De situatie is als volgt:
Mijn vriend huurt samen met zijn broer een bedrijfspand. Dit pand gebruiken zij op dit moment in zijn geheel zakelijk. Samen hebben in ze in dat pand een kapsalon, ze worden voor zowel de inkomstenbelasting als de omzetbelasting als ondernemer gezien.
Over de huur betalen ze BTW, deze btw is voor hun op dit moment dus geheel aftrekbaar. Hetzelfde geld voor de huurkosten die bij de aangifte inkomstenbelasting van de inkomsten mogen worden afgetrokken.
Op het moment dat zij een gedeelte van het pand privé gaan gebruiken zal een gedeelte van de btw en de huurkosten dus niet meer aftrekbaar zijn. Onlangs heb ik gebeld met de belastingtelefoon om te vragen hoe dat percentage bepaald zou worden, de mederwerker gaf aan dat er dan een scheiding in het huurcontract moet worden gemaakt en dat dat voldoende is.
Mijn vriend heeft contact op genomen met de verhuurder maar deze wil het huurcontract niet aanpassen.
Wat ik nu wil weten is het volgende. Klopt het dat er in het huurcontract een scheiding tussen zakelijke en privé huur moet worden gemaakt? Of kan het bijvoorbeeld ook beoordeeld worden door een inspecteur van de belastingdienst door het schriftelijk voor te leggen? Of mag je zelfs eventueel zelf een scheiding maken?
Mijn vriend en zijn broer, zijn bevriend met een boekhouder die de aangiftes op zich zal nemen. Hij zou dit ook gaan uitzoeken, maar omdat ik een beetje het idee heb dat hij niet heel veel kennis van de belastingzaken heeft wil ik het voor mezelf ook graag duidelijk hebben. De boekhouder gaat binnenkort naar de kvk om op het spreekuur onder andere deze zaak met een medewerker van de BD te bespreken, helaas ben ik niet in de mogelijkheid om mee te gaan.
Is er hier toevallig iemand die hier een antwoord op heeft en het mij wil uitleggen?
Dat het ingewikkeld is dat maakt niet uit, ik kan aardig omgaan met belastingzaken
Alvast bedankt!

)