Jouw pitjes zijn goud waard!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Jouw pitjes zijn goud waard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 21:04

Vandaag kreeg ik via facebook deze link binnen:
http://plazilla.com/jouw-pitjes-zijn-gd-waard

De tekst op de website begint zo:
Hoe de pitjes die jij anders weg zou gooien, straks leven brengen in de woestijn. Zó simpel, zó doeltreffend! Voor de mensen met pit!


Kort samengevat is het een initiatief waarbij mensen van heel Nederland en België de pitten en zaden van hun tropische groenten en fruit (meloen, paprika's, tomaten, perziken etc. etc. etc.) bewaren, drogen en opsturen naar een bepaald adres. Vanaf daar worden ze meegenomen naar ontwikkelingslanden en vluchtelingenkampen, waar mensen te weinig te eten hebben. Met die zaden kunnen ze hun eigen eten kweken: uit 1 zaadje groeit ongeveer een kilo eten! Kun je nagaan hoeveel eten 1 paprika of 1 meloen op kunnen leveren!

Via deze link kun je een fragment uit een tv programma bekijken en zien hoe het precies werkt:
http://www.tvoost.be/nl/2012-06-19/zade ... het-leven/

Ik vond dit te mooi om niet te delen, en ik hoop dat er meer bokkers mee willen doen!
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 23-11-13 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:05

Mag het wel verstuurd worden?

Niet elk land is even blij met opgestuurde zaden die het land binnenkomen.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 21:09

vuurneon schreef:
Mag het wel verstuurd worden?

Niet elk land is even blij met opgestuurde zaden die het land binnenkomen.


Tot nu toe is het bij 4 projecten binnengekomen. Ik moet toegeven dat ik me nog niet verdiept heb in hoe ze de zaden daar precies krijgen.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Jouw pitjes zijn goud waard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:16

Ik denk dat Monsanto straks hiertegen gaat procederen :+

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 21:18

Knoffer schreef:
Ik denk dat Monsanto straks hiertegen gaat procederen :+


Dat zal heel erg meevallen. Wat er over Monsanto in de media verteld wordt (en op allerhande websites van complottheoristen) is niet bepaald wat ze echt doen. Maar daar gaat dit topic niet over :)

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Jouw pitjes zijn goud waard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:19

Het was een cynisch grapje ;)

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Jouw pitjes zijn goud waard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 21:24

Ah, kijk, dan is het goed :P

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: Jouw pitjes zijn goud waard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:32

het zou zo gemakkelijk zijn, toch komt voedselnood in Afrikaanse landen vaak door droogte en/of onwetendheid van het kweken en/of ze hebben zo vaak hun plantjes zien mislukken, dat ze erg geen energie meer insteken de plantjes te bewateren, bemesten, ed.

er zijn mensen in Afrika bezig mensen voor te lichten over het zelf kweken van eten, maar het is moeilijk gaande te houden.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Jouw pitjes zijn goud waard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 21:33

Wat mij betreft helpen alle kleine beetjes en als de zaadjes die ik anders in de prullenbak zou gooien iemand kunnen helpen, dan is me dat meer dan waard.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:35

Wel de gebruiksaanwijzing meesturen. En dat is geen grapje .

Barst, Bokt is traag, zeker druk.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:38

Wat een makkelijke manier om zo je medemens te kunnen helpen. Ben niet zo van de goede doelen omdat er altijd te veel geld aan de strijkstok blijft hangen, maar een postzegel en wat tijd voor het drogen, daar zie ik het probleem niet van in!
Heb de link ook gelijk gedeeld op Facebook dus hopelijk zo nog meer inzamelaars.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:39

Wat een goed initiatief! Als het werkt zijn wij thuis enthousiast!

LuckyShot
Berichten: 280
Geregistreerd: 20-05-07

Re: Jouw pitjes zijn goud waard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:37

Ontzettend mooi initiatief, heb de link gelijk opgeslagen

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Jouw pitjes zijn goud waard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:38

Hebben ze er wel bij stil gestaan dat bij o.a. het fruit dat wij kopen 100% heterozygoot is.. De zaadjes die er in ontstaan geven totaal andere geno- en fenotypische planten..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jouw pitjes zijn goud waard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:50

En wat geeft dat? Als je echt honger hebt maakt het niet uit of je tomaten uniform zijn van kleur en maat. Is wel een heel goed idee, maar ik vraag me idd af wat de zaadproducenten (idd Monsanto) daarvan gaat vinden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:53

Vjestagirl schreef:
Knoffer schreef:
Ik denk dat Monsanto straks hiertegen gaat procederen :+


Dat zal heel erg meevallen. Wat er over Monsanto in de media verteld wordt (en op allerhande websites van complottheoristen) is niet bepaald wat ze echt doen. Maar daar gaat dit topic niet over :)


Op het moment dat er rechtszaken komen en boeren moeten betalen voor genetisch gemanipuleerde zaden die door bestuiving zijn ontstaan, dan is dat iets wat geregistreerd is en het nieuws heeft gehaald. Hoe kun je dan zeggen dat dit niet is wat Monsanto doet?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Jouw pitjes zijn goud waard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 23:54

Nogmaals, daar gaat dit topic niet over :). Ik hou me buiten de Monsanto discussie.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:55

Ontzettend leuk initiatief, dat denk ik mensen wel aanspreekt: wat ze anders zullen weggooien, kunnen ze nu anderen mee helpen.

Alleen weet ik niet of we niet beter (zakjes) zaadjes kunnen sturen die voor-geprepareerd zijn om goed te kiemen en goed verpakt zodat de kiemkracht niet achteruit gaat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:55

Je roept anders dat wat ze doen niet echt is wat ze doen dus ik ga er van uit dat je meer weet.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:57

Leuk idee maar zijn die zaadjes wel levensvatbaar die wij in ons fruit en groenten aantreffen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:59

aisie schreef:
Leuk idee maar zijn die zaadjes wel levensvatbaar die wij in ons fruit en groenten aantreffen?


Niet als je ze kookt :D. Dus voordat je tomatensaus maakt en deze kookt, de zaden uit de tomaten halen.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 00:00

Cassidy schreef:
Je roept anders dat wat ze doen niet echt is wat ze doen dus ik ga er van uit dat je meer weet.


Dat doe ik ook :).

aisie schreef:
Leuk idee maar zijn die zaadjes wel levensvatbaar die wij in ons fruit en groenten aantreffen?


Daar ga ik vanuit. Dit is opgezet door een Professor Doctor, dus ik neem aan dat hij weet wattie doet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:03

Vjestagirl schreef:
Cassidy schreef:
Je roept anders dat wat ze doen niet echt is wat ze doen dus ik ga er van uit dat je meer weet.


Dat doe ik ook :).


Dus die rechtszaak tegen die boer die per ongeluk kruisbestuiving kreeg in zijn NIET bij Monsanto aangeschafte zaden is niet waar?

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:04

ik heb ik een winkel gewerkt met bloemen planten en zaden.
hoewel het erg leuk idee is. mag je vaak geen zaden enz invoeren richting een ander land nu zal het binnen de eu niet zo moeilijk zijn. omdat de zaden eu keurmerken hebben
wij hadden een flinke map waarin stond waaraan de zaden moesten voldoen als je ze op wilde sturen naar een bepaald land /
vaak moesten ze alsnog eerst gecontroleerd worden en 100 % ziekte vrij verklaard worden en dan is verzenden een dure grap geworden

maar weet wel als je gewoon zo maar zaad opstuur je de natuurlijke flora en fauna in het land waar ze terecht komen ga verstoren. ook heb je een grote kans dat je een ziekte mee stuurd.
daarom is deze actie in mijn ogen niet goed doordacht om de mensen op te roepen zaden op te sturen de kans op ziekte verspreiding is in mijn ogen kleine als je gegarandeerd ziekte vrij zaden op stuurd

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:10

Heel mooi inititief mijn schoonouders en vriend komen uit Kenia. Daar kweken ze dus ook hun eigen planten groente en fruit.

Maar in de binnenstad waar dus zoveel armoede is gewoon weg geen plek voor een veld met eten. Om het zo te zeggen.
Er is überhaupt erg weinig groen heel veel volgebouwd. En als je een stuk gras of land ziet is het van een westerse.

Ik stuur nu al een jaartje of 2 pitten en zaden naar m'n neven en nichten ( zo noem ik familie van m'n vriend) en pas geleden hebben ze hun eerste pink lady's uit se bomen gehaald.
Vele malen groter dan hier.


Maar net wat er gezegd werd de mensen moeten het wel weten hoe je het doet en voorl niet opgeven. Want het duur 2 jaar voordat je echte vruchten hebt.