Belachelijk, mijn hond een muilkorf?!?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 10:11

Elke hond kan bijten en heel veel ligt ook aan de opvoeding van de honden maar het ene ras kan je nu eenmaal veel makkelijker opleiden dan het andere. Ik persoonlijk moet dus echt niets van Jack Russel honden hebben. Het zijn moeilijke opvoedbare honden en je bent nooit zeker wanneer ze je paard aanvallen op concours, want het zo'n LIEVE SCHATTIGE hondjes (jajaja) en ik hoef hem nooit vast te binden want hij loopt toch niet ver. Ja hoor, hoeveel keer is mijn vorige wedstrijd paard niet over de rooie gegaan omdat zo'n irritante jack Russel rond en tussen haar poten liep aan knappend of haar staart wilde grijpen. Heb veel liever een Duitse Herder. Die kan je tenminste deftig opvoeden. Nogmaals elke hond kan bijten. En de meeste mensen worden gebeten door een hond die bekend staat als uiterst betrouwbaar. Bij een agressieve hond kijk men wel uit om hem te knuffelen.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 10:57

Zeg Suzanne, hebben wij soms dezelfde buren? Ik heb bijna hetzelfde meegemaakt. Ik had wel het geluk dat de rest van de buurt in de loop der jaren ook last met deze mensen heeft gehad, dus die vielen ons niet af. Toen wij daar net kwamen wonen waren wij aan de beurt. Dreigen met ramen ingooien e.d. Dit had de domme boze buur ingesproken op de voicemail!! Dus wij konden dit aan de politie laten horen. De politie wilde een gesprek met die mensen maar werd weggestuurd met een hoop geschreeuw en dat de politie en wij 2 handen op een buik waren. Dus er was niet mee te praten. Aangifte doen (ik schrijf dat niet allemaal op, anders ben ik een uur aan het tikken) werd afgeraden tenzij wij harde bewijzen (foto, video) hadden. Ook werd ons 'n gesprek met de burgemeester aangeraden misschien kon hij met die mensen praten. Bij de burgemeester geweest. Deze zei dat hij er niks aan kon doen want deze mensen waren toch niet voor rede vatbaar?!! Ik denk dat je in een kleine besloten gemeenschap waar dan ook in Nederland, op je tellen moet passen. Ook speelt het feit dat de geestesgesteldheid van betreffende personen niet normaal is, mee. Deze mensen worden zielig gevonden en in jou geval ook nog eens bevoordeelt. Ik weet niet of dit ook typisch is voor een kleine gemeenschap maar ik zie het bij mij in het dorp ook. 'Och laat ze maar, ze weten niet beter'. Dus kunnen ze hun gang blijven gaan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:08

Miep schreef:
[
Desiree, honden kun je niet vergelijken met mensen.
Ik zeg met mijn bericht alleen dat zo'n test weinig uit zou halen
[/quote]


In veel opzichten (meer dan mensen willen geloven) kun je mensen vergelijken met dieren. Maar als je dat niet wilt zien, daar kan ik niets aan doen.

Veel eigenschappen die "menselijk" worden genoemd hebben dieren ook. JE zou eigenlijk beter kunnen zeggen dat mensen veel dierlijke eigenschappen hebben. En dat is ook niet zo gek: mensen zijn immers ook dieren.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:47

Nouja ik kap er mee, het is wel duidelijk dat jullie mij niet willen/kunnen begrijpen.
Misschien staat het er niet duidelijk genoeg ofzo maar laat maar zitten..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:19

Miep schreef:
Nouja ik kap er mee, het is wel duidelijk dat jullie mij niet willen/kunnen begrijpen.
Misschien staat het er niet duidelijk genoeg ofzo maar laat maar zitten..

Deze opmerkingen van mij staan los van de test. WAnt daarin vind ik je wel gelijk hebben. Haha!
Ik vind de test niet geheel eerlijk namelijk.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:20

Citaat:
Veel eigenschappen die "menselijk" worden genoemd hebben dieren ook. JE zou eigenlijk beter kunnen zeggen dat mensen veel dierlijke eigenschappen hebben. En dat is ook niet zo gek: mensen zijn immers ook dieren.


Nope, mensen zijn geen dieren....
Er is geen dier (psychisch gestoorde er buiten gelaten) die voor de lol doden, het doden van dieren onderling heeft altijd een reden...

En ik ben van mening dat wanneer je bepaalde eigenschappen van bijv. een hond gaat zien als een "menselijke" eigenschap, dat je dan weinig van je hond begrijpt....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:39

Alane schreef:
[
Nope, mensen zijn geen dieren....
Er is geen dier (psychisch gestoorde er buiten gelaten) die voor de lol doden, het doden van dieren onderling heeft altijd een reden...

En ik ben van mening dat wanneer je bepaalde eigenschappen van bijv. een hond gaat zien als een "menselijke" eigenschap, dat je dan weinig van je hond begrijpt....
[/quote]


Dus onder dieren zijn geen gestoorde dieren die andere dood kunnen bijten als ze de kans krijgen? Ik dacht het wel. MAar nu gaan we even uit van zielen (dieren of mensen) met een gezond verstand waar verder niets mee aan deh and is. Jij bent zo iemand die weinig van dieren begrijpt, want bepaalde eigenschappen noem jij menselijk, terwijl dieren ze ook hebben. Ik zal voorbeelden opnoemen:

* of je nu mens of dier bent, je houdt van lekker eten. alleen weten mensen dat je er dik van wordt of dat veel eten niet goed is, en een paar die discipline hebben zullen zich beheersen. Andere mensen, en dieren niet, die eten totdat ze er bij neervallen.

* jalouzie. Zowel bij mensen als bij dieren komt het voort uit zich bedreigd voelen in de positie. En dat komt weer voor uit overlevingsinstinct (want ook mensen hebben instinct).

*rouwen. Niet alleen mensen kunnen treuren, dieren ook.

paar simpele voorbeelden van eigenschappen die alleen mensen worden voorbehouden, hoewel dieren ze ook hebben.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:21

Desiree"]
[quote="Alane schreef:
[
Nope, mensen zijn geen dieren....
Er is geen dier (psychisch gestoorde er buiten gelaten) die voor de lol doden, het doden van dieren onderling heeft altijd een reden...

En ik ben van mening dat wanneer je bepaalde eigenschappen van bijv. een hond gaat zien als een "menselijke" eigenschap, dat je dan weinig van je hond begrijpt....
[/quote]

Dus onder dieren zijn geen gestoorde dieren die andere dood kunnen bijten als ze de kans krijgen? Ik dacht het wel. MAar nu gaan we even uit van zielen (dieren of mensen) met een gezond verstand waar verder niets mee aan de hand is.


Daar ging ook van uit:
(voorbeeld hond) Een hond zal niet eerder op jacht gaan, dan wanneer het honger heeft... en zal dus niet doden voor zijn plezier.

Citaat:
Jij bent zo iemand die weinig van dieren begrijpt, want bepaalde eigenschappen noem jij menselijk, terwijl dieren ze ook hebben. Ik zal voorbeelden opnoemen:

* of je nu mens of dier bent, je houdt van lekker eten. alleen weten mensen dat je er dik van wordt of dat veel eten niet goed is, en een paar die discipline hebben zullen zich beheersen. Andere mensen, en dieren niet, die eten totdat ze er bij neervallen.

Een mens heeft ook een aangeboren "rem" vwb de hoeveelheid eten, deze natuurlijke "rem" wordt "verwijderd" door oa opvoeding/gedrag (eet je bord leeg...., Neem nog wat....) Een dier heeft die rem ook, echter wordt die rem door mensen toedoen ook verwijderd bij honden.... Daarbij heeft een hond prakisch geen smaak....wel een goed ontwikkeld ruikorgaan.... een van de weinige dingen die een hond dadwerkelijk proeft is kaas...

Citaat:
* jalouzie. Zowel bij mensen als bij dieren komt het voort uit zich bedreigd voelen in de positie. En dat komt weer voor uit overlevingsinstinct (want ook mensen hebben instinct).

Jalouzie zoals dat genoemd wordt bij honden is een rangorde probleem, als je duidelijk bent in je hierachie, zal een hond geen ongewenst gedrag vertonen wat wij dan weer de naam jalouzie geven.

Citaat:
*rouwen. Niet alleen mensen kunnen treuren, dieren ook.

Als een dier, door verlies van bijv. andere hond, uit zijn/haar doen is, noemen wij dat treuren/rouwen.... echter is er een gat ontstaan in de rangorde ladder, waardoor de hond even de klutskwijt is, en of dat dan niet een ranghogere (leiding kwijt) of een lager in rang staande hond is (dan is hij opeens de laagste in rang) is om het even. Het zal dan een (naar gelang de rangordebevestiging aanwezig is in de groep) dag of langer duren voordat hij weer "normaal" gedrag vertoont. Want een hond kent geen vriendjes of maatjes.....alleen roedelgenoten met een duidelijke rangorde.

Citaat:
paar simpele voorbeelden van eigenschappen die alleen mensen worden voorbehouden, hoewel dieren ze ook hebben.


Wat mensen doen, indien ze iets niet snappen of begrijpen, is een naam geven....

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:25

Alane"]
[quote="Desiree"][quote="Alane schreef:
[
Nope, mensen zijn geen dieren....
Er is geen dier (psychisch gestoorde er buiten gelaten) die voor de lol doden, het doden van dieren onderling heeft altijd een reden...

En ik ben van mening dat wanneer je bepaalde eigenschappen van bijv. een hond gaat zien als een "menselijke" eigenschap, dat je dan weinig van je hond begrijpt....
[/quote]

Dus onder dieren zijn geen gestoorde dieren die andere dood kunnen bijten als ze de kans krijgen? Ik dacht het wel. MAar nu gaan we even uit van zielen (dieren of mensen) met een gezond verstand waar verder niets mee aan de hand is.


Daar ging ook van uit:
(voorbeeld hond) Een hond zal niet eerder op jacht gaan, dan wanneer het honger heeft... en zal dus niet doden voor zijn plezier.

..
[/quote]

Ja en wanneer heeft een hond honger?
Een hond heeft altijd honger ( of zin aan ) naar eten.
Mijn honden laat ik na het eten altijd uit in het bos, en dan nog als ze een konijn zien gaan ze erachter aanjagen, en echt niet omdat dat leuk is maar omdat ze m op willen peuzelen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:29

Alane"]

Daar ging ook van uit:
(voorbeeld hond) Een hond zal niet eerder op jacht gaan, dan wanneer het honger heeft... en zal dus niet doden voor zijn plezier.
....
[/quote]
Ik ook niet! jij wel?

[quote="Alane"]
Een mens heeft ook een aangeboren "rem" vwb de hoeveelheid eten, deze natuurlijke "rem" wordt "verwijderd" door oa opvoeding/gedrag (eet je bord leeg...., Neem nog wat....) Een dier heeft die rem ook, echter wordt die rem door mensen toedoen ook verwijderd bij honden.... Daarbij heeft een hond prakisch geen smaak....wel een goed ontwikkeld ruikorgaan.... een van de weinige dingen die een hond dadwerkelijk proeft is kaas...
[/quote]
lijkt me sterk. En dieren hebben wel degelijk een rem, die is echt niet weggenomen door mensen. (mijn hond heeft een rem, die eet zoveel als ze behoefte aan heeft en dan stopt ze) DAt van die kaas is wel waar volgens mij: honden zijn over het algemeen gek op kaas.

[quote="Alane"]
Jalouzie zoals dat genoemd wordt bij honden is een rangorde probleem, als je duidelijk bent in je hierachie, zal een hond geen ongewenst gedrag vertonen wat wij dan weer de naam jalouzie geven..
[/quote]

Jalouzie heeft ook bij mensen verschillende redenen, zoals rangorde (op werkgebied bijvoorbeeld). MAar wie zegt dat honden niet jaloers kunnen zijn door diepere oorzaken?

[quote="Alane"]
Als een dier, door verlies van bijv. andere hond, uit zijn/haar doen is, noemen wij dat treuren/rouwen.... echter is er een gat ontstaan in de rangorde ladder, waardoor de hond even de klutskwijt is, en of dat dan niet een ranghogere (leiding kwijt) of een lager in rang staande hond is (dan is hij opeens de laagste in rang) is om het even. Het zal dan een (naar gelang de rangordebevestiging aanwezig is in de groep) dag of langer duren voordat hij weer "normaal" gedrag vertoont. Want een hond kent geen vriendjes of maatjes.....alleen roedelgenoten met een duidelijke rangorde.
..
[/quote]

Dan ken jij honden denk ik niet goed. Een mens kan EN maatje zijn EN roedelgenoot. Het een sluit het ander niet uit. Ik denk dat jij honden zwaar onderschat. Heb meer dan eens gemerkt bij mezelf dat ik honden (en ook paarden) onderschat heb en dat er weer meer in bleek te zitten dan ik had gedacht.


[quote="Alane schreef:
Wat mensen doen, indien ze iets niet snappen of begrijpen, is een naam geven....

Klopt. Dieren denken immers niet in woorden maar in beelden. Daarbij kunnen ze een gevoel niet omschrijven (dat kunnen we zelf vaak nog niet eens), maar dat maakt het gevoel er niet minder om.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:47

Miep schreef:
Ja en wanneer heeft een hond honger?
Een hond heeft altijd honger ( of zin aan ) naar eten.
Mijn honden laat ik na het eten altijd uit in het bos, en dan nog als ze een konijn zien gaan ze erachter aanjagen, en echt niet omdat dat leuk is maar omdat ze m op willen peuzelen.


En waarom willen ze hem oppeuzelen? om hun honger gevoel te stillen.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:49

Alane"]
[quote="Miep schreef:
Ja en wanneer heeft een hond honger?
Een hond heeft altijd honger ( of zin aan ) naar eten.
Mijn honden laat ik na het eten altijd uit in het bos, en dan nog als ze een konijn zien gaan ze erachter aanjagen, en echt niet omdat dat leuk is maar omdat ze m op willen peuzelen.


En waarom willen ze hem oppeuzelen? om hun honger gevoel te stillen.....
[/quote]
In dat geval ben ik ook een hond......

Nee, ik denk dat dit een eigenschap is, die net als bij mensen van hond tot hond verschilt. Mijn hondje jaagt alleen uit speelsheid (instinct) op dieren, maar niet om ze te doden. Want ze doodt ze niet, ook al krijgt ze de kans. KEnnelijk geen honger dan of zo.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:49

Alane"]
[quote="Miep schreef:
Ja en wanneer heeft een hond honger?
Een hond heeft altijd honger ( of zin aan ) naar eten.
Mijn honden laat ik na het eten altijd uit in het bos, en dan nog als ze een konijn zien gaan ze erachter aanjagen, en echt niet omdat dat leuk is maar omdat ze m op willen peuzelen.


En waarom willen ze hem oppeuzelen? om hun honger gevoel te stillen.....
[/quote]

Dus jaacht een hond wel altijd

Hmm ik lees net dat ik jou verhaaltje niet goed heb gelezen Bloos!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:51

Miep"]
[quote="Alane"][quote="Miep schreef:
Ja en wanneer heeft een hond honger?
Een hond heeft altijd honger ( of zin aan ) naar eten.
Mijn honden laat ik na het eten altijd uit in het bos, en dan nog als ze een konijn zien gaan ze erachter aanjagen, en echt niet omdat dat leuk is maar omdat ze m op willen peuzelen.


En waarom willen ze hem oppeuzelen? om hun honger gevoel te stillen.....
[/quote]

Dus jaacht een hond wel altijd
[/quote]
ik voel me genegeerd.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:59

Desiree"]
[quote="Alane"]

Daar ging ook van uit:
(voorbeeld hond) Een hond zal niet eerder op jacht gaan, dan wanneer het honger heeft... en zal dus niet doden voor zijn plezier.
....
[/quote]
Ik ook niet! jij wel?
[/quote]
Zat meer aan jagers te denken, en dan meer aan die hobbyjagers.
En als je de jacht even anders ziet: Als wij boodschappen gaan halen, zijn we inprincipe op jacht....halen wij ook niet teveel eten in huis?

[quote="Desiree"]
[quote="Alane"]
Een mens heeft ook een aangeboren "rem" vwb de hoeveelheid eten, deze natuurlijke "rem" wordt "verwijderd" door oa opvoeding/gedrag (eet je bord leeg...., Neem nog wat....) Een dier heeft die rem ook, echter wordt die rem door mensen toedoen ook verwijderd bij honden.... Daarbij heeft een hond prakisch geen smaak....wel een goed ontwikkeld ruikorgaan.... een van de weinige dingen die een hond daadwerkelijk proeft is kaas...
[/quote]
lijkt me sterk. En dieren hebben wel degelijk een rem, die is echt niet weggenomen door mensen. (mijn hond heeft een rem, die eet zoveel als ze behoefte aan heeft en dan stopt ze) DAt van die kaas is wel waar volgens mij: honden zijn over het algemeen gek op kaas.
[/quote]
Ik bedoelde ook niet bij elke hond....maar bij die honden die die rem niet meer hebben....

[quote="Desiree"]
[quote="Alane"]
Jalouzie zoals dat genoemd wordt bij honden is een rangorde probleem, als je duidelijk bent in je hierachie, zal een hond geen ongewenst gedrag vertonen wat wij dan weer de naam jalouzie geven..
[/quote]

Jalouzie heeft ook bij mensen verschillende redenen, zoals rangorde (op werkgebied bijvoorbeeld). MAar wie zegt dat honden niet jaloers kunnen zijn door diepere oorzaken?
[/quote]
Als een hond net zo zouden kunnen denken en reageren als wij, waren er veel minder probleem honden...

[quote="Desiree"]
[quote="Alane"]
Als een dier, door verlies van bijv. andere hond, uit zijn/haar doen is, noemen wij dat treuren/rouwen.... echter is er een gat ontstaan in de rangorde ladder, waardoor de hond even de klutskwijt is, en of dat dan niet een ranghogere (leiding kwijt) of een lager in rang staande hond is (dan is hij opeens de laagste in rang) is om het even. Het zal dan een (naar gelang de rangordebevestiging aanwezig is in de groep) dag of langer duren voordat hij weer "normaal" gedrag vertoont. Want een hond kent geen vriendjes of maatjes.....alleen roedelgenoten met een duidelijke rangorde.
..
[/quote]

Dan ken jij honden denk ik niet goed. Een mens kan EN maatje zijn EN roedelgenoot. Het een sluit het ander niet uit. Ik denk dat jij honden zwaar onderschat. Heb meer dan eens gemerkt bij mezelf dat ik honden (en ook paarden) onderschat heb en dat er weer meer in bleek te zitten dan ik had gedacht.
[/quote]
Bij vriend of maatje ga ik ervan uit dat je beide even hoog staat in de rangorde, dus gelijken.... Een hond kent geen gelijke in de rangorde, altijd baas boven baas, of ondergeschikte onder ondergeschikte... Op het moment dat jij je verlaagd tot een lagere in rangorde, kan de hond groeien en dus ongewenst gedrag vertonen, dat wij dan weer jalousie noemen.
Ik was vroeger van mening dat honden net zo waren als mensen, toen ik echter die instelling liet varen en me ging verdiepen in wat honden doen en laten, werd mij een hoop duidelijk... waardoor de training van mijn honden ook veel soepeler ging verlopen.


[quote="Desiree"]
[quote="Alane schreef:
Wat mensen doen, indien ze iets niet snappen of begrijpen, is een naam geven....

Klopt. Dieren denken immers niet in woorden maar in beelden. Daarbij kunnen ze een gevoel niet omschrijven (dat kunnen we zelf vaak nog niet eens), maar dat maakt het gevoel er niet minder om.
[/quote]
Wat ik bedoelde is: wanneer je bijv. een van je honden aanhaalt en de andere begint te grommen naar die hond, zijn wij geneigd om dat jalours te noemen....echter wordt op dat moment door jou oa de rangorde verstoort.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:02

Desiree"]
[quote="Alane"][quote="Miep schreef:
Ja en wanneer heeft een hond honger?
Een hond heeft altijd honger ( of zin aan ) naar eten.
Mijn honden laat ik na het eten altijd uit in het bos, en dan nog als ze een konijn zien gaan ze erachter aanjagen, en echt niet omdat dat leuk is maar omdat ze m op willen peuzelen.


En waarom willen ze hem oppeuzelen? om hun honger gevoel te stillen.....
[/quote]
In dat geval ben ik ook een hond......

Nee, ik denk dat dit een eigenschap is, die net als bij mensen van hond tot hond verschilt. Mijn hondje jaagt alleen uit speelsheid (instinct) op dieren, maar niet om ze te doden. Want ze doodt ze niet, ook al krijgt ze de kans. KEnnelijk geen honger dan of zo.
[/quote]

Of niet weten hoe te doden.....oftewel: wel jachtdrift maar geen ervaring met wat te doen als je de prooi hebt...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:05

Alane"]
Zat meer aan jagers te denken, en dan meer aan die hobbyjagers.
En als je de jacht even anders ziet: Als wij boodschappen gaan halen, zijn we inprincipe op jacht....halen wij ook niet teveel eten in huis?
[/quote]
Ik niet. ZEker niet in deze dure tijd. Maar hamsteren doen inderdaad meer dieren in meer of mindere mate, dus mensen ook.

[quote="Alane"]
Ik bedoelde ook niet bij elke hond....maar bij die honden die die rem niet meer hebben....
[/quote]
Absoluut waar, maar dit komt ook bij veel mensen voor ZONDER dat ze zelfs last hebben van anorexia.

[quote="Alane"]
Als een hond net zo zouden kunnen denken en reageren als wij, waren er veel minder probleem honden.......
[/quote]
klopt niet, want waarom zijn er dan zoveel probleemmensen?

"][quote="Alane"]
Bij vriend of maatje ga ik ervan uit dat je beide even hoog staat in de rangorde, dus gelijken.... Een hond kent geen gelijke in de rangorde, altijd baas boven baas, of ondergeschikte onder ondergeschikte... Op het moment dat jij je verlaagd tot een lagere in rangorde, kan de hond groeien en dus ongewenst gedrag vertonen, dat wij dan weer jalousie noemen.
Ik was vroeger van mening dat honden net zo waren als mensen, toen ik echter die instelling liet varen en me ging verdiepen in wat honden doen en laten, werd mij een hoop duidelijk... waardoor de training van mijn honden ook veel soepeler ging verlopen..
[/quote]
Maar zie jij dan geen verschil in de mate van uitbundigheid waarop een hond zijn roedelleider benadert (kwispelen) of degene waaraan hij heel erg gehecht is, meer dan zijn roedelleider? (uitbundige blijdschap, piepen, etc.)?

[quote="Alane schreef:
Wat ik bedoelde is: wanneer je bijv. een van je honden aanhaalt en de andere begint te grommen naar die hond, zijn wij geneigd om dat jalours te noemen....echter wordt op dat moment door jou oa de rangorde verstoort.

Dit snap ik ja. Overigens accepteer ik dat gedrag niet van een hond. Maar dit is inderdaad slechts rangorde.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:24

Citaat:
Maar zie jij dan geen verschil in de mate van uitbundigheid waarop een hond zijn roedelleider benadert (kwispelen) of degene waaraan hij heel erg gehecht is, meer dan zijn roedelleider? (uitbundige blijdschap, piepen, etc.)?

Dan ziet hij die persoon (waarvan jij denkt dat hij daar aan gehecht is) als zijn roedelleider..... en is de persoon die jij roedelleider noemt, niet de roedelleider.....

Wat je vaak hoort/ziet:
Manlief laat de hond uit, gaat er mee op cursus enz... Moeders voert de hond...
Manlief denkt hij de roedelleider is... Nee, voor de hond is de vrouw de roedelleider en niet omdat liefde door de maag gaat, maar een roedelleider zorgt voor het eten.

Voeren van de honden gebeurt bij ons altijd nadat ze uitgelaten zijn en nadat wij het eten op hebben...
Voor de honden is dat:
Uitlaten: we gaan op jacht...
Familie eet eerst: ranghoogsten eten eerst
dan de honden: ranglageren eten het laatst.

Het "probleem" bij honden is dat ze dagelijks bezig zijn met een bevestiging van hun plaats binnen het gezin (roedel) en eigenlijk continu proberen deze plaats te handhaven of te stijgen... dat handhaven en stijgen op de ladder uit elke hond verschillend, sommigen proberen die stijging vast te houden, andere hebben er minder problemen mee.

Citaat:
Ik niet. ZEker niet in deze dure tijd. Maar hamsteren doen inderdaad meer dieren in meer of mindere mate, dus mensen ook.

Dat hamsteren van oa eenkhoorn is zelfbehoud. Wintervoorraad...

Citaat:
Absoluut waar, maar dit komt ook bij veel mensen voor ZONDER dat ze zelfs last hebben van anorexia.

Dus aangeleerd gedrag (eet je bord leeg..... neem toch nog wat als je het lekker vind) en telkens weer wordt die remgrens verzet.....

Citaat:
klopt niet, want waarom zijn er dan zoveel probleemmensen?
Ik bedoelde daar mee, mensen die problemen hebben met hun hond.
Probleemmensen kun je ook onderverdelen:
aangeleerd foutief gedrag of foutief gedrag vertonen wat niet (tijdig)gecorrigeerd is. (ik denk dan aan misdaad)
psychische problemen
of mensen die in de ogen van anderen niet "normaal" doen/leven/zijn.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:51

Citaat:
Als een hond net zo zouden kunnen denken en reageren als wij, waren er veel minder probleem honden...

Als mensen zich eens wat beter in een hond zouden kunnen verplaatsen waren er ook heel wat minder probleemhonden.
Tegenwoordig denken mensen niet na voordat ze bijv. een Rottweiler aanschaffen en komen ze als de hond in de "pubertijd" komt in de problemen. Als je niet consequent een hond kunt opvoeden, neem dan een kat o.i.d. En dat geld voor welk hondenras dan ook.

Citaat:
Voeren van de honden gebeurt bij ons altijd nadat ze uitgelaten zijn en nadat wij het eten op hebben...
Voor de honden is dat:
Uitlaten: we gaan op jacht...
Familie eet eerst: ranghoogsten eten eerst
dan de honden: ranglageren eten het laatst.

Kijk, dit is al een begin van een goede opvoeding, verplaats je in je hond. Denk als een hond.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:36

Vora"]
[quote]Als een hond net zo zouden kunnen denken en reageren als wij, waren er veel minder probleem honden...
[/quote]
Als mensen zich eens wat beter in een hond zouden kunnen verplaatsen waren er ook heel wat minder probleemhonden.
Tegenwoordig denken mensen niet na voordat ze bijv. een Rottweiler aanschaffen en komen ze als de hond in de "pubertijd" komt in de problemen. Als je niet consequent een hond kunt opvoeden, neem dan een kat o.i.d. En dat geld voor welk hondenras dan ook.
[/quote]
Een kat moet je ook opvoeden...of denk je werkelijk dat ik onze kat alles laat stelen, of toe sta om op de tafel te liggen als wij aan het eten zijn....Nee, dus...
en van de gordijnen moet hij ook afblijven.
Na 2 weken hoefde ik alleen nog maar de plantenspuit te immiteren en hij wist dat hij weer iets deed wat niet mocht, en nu nog een keer "laat dat"roepen en hij doet zijn ogen dicht en verkast Haha!
even terug naar de honden... eigenlijk de cirkel weer rond.
Wil je een hond, verdiep je in de geschiedenis van dat ras...en dat hoeft niet echt verleden tijd te zijn..... Neem bijv. de duitse dog:
Oorspronkelijk doel: jacht op wilde zwijnen... daar worden deze honden al tijden (eeuwen is overdreven) verschillende generaties niet meer gebruikt en daar is dus (gedeeltelijk) de jacht (en dan vooral de vechtlust) min of meer verdwenen en is het fokdoel van dat ras veranderd in: brave huishond, groot incasseringsvermogen, hoge tolerantie (eigen het schoothondje in reuze formaat)
Daarentegenover staat bijv. de duitse staander korthaar: gefokt voor de jacht en voornamelijk voor het schot (voorstaan) Dit is in de loop der tijden veranderd in all round: voorstaan, na het schot, water werk enz..
en bij somige fokkers icm schoonheid, minder lip, meer massa (zonder grof te zijn) enz....
En kan zo nog uren doorgaan....
Bij een kruising weer wat moeilijker en is het kijken naar de puppy's en de moeder (en als je geluk hebt ook de vader) al een bron van informatie.


[quote]
Voeren van de honden gebeurt bij ons altijd nadat ze uitgelaten zijn en nadat wij het eten op hebben...
Voor de honden is dat:
Uitlaten: we gaan op jacht...
Familie eet eerst: ranghoogsten eten eerst
dan de honden: ranglageren eten het laatst.
[/quote]
[quote="Vora schreef:
Kijk, dit is al een begin van een goede opvoeding, verplaats je in je hond. Denk als een hond.

Niet het begin en niet het einde.... dit is het leven van een hond...
Uitlaten: is voor ons mensen een blokje om (bos door, heide op geef het een naam) voor de hond werk=jagen=voedsel...
Want immers de 2-bener (en dan is dit nog geen goede benaming in honde ogen) zorgt voor voedsel....
De plaats in huis: elke hond heeft een eigen plek, en op die plek zal hij/zij nooit benaderd worden door mij (of gezinsleden)...daarbij is plaats = plaats en voor mijn part gaat hij op de kop staan, wat hij op zijn deken doet moet hij zelf weten....dat plekje is zijn eigen veilige plekje...
Stelen van tafel..... = normaal gedrag (zolang de mens er niet bij is) zit je aan tafel en je hond gapt, heb je een rangorde probleem (ranghogere eet eerst) Steelt hij als je weg loopt = normaal gedrag, immers je loopt weg bij je prooi...

Heb tevens nog een stukje terug gelezen in dit topic:
Een hond die een kind bijt (bescherming of geef er en draai aan, en ik heb het niet over de nietjes in de oren verhaal of iets dergelijks) deugd niet.... net zo min een hond die een pup daadwerkelijk bijt....
Kinderen (en puppy's) hebben geen plaats binnen de rangorde van een hond, ze leven in niemandsland...totdat dat kind (of pup)een plaats gaat opeisen binnen die rangorde......
Echter als je vreemde kinderen over de vloer krijgt vindt ik het niet meer dan verstandig om de honden uit de buurt te houden (zeker vanaf een bepaalde leeftijd van de kids) en ook omdat heel vaak de rangorde voor de hond niet geheel duidelijk is buiten het huis.....

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:29

Alane schreef:
Een kat moet je ook opvoeden...of denk je werkelijk dat ik onze kat alles laat stelen, of toe sta om op de tafel te liggen als wij aan het eten zijn....Nee, dus...
en van de gordijnen moet hij ook afblijven.
Na 2 weken hoefde ik alleen nog maar de plantenspuit te immiteren en hij wist dat hij weer iets deed wat niet mocht, en nu nog een keer "laat dat"roepen en hij doet zijn ogen dicht en verkast Haha!


en ze snappen prima wat NEE betekent Je kunt een kat niet veel aanleren, maar zeker een hoop afleren!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:18

Alane"]
Dan ziet hij die persoon (waarvan jij denkt dat hij daar aan gehecht is) als zijn roedelleider..... en is de persoon die jij roedelleider noemt, niet de roedelleider......
[/quote]
ik denk dat het verder gaat dan dat, en daarbij kent een hond dan meerdere roedelleiders? (afgaande op het gedrag van de honden die ik ken)


[quote="Alane"]
Dat hamsteren van oa eenkhoorn is zelfbehoud. Wintervoorraad...
[/quote]
En hoe heet het dan bij mensen? Want die doen het toch ook.

[quote="Alane"]
Dus aangeleerd gedrag (eet je bord leeg..... neem toch nog wat als je het lekker vind) en telkens weer wordt die remgrens verzet.....
[/quote]
wij moesten inderdaad ons bord leeg eten als kind, maar als ik het niet kon dan ging het niet. Dus geheel aangeleerd gedrag is het niet. Misschien zou je het wel kunnen beschouwen als een aanwensel. MAar ik denk toch dat dat aanwensel vooral door jezelf ontstaat en niet zozeer door andere mensen. Eten is gewoon lekker. Dus een aanwensel dat gemakkelijk ontstaat. Ik denk dus dat mensen hierin niet zoveel van dieren verschillen hoor.

[quote="Alane"]
Probleemmensen kun je ook onderverdelen:
aangeleerd foutief gedrag of foutief gedrag vertonen wat niet (tijdig)gecorrigeerd is. (ik denk dan aan misdaad)
psychische problemen
of mensen die in de ogen van anderen niet "normaal" doen/leven/zijn.
[/quote]
Maar dat geldt voor honden ook.
aangeleerd of foutief gedrag (wat niet gecorrigeerd is)
psychische problemen
of zelfs honden die niet normaal zijn in de ogen van andere honden. Ook onder honden heb je pispaaltjes.

[quote="Vora schreef:
[Als je niet consequent een hond kunt opvoeden, neem dan een kat o.i.d. En dat geld voor welk hondenras dan ook.
[/quote]

Opvoeden ligt niet in de aard van het nederlandse volk. in opvoeden en consequent zijn ligt ook namelijk "grenzen stellen". En daar houden nederlanders niet van. Alles moet kunnen en alles moet mogen. Ook bij honden. Maar je ziet het ook in de opvoeding bij kinderen. Het is een stramien dat je overal door kunt trekken. En dat kost ook nog eens energie, en dat zijn veel mensen vaak niet bereid te investeren. Dus een beetje laksheid komt er ook nog bij kijken. Het is niet zozeer dus gebrek aan inlevingsvermogen.

Verder ben ik het eens met Alane dat ook katten opgevoed dienen te worden. Ik weet dat dat moeilijker is, want katten zijn minder goed in het leggen van links dan honden. Maar het kan wel. En veel kattenhouders doen dat ook.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:03

Desiree"]
[quote="Alane"]
Dan ziet hij die persoon (waarvan jij denkt dat hij daar aan gehecht is) als zijn roedelleider..... en is de persoon die jij roedelleider noemt, niet de roedelleider......
[/quote]
ik denk dat het verder gaat dan dat, en daarbij kent een hond dan meerdere roedelleiders? (afgaande op het gedrag van de honden die ik ken)
[/quote]
Dat een hond "luistert" (hier, af, kom, blijf, plaats enz) naar meerdere personen staat geheel los van een "roedelleider"
Je moet de rangorde zien als een trap:
Bovenaan staat de roedeleider en onderaan de hond (van een gezin uitgaande)tussen hond en roedelleider staat het volgende gezinslid/leden (waarbij kleine kinderen in niemandsland staan) Is de hoogst geplaatste niet aanwezig is de volgende op de trap de "baas".
Kent een hond meerdere roedelleiders, Nee, want zullen ze beide thuis zijn (hoogst geplaatsten op die trap) is er maar 1.....


[quote="Desiree"]
[quote="Alane"]
Dat hamsteren van oa eenkhoorn is zelfbehoud. Wintervoorraad...
[/quote]
En hoe heet het dan bij mensen? Want die doen het toch ook.
[/quote]
Bij sommigen is aangeleerd gedrag, van kind op kind op kind, als voortvloeisel uit de laatste wereldoorlog..... Dit staat dan los van een voorraad inslaan als iets super goedkoop is (bijv. DE koffie voor 79 cent bijv..heb toch 10 pakken ingekocht Haha! ) Een eenkhoorntje echter vindt zijn "normale" eten niet en zal dus een voorraad in moeten slaan (wat ze 9 van de 10 keer niet terug vinden) om te kunnen overwinteren = overleven.

[quote="Desiree"]
[quote="Alane"]Dus aangeleerd gedrag (eet je bord leeg..... neem toch nog wat als je het lekker vind) en telkens weer wordt die remgrens verzet.....
[/quote]
wij moesten inderdaad ons bord leeg eten als kind, maar als ik het niet kon dan ging het niet. Dus geheel aangeleerd gedrag is het niet. Misschien zou je het wel kunnen beschouwen als een aanwensel. MAar ik denk toch dat dat aanwensel vooral door jezelf ontstaat en niet zozeer door andere mensen. Eten is gewoon lekker. Dus een aanwensel dat gemakkelijk ontstaat. Ik denk dus dat mensen hierin niet zoveel van dieren verschillen hoor.
[/quote]
Als we weer uitgaan van een hond, een hond proeft weinig (slecht ontwikkelde smaak) heeft echter een goede neus.... Daarbij komt de eigenschap van immiteren (= immers leren) om dingen te eten die het niet hoeft/mag eten.... Als je dan een (geestelijk en lichamelijk) gezonde hond hebt, die eet zich niet vierkant.
Dat aangeleerde gedrag moet je niet alleen met jezelf vergelijken, want niet ieder mens is gelijk.

[quote="Desiree"]
[quote="Alane schreef:
Probleemmensen kun je ook onderverdelen:
aangeleerd foutief gedrag of foutief gedrag vertonen wat niet (tijdig)gecorrigeerd is. (ik denk dan aan misdaad)
psychische problemen
of mensen die in de ogen van anderen niet "normaal" doen/leven/zijn.

Maar dat geldt voor honden ook.
aangeleerd of foutief gedrag (wat niet gecorrigeerd is)
psychische problemen
of zelfs honden die niet normaal zijn in de ogen van andere honden. Ook onder honden heb je pispaaltjes.
[/quote]
Bij honden bestaan er geen pispaaltjes, niet in die zin zoals we ze kennen bij mensen...Honden kunnen abnormaal gedrag vertonen (in de ogen van een andere hond/honden) wat je dan ziet is correctie de mens is geneigd dit "pesten" te noemen...Het is dus eigenlijk geheel normaal gedrag van honden...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:06

bij mensen worden "gecorrigeerd afwijkende personen" pispaaltjes genoemd. Dat zou je bij honden ook kunnen doen. Ik denk Alane, dat je wel gelijk hebt in grote lijnen, maar dat je toch eens open moet staan voor meer, want ik denk dat een hoop dingen in honden je nog ontgaan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:07

bij mensen worden "gecorrigeerd afwijkende personen" pispaaltjes genoemd. Dat zou je bij honden ook kunnen doen. Ik denk Alane, dat je wel gelijk hebt in grote lijnen, maar dat je toch eens open moet staan voor meer, want ik denk dat een hoop dingen in honden je nog ontgaan.