Klussen voor Dummy's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 13:31

Ik hoop dat het topic hier goed staat.

Ik heb een ontzettend leuk huisje. Ze hebben appartementen in een voornamelijk klooster gebouwd.
Ik heb dan ook hele hoge muren/plafonds. En halverwege de kamer boven de keuken (die iets lager ligt) hebben ze een tweede verdieping gemaakt met badkamer en een slaapkamer. Hartstikke leuk natuurlijk.

Helaas ben ik uit een stuk gelopen relatie hier meteen ingetrokken en is er dus helemaal niks aan gebeurd. Het is dus echt een kale bedoeling en het voelt alles behalve als thuis.

Ik wil dan ook echt dit jaar het huis onderhanden gaan nemen. Omdat alles zo plotseling is gegaan heb ik ook geen spaarpotje kunnen maken om het op te knappen. En ben ik ook alles behalve handig. Heb nog nooit geklust :o Maar eens moet de eerste keer zijn.

Nu wil ik beginnen met de muren en het plafond in de woonkamer. Nu had ik het idee om een grote emmer powerdek te halen maar dan?
En wil ik graag mooie gordijnen oor het raam.

Kortom alle tips ideeen met betrekkingen klussen in huis.
Hoe kun je het beste beginnen, waar haal je je materiaal enz

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:37

Materialen kun je halen bij de Formido, lekker dichtbij!
En bij de Kwantum in Roosendaal kun je niet te dure en toch leuke gordijnen kopen en daar worden ze zelfs keurig voor je op maat gemaakt!

Veel plezier in je nieuwe huisje!

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:48

LZP >> HTT

barrymuis

Berichten: 916
Geregistreerd: 29-01-12
Woonplaats: oirsbeek (limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:59

Ik heb ook zelf mijn huisje opgeknapt.
Maar er gewoon aan beginnen en vaak valt het dan echt mee en krijg je er veel plezier in en pak je steeds meer en moeilijkere dingen aan.
En bedenk zo rome is ook niet op 1 dag gebouwd ik ben ook 7 jaar bezig geweest.
Ik vind schoon belangrijker dan nieuw / opgeknapt.
Maar bedenk wel doe het meteen goed anders gaat het storen en ga je nog meer met tegen zin aan je andere nieuwe klus beginnen
En zoals je zegt begin met de muren en plafond geef het een fris kleurtje hang wat leuks op en het ziet al meteen anders uit.
Let op aanbiedingen van bouwmarkten, leen bakker, kwantum en enz. dat scheelt vaak en deze aanbiedingen keren ook vaak terug.
En kijk veel op marktplaats daar staan vaak nieuwe dingen voor weinig op en je kunt dan ook in je omgeving zoeken.
En vraag iemand die goed kan klussen om wat tips of een handje hulp en vraag het wel steeds aan de zelfde want 100 mensen 100 meningen.
Maar als je iets af hebt en je hebt het zelf gedaan voel je je ook veel sterker en trotser.
Succes en mocht je vragen hebben je mag altijd PB.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:34

Timmerman koos even googlen. Heb je er niks aan? Dan heb je in iedergeval even kunnen lachen. (is handig om te kijken welk apparaat je nou het beste kan gebruiken, bv een "verfverwijderaar"(hij heeft er voor het filmpje eentje van metabo) , verfbrander of schuurmachine)
Timmerman koos natuurlijk niet te serieus nemen is wel mijn tip. En als je een goede klusser Kent, advies vragen en informatie inwinnen kan altijd!

Wij zijn wel vrij handig, maar Google is Your best friend!
Muurtje stuccen? Eerst ff googlen hoe het moet!
Parket schuren? Eerst ff googlen voor de do's en don'ts!
Schilderen? Ff de verpakking goed lezen!
Wil je tips over welke verf te gebruiken? Bel ff met Flexa! Zij geven (oke, wel merk gericht) breed advies (en wie weet krijg je wel een modje aan de telefoon ;) )

Klussen hoeft niet moeilijk te zijn. En advies vragen in de bouwmarkt is heel normaal! (maar daarvoor kan je beter naar kleinere zaken gaan, zoals Fixet, doeland, kluswijs of welke andere kleine zaak dan ook. Bij veel gamma's kunnen ze alleen het advies geven wat op de verpakking staat :') maar dat had ik zelf ook al gelezen :+ )

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 18:19

Dankjewel voor de eerste tips.
Dat naar kleinere winkels gaan is ook wel een goede. Ben ook weleens bij de gamma geweest maar daar trof ik toen net de verkeerde. Die kon mij niet verder helpen.

Inwonderland
Berichten: 1254
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 01:56

Bij de grote bouwmarkten zijn klantenkaarten erg belangrijk, die leveren vaak extra kortingen op.

Ik heb zelf mijn hele huis gestript en opnieuw opgebouwd, beton storten, leidingen en elektra verven, nieuwe balken laag, plafonds schroeven en de afwerking, de helft van het klussen is gewoon beginnen en wellicht een keer (of vaker) op je snufferd gaan en het opnieuw doen.

Ook is het fijn om wat mensen achter de hand te hebben die je kan bellen als je het even niet meer weet, ik ben mijn steunen en toeverlaten die ik kon appen of bellen als ik niet wist hoe iets moet nog steeds dankbaar. En voor sommige dingen had ik gewoon een extra paar handen nodig, niet alles kun je alleen doen.

Overigens kwam mijn muurverf bij Bol.com vandaan, soms kom je dat wat je nodig hebt op de vreemdste plaatsen tegen.

Mijn gordijnen heb ik bij de IKEA gekocht, die kon ik zelf op maat maken met strijkband, waren 30 euro per set en ik vind ze prachtig.

Mintgroen

Berichten: 3529
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:25

Ik ben ook als klusheld gewoon maar eens begonnen toen ik uit huis ging. Het begon met wat kozijntjes verven en meubeltjes in elkaar schroeven en kreeg er steeds meer plezier in:)

Als je toch voor een bouwmarkt kiest.. Hornbach valt vaak net iets goedkoper uit dan andere bouwmarkten. Hou ook goed de actiestickers in de gaten!

Veel woonwinkels hebben nu sale. Kan ook erg handig zijn. Geloof dat Hema nu ook kortingsstickers heeft :)

Kwantum is een goeie voor gordijnen. Ik had ook nog eens het geluk dat mijn schoonzus daar werkt en dat ik via haar korting kon krijgen. Maken ze daar ook mooi op maat voor je :)

Action verkoopt klusspullen en ook verf voor weinig. Zeker voor een beginnend klusser een aanrader!!

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:42

Ah, een topic maar mijn hart :D. Net een huis gekocht waar nog wel wat aan moet gebeuren, o.a. de gehele keuken strippen en een nieuwe keuken + cv ketel plaatsen. Deel gaan we zelf doen, bij een deel helpt handige familie en voor de ingewikkelde zaken schakelen we een pro in. Iig kunnen we volgende week de keuken eruit slopen. Ben benieuwd hoeveel werk erachter weg gaat komen :).

Goed de aanbiedingen in de gaten houden is mijn advies. En ook eens kijken bij sites als verkeerdgeleverd.nl :)

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:47

Ga naar een bouwmarkt/kluszaak waar je advies kunt krijgen over klussen. Welk soort verf, welke kwasten/rollers (hele muren doe je met rollers anders wordt je gek :') ) De randen van een muur (plafond, vloer) even met een grote kwast doen, dan heb je geen mooie vlekken op je plafond of vloer :D

Voor de rest is klussen erg leuk als je eenmaal de smaak te pakken hebt, maar zoals altijd een goede voorbereiding is belangrijk. :j

Oh en leuke goedkope gordijnen kan je vinden bij een kwantum, karwei, leenbakker, etc daar kan je standaard maten kiezen maar ze ook op maat laten maken.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:50

Voor gordijnen offertes laten maken bij verschillende winkels. LB en Kwantum schelen vaak niet enorm veel van elkaar. Bij kwantum betaal je voor deel van de gordijnen geen maakkosten maar is de meterprijs wel wat hoger.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:14

Voor de grotere bouwmarkten (gamma praxis karwei) gelijk de gratis klantenpas halen bij de service balie.
Ze hebben vaak acties voor muurverf en latex.
Probeer van boven naar beneden te werken. Plafonds muren en als laatste de vloer.
Goed afplakken kost tijd maar scheelt schoonmaken. Meubels goed afdekken met van dat plastic is een aanrader.
Heb je toch verf geknoeid, haal het zsm weg!
Verf op terpentine basis vind ik persoonlijk fijner schilderen als waterbasis, het nadeel is de droogtijd die is aanzienlijk langer.
Het is de moeite om grote oppervlakken, deuren bijvoorbeeld met een roller te doen.
Ga je behangen doe het met z'n tweeën, een goede behangtafel kun je vaak bij de kringloop vinden.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:20

Ik schaam me eigen echt diep.

Ik werk bij een groot magazijn die de bouwmarkten bevoorraden. Sta dus iedere dag met verf , rolletjes, kwasten enz in mijn handen.

Heb vandaag ontdekt dat ze van Flexa een afwasbare verf hebben. Lijkt me ideaal met die honden van mij. Heb nu namelijk al wat bruinige vlekken op de muur zo wel heel makkelijk zijn als ik er een doekje overheen kan halen en schoon. Vrees alleen dat die verf niet goedkoop zal zijn.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:24

felicity schreef:
Ik schaam me eigen echt diep.

Ik werk bij een groot magazijn die de bouwmarkten bevoorraden. Sta dus iedere dag met verf , rolletjes, kwasten enz in mijn handen.

Heb vandaag ontdekt dat ze van Flexa een afwasbare verf hebben. Lijkt me ideaal met die honden van mij. Heb nu namelijk al wat bruinige vlekken op de muur zo wel heel makkelijk zijn als ik er een doekje overheen kan halen en schoon. Vrees alleen dat die verf niet goedkoop zal zijn.


Valt reuze mee. Hij is niet duurder dan de normale muurverven.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:29

Ik twijfel of ik de achterwand van de keuken met die verf zal doen ipv betegelen. Blijft het effect echt meerdere jaren aanhouden?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:31

Oehhhhh dat maakt het interessant.

Andere vraag. Van de powerdeks hebben ze altijd wel ergens een aanbieding van.
Valt mij op dat dat nogal grote emmers zijn (10 liter geloof ik) en dat de grote blikken normale verf 2.5 liter is? Is normale verf dan niet duurder om je hele woonkamer mee te doen?

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:00

Ja, normale verf is duurder.
Het is beide muurverf, maar powerdek is beschikbaar in 3 kleuren. Stralend wit, ral9010(gebroken wit) en ral 9001 (crème wit).

De flexa expert muurverf kan je schrobben zonder dat het het nadelige gevolgen heeft voor je muur.
Pas op met lak op terpentine basis. Vooral lichte kleuren vergelen als,er geen zon op komt. Zonde als je alles,hebt geverfd en na een jaar is die ene kant van die meestal tegen de muur zit geelachtig en na een paar jaar echt vergeeld.
Dat wil je niet! Kan je voorkomen door verf op waterbasis te kiezen.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 11:34

Ik ben erg blij met je advies. Ik had echt werkelijk geen idee.
Dan nemen we zoiezo verf op waterbasis.
Zou het een optie zijn. Om de onderkant van de muren met de Flexa muurverf te doen vanwege het schoonmaken en de rest van de muren en plafond met de powerdek?

Enige ervaring wat ik daar mee heb. Dat als we een ongelukje hebben op het werk en er een pallet naar beneden gekomen is. Dat we dan staan te duimen dat het powerdek is. Dat is gewoon op te dweilen. Zelfde met verf op waterbasis. De andere verven en lakken worden dan een uitdaging.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:39

YouTube staat idd ook een hoop klus informatie, kan je bijvoorbeeld zoeken op gamma, die heeft veel filmpjes staan, maar als je zoekt op de klus die je moet doen komt er vaak een hele lijst naar voren.

Verder is het vaak gewoon beginnen en kijken of het lukt.

Inwonderland
Berichten: 1254
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:47


Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Klussen voor Dummy's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:21

Wij zijn nu zelf ook aan het klussen. Voor de verf heb ik mij laten informeren door een mede teamlid. Anders had ik het ook niet geweten hoor ;)

Muren half-half zou ik niet snel doen, bang voor onderling verschil :o
En, met verf en behang altijd even opletten dat je hetzelfde productie nummer/verfbad neemt!
Zeker met behang belangrijk :j

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 19:26

{:)-:( Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb om gewoon op youtube te kijken.
Dat is wel een hele goede tip *D Dankjewel

Ik denk dat ik de muren en het plafond gewoon een neutrale kleur ga geven. Gebroken wit ofzo. En dan wat kleur in de gordijnen, meubels en accessoires.