Nou.., ik ben Anouk, 15 jaar oud en wil jullie hier heel graag iets vertellen over een (global exploration) project waar ik aan mee doe (:
ten eerste wil ik jullie even een beetje vertellen wat het project en de stichting inhoud... Global exploration is een organisatie die jongeren de kans geeft om cultuur uit te wisselen en enorm veel te leren van een andere cultuur, maar vooral begrip te krijgen voor die mensen. de stichting heeft eigenlijk drie doelen die hun in elk project nastreven:
Together one word
in een project ga je op reis, om daar samen met leeftijdsgenoten te praten over verschillen en overeenkomsten. Te luisteren, zien, horen, proeven, ervaren hoe mensen uit een andere cultuur leven. Samen lachen, huilen, sporten, zingen en het belangrijkste: praten, praten over hoe hun tegen problemen in de wereld aan kijken en daar uiteraard begrip voor tonen.
alles wat we hier leren is de bedoeling om dat na de reis verder te vertellen, zodat er meer mensen zijn die weten hoe de mensen daar denken over bv. het kappen van de oerwouden, kinderarbeid enz.
Schools for schools
Iets anders wat we daar gaan doen is het opknappen en zelfs bouwen van schooljes of gebouwtjes dat kinderen op school kunnen overnachten! Zo hebben meer kinderen kans op een betere opleiding en dus ook een betere toekomst.
handen uit de mouwen
verder gaan we waterpompen aanleggen, bomen planten enz. dus structuele hulp bieden. Zodat als we weg gaan, we het verbeterd achter kunnen laten (en mochten we ooit daar komen ze zich nog steeds kunnen helpen met iets wat we hun toen geleerd/gemaakt hebben)!
De dag dat ik over dit project hoorde, was de dag dat ik besloten heb om mee te gaan! Echter was ik toen te jong, en is dit het eerste jaar dat ik mee mag... en die kans heb ik met beide armen aangenomen!! Dit jaar gaan de leerlingen van onze school naar Indonesië met global exploration... EN IK MAG MEE
haha, tot nu toe heb ik een motivatie brief moeten schrijven die goed genoeg was om door de selectie heen te komen
in dit topic wil ik jullie vertellen over alle acties die ik voer en dingen die ik doe (want ik moet sponsorgeld, trainingsweekenden, vergaderingen en punten die ik verdien door presentaties te geven)zijn er vragen of reacties? brand los!!
dus ik zal nog eens een update plaatsen! ondertussen is er al heel wat tijd verstreken, maar het project heeft zeker niet stil gelegen! er zijn een aantal bijeenkomsten geweest en de groep word steeds hechter! Zo organiseren we zo nu en dan een activieteit om samen sponsorgeld binnen te halen (groot sponsordiner, auto's wassen, enz.). ik zit nu op €1700 en ik ga zeker niet stoppen als ik het doel van €1800 binnen heb! (als we als groep ''te veel'' geld hebben mogen wij beslissen wat de groep van volgendjaar met dat geld gaat doen, en uiteraard krijgen wij een fotoverslag ervan
, op die manier wordt je wel gedwongen heel goed op te letten en ieders naam te leren, wij kende elkaar zo binnen een kwartiertje!
misschien kunnen we wel splitsen... zal het onthouden!