Nederlanders asociaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:16

Ik heb 't ook wel eens meegemaakt. Lag een bewusteloos meisje in de berm en er stond wel al een oudere meneer bij, maar verder liep/fietste iedereen door. Pas toen de ambulance erbij kwam, kwamen er mensen kijken.
Om eerlijk te zijn heb ik toen zelf niks gedaan verder. Ik heb samen met die meneer gewacht op de ambulance. Toen die er waren, ben ik weer verder gefietst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:28

daffie1986 schreef:
Paar jaar terug ben ik in Maart koppie onder gegaan met mn paard in de zee. Ik lag onder water en paard lag bovenop me. Er stonden geloof ik 10 mensen bij en ze keken ernaar. Er is niemand geweest die gevraagd heeft of het wel goed ging met me, toen ik stond keken ze me na terwijl ze verder liepen. En toen moest ik mn paard weer zien te vangen, ben nog nooit zo bang geweest en tegelijk ook zo blij dat hij gewoon weer terug kwam rennen hinnikend en al. Kijk dat er niemand komt om dat paard van me af te halen, dat kan ik nog begrijpen als het geen paardenmensen zijn, maar gewoon vragen of het wel goed gaat lijkt me toch niet zo'n grote moeite.

Toen ik vroeger met de trein naar school moest was er altijd een man met een blinde geleidehond. Hij ging standaard op 1 van de stoeltjes vlakbij de deuren zitten. Op sommige tijden was het ook daar druk dus ik stond op voor hem, toen hij dreigde naast de stoel te gaan zitten heb ik hem geholpen om in de stoel te gaan zitten. En de mensen eromheen, die tikte elkaar aan en zeiden:"moet je kijken die blinde gaat bijna onderuit" Ik kreeg gewoon last van plaatsvervangende schaamte.

Ik begrijp dus heel goed wat je bedoeld en ik kan er ook echt niet bij met mn hoofd. Maar het is niet alleen Nederland hoor, het is overal zo. Mensen worden steeds meer op hun zelf en "bemoeien" zich met niemand.


Er kwam op mijn Facebook toevallig net een verhaal bij van een vrouw. Haar moeder was onlangs met de trein naar het westen gegaan op bezoek bij iemand. Vrouw van 81 jaar en vanaf een bepaald moment had ze een groot deel van haar reis moeten staan... Er was gewoon niemand voor haar opgestaan in die trein! :n Past heel goed in het straatje van jouw verhalen.. Vreselijk asociaal vind ik het..

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:42

ik heb regelmatig bedrijfshulpverlening-training, en dan wordt er hier ook op gewezen: mensen denken altijd dat anderen het wel beter weten, dat anderen het wel doen, en dat als anderen het niet doen, dat ze dan zelf ook niet hoeven.

Er zijn wel verhalen bekend, dat een man in de gracht viel, en uit eindelijk na 20 minuten verdronk, terwijl langs de hele gracht mensen stonden te kijken en niemand die iets deed. Al bel je, haal je hulp, als je maar wat doet.....

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:01

Heb het zelf wel eens meegemaakt. Ik werd in een keer zo beroerd en draaierig. Ik wist dat ik ging flauwvallen, maar ik stond en de andere zaten allemaal. Ik vroeg dus om hulp, voelde me echt beroerd en harstikke bang dat het mis ging, ze keek me aan en liep vervolgens naar de bus. Ik ben toen ook naar de bus gestrompeld (geen flauw idee hoe ik het gedaan had) ben gaan zitten en toen ging het al iets beter.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:19

Eileen_ schreef:
Ik denk dat het niet persee NL is, maar gewoon sommige (vooral rijkere) mensen in deze wereld.
Uhh, wat? >;)

paard89

Berichten: 529
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Mastenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:22

Ik denk dat de meesten niet goed weten hoe ze ermee om moeten gaan. Vaak wordt er gewacht tot een iemand begint te helpen en vaak volgen er dan meer.

Ik maak zelf vaak mee dat als er een ongeluk is geweest er een hele ploeg mensen gewoon te kijken (niet helpen) kan ik echt heel slecht tegen. Vervolgens kunnen de hulpdiensten hun werk niet goed doen omdat er zoveel volk omheen staat te loeren.

Ik ben wel eens onderuit gegaan met mijn scooter waarna de scooter bovenop mij klapte. En ik er klem onder lag. Maar direct mensen die van de fiets afsprongen om me onder de scooter vandaan te helpen. Zelfs nog gevraagd of ze me naar huis moesten brengen en of het wel ging. Dus er zijn ook nog wel goede mensen. :)

Ik heb ongeveer 10 jaar terug eens iemand in de benen geholpen die onderuit klapte op straat toen ik met mijn vriendinnen van school naar huis fietste. Maar geen een van die meiden die meehielp. Want die vent zag er smerig uit. (Was een zwerver) Man was gelukkig wel dankbaar :)

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:24

Dit heeft te maken met het zogenaamde 'bystander effect'. Mensen voelen zich niet persoonlijk geroepen om te helpen en denken: 'een ander helpt wel'. Een veel voorkomend fenomeen en ook probleem. 'Ik heb hulp nodig' roepen werkt vaak niet voldoende. De beste manier is mensen persoonlijk aanspreken; 'jij met die groene broek, ik heb hulp nodig'.

Op YouTube zijn er vele filmpjes over te vinden, hier een duidelijke;

http://youtu.be/OSsPfbup0ac
Ik hoop dat de link werkt, anders zoeken op bystander effect en het eerste filmpje.

Kom je ooit in dergelijke situatie wees je dan bewust van dit effect en spreek persoonlijk (!) mensen aan!

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:26

missnynke schreef:
ik heb regelmatig bedrijfshulpverlening-training, en dan wordt er hier ook op gewezen: mensen denken altijd dat anderen het wel beter weten, dat anderen het wel doen, en dat als anderen het niet doen, dat ze dan zelf ook niet hoeven.

Er zijn wel verhalen bekend, dat een man in de gracht viel, en uit eindelijk na 20 minuten verdronk, terwijl langs de hele gracht mensen stonden te kijken en niemand die iets deed. Al bel je, haal je hulp, als je maar wat doet.....

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet bij was gesprongen, maar dat is meer omdat ik niet zo goed kan zwemmen dus dan heb je 2 verdrinkende mensen :') ik zou wel absoluut de ambulance bellen....

Heel triest allemaal hoor

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:54

Mette schreef:
Dit heeft te maken met het zogenaamde 'bystander effect'. Mensen voelen zich niet persoonlijk geroepen om te helpen en denken: 'een ander helpt wel'. Een veel voorkomend fenomeen en ook probleem. 'Ik heb hulp nodig' roepen werkt vaak niet voldoende. De beste manier is mensen persoonlijk aanspreken; 'jij met die groene broek, ik heb hulp nodig'.

Op YouTube zijn er vele filmpjes over te vinden, hier een duidelijke;

http://youtu.be/OSsPfbup0ac
Ik hoop dat de link werkt, anders zoeken op bystander effect en het eerste filmpje.

Kom je ooit in dergelijke situatie wees je dan bewust van dit effect en spreek persoonlijk (!) mensen aan!


-O- Jeetje…..

Ongelofelijk dat zoveel mensen langslopen en niets doen, tot dat er een man in een pak ligt… %)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:05

Het is een probleem dat je overal in de wereld wel ziet. Wij zijn verbaasd dat iemand 10 jaar dood in huis ligt maar als iemand dood neervalt op straat vraag ik me wel af hoe lang dat kan duren voordat iemand toch eens gaat kijken wat er aan de hand is.
Filmpje van mette maakt ook veel duidelijk. Toch belachelijk dat zoveel mensen iemand laten creperen op straat zonder maar 1 vinger uit te steken. Mensen blijven toch een raar volk.
Was toch ook eens zo'n filmpje volgens mij uit China waarbij een klein meisje aangereden was daarna nog een keer liepen ook mensen genoeg voorbij maar iedereen liep daar ook gewoon door.

Ik zal ook niet graag de eerste zijn die ergens bij uit gelopen komt maar ik denk niet dat ik zomaar door zou kunnen lopen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:52

verootjoo schreef:
Eileen_ schreef:
Ik denk dat het niet persee NL is, maar gewoon sommige (vooral rijkere) mensen in deze wereld.


Zo... Over vooroordelen gesproken... -O-

Hoezo oordeel?
Met rijk bedoel ik niet rijk van dat,je bijna in het geld verzuipt natuurlijk. Met rijk bedoel ik als je gewoon 'normaal' kan leven, zoals wij in NL. Als je naar het armere stukken kijkt, zullen mensen veel minder op zichzelf zijn zwgmaar.
En ik zeg ook sommige en vooral, dar us dus niet iedereen en overal blijf je asociale mensen houden.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:57

Eileen_ schreef:
Met rijk bedoel ik niet rijk van dat,je bijna in het geld verzuipt natuurlijk. Met rijk bedoel ik als je gewoon 'normaal' kan leven, zoals wij in NL.

Er zijn genoeg arme mensen in Nederland. Ik kan er zo een paar opnoemen inclusief mij zelf. En kun je mij uitleggen wat je bedoelt met: ''Als je naar het armere stukken kijkt, zullen veel mensen minder op zichzelf zijn zwgmaar.''

Dirndl

Berichten: 2355
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:55

naomi_g1998 schreef:
Eileen_ schreef:
Met rijk bedoel ik niet rijk van dat,je bijna in het geld verzuipt natuurlijk. Met rijk bedoel ik als je gewoon 'normaal' kan leven, zoals wij in NL.

Er zijn genoeg arme mensen in Nederland. Ik kan er zo een paar opnoemen inclusief mij zelf. En kun je mij uitleggen wat je bedoelt met: ''Als je naar het armere stukken kijkt, zullen veel mensen minder op zichzelf zijn zwgmaar.''


In Nederland hoeft door de bijstand niemand arm te zijn. Absoluut niemand, dus als jij jezelf als arm bestempelt betwijfel ik dat je wel weet wat het betekent. Je hebt overduidelijk internet toegang (zelfs al is het in de lokale bibliotheek - je hebt het), en ik neem aan dat je ook stromend water, voedsel en toegang tot onderwijs hebt, toch? Dan ben je dus al niet arm. Dat je geen geld hebt voor 'leuke dingen', je het af en toe moeilijk hebt met het betalen van de huur of dat je misschien een lening af moet sluiten om voor bijvoorbeeld een plotselinge uitgave als een wasmachine te kunnen betalen, maakt jou niet arm.


Nu on topic - ik wil inderdaad dit argument niet extrapoleren naar de hele Nederlandse samenleving, of een andere grote groep voor mijn part. Maar ik merk wel om me heen dat mensen af en toe vreemd of helemaal niet reageren als iemand anders het moeilijk heeft. Ik heb een hart aandoening waardoor ik nogal vaak bewusteloos op de grond lig, en het is is ook vaak zo dat ik alleen mensen heb die staren, in plaats van iets doen. Maar daar kan ik me nog iets bij voorstellen: het is een schok, je weet niet wat te doen, ik neem het ze ook niet kwalijk.
Wat ik wèl vervelend vind, is dat ik laatst door omstandigheden hier bijna hysterisch huilend in de tube zat en naar huis liep. Ik kon niet meer, kon nauwelijks ademen, en iedereen kijkt gewoon rustig langs me heen, in plaats van een zakdoekje aan te bieden of te vragen 'Are you OK, do you need help?'. Ik ben er stiekem van overtuigd dat dat ermee te maken heeft dat de stad hier gigantisch is en er een 'ieder voor zich' instelling leeft, en dat men me in Nederland of Duitsland juist wèl had geholpen := Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:07

Ik moet zeggen dat mij opgevallen is dat veel Nederlanders vooral met zichzelf bezig zijn.

Tijdens mijn vakanties in Nederland vaak genoeg gezien dat mensen niet opstonden voor oude mensen of hoogzwangere vrouwen.
Hier in het verenigd koninkrijk stonden er echt bosjes mensen tegelijk op zodat ik kon zitten.

Net als toen iemand zijn hond los liep en hem niet meer kon vangen. Zoveel mensen stonden erbij en keken er naar. Dat is hier wel anders.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:14

Grappig, ik herken geen van jullie ervaringen... ik ben bij valpartijen altijd geholpen, en ook wat betreft anderen bemoeiden mensen zich er steeds mee. Gelukkig geldt het niet voor heel NL, dus :)

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:18

mijn zusje gleed uit met haar toenmalige zoontje van 6 mnd op de arm , door de bevroren gladde weg (ze liep van de auto parkeerplaats richting mijn pa en ma) steil achterover, de bijzondere mensen, die bij de basisschool stonden te wachten op hun kids (ja de mijne bleven zowaar op broodschool) keken ernaar en niemand die wat zei of hielp, tja in je eigen dorp nog wel

Caelum
Berichten: 1044
Geregistreerd: 24-04-13
Woonplaats: Zie profiel voor routebeschrijving

Re: Nederlanders asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:37

Ik ben zelf ook een keer niet gaan helpen bij een ongeluk, stonden al 10 mensen bij ( Die hielpen ) en iemand die bij mij was met een EHBO diploma ging er heen, Ik zou toch niets kunnen doen, ben nog jong, kan alleen reanimeren en voor de rest zo'n ligging voor als iemand bewusteloos is dat diegene niet stikt, ik denk dan dat ik zelf het ook niet fijn zou vinden als je al geholpen wordt, er iedereen bij ging staan kijken voor de sensatie, ambulance was toen al onderweg, ;)

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:42

Als een paar mensen zoiets (niet) doen dan is toch niet de hele Nederlandse bevolking asociaal? :=
Er zijn ook genoeg mensen die wél ingrijpen, of soms zijn ze wel sociaal maar weten ze gewoonweg niet hoe ze met zoiets om moeten gaan. Wat ook zeer begrijpelijk is.

Char_elle

Berichten: 3477
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:07

Ben het er wel mee eens dat Nederlanders asociaal kunnen zijn. Maar denk ook dat in situatie van TS mensen niet wisten hoe te reageren. Zo heb ik een vriendin die regelmatig flauw valt, zo laatst ook in de collegezaal (dit is altijd super krap omdat je van die vaste stoelen en tafeltjes hebt die je uit moet klappen). Ze zakte dus helemaal weg en ik had haar heel ongemakkelijk vast. Ik roep naar docent of iemand even kan komen helpen, omdat ze flauw is gevallen. Docent heeft mee eerst een halve minuut angstig aan staan kijken voor hij reageerde. Mijn klasgenoten waren inmiddels al aan het helpen en docent bleef maar zeggen: uhhh wat moet ik nu?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:20

naomi_g1998 schreef:
Eileen_ schreef:
Met rijk bedoel ik niet rijk van dat,je bijna in het geld verzuipt natuurlijk. Met rijk bedoel ik als je gewoon 'normaal' kan leven, zoals wij in NL.

Er zijn genoeg arme mensen in Nederland. Ik kan er zo een paar opnoemen inclusief mij zelf. En kun je mij uitleggen wat je bedoelt met: ''Als je naar het armere stukken kijkt, zullen veel mensen minder op zichzelf zijn zwgmaar.''

En ik zei ook dat er meer mensen zijn die wél gewoon zouden helpen. Alleen dat sommige mensen dat niet doen. En dat mensen die dat niet doen opvallen.
Maar over het algemeen hebben mensen in Nederland een prima leven.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:28

Raponsje schreef:
Net als toen iemand zijn hond los liep en hem niet meer kon vangen. Zoveel mensen stonden erbij en keken er naar. Dat is hier wel anders.

Ik kan mij anders een beroemd en hilarisch youtube-filmpje herinneren van een loslopende hond in het VK die achter een paar herten aanging. Daar zag ik niemand helpen om de hond te vangen hoor, terwijl ten minste één persoon die had kunnen helpen niet hielp maar op z'n gemak ging staan filmen.

Volgens mij is het heel simpel, de meeste mensen helpen wanneer ze zichzelf geschikt vinden om te helpen en om daar geschikt voor te zijn moet je de situatie (her)kennen.
Als ik ergens zit en er komt een hoogzwangere vrouw voorbij, zal ik waarschijnlijk niet voor haar opstaan. Omdat ik nooit hoogzwanger ben geweest en eigenlijk nooit een hoogzwangere vriendin heb gehoord over te weinig zitplaatsen. Wel over te weinig wc's, dus als ik een hoogzwangere vrouw zie ben ik eerder geneigd om rond te kijken waar de dichtstbijzijnde wc is dan om op te staan. Ben ik dan asociaal?

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:33

Eileen_ schreef:
verootjoo schreef:
Zo... Over vooroordelen gesproken... -O-

Hoezo oordeel?
Met rijk bedoel ik niet rijk van dat,je bijna in het geld verzuipt natuurlijk. Met rijk bedoel ik als je gewoon 'normaal' kan leven, zoals wij in NL. Als je naar het armere stukken kijkt, zullen mensen veel minder op zichzelf zijn zwgmaar.
En ik zeg ook sommige en vooral, dar us dus niet iedereen en overal blijf je asociale mensen houden.


nou, het oordeel dat vooral rijkere mensen asociaal zouden zijn vind ik niet zo aardig. -O- Ik kan ook prima leven maar ben niet asociaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:35

Ik ben een keer gevallen en onder mijn paard terecht gekomen in het bos. Paard schrok van een hond en een man. Toen ik weer bij kwam stond hij op 10 meter afstand naar me te kijken hoe ik daar lag te creperen. Zo vreselijk bizar.
Ik stond op, strompelde naar hem toe en vroeg of hij een telefoon had (dom dat ik hem niet had!) Hij zei alleen maar nee. En wilde zich omdraaien. Heb gevraagd welke kant mijn paard op ging en toen zei hij weet ik niet maar het is een gevaarlijk beest.
Echt TE belachelijk... ik kon nauwlijks lopen en gelukkig kwamen er mensen aanlopen die me geholpen hebben en toen kon ik bellen naar stal..

Die man vroeg geeneens of het wel ging..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:38

Eileen_ schreef:
Ik denk dat het niet persee NL is, maar gewoon sommige (vooral rijkere) mensen in deze wereld.


Hoezo rijkere?

Ik zie een voorbeeld van een gevalletje in het openbaar vervoer. Rijke mensen reizen niet met het openbaar vervoer.

Ik denk niet dat het om associaal gedrag gaat. Ik denk dat veel mensen niet al te snugger zijn en gewoon niet door hebben dat er echt iets aan de hand is. Of bang zijn om iets verkeerd te doen.

Tuurlijk zijn er ook asso's genoeg in deze wereld maar ik denk niet dat dat alleen maar rijkere mensen zijn. Ik denk dat dat in alle lagen van de bevolking in gelijke mate voorkomt.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:42

In de trein sta ik altijd op, maar vaak ben ik later dan iemand anders die opstaat. Opstaan vind ik trouwens ook lastig te beoordelen, want veel mensen zijn beledigd als je voor ze opstaat :P.

Ik remde een keer voor een plotseling overstekende vrouw en maakte toen een salto met fiets en viool, recht op het asfalt (ik vloog over de vrouw heen, maar raakte haar niet! Knap he? :D). Er kwamen meteen mensen om mijn fiets van me af te halen.

In de trein waren lichtelijk dronken jongens een ander aan het pesten - er was een studente die opstond en er wat van wilde zeggen en meteen gesteund werd door vijf andere mensen in de coupe.

Als mensen de trein uit moeten met een wandelwagen, worden ze altijd geholpen dat ding uit de trein te tillen. Hetzelfde met zware bagage.

Dus nee, ik vind Nederlanders niet asociaal. Ik zie ze alleen maar heel ondersteunend doen. Overigens niet bij gevaarlijke situaties: bij agressieve mensen blijf ik ook liever uit de buurt. Ik was een keer op station hoorn en daar werd een vrouw geslagen. En daarna liep de man weg. Mensen kwamen meteen naar haar toe of het wel ging, maar toen beende haar man weer heel hard terug en reop dat wij **&&*^* met onze tengels van haar af moesten blijven, anders zwaaide er wat! Ik ben nog nooit zo blij geweest dat de trein wegreed.