reuze mee. Ik ervaar de kater erna als minder vervelend als van alcohol. Als je de volgende dag helemaal kapot ben, ben je waarscheinlijk over je eigen grens heen gegaan en heb je teveel gebruikt. Zelfde als met alcohol.
Klopt ja, bij alcohol ben ik absoluut veel brakker dan van een pilletje. Dus hier zou ik niet vanuit gaan.

Ik zou gewoon vragen of hij het wil zeggen als hij het toch heeft gedaan. Je kan het hem niet verbieden.