Help schooltaxi mag niet meer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:38

Moet ook eerlijk zeggen, dat van alle bezuinigingen die er zijn, liever deze.. Ik vind het belangrijker dat deze (alle) kinderen onderwijs krijgen, en dat ze daar niet op gaan bezuinigen, dan op het vervoer erheen. Er zal vast wel wat te regelen zijn met ouders uit adnere regio's, maarja dat zal wel wat meer moeite kosten. Eventueel zelf een afspraak maken met een taxidienst in de buurt een optie?

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:40

Zodan, er zitten hier een aantal opmerkingen tussen, waarvan ik denk, zo jullie durven.
Het is een beetje haastig geschreven door TS, maar even tussen de regels door lezen, moet voor de meeste wel lukken.
Ik neem aan dat iedereen hier ervaring heeft met de dochter van de TS, er word zo makkelijk geoordeeld.

Overal zijn oplossingen voor, maar TS zitten ff met handen in het haar zo te lezen.
Draag punten aan waar ze wat mee kan.

Oefenen met het openbaar vervoer is een leuk idee, maar als de bus 10 min te laat is en ondertussen komt er een andere bus, zijn deze kinderen vaak direct van leg. Bovendien zal er overgestapt moeten worden. denk niet dat openbaar vervoer een optie is.

Misschien iets regelen met iemand in de omgeving, die voor een kleine vergoeding je dochter naar school kan brengen.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:40

Ik heb mijn kinderen jaren zelf gereden en dat was toen ze nog in de buurt zaten, het zijn 2 zorgen kinderen. Het geeft me gewoon rust als ze met de taxi mag gaan, zelfstandig reizen is gewoon nu geen optie. Ook gaan oefenen zal niet werken, zolang ik mee reis gaat het goed. Moet ze alleen dan gaat het mis.

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:41

En zelf iets regelen met een taxibedrijf dichtbij? Of met andere ouders zoiets regelen? En anders zelf rijden/toerbeurten rijden?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:42

Er zijn geen ouders hier in de buurt helaas, en haar pesters reizen ook met de metro dus voor haar geen prettig vooruit zicht.

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:44

En zelf rijden / taxi regelen?
Niet alleen in problemen denken, oplossingen zoeken !

Jorinda

Berichten: 13462
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:44

Wat een ontzettend banketstaaf reacties in dit topic zeg... :\ Heel fijn dat er mensen zijn die wel serieus reageren, want dit is een heel serieus probleem. Mijn broertje heeft ook een vorm van autisme en ik kan me dus heel goed voorstellen hoe het is voor dit meisje.

Wij hebben dit probleem niet gehad, dus ik zou je niet kunnen helpen met een oplossing om het taxibusje terug te krijgen... misschien een idee als het echt niet anders kan dat ze met het ov moet: in de kerstvakantie of een weekend een (paar) keer samen met haar met het ov reizen? Misschien krijgt ze daar dan wat vertrouwen meer in.

Edit: lees net dat dat geen optie is.. pff lastig zeg! Ik zou het niet weten. Succes met het vinden van een oplossing!
Laatst bijgewerkt door Jorinda op 10-12-13 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:45

Alle ouders op deze school waarvan kinderen met de taxi komen zullen tegen dit probleem aanlopen, ik zou eerst eens met school en andere ouders in gesprek gaan want daar zullen in de toekomst de oplossingen vandaan moeten komen. Iedereen moet inleveren dus ook hier word een streep doorgezet, heel vervelend maar wel begrijpelijk.
Ondanks dat je dochter een beperking heeft zal ze toch weerbaarder moeten worden, er komt een tijd dat je haar niet meer kunt beschermen (weet je zelf ook) en ga dus ook met haar het gesprek aan hoe jullie dit op kunnen lossen, misschien heeft ze er zelf ook wel over nagedacht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:45

marleen_usar schreef:
Ik heb mijn kinderen jaren zelf gereden en dat was toen ze nog in de buurt zaten, het zijn 2 zorgen kinderen. Het geeft me gewoon rust als ze met de taxi mag gaan, zelfstandig reizen is gewoon nu geen optie. Ook gaan oefenen zal niet werken, zolang ik mee reis gaat het goed. Moet ze alleen dan gaat het mis.


Maar als je jaren zelf hebt gereden is dat misschien nu de nood aan de man is weer een optie? Het geeft jou misschien rust als ze met de taxi mag gaan, maar dat valt nu weg en dan is het soms nou eenmaal niet anders. Je moet roeien met de riemen die je hebt.

Overigens heb ik zelf ook 2 broertjes met autisme dus ik snap het probleem, maar je ontkomt niet meer aan bezuinigingen vandaag de dag.

Kiwipitje

Berichten: 10538
Geregistreerd: 18-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:46

_Tara_ schreef:
Anthea schreef:
Kan je haar zelf niet helpen met je reconnective healing?

:=

Deze post komt op mij een beetje vervelend over... Weet niet of je 't ook zo bedoelt?
Nee joh volgens mij is het eigenlijk heel lief bedoeld :Y)

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:49

Ze komt al bij een psycholoog, en geeft vaak aan een rot leven te hebben zit gewoon erg in de knoop met zich zelf. Ik heb geen zin dat ik steeds wordt gebeld als ze onderweg is, en aan geeft een paniek aanval te hebben.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:50

marleen_usar schreef:
Ze komt al bij een psycholoog, en geeft vaak aan een rot leven te hebben zit gewoon erg in de knoop met zich zelf. Ik heb geen zin dat ik steeds wordt gebeld als ze onderweg is, en aan geeft een paniek aanval te hebben.


Wil je dat niet voor jezelf of niet voor haar?

Kiwipitje

Berichten: 10538
Geregistreerd: 18-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:51

Dan is het toch juist een goede oplossing om zelf weg te gaan brengen? Waarom kan dit niet? Mensen met jonge kinderen moeten ook elke dag zelf hun kinderen naar school brengen.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:51

Dan moet je haar zelf weer gaan brengen, als ouders heb je wel vaker geen zin maar als je kinderen je nodig zijn dan heb je niets te kiezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:52

Idd, zelf gaan brengen. Je kind heeft het blijkbaar nodig :)

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:52

Volgens mij moeten ook kinderen met een beperking leren om (zoveel mogelijk) zelfstandig te worden. Helemaal kan natuurlijk niet, maar misschien een goede stap in de richting?

En anders zelf brengen of zoals ik 10x al
Heb Gezegd zelf een taxi regelen

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:55

Celiien schreef:
En zelf rijden / taxi regelen?
Niet alleen in problemen denken, oplossingen zoeken !

Soms is dat juist heel moeilijk.

Mijn zoon (kan nu gelukkig op gewoon onderwijs blijven!), had anders 50km verderop naar een speciale school gemoeten.
Dat zou dat tot 1 januari de reiskosten vergoed worden vanuit de AWBZ (kon hij met de taxi).
Daarna zou hij ook zelfstandig met de trein/bus moeten reizen en dan was hij 1 3/4 uur enkele reis onderweg en moest hij verschillende keren overstappen.
Dat is voor een autist echt niet gemakkelijk.
En zelf wegbrengen is voor mij geen optie, heb er nog 2 rondlopen die naar school moeten.
En zelf een taxi betalen? Waar moet ik dat geld vandaan halen?

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:56

Anthea schreef:
Kan je haar zelf niet helpen met je reconnective healing?

:=

Iets genezen kan alleen als het iets afwijkend van de normale balans is. Dit zijn aangeboren problemen, dus de normaalstand/balans is afwijkend van wat de maatschappij als normaal accepteerd.

Weerbaarheid is in dit geval wel wenselijk, maar op zijn zachtst gezegd ronduit lastig doordat andere mensen goed inschatten voor een autist erg moeilijk is. Juist in een stressvolle situatie kan door een verkeerde inschatting de boel escaleren en dat weer op tijd merken en tot bedaren brengen krijgen zelfs hulpverleners speciale trainingen voor. Spreek je de situatie naderhand als casus door kunnen er best de juiste antwoorden uitkomen, maar hoeveel je er daarvan ook doorneemt het generaliseren ervan en het dus met juiste snelheid kunnen toepassen in de praktijk is waar het misloopt.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:57

marleen_usar schreef:
Ze komt al bij een psycholoog, en geeft vaak aan een rot leven te hebben zit gewoon erg in de knoop met zich zelf. Ik heb geen zin dat ik steeds wordt gebeld als ze onderweg is, en aan geeft een paniek aanval te hebben.


Pardon? :roll: Als je daar 'geen zin in hebt' moet je haar zelf brengen.

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:57

Kan je niet met meer ouders samen een busje huren desnoods met chauffeur of wissekdiensten onderling?

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:57

Tjah brainless, wat heb je zelf liever? Bezuinigingen moeten overal worden gedaan, gaan we dan bezuinigen op het onderwijs zelf of het vervoer erheen?

Tuurlijk het is vervelend, kwalitatief uitermate teleurstellend etc. etc.
Maar je kan toch ook zelf een taxi regelen? Prijsafspraken maken etc? Tuurlijk moet uit eigen portemonnee komen, maarja, ov is ook niet goedkoop/gratis...

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:00

Liezel1 schreef:
marleen_usar schreef:
Ze komt al bij een psycholoog, en geeft vaak aan een rot leven te hebben zit gewoon erg in de knoop met zich zelf. Ik heb geen zin dat ik steeds wordt gebeld als ze onderweg is, en aan geeft een paniek aanval te hebben.


Wil je dat niet voor jezelf of niet voor haar?


snap wel wat je bedoelt hiermee
je blijft toch steeds die zorg houden, en je wilt gewoon dat jou zorg even kan stoppen op de momenten dat ze op school zijn. Het is best zwaar allemaal, en mensen denken er vaak te gemakkelijk over.

Je moet ze toch los laten en ze zal het toch moeten leren. Dat vind ik toch wel een hard en zeer makkelijk gezegd iets. Niemand hier weet in welke vorm we hier moeten denken. Dus wat er ook gezegd word, ze moeten zelfstandig worden, wie weet zit het meisje al op haar kunnen. Geen idee, dat weten we toch niet.

Zolang je er zelf niet voor staat, kan er makkelijk geoordeeld worden.
En tuurlijk zitten er hier ook mensen tussen die zelf ervaring ermee hebben. Maar ook zij moeten weten dat er zoveel verschillende vormen van autisme zijn.

Moeilijk.
Ik zou zelf opzoek gaan naar vutter met een auto of iemand anders met genoeg tijd, en die een vergoedingen geven voor het heen en weer rijden met je dochter.

En organiseer anders zelf een avond op de school van je dochter, je zal niet de enige zijn, met dit probleem

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:05

@Celien
Tja, wij hebben daarom doorgedrukt (net zoals meerdere ouders) om ons kind toch op gewoon onderwijs te krijgen/houden.
Vanaf 1 januari zijn scholen ook verplicht dit soort kinderen op te vangen.
Maar of dat (in sommige gevallen) goed is voor de andere leerlingen en ook de kosten van extra begeleiding moet dan toch door iemand betaald worden.

Daarnaast 100 km taxi per dag zijn veel kosten per maand, niemand hier uit de directe omgeving gaat naat die school (hebben maar 300 inwoners..),
Kosten taxi liggen op 3 E per km, als je goed onderhandeld kun je hooguit zakken naar 2E per km.
Dat komt dus op 100E per dag!!!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:06

Maar Brainless, jij woont dan ook wel aan het einde van de wereld links he... :') ;)

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:08

TS, probeer eens contact op te nemen met de plaatselijke SP. In andere situaties hebben ze het voor elkaar gekregen dat er in individuele situaties wel naar vervoer gekeken kan worden, als zelf brengen of zelfstandig reizen echt geen mogelijkheid is.

Ook via de school vragen of meer ouders ermee zitten is zeker goed.

Aan diverse mensen die hier in dit topic reageren: natuurlijk is het logisch dat je in beginsel zelf je kinderen naar school brengt. (Althans, hier in Nederland is dat logisch, in andere landen denken ze daar anders over.) Maar normaal gesproken kun je de kinderen op een bepaalde leeftijd los laten en worden ze zelfstandig. Ook kun je kiezen voor een school dichtbij.

Bij de dochter van de TS geldt dat allebei niet: zij kan nog steeds niet zelfstandig reizen zelfs al heeft ze de leeftijd ervoor. En ook kan ze niet naar een school dichtbij omdat dergelijke scholen niet zo dik bezaaid zijn.

Het lijkt me heel prima dat we de als maatschappij mensen die het wat lastiger hebben daarmee helpen. Zij hebben er zelf niet voor gekozen om in deze situatie te komen, dat is pure pech. Aangeboren, doe je verder weinig aan.