Nieuwe ov of mogelijke boete?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:13

Undefined schreef:
Met studentenreisproduct reis je gratis, dus inchecken heeft niet veel zin. Ik denk dat dat de reden is voor een waarschuwing ipv een boete.

Ja dat dachten 2 jongens die laatst bij mij in de coupe zaten ook. Paaltje deed het niet en ze hadden alle 2 bij hetzelfde paaltje ingecheckt ,maar kregen toch echt een boete..
De jongens kende elkaar niet overigens
Laatst bijgewerkt door lovey_ou op 30-11-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:13

Juultjes schreef:
Je krijgt aantekeningen als je vergeet in te checken, na een bepaald aantal aantekeningen/waarschuwingen krijg je alsnog een boete. De NS snapt dat het soms wordt vergeten, maar trekt natuurlijk wel een lijn. Deze waarschuwingen staan op je ov, als ze die scannen krijgen ze een melding in beeld met het aantal waarschuwingen. Na een bepaald aantal waarschuwingen zijn ze verplicht om je toch echt eens een boete te geven.
Vandaar mijn vraag: kan ik niet beter een nieuwe ov aanvragen (waar geen waarschuwingen op staan) of is maakt een paar keer vergeten in een jaar tijd niet zo heel veel uit?

Sorry voor de onduidelijkheid!


Onzin, mijn moeder is hoofdconducteur, en je ziet niet hoe vaak iemand vergeten is in te checken.
Heb het net nagevraagd.

Juultjes

Berichten: 379
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 21:15

Echt? Dan snap ik niet wat die conducteur bedoelde. Heb je toevallig ook gevraagd waarom er met watervaste stift twee kruisjes op mijn ov zijn gezet, eentje aan allebei de kanten? Ben best wel nieuwsgierig haha

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:17

Juultjes schreef:
Echt? Dan snap ik niet wat die conducteur bedoelde. Heb je toevallig ook gevraagd waarom er met watervaste stift twee kruisjes op mijn ov zijn gezet, eentje aan allebei de kanten? Ben best wel nieuwsgierig haha


Mn moeder omschrijft het als ´dat is waarschijnlijk een conducteur die zn eigen een geintje beloofd heeft´ .. :D

Juultjes

Berichten: 379
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 21:18

Hahaha, zit ik me hier voor niks zorgen te maken :') Gemeen hoor.

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:20

Hahaha :))

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:30

Ook ik vermaak me hier smakelijk om dit topic, ook mijn mams is conductrice en tsja kruisjes zetten of bijhouden hoe vaak jij een waarschuwing hebt gehad bestaat niet, eigenlijk wel jammer dat iemand dit verklapt want het werkt wel om je bewust te maken dat je toch echt in moet checken. Officieel vilgens de regels hoor jij helemaal geen 'waarschuwing' te krijgen maar *KLATS* gelijk een boete te krijgen, dat jij die niet krijgt is dan dikke mazzel omdat de conducteur in een goed humeur is. Daar zou ik ze dan ook maar voor bedanken.

Maar bedank voor de pret van het lezen van dit topic haha :P

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:33

Haha, ook ik heb met plezier dit topic gelezen.
Is het trouwens ook niet zo dat je met een studentenov je boete terug kan declareren? Zoiets heb ik ooit ergens gelezen of gehoord, maar verder niet bij stil gestaan.

Juultjes

Berichten: 379
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 21:38

Nou, het helpt in ieder geval wel Jilleroo hahaha.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:19

lovey_ou schreef:
Undefined schreef:
Met studentenreisproduct reis je gratis, dus inchecken heeft niet veel zin. Ik denk dat dat de reden is voor een waarschuwing ipv een boete.

Ja dat dachten 2 jongens die laatst bij mij in de coupe zaten ook. Paaltje deed het niet en ze hadden alle 2 bij hetzelfde paaltje ingecheckt ,maar kregen toch echt een boete..
De jongens kende elkaar niet overigens


Ja een vriendin van mij ook hoor, maar vaak zijn conducteurs dan wel een stuk coulanter. Zij kreeg die boete overigens weg met een banketstaaf die ze opstuurde naar de NS :+

Anoniem

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:52

Boete mag je niet declareren, wel het treinkaartje wat je hoort te kopen als je je OV vergeten bent :)

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:58

Ze had een boete gekregen, verhaaltje geschreven waarom die onterecht was en het werd toch echt kwijtgescholden! Kaartje was overigens niet nodig, gratis weekov.

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:06

Blijf het vreemd vinden dat als je op een doordeweekse dag, met een studenten week-ov, een boete kan krijgen bij niet inchecken als ze kunnen zien dat je gewoon geldig reisproduct hebt.

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:10

Denk omdat de NS anders geen geld gaat zien van de staat.. Zoals eerder al vermeld, het is niet dat wij niet betalen voor het OV, dat de NS er ook niks voor krijgt. Moeten ze wel kunnen aantonen natuurlijk dat er ook is gereisd door iemand met een studentenreisproduct

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:51

Undefined schreef:
Ze had een boete gekregen, verhaaltje geschreven waarom die onterecht was en het werd toch echt kwijtgescholden! Kaartje was overigens niet nodig, gratis weekov.


'Vroegah' kreeg je ook een boete als je je OV-studentenkaart was vergeten. Een boete per jaar kon je dan terugvragen bij de IB-groep.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:44

Je kunt 1x per jaar je boete kwijt laten schelden. De conducteur die de boete uitschrijft kan dan als reden opgeven dat je weigert je OV te laten zien. Toonplicht.
Dan kun je dit weg laten schelden bij het OV bureau.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:49

Juultjes schreef:
Een conducteur heeft me zoiets eens verteld dat je een bepaald aantal waarschuwingen krijgt en dat elke keer als je OV wordt gescand daar een melding van komt (x aantal vergeten). Ik denk omdat die paaltjes lang niet altijd goed werken en hij je ov ook lang niet altijd meteen pakt dat de NS het zo doet. Durf dat ook niet met zekerheid te zeggen.

Ibbel, als je vergeet in te checken moet je bij het eerstvolgende station eigenlijk uitstappen, rennen, inchecken en hopen dat je op tijd terug bent. Geloof dat ze ook heel soms je handmatig inchecken. Toen het me net gebeurde (vandaar dat ik dit topic heb gestart), zei meneer de conducteur dat ik helemaal naar achteren in de trein moest, dat ik dan snel moest inchecken zodra we stopten en dat ik dan op tijd terug kon zijn. Hij heeft vervolgens wel 2 kruisjes op mijn ov-chipkaart gezet om een of andere reden.


Meid geen zorgen, is gewoon een "verhaal" om je "bang" te maken.
Er word niets geregistreerd.
Het word juist gezegd om er voor te zorgen dat je het gaat doen.
Ik kan het weten, ik ben zelf hoofdconductrice ;)
Is dus echt een onzin verhaal.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:55

Mbt inchecken Ov. Studenten, het is dus wel degelijk verplicht en het heeft niets te maken met wel of geen geld te krijgen.
Aangezien ns werkt met geld terug bij vertraging, er is dus in het verleden met regelmaat onterecht geld terug gevraagd door studenten.
Daarmee bedoel ik dat ze geld terug vroegen over een bepaald traject waar ze niet eens waren.
Dit was door ns niet te achterhalen.
Nu men verplicht is in te checken kan dit dus achterhaald worden.
Als je niet incheckt krijg je dus ook geen geld terug bij vertraging, zo simpel.
Verder mogen wij wel een boete schrijven omdat het dus een verplichting is, echter wordt hier zeer coulant mee omgegaan.
In de toekomst zal dit zeker veranderen en worden wij "verplicht" te schrijven.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:30

Maar als student krijg je helemaal geen geld terug bij vertraging omdat je ook geen geld betaald. Je kan wel je geld terug vragen als je met korting hebt gereisd :j

Heb ik namelijk wel eens nagevraagd nadat ik 3 uur gestrand zat op een station en uiteindelijk met de auto opgehaald moest worden op een behoorlijke afstand :+

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:26

Jawel, toen ik nog studeerde heb ik heel vaak geld terug gehad... Reisde toen op een traject waar heel vaak vertraging was.

Nouka

Berichten: 4430
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Cornwall, U.K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:35

Sabinee__ schreef:
Juultjes schreef:
Je krijgt aantekeningen als je vergeet in te checken, na een bepaald aantal aantekeningen/waarschuwingen krijg je alsnog een boete. De NS snapt dat het soms wordt vergeten, maar trekt natuurlijk wel een lijn. Deze waarschuwingen staan op je ov, als ze die scannen krijgen ze een melding in beeld met het aantal waarschuwingen. Na een bepaald aantal waarschuwingen zijn ze verplicht om je toch echt eens een boete te geven.
Vandaar mijn vraag: kan ik niet beter een nieuwe ov aanvragen (waar geen waarschuwingen op staan) of is maakt een paar keer vergeten in een jaar tijd niet zo heel veel uit?

Sorry voor de onduidelijkheid!


Onzin, mijn moeder is hoofdconducteur, en je ziet niet hoe vaak iemand vergeten is in te checken.
Heb het net nagevraagd.


Klopt, ik wilde net zeggen... dat kunnen ze inderdaad niet zien. Mocht je wel ingecheckt zijn maar vergeten uit te checken (of 'vergeten', als je ritje duurder is dan de 4 euro die je in de bus als borg betaalt, of als je naar maastricht gaat met de trein en je kaartje duurder is dan de 20 euro die je bij de NS afgeeft zou ik niet uitchecken .....maar dat terzijde) kun je sowieso je geld terugvragen en dan moet je wel oppassen dat je het niet vaker dan 12 keer doet want dan wordt je kaart wel geblokkeerd. Dan ga je naar de tickets & service van de NS en daar halen ze de blokkering eraf, en dan kun je weer 12 keer :)

Enne, over de poortjes ... die gaan inderdaad langzaam maar zeker dicht (of eigenlijk worden ze 'in gebruik genomen', dat klinkt positiever :)) ). Ik zit bij dit project en we zijn nu bezig in Almere, Diemen en Lelystad. Volgend jaar komt Rotterdam erbij en een aantal Amsterdamse stations.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:36

Vraag me wel af hoe dit dan gedaan wordt met de papieren kaartjes? Die mensen moeten dan per helicopter het station op :D ?

Nouka

Berichten: 4430
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Cornwall, U.K.

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:41

Papieren kaartjes worden ook afgeschaft ... langzaam maar zeker maar het gaat wel gebeuren, het 40% kortingskaartje gaat er in maart uit is de planning. Voorlopig blijft er altijd 1 poort open (ook voor minder validen) dus je hoeft nog niet te leren vliegen ( ;) ) maar als het druk is sta je wel te wachten terwijl je met je ovchip in 1x door kunt bliepen. Als de poortjes werken, maar daar zijn we nu heel druk mee bezig en we zien gelukkig grote vooruitgang nu. :)

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:50

Undefined schreef:
Ja een vriendin van mij ook hoor, maar vaak zijn conducteurs dan wel een stuk coulanter. Zij kreeg die boete overigens weg met een banketstaaf die ze opstuurde naar de NS :+


Ben echt mijn hersens aan het breken of dit nu gevalletje boktcensuur is of dat er echt banketstaaf staat.... Kan allebei namelijk :P

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:01

x_Rebecca schreef:
Maar als student krijg je helemaal geen geld terug bij vertraging omdat je ook geen geld betaald. Je kan wel je geld terug vragen als je met korting hebt gereisd :j

Heb ik namelijk wel eens nagevraagd nadat ik 3 uur gestrand zat op een station en uiteindelijk met de auto opgehaald moest worden op een behoorlijke afstand :+


Kan wel.
Ik werk zelf bij de ns ;)