Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:08

Ethelate schreef:
Zo lang wij de kleding blijven kopen verandert er zeker niks!
http://www.schonekleren.nl/actueel/nieu ... heid-nemen



En dat hoeft dus niet perse.
Van bijvoorbeeld de HEMA en de H&M was ook bekend dat ze kleding lieten maken door kinderen. Hiervoor zijn ze op de vingers getikt en ze hebben beterschap beloofd.
Uit onderzoek blijkt dat deze twee bedrijven heel hard hun best doen om de werkomstandigheden e.d. te verbeteren.

Nayomie
Berichten: 32785
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:44

Kinderarbeid is nooit goed. Maar als wij niks kopen, dan komen die mensen op van de honger. :)

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:10

Ik vind dat er echt een verschil is tussen die kinderen, en die konijnen die je nu ziet.
De konijnen worden gefokt voor dit leed, en die kinderen komen gewoon (ja zo werkt dat)
Daarnaast werken die kinderen om geld te verdienen voor hun familie.
Ik keur het zeker niet goed, maar denk dat de bedrijven die kleding kopen van bedrijven met kinderarbeid hier beter iets aan kunnen doen (omstandigheden, scholing, eten, en betere verdiensten).
De bedrijven die dat bont kopen, die moeten daar gewoon per direct mee stoppen, en er zijn er die dit doen.
Wat ik goed vind van hen, maar het is nu alleen de konijnen, over en half jaar is het weer iets anders....
Daarnaast kocht ik bij veel van de hierboven genoemde bedrijven al niks.
Al koop ik wel bij de H&M, maar die zijn nu ook weer de eerste geweest die direct gemeld hebben te stoppen met de verkoop van het bont, omdat ze niet weten waar het vandaan komt.
En deze doen al veel aan kinderarbeid.
Coolcat zal ik nooit meer iets kopen.
Die willen of nooit reageren, of beloven beterschap, maar er gebeurd niks.

En of het dan kinderen zijn die het maken of vrouwen (wat je ook vaak ziet) die ruim 12 uur of langer in een fabriek zitten welke zo slecht van staat is dat die direct in kan storten dat maakt voor mij niet veel uit.
Die vrouwen hebben namelijk ook recht op normale arbeidsvoorwaarden.

FBN
Berichten: 1962
Geregistreerd: 29-07-07

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:14

pff moeilijke discussie, als je het helemaal niet koopt dan hebben deze mensen helemaal geen inkomsten meer, en wanneer je het wel koopt steun je eigenlijk toch ook deze praktijken weer..

gaucho

Berichten: 9533
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:17


fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:22

Ik zeg je eerlijk dat ik daar geen winkel voor over sla (behalve winkels waar ik niks leuk vind natuurlijk). Vind het echt heel erg hoor, dat er nog kinderarbeid bestaat en zo, maar als je op die manier gaat denken kan je niks meer kopen. Denk ook niet dat het gaat lukken om echt iedereen te laten stoppen met kleding te kopen bij die winkels, misschien een groot deel maar nooit iedereen. Bovendien is het eigenlijk dat ze 'gewoon' geld aan het verdienen zijn voor hun familie... Tja, ik vind het lastig en heb ook niet echt argumenten maar ik sla er geen winkel voor over.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:46

Dit onderwerp is op dit moment ook aan de orde in De Rekenkamer, Nederland 3.

Overigens, als we meer volwassenen voldoende betalen, hoeven minder kinderen aan het werk. Dus wat dat betreft is het niet nodig om kinderarbeid te sponsoren. Het is dat ik al in geen eeuwen kleren heb gekocht, maar C&A heeft dacht ik wel verantwoorde kleding, en daar zal ik zeker naar kijken.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:59

C&A is zelfde verhaal als Primark (alleen hebbenzij nog niet daadwerkelijk geld uitgekeerd dacht ik). Er zijn echt geen goedkope kledingwinkels die hun kleren laten produceren onder 'westerse omstandigheden'.
Apple producten zijn bijvoorbeeld hartstikke duur maar ook in de fabrieken van Apple vond kinderarbeid plaats.
Helaas kunnen we niet zomaar bij de fabrieken naar binnen spieken. Onder druk van de consumenten en media willen bedrijven best een hoop veranderen maar dan moet het wel eerst uit komen dat er kinderarbeid plaats vindt.

Simoon__
Berichten: 1187
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: Emmeloord

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:25

Als je naar de prijzen van kleding bij de primark of wibra kijkt, kun je je wel bedenken dat er iets niet eerlijk gaat. Dat is voor mij al een reden er niet heen te gaan. Dan maar wat meer betalen, natuurlijk heb je dan nog geen zekerheid, maar meestal is kwaliteit ook nog 10 x beter!

Wel goed vind ik dat sommige winkels als hm er al mee bezig zijn.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Kinderarbeid o.a kleding van de Primark en Coolcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:49

C&A heeft de lijn 'bio cotton', http://www.candacr.com/nl
Nou kunnen ze daar natuurlijk totaal over liegen, maar persoonlijk ga ik er maar van uit dat de omstandigheden daar wel degelijk net wat beter zijn. En eigenlijk ben ik de C&A ook niet zo vaak tegengekomen in dergelijke berichten, heb je bronnen die aangeven dat de C&A net zo is als de primark?

Simoon__: sommige kleiding bij de wibra enzo, daarvan voel je al dat het niks is. Maar als je een stapje boven het allerallergoedkoopste doet, blijkt de kwaliteit vrijwel niet uit te maken, kwam gisteren naar voren in de uitzending van de Rekenkamer. En ook het 'wat meer betalen' heeft weinig invloed, de productie van een spijkerbroek kost zo'n 12 euro, de rest gaat allemaal naar merk, distributie, de winkels hier in Nederland, etc. Oh ja, en laten we vooral niet vergeten: winst.
Oftewel, de prijs van een fair trade kledingstuk hoeft niet of nauwelijks hoger te zijn, maar de overige kosten moeten iets anders verdeeld worden.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 02:36

gaucho schreef:
volgens mij is Primark juist 1 van de ketens die wel de verantwoordelijkheid neemt met betrekking tot Bangladesh-ramp.

http://www.primark-bangladesh.com/nl/


En weet je waarom??
Zodat er kleding blijft komen...zodat zij die weer vior 200% kunnen verkopen..

Eigenbelang dus!

gaucho

Berichten: 9533
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:02

Uiteraard, ik neem aan dat elk bedrijf een winstoogmerk heeft. Anders hebben ze niet lang toekomst. Maar ik vind dit toch beter dan andere bedrijven die hun verantwoordelijkheid niet nemen en nog geen eens een convenant willen ondertekenen om de omstandigheden te verbeteren. Coolcat valt dus in deze laatste categorie.