Auto of scooter?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:43

Arjan1983 schreef:
Oohjah je mag niet meer met een recent behaalde Autobeweis op een scooter rijden.


Hoax/fout/niet waar/onzin!!!!!
Waar halen mensen dat toch vandaan :n

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:49

Amaryllis schreef:
Arjan1983 schreef:
Oohjah je mag niet meer met een recent behaalde Autobeweis op een scooter rijden.


Hoax/fout/niet waar/onzin!!!!!
Waar halen mensen dat toch vandaan :n

Omdat ze niet verder nadenken dan hun neus lang is.

Met een B-rijbewijs van NA 19-01-2013 mag je namelijk niet meer met een driewielige motorscooter rijden, zoals de Piaggio MP3. Aangezien hele volksstammen blijkbaar vergeten zijn dat er ook motorscooters zijn (noemde men vroeger ook wel een raceplee :D ), denkt men dat het over een bromscooter gaat...........

Die brommobielen zijn niet lastiger dan de autorijunsten van de chauffeur die erachter rijdt. Het gros van NL kan al niet autorijden, laat staan dat ze snappen hoe je zo'n brommobiel vlot en veilig inhalen.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:26

ikke schreef:
Arjan1983 schreef:
Ik heb de overstap gemaakt van Auto naar Scooter. Dagelijks leg ik een afstand 9km naar mijn werk, maar ik bleef heel vaak het Accu probleem houden van de Auto.

Doordat je kleine afstanden met de auto rijd wordt je motor van de auto niet echt lekkers warm, hierdoor kan je accu ook nooit echt optimaal opladen.

Gevolg is dat je gedurende tijd steeds met een ege accu staat, op langere duur krijgje slijtage aan de motor(smerings systeem)

Heb meerdere Nieuwe accu vervangen, probleem blijft!

Daarnaast ben ik super voordelig uit met mn Scooter ipv Auto.

Dat had je toch echt simpeler op kunnen lossen, namelijk door een nieuwe dynamo te plaatsen. Als een accu gedurende die 9km niet geheel opgeladen wordt, is het een slechte accu maar meer waarschijnlijk is gewoon de dynamo stuk geweest.
Valt voor mij onder de categorie: ik heb de auto ingeruild, het asbakje was vol........

Dat "smeerprobleem" (eigenlijk koolafzetting) kun je simpel oplossen door af en toe langere afstanden, bij voorkeur via een snelweg.


Ooh, haha. Eigenlijks had mn garage daar wel wat van mogen doen.

Maar toch ben k blij met mn Scoot

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:30

Toch wil ik hier op inhaken.

Ik heb recent contact met CBR en de RDW over het wel of niet met Auto beweis op Scooter, ze bevestigden dat het idd klopte. Vanaf begin 2013 is de Brommer vertificaat een appart beweis, en volstaat niet met een Autiobeweis.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:33

Celiien schreef:
Aah ik wist niet dat canta specifiek een gehandicaptenvoertuig was. Omdat Safiera het door elkaar gebruikte enzo := Foutje!



Oeps sorry, klopt inderdaad. Ik bedoelde een brommobiel óf gehandicaptenvoertuig aan TS aan te raden :)
Canta, laatste categorie, mag inderdaad heel veel.

Binnen de bebouwde kom ben ik in mijn Canta even snel als het overige verkeer, al proberen automobilisten me soms aan te duwen lijkt het. Ik trek wat minder snel op maar als je de tijd opneemt die het mij kost om van A naar B te rijden over rotondes en stoplichten... dan ben je met een gewone auto niet sneller.

Als ik al op een 60/70 stuk moet rijden, doe ik dat alleen als ze me in kunnen halen. En waar een fietspad is neem ik het fietspad. Wel irritant als je achter fietsers zit waar je niet langs kunt :') Maar dat neem ik maar voor lief, gewoon veel afstand houden, radio aan en met 20 km/u er achteraan sukkelen.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:43

Arjan1983 schreef:
Ik heb recent contact met CBR en de RDW over het wel of niet met Auto beweis op Scooter, ze bevestigden dat het idd klopte. Vanaf begin 2013 is de Brommer vertificaat een appart beweis, en volstaat niet met een Autiobeweis.


Dat is dan onjuist verteld.

"Bent u 16 jaar of ouder? Dan mag u op een bromfiets rijden. Een bromfietsrijbewijs is verplicht. Een brommerrijbewijs is niet nodig als u een autorijbewijs (B) of motorrijbewijs (A) bezit."
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... jbewijs-am

Uitgebreidere informatie over de regels:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... ijs-am.pdf

En van het CBR: http://www.cbr.nl/11197.pp
"Met een geldig Nederlands autorijbewijs (categorie B) of motorrijbewijs (categorie A) heb je geen apart rijbewijs bromfiets nodig. Je hoeft dan geen examens te doen. "

Sabine_Duco

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-07-08

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:52

Ik zou als ik jou was een scooter nemen. Een auto is veel duurder en dan moet je je ouders zowat alles laten betalen, dat lijkt me geen fijne gedachte. Een scooter kun je met jouw inkomen wel zelf betalen als je een goedkope verzekering neemt (niet all-risk, dus dan zou ik een tweedehands scooter nemen). Benzine kost echt niet veel voor je scooter. Eigenlijk met alle weersomstandigheden kun je wel met je scooter weg behalve als het echt glad is door ijzel of sneeuw ofzo. Maar met regen is het gewoon te doen als je je goed aankleedt en voorzichtig rijdt.

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:53

Arjan1983 schreef:
Toch wil ik hier op inhaken.

Ik heb recent contact met CBR en de RDW over het wel of niet met Auto beweis op Scooter, ze bevestigden dat het idd klopte. Vanaf begin 2013 is de Brommer vertificaat een appart beweis, en volstaat niet met een Autiobeweis.

Het zal me worst wezen wat het CBR en de RDW zeggen; onderbouw je stelling met de wet! www.overheid.nl/wetten succes!

Ik heb intussen iets te vaak meegemaakt dat uitspraken van de RDW en CBR met de wet in de hand onderuit te halen zijn!

Gashmiron
Berichten: 229
Geregistreerd: 10-11-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:02

Ik zou dan toch voor een scooter gaan gezien de afstanden die je aflegt om er heen te gaan.

Vooral in de winter zijn kleine stukjes met de auto gevaarlijk,
doordat je auto maar half word komt er vocht vrij in je motor waardoor als het gaat vriezen je carterventilatie bevoren raakt.
Als dit gebeurd spuit de olie uit je oliepijlstok en als je het niet merkt kun je adios zeggen tegen je auto omdat deze zonder olie rijdt dan.
Mijn moeder zag gelukkig olie in de sneeuw liggen maar mijn vriend werkt in een garage en ziet dit in de winter veel voorbij komen.

Én een scooter is gewoon goedkoper, en hoeveel maanden/dagen van het jaar is het nou glad?
In de herfst en lente zul je er gewoon heel blij mee zijn zonder het gezeur van slecht weer.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:09

Auto. Gewoon makkelijker..

Gashmiron
Er kan precies hetzelfde bij een scooter gebeuren? Als je die pakt voor een kort stukje? Vriendin heeft het ook gehad, heel olie spoor :=

Gashmiron
Berichten: 229
Geregistreerd: 10-11-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:18

Bij een scooter, in mijn geval een brommer is de motor toch iets sneller warm als die van m'n auto.
Mijn brommer is na 5 km ongeveer wel warm,
M'n auto is na zo'n 10 km nog steeds niet warm..
Of dit bij een scooter anders is durf ik niet te zeggen

Edit: ik ben vandaag erg goed in typfouten maken :o

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:22

Gashmiron schreef:
Bij een scooter, in mijn geval een brommer is de motor toch iets sneller warm als die van m'n auto.
Mijn brommerl is na 5 km ongeveer wel warm,
M'n auto is na zo'n 10 km nog steeds niet warm..
Of dit bij een scooter anders is durf ik niet te zeggen

Dan zou ik die auto maar eens grondig na laten kijken want zeer waarschijnlijk heeft de thermostaat het dan begeven. Lekker vriendje heb jij als ie het je wijs probeert te maken dat het normaal is dat een auto 10km nodig heeft om warm te worden, in plaats van eens goed te kijken wat er gebeurt.

Dat een motor na 3km nog niet helemaal doorgewarmd is, dat klopt, maar als het koelwater na 3km nog niet op temperatuur is, is er iets goed mis met je temperatuurregeling!

_Lisanne

Berichten: 3719
Geregistreerd: 17-10-04
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:26

Ik zou een auto nemen.
Maar dat is puur om het feit dat ik een hekel heb aan het koud hebben. Als ik bij mijn paard vandaan kom, ben ik echt blij dat ik lekker in m'n auto kan stappen, en hij staat nog een stuk dichterbij dan die van jou. :o
Zelfde met regen, als je bij je paard al een uur of 3 in de regen hebt gelopen, heb ik geen zin om ook nog door de regen naar huis te moeten.

Sunshinee
Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:29

ik zou een auto aanraden als je dit kan betalen.
Ik heb beide (jaja verwend) maar pak Altijd de auto,
zelfs naar mn paard wat maar 3 km is.
Ben 1 keer op de brommer naar stage geweest (15km) nou wat een hel (ook een super saaie weg) Terwijl de bedoeling was om met de brommer te gaan tenzij het echt heel erg rot weer was.

Gashmiron
Berichten: 229
Geregistreerd: 10-11-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:32

ikke schreef:
Gashmiron schreef:
Bij een scooter, in mijn geval een brommer is de motor toch iets sneller warm als die van m'n auto.
Mijn brommerl is na 5 km ongeveer wel warm,
M'n auto is na zo'n 10 km nog steeds niet warm..
Of dit bij een scooter anders is durf ik niet te zeggen

Dan zou ik die auto maar eens grondig na laten kijken want zeer waarschijnlijk heeft de thermostaat het dan begeven. Lekker vriendje heb jij als ie het je wijs probeert te maken dat het normaal is dat een auto 10km nodig heeft om warm te worden, in plaats van eens goed te kijken wat er gebeurt.

Dat een motor na 3km nog niet helemaal doorgewarmd is, dat klopt, maar als het koelwater na 3km nog niet op temperatuur is, is er iets goed mis met je temperatuurregeling!


Moet er wel bij zeggen dat ik m'n verwarming op halleluja heb staan in de winter :D
En goed warm en doorgereden is je auto niet na 10 km,
dat is hij pas als je echt lange stukken gaat rijden.
De condens wat later dus gaat bevriezen is niet weg met zulke stukjes,
dan moet je echt half uurtje rijden dan is dat pas goed weg.

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:43

Oke, ik heb geen topic doorgelezen zeg ik alvast vooraf,

Maar een elektrice fiets? ik heb ook over een scooter gedacht, maar zoon fiets is 1 goedkoop(er). 2, je blijft in beweging maar je gaat echt hard! (brommers hebben moeite met inhalen) en je laad ze gewoon op aan de stroom, niks geen benzine of iets anders..

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:46

En ze zijn levensgevaarlijk(vind ik dan := )

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:52

Celiien schreef:
En ze zijn levensgevaarlijk(vind ik dan := )


Ik heb er eens een harde klapper mee gemaakt.. Hele gezicht zwaargekneusd :') Ging 30km/h.

Vind ze ook niet echt goedkoop in onderhoud, om de zoveel kilometer moeten ze een servicebeurt krijgen. Maar die van mij kreeg ik zo'n 5 jaar geleden, kan veranderd zijn dus.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:56

Ik ook een ongeluk meegehad. Ik scooter zij zo'n elektrisch ding. Ik Had haaientanden dus ik remmen, zie haar wel aankomen (zonder licht) maar was verder weg waardoor ik nog makkelijk voorlangs kon. Ik gas erbij en BAM ze zat zo tegen mn achterkant aan :n je kan gewoon niet inschatten hoe hard die krengen gaan :n sws vol gas op een kruispunt af gaan vind ik persoonlijk al niet oke maar goed. Politie gaf mij wel gelijk, maarja verzekeringstechnisch is dat toch anders :')

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:23

Gashmiron schreef:
ikke schreef:
Dan zou ik die auto maar eens grondig na laten kijken want zeer waarschijnlijk heeft de thermostaat het dan begeven. Lekker vriendje heb jij als ie het je wijs probeert te maken dat het normaal is dat een auto 10km nodig heeft om warm te worden, in plaats van eens goed te kijken wat er gebeurt.

Dat een motor na 3km nog niet helemaal doorgewarmd is, dat klopt, maar als het koelwater na 3km nog niet op temperatuur is, is er iets goed mis met je temperatuurregeling!


Moet er wel bij zeggen dat ik m'n verwarming op halleluja heb staan in de winter :D
En goed warm en doorgereden is je auto niet na 10 km,
dat is hij pas als je echt lange stukken gaat rijden.
De condens wat later dus gaat bevriezen is niet weg met zulke stukjes,
dan moet je echt half uurtje rijden dan is dat pas goed weg.

Ik heb dan blijkbaar een superauto of zo??
Mijn wagen is na 10km echt wel doorgewarmd, zeker als er snelweg bij zit en zelfs een week alleen op-en-neer naar stal (8km) heeft me nog nooit dergelijke problemen opgeleverd!
En nee, dat is ook nooit verdoezeld door een garage want daar komt ie alleen voor een kale APK, de rest doe ik in eigen beheer!

En ja, ik kan die bak zo heet stoken dat je er zelfs in je bikini nog uit drijft........

Tot slot: verkeersveiligheid begint bij je eigen weggedrag, niet bij dat van anderen........

Imala
Berichten: 410
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 01:20

Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat de meeste hier aanraadde om voor de auto te gaan,
terwijl ze niet eens weet of dat financieel te behappen is.
Met een inkomen van 50 tot 70 euro per maand moet TS dus haar handje op gaan houden bij paps en mams.
Koop lekker een brommer, gooi er 20 euro per maand tegenaan, koop een goede winterjas en regenpak en zet wat je overhoud opzij zodat je na een tijdje een boffer hebt om zelf een auto te laten rijden/onderhouden.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 01:28

Imala schreef:
Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat de meeste hier aanraadde om voor de auto te gaan,
terwijl ze niet eens weet of dat financieel te behappen is.
Met een inkomen van 50 tot 70 euro per maand moet TS dus haar handje op gaan houden bij paps en mams.
Koop lekker een brommer, gooi er 20 euro per maand tegenaan, koop een goede winterjas en regenpak en zet wat je overhoud opzij zodat je na een tijdje een boffer hebt om zelf een auto te laten rijden/onderhouden.


Ben ik het mee eens. Ik las ook dat TS een auto zelf niet kan betalen. Voor je ouders ook best een kostenpost erbij. Nu hebben ze dat waarschijnlijk wel voor je over. Maar toch kies voor iets waar je zelf voor kan betalen en kan blijven rijden. En het is niet altijd fijn maar zo erg is het niet.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:12

Imala schreef:
Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat de meeste hier aanraadde om voor de auto te gaan,
terwijl ze niet eens weet of dat financieel te behappen is.
Met een inkomen van 50 tot 70 euro per maand moet TS dus haar handje op gaan houden bij paps en mams.
Koop lekker een brommer, gooi er 20 euro per maand tegenaan, koop een goede winterjas en regenpak en zet wat je overhoud opzij zodat je na een tijdje een boffer hebt om zelf een auto te laten rijden/onderhouden.

Helemaal mee eens.
Geld wat je niet hebt heb je niet. Is het te glad voor de scooter fiets je als nog maar.
Of zorg dat je op tijd weg bent dat stapvoets kunt rijden. Ja dan schuift de scooter nog wel eens onder je vandaan maar daar heb je zelf en de scooter geen schade van.

Als ik bij ons met de auto vertrek met sneeuw kan ik ook niet harder dan rustig in de 2, die tijd moet ik ook incalculeren.

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:38

little_king schreef:
Imala schreef:
Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat de meeste hier aanraadde om voor de auto te gaan,
terwijl ze niet eens weet of dat financieel te behappen is.
Met een inkomen van 50 tot 70 euro per maand moet TS dus haar handje op gaan houden bij paps en mams.
Koop lekker een brommer, gooi er 20 euro per maand tegenaan, koop een goede winterjas en regenpak en zet wat je overhoud opzij zodat je na een tijdje een boffer hebt om zelf een auto te laten rijden/onderhouden.

Helemaal mee eens.
Geld wat je niet hebt heb je niet. Is het te glad voor de scooter fiets je als nog maar.
Of zorg dat je op tijd weg bent dat stapvoets kunt rijden. Ja dan schuift de scooter nog wel eens onder je vandaan maar daar heb je zelf en de scooter geen schade van.

Als ik bij ons met de auto vertrek met sneeuw kan ik ook niet harder dan rustig in de 2, die tijd moet ik ook incalculeren.

Betere auto kopen?

Fourwheeldrive rijden hoeft echt niet de wereld te kosten: http://www.marktplaats.nl/z.html?catego ... age=l1Cars

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:24

ikke schreef:
Arjan1983 schreef:
Toch wil ik hier op inhaken.

Ik heb recent contact met CBR en de RDW over het wel of niet met Auto beweis op Scooter, ze bevestigden dat het idd klopte. Vanaf begin 2013 is de Brommer vertificaat een appart beweis, en volstaat niet met een Autiobeweis.

Het zal me worst wezen wat het CBR en de RDW zeggen; onderbouw je stelling met de wet! http://www.overheid.nl/wetten succes!

Ik heb intussen iets te vaak meegemaakt dat uitspraken van de RDW en CBR met de wet in de hand onderuit te halen zijn!


http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... rtikel19b/
Citaat:
Artikel 19b

Indien de aanvraag betrekking heeft op de afgifte van een rijbewijs voor een andere categorie dan AM, geeft degene die belast is met de afgifte van rijbewijzen tevens een rijbewijs af dat geldig is voor het besturen van motorrijtuigen waarvoor een rijbewijs AM is vereist.


In 2006 werd het certificaat vervangen door een rijbewijs categorie AM. Het certificaat kon tot 1 oktober 2009 worden omgeruild voor een rijbewijs. Sinds 1 maart 2010 is ook een praktijkexamen vereist om rijbewijs AM te verkrijgen. Bestaande rijbewijzen (waarvoor alleen een theorie-examen is afgelegd) blijven geldig. (Bron: Rijksoverheid)