Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806


Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:13

Ik kan me voorstellend dat het voor de vegetariërs-gehuwden ook gewoon een keer leuk is dat zij hetzelfde eten als al hun gasten (vleeseters) :) Dus waarom niet?

Mensen die beweren dat je niet vol zit van vegetarisch te eten, hebben gewoon nog nooit écht en goed vegetarisch gegeten. Zie het als een uitdaging: ga eens naar een echt goed veggie restaurant. Onze proteïnevervangers vullen even goed en zijn even lekker als een stuk vlees (in mijn ogen natuurlijk nog lekkerder, omdat ik vlees niet echt iets eetbaars vind :P) Wij leven echt niet op 2 radijzen en een wortel hoor.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:16

Isabel_k schreef:
Ik vind dat het bruidspaar mag bepalen wat er gegeten word. En als dat dan vegerarish is so be it. Je hebt er maar mee te leven dan. Het is jou dag en je trouwt ( als het goed is ) maar 1 keer! :j

En wat doe je dan met de mensen die vegetarisch zijn? :D ;)

Mocht ik ooit gaan trouwen dan hebben alleen de persoon met wié ik ga trouwen en ik wat te zeggen over het eten. Indien het dan een buffet zou worden: Dan kan er heus een bak 'vega' bij in. Iedereen kan dan toch het eigen eten samenstellen.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:17

IngeK schreef:
Ik geef mijn gasten nooit vlees te eten. Bij mij thuis niet, op het werk niet, op een feestje niet en mocht ik gaan trouwen, dan uiteraard ook niet. De catering op het werk vond dat heel gek, toen ik 30 vegetarische lunches bestelde voor een bijeenkomst. "Dat hebben we nog nooit meegemaakt, dat er 30 vegetarische collega's bij elkaar zijn." Nou, vandaag wel, want nu ben ik de organisator :+

Wat je thuis doet moet je zelf weten, maar als je bij mij te gast bent (en ik betaal), dan eet je wat ik eet, zeker als het om zoiets principieels gaat.


Dat je thuis bepaalt wat je voorzet vind ik niet meer dan normaal. Maar op het werk zou ik er niet blij mee zijn als een collega ons allemaal zou 'verplichten' vegetarisch te eten omdat zij toevallig de organisator is. Daar vraag je als collega toch niet om dat jij net de organisator bent. Ik vind dat ze dan zelf de keus moeten kunnen maken. Jij zult het vast niet zelf hoeven te betalen van je baas?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:19

Ik denk dat mensen het als verrassend zouden moeten zien, ontdekken hoe lekker vega eten kan zijn.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:22

@Capopje: Maar voor vleeseters is een keer vegetarisch eten toch te vergelijken met: een keer Chinees eten, of Italiaans. Het is toch gewoon een soort van eten, waar voor vleeseters geen principes achter zitten?

Voor een vegetariër is het wel een princiepskwestie om geen vlees te eten, voor een vleeseter is het toch niet principieel dat je perse een stuk dier op je bord wil? Dat heeft toch eerder met 'ik vind het lekker' te maken?

Althans, zo ziet mijn vleesetende vriend het toch. Dinsdag halen we altijd take out. Zijn stukje kwartel smaakte hem niet, en hij vroeg of we volgende dinsdag nog eens naar het vegetarisch restaurant konden gaan, omdat dat hem meer smaakt.
Edit: hij had dus evengoed kunnen voorstellen: gaan we dinsdag naar de Italiaan.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:24

capopjekop schreef:
IngeK schreef:
Ik geef mijn gasten nooit vlees te eten. Bij mij thuis niet, op het werk niet, op een feestje niet en mocht ik gaan trouwen, dan uiteraard ook niet. De catering op het werk vond dat heel gek, toen ik 30 vegetarische lunches bestelde voor een bijeenkomst. "Dat hebben we nog nooit meegemaakt, dat er 30 vegetarische collega's bij elkaar zijn." Nou, vandaag wel, want nu ben ik de organisator :+

Wat je thuis doet moet je zelf weten, maar als je bij mij te gast bent (en ik betaal), dan eet je wat ik eet, zeker als het om zoiets principieels gaat.


Dat je thuis bepaalt wat je voorzet vind ik niet meer dan normaal. Maar op het werk zou ik er niet blij mee zijn als een collega ons allemaal zou 'verplichten' vegetarisch te eten omdat zij toevallig de organisator is. Daar vraag je als collega toch niet om dat jij net de organisator bent. Ik vind dat ze dan zelf de keus moeten kunnen maken. Jij zult het vast niet zelf hoeven te betalen van je baas?


Het was een lunchlezing die ik/mijn afdeling organiseerde en waar het hele bedrijf gratis mocht komen luisteren. Dan ben je toch echt wel bij mij te gast, en ben ik niet 'toevallig' de organisator. Ik verplicht niemand wat, als je het niet wil ben je vrij om in de kantine te gaan lunchen. Bovendien compenseert het een heel klein beetje voor de bedrijfsborrels waar alleen bitterballen worden geserveerd..

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:25

Ik vind het een beetje 2 kanten hebben. Tuurlijk bepaalt degene die trouwt het eten. En je zou mij echt niet horen klagen.
Maar ik zou als ik zou trouwen en ik weet dat er vegetarische gasten komen zorgen dat er voor beide wat wils is.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:33

Bhriseis schreef:
@Capopje: Maar voor vleeseters is een keer vegetarisch eten toch te vergelijken met: een keer Chinees eten, of Italiaans. Het is toch gewoon een soort van eten, waar voor vleeseters geen principes achter zitten?


Ligt eraan of je zelf veel lust denk ik. Voor mij zou het meer vallen onder verplicht spruiten eten :')

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:33

Ik vind het ook 2 kanten hebben.
Als vleeseters zorg je dat je gasten ook vegetarisch kunnen eten.
En als vegetarier dat gasten ook vlees kunnen eten.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:39

IngeK schreef:
Bovendien compenseert het een heel klein beetje voor de bedrijfsborrels waar alleen bitterballen worden geserveerd..


Daar ben ik het zó mee eens. Als vega moet je altijd maar hopen dat er een hapje is wat je kan eten. Vaak is het er idd niet meer dan een soort, keuze is helemaal uitzonderlijk.

Bij buffetten ook vaak zo: 5 soorten vlees, en ergens in een hoekje ligt een bak tofu voor de vega's.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:40

Uiteraard is iedereen vrij in zijn keuzes, maar als gastvrouw/heer wil je het je gasten toch ook graag naar de zin maken. Op het keuzemenu van mijn bruiloft staan ook dingen die ikzelf minder lekker vind maar waarvan ik weet dat onze gasten dat wel erg lekker vinden. Voor mij is er geen grotere beloning bij een feest organiseren als dat ik in ieders behoeften heb kunnen voorzien en iedereen genoten heeft.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37249
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:43

Jou feest jou regels. Als je geen vlees wilt serveren dan doe je dat niet.

Wij hadden een alcoholvrij trouwfeest. Werd in eerste instantie wat gepiept toen bleek dat er geen alcohol geschonken werd maar al snel stopte dat ook toen ze de reden hoorden. We hadden een middagfeestje. Iedereen moest van een eind weg komen met de auto en dus ook weer terug. Omdat we niet op ons geweten wilde hebben dat er mensen beschonken achter het stuur zouden kruipen (waaronder mijn baas zeer waarschijnlijk) hebben we besloten het niet aan te bieden.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:44

karuna schreef:
Jou feest jou regels. Als je geen vlees wilt serveren dan doe je dat niet.

Wij hadden een alcoholvrij trouwfeest. Werd in eerste instantie wat gepiept toen bleek dat er geen alcohol geschonken werd maar al snel stopte dat ook toen ze de reden hoorden. We hadden een middagfeestje. Iedereen moest van een eind weg komen met de auto en dus ook weer terug. Omdat we niet op ons geweten wilde hebben dat er mensen beschonken achter het stuur zouden kruipen (waaronder mijn baas zeer waarschijnlijk) hebben we besloten het niet aan te bieden.


Ook dat heb ik wel vaker gehoord. In het restaurant waar ik werkte hebben we ook n keer n alcohol vrij feest gehad. De organisator was een afgekickte alcoholist, en wilde niet dat mensen dronken.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:46

Ik zou het geen probleem vinden!
Heb laatst bij een vriendinnetje gebarbecued en ze had ook iemand uitgenodigd die veganistisch was.
Ze had de hele bbq toen veganistisch gedaan! Vond het eigenlijk superlekker. Eet je ook nog eens iets anders.
Een dagje zonder vlees kan best hoor. Doe het sindsdien thuis ook wel eens :)

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:47

Als je geen dooie dieren wilt serveren op je bruiloft is dat je goed recht :j

Het is dan natuurlijk wel zo netjes naar je gasten toe om voor de rest wel extra je best te doen zodat je voor ieder wat wils hebt om toch goed te kunnen eten, dus niet alleen maar heel excentriek spul met een hele typische smaak ofzo zoals bij sommige van die vleesvervangers waar je zo'n smerige nasmaak van houdt :=

Maar compenseer het dan met wat andere lekkere dingen die ze wel kennen, zoals van mijn part wafels met kersen, patatjes, pannekoekjes, hele lekkere hapjes van groente en fruit enzo :)

Net als dat er ergens geen drank geschonken wordt, dan kun je wel iedereen aan de cola zetten maar doe dan ter compensatie hele lekkere vruchtensapjes ofzo waardoor het juist positief anders wordt in plaats van dat je alleen iets wegneemt....voeg je dan ook iets lekkers toe :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37249
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:49

Vjestagirl voor ons is het alweer 23 jaar geleden, toen was het niet gebruikelijk. Maar was voor ons echt belangrijk. Mijn baas was alcoholist en had er geen moeite mee zwaar bezopen achter het stuur te kruipen. Niet veilig als je van Lelystad naar Utrecht moet rijden.

De keuze was frisdrank, meerdere soorten vruchtensap, waar onder ook druivensap, koffie, thee en water.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57952
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:51

Voor mij is het heel simpel; Wie betaald, bepaald.

Je gaat niet naar een feest om te eten ten eerste, en als het eten je niet aan staat ben je nog altijd vrij om naar een frietkraam te zijn, tegenwoordig kan je geen 200m rijden voor je aan een frituur komt dus; smakelijk! :wave:
Kom je er na maar terug om wat te drinken.

Wij hadden geen vegetarische burgers maar wel pasta's zonder vlees in en groenten a volonté. (ik ben getrouwd met een griek dus we hadden souvlaki's met groenten en pasta's.) dus de vegetariërs op ons feest konden ook naar hartelust eten. Enige wat ze niet konden eten was een souvlaki maar goed. :+

Ik ben een echte vleeseter maar het zou me dus niet storen om vegetarisch te krijgen op een feest. Hun feestje. (letterlijk)

987ZYX

Berichten: 290
Geregistreerd: 27-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:55

Olympia96 schreef:
Fredt schreef:
Zeker! Mijn feestje, mijn "regels"..
Op een verjaardag serveer ik ook geen worst als vegetariër zijnde..


Inderdaad. Zo zie ik het ook! In mijn huis is geen vlees te vinden (ook al is vriend wel vleeseter), op wat kattenvlees na dan :-)

Júíst voor mensen als je vader zou het goed zijn. Kunnen ze eindelijk zien dat vegetarisch eten meer is dan een groentenquiche!


Ik ben geen vegatarier dus misschien is het iets normaals, maar waarom krijgt de kat wel kattenvlees? Daar zijn toch ook dieren voor geslacht? Of is het anders omdat het afvalvlees is?
Vriendlief krijgt geen vlees, maar de kat wel? Komt op mij vreemd over.

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:56

Persoonlijk kan het mij weinig schelen, ik vind alles lekker.

Maar nu even omgekeerd bekeken, wat doen vegetariërs als ze op een feest komen? Mee vlees eten omdat het bruidspaar dat op het menu heeft gezet?
Ik denk het niet!

Om de vegetariërs het naar de zin te maken wordt meestal een extra vegetarische schotel voorzien. Omgekeerd vinden jullie dus niet nodig?

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:59

Iedereen wil graag lekker eten, als dat ook zonder vlees kan zal dat toch voor niemand een probleem zijn...je wil niet per-sé VLEES eten, je wil gewoon LEKKER eten.

Hartstikke leuke uitdaging dus juist om dingen te serveren waarmee je vleeseters helemaal verrast dat het ook heel lekker kan zijn zonder vlees...waarbij ze dat vlees geeneens missen :)

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:00

El75: Katten hebben vlees nodig om te overleven. In vlees zit taurine, katten kunnen dit niet zelf aanmaken, wij mensen bijvoorbeeld wel. Ze hebben dus vlees nodig voor de taurine, zonder taurine overleven ze niet.

Ook ik vind het je goed recht om vegetarisch eten te serveren. :) Mijn (aanstaande) schoonouders zijn ook vegetarisch, dus als ik ooit ga trouwen moet het eten ook sowieso deels vegetarisch zijn.

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:02

Iphi schreef:
Persoonlijk kan het mij weinig schelen, ik vind alles lekker.

Maar nu even omgekeerd bekeken, wat doen vegetariërs als ze op een feest komen? Mee vlees eten omdat het bruidspaar dat op het menu heeft gezet?
Ik denk het niet!

Om de vegetariërs het naar de zin te maken wordt meestal een extra vegetarische schotel voorzien. Omgekeerd vinden jullie dus niet nodig?

Omdat het volgens mij normaal is dat je rekening houdt met mensen die beperkter zijn in hun keuze van eten, of dat nou een allergie, geloof of andere overtuigingen zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57952
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:03

Manou schreef:
Iphi schreef:
Persoonlijk kan het mij weinig schelen, ik vind alles lekker.

Maar nu even omgekeerd bekeken, wat doen vegetariërs als ze op een feest komen? Mee vlees eten omdat het bruidspaar dat op het menu heeft gezet?
Ik denk het niet!

Om de vegetariërs het naar de zin te maken wordt meestal een extra vegetarische schotel voorzien. Omgekeerd vinden jullie dus niet nodig?

Omdat het volgens mij normaal is dat je rekening houdt met mensen die beperkter zijn in hun keuze van eten, of dat nou een allergie, geloof of andere overtuigingen zijn.

Een allergie vind ik nog wat anders. Daar kies je niet voor.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:03

pmarena schreef:
Hartstikke leuke uitdaging dus juist om dingen te serveren waarmee je vleeseters helemaal verrast dat het ook heel lekker kan zijn zonder vlees...waarbij ze dat vlees geeneens missen :)

Dat is absoluut ontzettend leuk. Helaas zijn er altijd mensen die hardnekkig blijven vastklampen aan het vlees willen eten. Je zou dus best iets aan vlees kunnen aanbieden, inderdaad omdat er ook meestal wel rekening wordt gehouden andersom (al laat het vega gerecht dan vaak wel te wensen over).

Het niet aanbieden van producten (alcohol, vlees) moet niet lijken op jóuw voorkeuren en levenswijzen projecteren op een ander. Alcohol onthouden kan overigens ook lijken op bezuinigen.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:04

Iphi schreef:
Om de vegetariërs het naar de zin te maken wordt meestal een extra vegetarische schotel voorzien. Omgekeerd vinden jullie dus niet nodig?


Idd, 1 extra vegetarische schotel, vaak iets heel erg generiek en fantasieloos. Keuze? Vergeet het maar als vegetariër.