Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:05

Ik ben 13 draag niks make-up, gebruik geen foundation en al die dingen. Ik krijg 15 euro per maand en ik moet zelf mijn shetlander betalen (geen stalling en voer). En trouwens dat 'iedereen' make_up draagt wil niet zeggen dat jij dat ook moet dragen he. Leer eten wat de pot schaft, en je gaat zien dat je al heel wat geld hebt bespaart
Je doet heel erg arrogant vind ik.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:10

Ik heb zelf ook 2 pony's in mijn eigen bezit. Heb de aanschaf van de pony's volledig zelf betaald. Het stalgeld wordt voor mij betaald (weiland met schuilstal en buitenbak) hoefsmid en hoognodige dierenarts zaken ook. De rest moet ik zelf betalen. Tuurlijk als het zadel niet meer past schieten ze het voor maar dat wordt wel terug betaald. Ik krijg 20 euro zakgeld in de maand en neem gewoon brood mee naar school van huis uit. Make up draag ik heel soms en koop ik meestal ook zelf (in de aanbieding). Ik vind zelf dat ik echt niet mag klagen, ben wel goed aan het zoeken naar werk omdat ik in januari mag gaan autorijden en ik de benzinekosten terug wil betalen als ik mijn ouders hun auto pak.

Doe je brood in een trommel en doe er zilverfolie rond (rond het brood dan he :p ) Ik denk dat je blij mag zijn met 19 euro in de maand, ik ben ruim 4 jaar ouder en krijg 20.. Ik kom hier mee rond dus moet het bij jou ook lukken neem ik aan. Make up in de aanbieding kopen, honger lijden op de fiets en thuis eten, en dan hou jij ook heus wel geld over.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:12

Lieshorses schreef:
Oppassen lijkt mij het leukst, alleen ken ik niemand met kleine kinderen. Krantenwijk zat ik al naar te kijken, hoeveel verdien je daar gemiddeld mee en hoeveel tijd ben je ermee kwijt?



even bij je supermarkt een briefje ophangen.

Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:14

Fennee schreef:
pff, dan gebruik je wel heeel veel make-up per dag hoor. Als je zoveel per maand kwijt bent. Ik ben nu wel heel benieuwd naar een foto van je!

Wat een nare opmerking. Vanaf één foto kan je gewoon niet beoordelen of je een make up popje bent, en als je dat wel bent, boeiend? niet jouw zaken..

DayDream21

Berichten: 1078
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:16

Je kan tog ook iets van pakjes creakers (je weet wel, die droge dingen) of liga´s meenemen. Ik moet ook 2 uur per dag fietsen, en hou niet zo van brood. Maar heb dan meestal zo een honger, dat het me niet veel uitmaakt.
Verder maakt een meisje in me klas altijd broodjes met gesmolten kaas, zooow lekker <3

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:20

Ach ik snap je wel hoor, ik kan ook niks eten van thuis op school en in de eerste en tweede haalde ik dan ook echt elke dag iets na school, maar het is natuurlijk handig als je dat niet doet aangezien je je make-up ook wilt betalen. Heb je geen lievelingskoekjes of zo die je kan meenemen van thuis? Of iets anders qua eten.

Qua baantje kun je niet veel, volgens mij mag je wel kranten/folders lopen? En verder oppassen of zo? Je moeder of vader kent vast wel iemand die een oppas wilt?

Esmee_RS

Berichten: 4883
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:50

Foundation, mascara en eyeliner.. Toen ik 13 was droeg ik alleen een klein beetje mascara. Nu draag ik wel meer make-up maar ben er bij lange na geen 15 euro pm aan kwijt. Je zou idd goedkopere make-up kunnen kopen. Ik gebruik mascara van essence, echt super goed spul!! Verder gewoon oogpotlood en foundation van de hema. Doe er ook lang mee :)

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:52

btw je mag best geluk hebben. ik ken ouders die nadat het kind 12 was geworden hebben gezegt, dit ik je kinderbijslag. wij geven je eten de rest doe je maar zelf -O-

ik krijg zelf 100 euro per maand. hier moet ik echt alles van betalen incusief kleding. dat is ook lastig. mijn tip.
probeer om een maand helemaal niets uit te geven. geen cent ook niet voor 'kantiene voedsel'
dan hou je dus meer over en kan je de maand erna op een wat grotere voet leven. wat je ook kan proberen is om aan je ouders te vragen of ze voorvepakt voedsel (rijstwafels of crakers) enz. dan heb je toch het idee dat je niet brood eet. maar het zorgt er ook voor dat je in de kantiene zelf niet zo gaa snaaien. ook is het handiger om naar een superarkt te gaan (liefts iets met veel B-merk). wat je ook kan doen is ervoor e zorgen dat je je beperkt tot 1 ding in de supermarkt kopen. niet meer kost je aleen maar meer geld.

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:53

TS waar woon je? Bij ons kan je op je 13e al in de supermarkt werken.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:00

xMendy schreef:
TS waar woon je? Bij ons kan je op je 13e al in de supermarkt werken.


je weet dat dat niet mag van de overheid. pas als je 15 bent :D

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:01

jumerenik schreef:
xMendy schreef:
TS waar woon je? Bij ons kan je op je 13e al in de supermarkt werken.


je weet dat dat niet mag van de overheid. pas als je 15 bent :D


Licht werk, zoals vakken vullen, mag wel.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:02

Gini schreef:
jumerenik schreef:

TS waar woon je? Bij ons kan je op je 13e al in de supermarkt werken.


je weet dat dat niet mag van de overheid. pas als je 15 bent :D


Licht werk, zoals vakken vullen, mag wel.[/quote]

echt ?!?!

ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:03

Gini schreef:
Licht werk, zoals vakken vullen, mag wel.

Wc-papier, een pak per keer.. Onder de 15 mag je officieel bijna niets. Dat het gebeurd, betekend niet dat het ook mag ;)

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:04

Tja, dat je een kind van 13 niet hele dagen volle kisten en dozen laat tillen, vind ik precies niet meer dan normaal. ;)

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:04

ais schreef:
Gini schreef:
Licht werk, zoals vakken vullen, mag wel.

Wc-papier, een pak per keer.. Onder de 15 mag je officieel bijna niets. Dat het gebeurd, betekend niet dat het ook mag ;)



oh ik heb het gevonden

Ben jij 13 jaar oud en op zoek naar een bijbaantje?



Zodra je 13 jaar bent mag je in Nederland een bijbaantje hebben of vakantiewerk doen. Dat is natuurlijk erg leuk want op deze manier kun je lekker wat geld verdienen. Voor 13-jarigen gelden echter wel bepaalde voorwaarden.

Wat voor bijbaantje mag je doen als je 13 jaar bent?

Wat voor soort bijbaantje je mag doen, is afhankelijk van je leeftijd. Hoe ouder je bent, hoe meer dingen je mag doen.

Als je 13 jaar bent mag je de volgende bijbaantjes doen:

Je mag klusjes doen of helpen bij licht werk, maar je mag niet in een fabriek werken of met machines. Ook moet er altijd iemand aanwezig zijn die op je kan letten. Daarnaast mag je op schooldagen minder soorten werk doen dan op vrije dagen, zaterdagen of in de vakantie.

Schooldagen
Op schooldagen mag je als je 13 jaar bijvoorbeeld de volgende bijbaantjes doen:

•oppassen bij familie of kennissen
•auto’s wassen
Als er iemand in de buurt is om op je te letten mag je ook:

•helpen bij het verspreiden van folders en huis-aan-huisbladen
•helpen in de huishouding bij een gezin
•helpen op een kinderboerderij
•modeshows lopen, toneel spelen of in reclamespotjes spelen zonder toestemming van de Arbeidsinspectie.
Vrije dagen
Op vrije dagen, zaterdagen of vakantiedagen mag je als je 13 jaar bijvoorbeeld de volgende bijbaantjes doen:

•helpen bij lichte werkzaamheden in een winkel: bijvoorbeeld vakken vullen en helpen bij het inpakken
•helpen bij lichte werkzaamheden in de land- en tuinbouw: bijvoorbeeld groenten en fruit plukken en kleine dieren voeren
•helpen bij licht werk op bijvoorbeeld een manege, op een camping, in een speeltuin of pretpark, bowlingcentrum of museum
Er moet wel een volwassene in de buurt zijn om op je te letten.
Hoeveel uur mag iemand van 13 jaar tijdens een bijbaantje werken?

Tijdens een schoolweek mag een 13-jarige maximaal 12 uur per week werken.
Verder moet de 13-jarige zich aan de volgende regels houden:

•Niet werken na 19.00 uur 's avonds en niet voor 08.00 uur 's morgens.
•Per schooldag niet meer dan 2 uur werken.
•Op zaterdag niet meer dan 6 uur werken.
Tijdens de vakantie mag je:

•Niet werken na 19.00 uur 's avonds en niet voor 07.00 uur 's morgens.
•Niet meer dan 7 uur per dag werken.
•Maximaal 35 uur per week werken.
•Maximaal 4 weken werken, waarvan maximaal 3 weken achter elkaar.
Verder geldt:

•Nachtdiensten en op zondag werken is verboden.
•Maximaal 5 werkdagen per week.
Wat mag iemand van 13 jaar tijdens een bijbaantje verdienen?

Voor jongeren van 13 jaar bestaat er geen wettelijk minimumloon voor wat je met een bijbaan minimaal moet verdienen. Het minimum jeugdloon geldt pas vanaf 15 jaar. Als 13-jarige kun je natuurlijk altijd proberen het minimumloon van een 15-jarige te verdienen.

Het minimumloon voor een 15-jarige is € 2,45 per uur.

ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:08

Gini schreef:
Tja, dat je een kind van 13 niet hele dagen volle kisten en dozen laat tillen, vind ik precies niet meer dan normaal. ;)

Dat je een 16-jarige niet na 23:00 uur laat werken ook, toch kwam dat bij de supermarkt waar ik heb gewerkt regelmatig voor.. Nu vond ik dat zelf niet erg, maar het mocht officieel niet.
Meiden jonger dan 18 jaar mochten ook geen eindverantwoordelijke zijn bij de kassa en ook dat gebeurd(e) nog. Ook nadat er een keer een overval geweest was..

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:08

Uhh nee
1. Vakken vullen is geen licht werk
2. Dat mag pas vamaf 15, en dan alleen smiddags. Voor 8 uur sochtends en na 7 uur savonds is 16+
Maar meestal wordy je aangenomen als je 16 bent, omdat je dan veel meer en meer tijden mag werken.

Illegaal kan het natuurlijk wel, maar ken geen supermarkt die day zomaar doet.

StalNollie

Berichten: 9146
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:11

jumerenik schreef:
btw je mag best geluk hebben. ik ken ouders die nadat het kind 12 was geworden hebben gezegt, dit ik je kinderbijslag. wij geven je eten de rest doe je maar zelf -O-

ik krijg zelf 100 euro per maand. hier moet ik echt alles van betalen incusief kleding. dat is ook lastig. mijn tip.
probeer om een maand helemaal niets uit te geven. geen cent ook niet voor 'kantiene voedsel'
dan hou je dus meer over en kan je de maand erna op een wat grotere voet leven. wat je ook kan proberen is om aan je ouders te vragen of ze voorvepakt voedsel (rijstwafels of crakers) enz. dan heb je toch het idee dat je niet brood eet. maar het zorgt er ook voor dat je in de kantiene zelf niet zo gaa snaaien. ook is het handiger om naar een superarkt te gaan (liefts iets met veel B-merk). wat je ook kan doen is ervoor e zorgen dat je je beperkt tot 1 ding in de supermarkt kopen. niet meer kost je aleen maar meer geld.


ik kreeg dat gelukkig wel en dat was 200 in de 3 maanden. en daar kon je met gemak van leven hoor als 12 tot 18 jarige. zeker al je vanaf je 16 een beetje redelijk betaald krijgt voor een baan.

maar ik vind dat men steeds meer en meer moet en wil. oftewel verwend in alle spullen/dingen. zo jammer want ze weten gewoon niet wat echt crisis is.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:14

StalNollie schreef:
jumerenik schreef:
btw je mag best geluk hebben. ik ken ouders die nadat het kind 12 was geworden hebben gezegt, dit ik je kinderbijslag. wij geven je eten de rest doe je maar zelf -O-

ik krijg zelf 100 euro per maand. hier moet ik echt alles van betalen incusief kleding. dat is ook lastig. mijn tip.
probeer om een maand helemaal niets uit te geven. geen cent ook niet voor 'kantiene voedsel'
dan hou je dus meer over en kan je de maand erna op een wat grotere voet leven. wat je ook kan proberen is om aan je ouders te vragen of ze voorvepakt voedsel (rijstwafels of crakers) enz. dan heb je toch het idee dat je niet brood eet. maar het zorgt er ook voor dat je in de kantiene zelf niet zo gaa snaaien. ook is het handiger om naar een superarkt te gaan (liefts iets met veel B-merk). wat je ook kan doen is ervoor e zorgen dat je je beperkt tot 1 ding in de supermarkt kopen. niet meer kost je aleen maar meer geld.


ik weet dat ik er prina van kan leven. aleen bij mij gaat standaadr de helft naar men spaarekening. (voor mijn studie :P ) dan blijft er toch wel wijnig over. (zeker als je ook eeen deel van de wedstrijd moet betalen (ieder week)

ik kreeg dat gelukkig wel en dat was 200 in de 3 maanden. en daar kon je met gemak van leven hoor als 12 tot 18 jarige. zeker al je vanaf je 16 een beetje redelijk betaald krijgt voor een baan.

maar ik vind dat men steeds meer en meer moet en wil. oftewel verwend in alle spullen/dingen. zo jammer want ze weten gewoon niet wat echt crisis is.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:15

Eileen_ schreef:
Uhh nee
1. Vakken vullen is geen licht werk
2. Dat mag pas vamaf 15, en dan alleen smiddags. Voor 8 uur sochtends en na 7 uur savonds is 16+
Maar meestal wordy je aangenomen als je 16 bent, omdat je dan veel meer en meer tijden mag werken.

Illegaal kan het natuurlijk wel, maar ken geen supermarkt die day zomaar doet.


Het mag echt wel. Ik kan dit nu duizend keer herhalen, maar het mag. Dat er van die regel misbruik gemaakt wordt, heeft niets te maken met de regel op zich. Maar het is dus niet illegaal om een dertienjarige tijdens het weekend het toiletpapier pak per pak te laten aanvullen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:27

Waar heb je sat vandaan dan?

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:29

Probeer eens als experiment een dagje zonder foundation; wedden dat het niemand opvalt?

Foundation is om oneffenheden en vlekken weg te werken maar die heb je gewoonlijk nog niet als je 13 bent. Als je 13 bent kun je het hooguit gebruiken om wat bruiner te lijken of om over puistjes heen te smeren, beide toepassingen vind ik eerlijk gezegd erg lelijk (dus bruin gemaakte gezichten met een witte nek of van die lagen plamuur waardoor je puistjes alleen maar beter ziet).

Ik heb één jaar foundation gebruikt, toen was ik die onzin zat. Nu krijg ik steeds te horen dat ik zo'n mooie huid heb. Logisch als je geen tientallen jaren een chemisch goedje op je huid smeert die vooral goed is voor de omzet van een bedrijf (ben nu 33).

In de zomervakantie kun je meer werken, toen ik 13 was deed ik aan prei poten (was geen licht werk vond ik trouwens) en als je dat de hele zomer doet kun je de rest van het jaar ook meer uitgeven.

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:42

Hoe veel foundation gebruik jij als je elke maand een nieuw potje nodig hebt? Ik doe al 2 jaar met mijn Hema tubetje (is wel zo ongeveer op nu moet ik zeggen..) Grote onzin om dat op je hele gezicht te gebruiken. Zonde, hoogstens wat over puistjes heen.

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:08

Kan zijn dat je op je 13de mag vakkenvullen, maar geen enkele winkel zal je aannemen omdat je niet genoeg uren kan maken. :)

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:12

onhoud het is geen topic om te discuseren over hoe ts haar make-up gebruikt. ts geeft volgens mij zelf ook aan dat ze het niet ieder maand gebruitk