samenwonen, hoe te regelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:38

xx_Horsiex schreef:
Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn. Ik weet niet wat voor huurcontract haar vriend heeft, en ook niet of hij toeslag krijgt. En zeker i.v.m met toeslag moet je kijken of dat verandert als je met twee bent. Anders moet je terug betalen waarschijnlijk.

Nou ik niet :D Zolang ze geen papier ondertekenen waarop staat dat ze duurzaam samenwonen is er weinig nood aan de man.. Ze staat daar niet ingeschreven, dus wonen ze niet 'samen'. Heel simpel. Ken zelfs situaties waarbij er bedrijfsrelaties tussen beide partijen zijn én zelfs een kind, maar op papier woonden ze nergens samen.. dus had mevrouw nog gewoon recht op alimentatie van de ex.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:20

Serieus?

Ik heb weer een hele andere kant gehoord, alleen ging dat niet om huren of iets, maar volgens mij om bijstandsuitkering als ik het goed heb onthouden. Die meid woonde dus alleen en haar vriend kwam af en toe langs. Buren hadden geklaagd, er kwam controle. De controle vond een busje mannen deo en in hun ogen woonden ze dus samen. Uitkering stopgezet + terugbetalen wat ze al gehad had.
Nu heb ik dit gehoord, dus weet niet wat er waar van is. Schrok er wel een beetje van.

Anyway, ontopic :D. Volgens mij is het meeste wel gezegd: zowiezo inschrijven/aanpassen bij de gemeente en dan ff bij de woningbouw informeren wat zij verder willen, wel of niet daar als medebewoner laten inschrijven.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 07:11

Sammie schreef:
xx_Horsiex schreef:
Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn. Ik weet niet wat voor huurcontract haar vriend heeft, en ook niet of hij toeslag krijgt. En zeker i.v.m met toeslag moet je kijken of dat verandert als je met twee bent. Anders moet je terug betalen waarschijnlijk.

Nou ik niet :D Zolang ze geen papier ondertekenen waarop staat dat ze duurzaam samenwonen is er weinig nood aan de man.. Ze staat daar niet ingeschreven, dus wonen ze niet 'samen'. Heel simpel. Ken zelfs situaties waarbij er bedrijfsrelaties tussen beide partijen zijn én zelfs een kind, maar op papier woonden ze nergens samen.. dus had mevrouw nog gewoon recht op alimentatie van de ex.


Als het een verhuur contract is met 1 persoon maar bij controle van een huurbaas of woningbouw en er blijken twee mensen te wonen ( iets wat je makkelijk kunt nagaan ) dan heb je wel degelijk een probleem.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: samenwonen, hoe te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:56

Nee, dat is dus niet altijd makkelijk na te gaan :+

Overigens kan je wel degelijk een contract hebben met 1 persoon en er 2 hebben wonen. Het is dus ook gewoon mogelijk om je in te schrijven op een adres ZONDER medehuurder te worden.

bijstand werkt misschien anders, maar ik ken persoonlijk al 2 gevallen waarbij er gewoon duidelijk aanwijzingen waren dat men een duurzame relatie hadden waarbij dat door de partijen werd bevestigd. De exen hadden gewoon pech :) En bij 1 van die gevallen was zelfs een kind geboren uit de relatie, maar volgens de rechter was dat géén bewijs van een duurzame relatie (als zijnde gehuwd).

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:42

Volgens mij klopt het hier niet wat wordt gezegd over de toeslagen. Ik woon sinds 02-2012 samen, maar mijn vriend is niet mijn toeslagpartner. Dit heb ik toevallig gisteren uitgevogeld en kun je zelf ook doen op www.toeslagen.nl . Volgens mij is het qua zorgtoeslag wel gunstig als je niet elkaars toeslagpartner bent.