Nieuwe ov of mogelijke boete?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:07

x_Rebecca schreef:
Maar als student krijg je helemaal geen geld terug bij vertraging omdat je ook geen geld betaald. Je kan wel je geld terug vragen als je met korting hebt gereisd :j

Heb ik namelijk wel eens nagevraagd nadat ik 3 uur gestrand zat op een station en uiteindelijk met de auto opgehaald moest worden op een behoorlijke afstand :+


Jij zelf betaalt geen geld maar de overheid wel hoor. Als student krijg je met veel vertraging ook gewoon geld terug :)

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:28

Hmm, ik heb heel vaak vertraging gehad maar mij werd verteld dat je geen geld terug kon krijgen :+ hebben ze dan een hoop mee bespaard haha!

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:52

x_Rebecca schreef:
Hmm, ik heb heel vaak vertraging gehad maar mij werd verteld dat je geen geld terug kon krijgen :+ hebben ze dan een hoop mee bespaard haha!

Je krijgt alleen maar heel weinig terug (variërend van ruim €2 tot bijna €5), dus het is amper de moeite om het terug te vragen.
Maar je hebt er als student met een studenten OV zeker recht op bij vertraging van meer dan 30 minuten.
http://www.ns.nl/reizigers/klantenservi ... aging.html

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:57

Szan schreef:
x_Rebecca schreef:
Hmm, ik heb heel vaak vertraging gehad maar mij werd verteld dat je geen geld terug kon krijgen :+ hebben ze dan een hoop mee bespaard haha!

Je krijgt alleen maar heel weinig terug (variërend van ruim €2 tot bijna €5), dus het is amper de moeite om het terug te vragen.
Maar je hebt er als student met een studenten OV zeker recht op bij vertraging van meer dan 30 minuten.
http://www.ns.nl/reizigers/klantenservi ... aging.html

Ja, en als iedereen niks terugvraagt hebben de vervoerders een vette winst waar ze niets voor hoeven te doen.
Ik vraag altijd terug al is het 5 cent, gewoon het principe.
Heb ook een dossier maat dikke Leitz liggen over het wangedrag van de vervoerders.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:04

Dan ben ik toch eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig wat er dan aan wangedrag gebeurt in het ov. Ik reis er zo vaak mee maar maak eigenlijk nooit meer mee dan vervelende vertragingen van ong 10 minuten. Met die uitzondering dan van dit jaar met die grote storm..

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:09

Nouka schreef:
Papieren kaartjes worden ook afgeschaft ... langzaam maar zeker maar het gaat wel gebeuren, het 40% kortingskaartje gaat er in maart uit is de planning. Voorlopig blijft er altijd 1 poort open (ook voor minder validen) dus je hoeft nog niet te leren vliegen ( ;) ) maar als het druk is sta je wel te wachten terwijl je met je ovchip in 1x door kunt bliepen. Als de poortjes werken, maar daar zijn we nu heel druk mee bezig en we zien gelukkig grote vooruitgang nu. :)


Ik reis zelf 5 dagen per week het traject Almere - Amsterdam RAI/Zuid, maar wat ik vooral merk is dat er juíst opstopping komt bij de dichte poortjes! Vooral bij station RAI is dit zeer het geval 's morgens vroeg. Er staan lange rijen voor de mensen die willen uitchecken. Ik reis nog met een kaartje en ben sneller door de (open) poortjes heen dan de mensen die nog moeten uitchecken. := (het kost immers tijd voordat de poortjes na het 'bliepen' zijn geopend en weer gesloten.) Wel fijn dat we voorlopig, als kaartjes-kopers, nog geen vlieglessen hoeven te nemen in deze crisistijd :+

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:19

Ik stap altijd in de metro op station RAI maar als je meteen bliept na je voorganger sluit het poortje niet. Dus je hoeft daar niet op te wachten. Wel zijn er altijd lange rijen maar dat komt meer door de overvolle metro's...

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:24

friendly schreef:
Dan ben ik toch eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig wat er dan aan wangedrag gebeurt in het ov. Ik reis er zo vaak mee maar maak eigenlijk nooit meer mee dan vervelende vertragingen van ong 10 minuten. Met die uitzondering dan van dit jaar met die grote storm..

GPS niet goed afstellen. Zou ineens 2 haltes verder gereisd hebben dan dat er feitelijk is uitgecheckt.
Als je er melding van maakt van het kastje naar de muur sturen en terug en dat in het kwadraat.
Foute info over prijs abonnementen. 2 vervoerders op een lijn. dus met 2 abonnementen moeten reizen.
Lekker dubbel op voor de vervoerders.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:30

Dat is inderdaad niet zo handig nee. Dan snap ik je frustratie wel..

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:55

friendly schreef:
Ik stap altijd in de metro op station RAI maar als je meteen bliept na je voorganger sluit het poortje niet. Dus je hoeft daar niet op te wachten. Wel zijn er altijd lange rijen maar dat komt meer door de overvolle metro's...


Ik stap op RAI van trein over op metro. Ik heb één keer meegemaakt dat ik achter iemand incheckte bij de poortjes van de metro en dat het poortje zo dicht sloeg nog voordat ik kon doorlopen, terwijl ik wel al had ingecheckt. 'Opnieuw' inchecken om het poortje te openen lukte niet, want dan gaf hij de melding dat ik al reeds was ingecheckt. Moest dus heel snel achter iemand anders mee het poortje door lopen. Voelde me net zo'n zwartrijder. :')

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:37

Wat ik nou niet snap van de poortjes die gesloten worden op de stations... dan zou nooit iemand meer mee het perron op kunnen om hun oude oma de trein in te helpen of vriend-lief uit te zwaaien oid? En dan kan dus niemand meer reizen met een papieren kaartje ipv met een OV-chipkaart? Wat nou als je OV-chipkaart een keer kapot is?
Ik snap dat echt niet. Laatst ook, toen checkte ik in op een plek waar de poortjes dicht waren, en ik ben links dus ik liep automatisch naar het verkeerde poortje. Toen ik omgelopen was en door de goede naar binnen wilde gaan was het goede poortje al weer dicht. Tsja, en dan? Ik kon ook niet opnieuw inchecken van dat ding want "u bent al ingecheckt".

Beetje off-topic misschien maar ik vraag me dat echt af. Vind het heel vreemd.

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:20

Aleeneh schreef:
Wat ik nou niet snap van de poortjes die gesloten worden op de stations... dan zou nooit iemand meer mee het perron op kunnen om hun oude oma de trein in te helpen of vriend-lief uit te zwaaien oid? En dan kan dus niemand meer reizen met een papieren kaartje ipv met een OV-chipkaart? Wat nou als je OV-chipkaart een keer kapot is?
Ik snap dat echt niet. Laatst ook, toen checkte ik in op een plek waar de poortjes dicht waren, en ik ben links dus ik liep automatisch naar het verkeerde poortje. Toen ik omgelopen was en door de goede naar binnen wilde gaan was het goede poortje al weer dicht. Tsja, en dan? Ik kon ook niet opnieuw inchecken van dat ding want "u bent al ingecheckt".

Beetje off-topic misschien maar ik vraag me dat echt af. Vind het heel vreemd.


Als je iemand wilt uitzwaaien of wat dan ook, zou je zelf ook kunnen inchecken bij de poortjes. Want als je binnen een uur weer op het zelfde perron uitcheckt, is dat kosteloos. Erg omslachtig is het wel allemaal. Als je OV-Chipkaart kapot gaat, zul je denk ik een nieuwe moeten aanschaffen bij bijvoorbeekd een kaartjesautomaat. Ik neem aan dat de automaten zelf niet zomaar verdwijnen omdat je daar ook je ov kunt opladen? Voorlopig ben ik nog even blij dat ik met mijn papieren kaartje kan reizen zonder al dat gezeur met die gesloten poortjes...

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:50

Zullen die niet omgebouwd worden tot tijdelijke ovkaartenautomaat? Gvb heeft al zulke automaten..

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:17

volgens mij is het idd de bedoeling dat ze ov kaarten uit gaan spugen. niet gepersonaliseerde pre paid geloof ik. beetje zoals de londense oyster card

Anoniem

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:27

Die spugen ze nu ook al uit :j

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:41

maar hoe gaan ze dat dan doen met meereiskaartjes van 40% korting die er nu zijn? Of fiets kaartjes?

Ik reis nu elke dag met de Arriva en de Connexxion, zeker de bliepers van de Arriva vind ik echt slecht afgesteld. Hele rij mensen achter elkaar erlangs, en elke keer vraag ik me af of ik nou wel heb in/ uitgecheckt...

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:32

die producten kun je allemaal op je kaart zetten bij de kaartautomaat voor je vertrekt, dat kun je nu namelijk ook al doen.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:52

TS ben je niet in de war met vergeten UIT te checken? Voor zover ik weet wordt je kaart geblokkeert als je meer dan 12 (?) keer per jaar vergeet uit te checken..

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:52

Maar hoe werkt het nou als ik als student mijn moeder mee zou willen voor 40% korting met haar ov-chipkaart? Ze kan niet inchecken met 40% korting neem ik aan.

Anoniem

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:53

Dan moet je moeder een meereisproduct op haar kaart laden :j

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:56

Ah oke! Weet ik dat ook weer, dankje :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:58

Fairytales schreef:
Nouka schreef:
Papieren kaartjes worden ook afgeschaft ... langzaam maar zeker maar het gaat wel gebeuren, het 40% kortingskaartje gaat er in maart uit is de planning. Voorlopig blijft er altijd 1 poort open (ook voor minder validen) dus je hoeft nog niet te leren vliegen ( ;) ) maar als het druk is sta je wel te wachten terwijl je met je ovchip in 1x door kunt bliepen. Als de poortjes werken, maar daar zijn we nu heel druk mee bezig en we zien gelukkig grote vooruitgang nu. :)


Ik reis zelf 5 dagen per week het traject Almere - Amsterdam RAI/Zuid, maar wat ik vooral merk is dat er juíst opstopping komt bij de dichte poortjes! Vooral bij station RAI is dit zeer het geval 's morgens vroeg. Er staan lange rijen voor de mensen die willen uitchecken. Ik reis nog met een kaartje en ben sneller door de (open) poortjes heen dan de mensen die nog moeten uitchecken. := (het kost immers tijd voordat de poortjes na het 'bliepen' zijn geopend en weer gesloten.) Wel fijn dat we voorlopig, als kaartjes-kopers, nog geen vlieglessen hoeven te nemen in deze crisistijd :+



Maar je hoeft helemaal niet te wachten tot het poortje weer gesloten is?
In Rotterdam gaat alles razendsnel hoor :j

Verder, hoe weet de NS het nou als jij hebt gereisd zonder in te checken? Zou een beetje raar zijn als je een boete krijgt, wat als het poortje kapot is ofzo...

Je krijgt inderdaad na 12x een blokkade die je weer kan laten opheffen bij een loket. Dat kost moeite, dus je moet eigenlijk gewoon niet vergeten in/uit te checken :j
(Tussentijds kun je die eventueel ook laten weghalen, als je toch bij het loket staat voor iets anders)

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:45

Je kaart word niet geblokkeerd bij vergeten in te checken, alleen bij na zoveel x vergeten uit te checken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:10

maaike5581 schreef:
Je kaart word niet geblokkeerd bij vergeten in te checken, alleen bij na zoveel x vergeten uit te checken.


Het gaat niet om of je vergeet in te checken of vergeet uit te checken, het komt erop neer dat er een transactie niet 'rond' is (dus alleen in- of uit). Dat snapt hij niet en dus krijg je een error op je kaart. Bij 12x blokkeert ie dan :j

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:13

Als je niet in check kan je niet uit checken.
Een Ov. Kaart word niet geregistreerd als je niet in checkt ;) systeem raakt daar niet van slag.
Geloof mij maar ik weet hoe het werkt, heb er dagelijks mee te maken :)