De stem van je gedachten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lente
Berichten: 27804
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: De stem van je gedachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:23

Nou ik zou het voor studieboeken erg fijn vinden,maar hoe neem je dan dingen tot je als er niemand is die het aan je voorleest? :')

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De stem van je gedachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:34

Bij studeren gaat het inderdaad sneller. En het kan best, want je hebt een aantal centra in je hersenen die normaal bij taal en informatieverwerking betrokken zijn. Het auditieve deel is bv los van de semantiek (betekenis zeg maar.) Bij lezen zie je dan ook vaak dat er meerdere delen in je hersenen actief worden: je ogen, maar ook het deel dat de spraak regelt (motorisch dus), en auditief.

Als je je oefent in snellezen knip je de omweg via 'in gedachten uitspreken en weer horen' er eigenlijk tussenuit. Het gaat dan rechtstreeks van visueel naar taal/begrip.

En dat kan ook best: heel veel verwerk je rechtstreeks van het zien, denk aan autorijden of computerspelletjes, maar vaak ook rekensommetjes waarbij veel mensen de getallen en de bewerkingen gewoon zien zonder het uit te hoeven te spreken. (Sterker: rekensommetjes die je alleen hoort zijn moeilijker voor veel mensen dan als ze op papier staan, en zelf reken ik ze vaak uit door wat ik hoor eerst in gedachten voor me te zien.)

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: De stem van je gedachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:38

Ik hoor geen stem. Mijn gedachtes zijn woorden. Woorden zonder stem die ik heb opgeslagen in mijn geheugen.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: De stem van je gedachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:39

Ik hoor mijn eigen stem.
Maar als ik Baantjer lees, hoor ik Piet Römer en Victor Reinier, en dat is best fijn.

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De stem van je gedachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:39

Toen ik het boek van Cesar Millan las hoorde ik wel steeds z'n accent :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:40

Snel lezen bestaat dat ook :)* .
Is dat ook zoiets als zonder intonatie lezen?

Edit het wordt me nu iets te ingewikkeld :')


Ik spreek iets wat ik lees niet in gedachten uit maar kan het wel voor me zien en dan vul ik zelf het gevoel en de bedoeling waarmee iets geschreven kan zijn in (intonatie).

Anoniem

Re: De stem van je gedachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:53

Ik kan ook spontaan nummers afspelen in mijn hoofd , kost concentratie maar ik weet de tekst normaal niet en dan wel :=

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:54

hele diverse, meestal mijn eigen stem, maar ook weleens die van anderen

Lente
Berichten: 27804
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: De stem van je gedachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:58

Ik las in het verleden wel eens boeken van CSI, in het Nederlands. Ik vertaalde het dan terug naar het Engels en vervolgens hoorde ik het met de stem van het personage in de serie.

Ik kon op die manier ook controleren of de toon in fanfiction klopt. :')

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:59

Wow. Dit is een diep topic _/-\o_

Ik weet het eigenlijk niet, ik hoor wel een stem, maar ik weet niet als het de mijne is. Ik heb eigenlijk nooit stilgestaan bij mijn eigen stemgeluid.

Maar als ik bijvoorbeeld tweets van beroemdheden lees dan hoor ik HUN stem in mijn gedachten. Vooral die van Tom Mison, dat leuk Brits accent <3

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:05

Wat een leuk topic. Ik hoor ook een stem, volgensmij is het mezelf. Maar als ik het stukje van Kaus lees dan veranderd mijn stem haha. En daarnaast ben ik ook een beelddenker.

Ik voer ook idd hele discussies met mezelf :')
Leuk om te lezen dat bijna iedereen dat heeft :)

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:54

Ik hoor geen stem... Wat raar!

Discussies met mezelf voeren kan ik heel goed. Op mijn werk sta ik bijna heel de dag alleen, je moet toch wat tegen de verveling. :')

LisannePruts

Berichten: 1383
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Brabant

Re: De stem van je gedachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:56

Ik denk dat je je gedachten "hoort"

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:57

Ik hoor geen stem, ik voel de bewegingen van mijn tong als ik in mijn hoofd tegen mezelf praat :P.
Maar, soms hoor ik wel een stem, als het heel stil is. Dat kan een random stem zijn, hoeft niet van mezelf.