Eerst even een kleine situatieschets; op dit moment fiets ik 9,5 kilometer naar school heen, en 9,5 km terug. En 4,5 km naar mijn bijrijdpaard heen. en 4,5 km terug (gemiddeld 3 a 4 keer per week). De routes zijn beide 90% dijk en weiland, dus als het weer is zoals nu kom ik echt niet vooruit.

Maar ik hoop binnenkort mijn rijbewijs te halen. Nou hebben wij thuis 2 auto's staan. Mijn vader gaat vaak op de fiets naar zijn werk, mijn moeder heeft haar auto vaker nodig. Doordeweeks minimaal 3x per week, en bij mijn vader ligt dat aan het weer. Als het slecht/koud weer is pakt hij de auto 5 a 6 dagen per week.
Nou zit ik met mijn ouders een beetje in een dilemma of ik een klein auto'tje erbij zal kopen, of toch voor een scooter zal gaan. Het probleem is namelijk dat als het echt slecht weer is, zoals bijvoorbeeld vandaag en gister, beide ouders (logsich) de auto pakken. En ik dus als nog door deze weersomstandigheden zou moeten fietsen/scooteren. Maar een auto is natuurlijk wel een stuk duurder in kosten als een scooter, vooral de bezine en verzekeringen enz. En dan zullen er dagen zijn dat we 3 auto's voor de deur hebben staan. Dat is dan aan de ene kant ook zonde, maar ik zie het eigenlijk ook niet zo zitten om nog 3 jaar in alle weersomstandigheden naar school toe te ploeteren.
Wat zouden jullie adviseren, een scooter of een klein tweedehands auto'tje?
Je kan je kleden op kou en regen en je wordt niet moe. En het scheelt idd in de kosten.
Heel stuk duurder, maar als het zo glad is, dan is de scooter ook 100 keer niks.
Wordt er gestrooid op de routes die je rijdt? De koud is trouwens ook verschrikkelijk. 

En ik heb een splinternieuwe scooter met allrisk verzekering! Ik was 1600 euro kwijt. Ik breng m regelmatig (opbouw 500 - 1500 - 3000 - 4500 - 6000, enz, zit nu op 2000 km) weg voor onderhoud en ben dan geen 100 euro kwijt: goed bijhouden is problemen voor komen