Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:09

@Angeliquee18 Van je zakgeld dat je opspaart.

@Ts, nou dan gaan leren zuiniger met je make-up te doen en leren brood of een appel te eten.
Dan kun jij dat dekje kopen.
Prioriteiten stellen :)
Laatst bijgewerkt door little_king op 16-11-13 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:09

Koop anders gewoon een bakje om je eten in te doen? Dan wordt het niet geplet en blijft het lekker.

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:10

15 euro per maand aan make-up?! Dat is inderdaad wel heel veel. Ikzelf ben 15 maar geef eerder 15 euro per half jaar aan make-up uit. En ik vind ongeveer 20 euro zakgeld per maand meer dan genoeg voor jou leeftijd. Ikzelf krijg ongeveer 10 euro per maand én heb ook een eigen pony. Aan 3/4 dekjes heb je toch al meer dan genoeg?

Ook vind ik dat je inderdaad beter brood van huis kan meenemen, ik neem aan dat je je brood zelf smeert? Dan kan je toch gewoon wat vers op brood doen?

Maar goed, áls je dan al meer geld wilt zou ik als ik jou was een krantenwijkje doen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 19:10

Qua makeup;
- Mascara verschilt, gemiddeld 8,00
- Foundation 4,00
- Eyeliner 2,00

14,00, en veel make up? 3 artikelen valt wel mee vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:10

Mascara voor 10 euro? Bij kruidvat heb ik een perfecte waterproof mascara gekocht voor 3,59 die beter werkt dan een mascara van 20 euro van een vriendin.. Mascara overleeft hagel en regen dus ik zweeeer op die mascara van 3,59 :')

Foundation is ook niet bepaald duur.. Snap ook niet dat je elke maand een nieuwe mascara en foundation moet? Ik doe soms wel eens 3 maand met 1 mascara? Meestal langer ..

Trouwens jaloers dat je 4 euro per week krijgt, ik krijg helemaal niks, ik verkoop spullen op marktplaats en koop daarvan mijn spullen.
Misschien een tip om al je paardenspullen eens uit te zoeken, en alle spullen die je eigenlijk niet meer gebruikt omdat ze te groot zijn, beetje kapot of je ze niet meer mooi vind kun je op marktplaats / boktmarkt zetten.

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:11

Maar je koopt toch niet iedere maand nieuwe foundation? :') Dan moet je wel een heel dikke plamuurlaag op je gezicht hebben zitten als je een foundation in één maand op wil hebben. Zelfde geldt voor mascara en eyeliner.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:11

Lieshorses schreef:
Qua makeup;
- Mascara verschilt, gemiddeld 8,00
- Foundation 4,00
- Eyeliner 2,00

14,00, en veel make up? 3 artikelen valt wel mee vind ik.

Dat is toch niet elke maand op?

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:11

Lieshorses schreef:
Qua makeup;
- Mascara verschilt, gemiddeld 8,00
- Foundation 4,00
- Eyeliner 2,00

14,00, en veel make up? 3 artikelen valt wel mee vind ik.


Doe jij elke dan 20 lagen mascara op of wat is dat? := ik doe een jaar met zo'n escence ding :=

Ik vind het trouwens ook wat veel make-up voor een 13-jarige maar dat is mijn mening..

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Re: Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:13

pff, dan gebruik je wel heeel veel make-up per dag hoor. Als je zoveel per maand kwijt bent. Ik ben nu wel heel benieuwd naar een foto van je!

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:13

Ik kreeg trouwens helemaal geen zakgeld :)
Als ik wat nodig had, vroeg ik het.
Mijn moeder bepaalde dan zelf of het nuttig was :)
Maar ik vroeg nooit achterlijk veel ofzo :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 19:16

Right, nu denkt iedereen dat ik een dikke makeup pop ben. Omdat ik als 13 jarige die dingen gebruik, iedereen gebruikt het! Maargoed, Ik doe daarnaast wel langer met foundation en mascara dan een maand, maar ik merk zelf gewoon dat ik niet uitkom qua geld als ik naar de andere dingen kijk die ik wil kopen.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:17

Dat heeft iedereen dat hij naar dingen kijkt die niet uitkomen :)
En dan is het sparen en kiezen wat je belangrijk vind.

ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:17

Angeliquee18 schreef:
Maar zoiezo zijn jou ouders verantwoordelijk voor de kosten van je pony's,
Daar horen spullen toch ook bij?

Dit vind ik makkelijk gezegd!
Ik kreeg mijn paard toen ik 1-2 jaar ouder was dan TS. Het paard kreeg ik, de stalling en lessen werden betaald, de rest van de kosten waren in principe van mij. Ik wilde zo nodig een paard.. Heeft nooit voor problemen gezorgd. Ik droeg niet tot nauwelijks dure merkkleding, gebruikte enkel mascara, ging niet naar een dure kapper, kocht nauwelijks eten op school, maar at eten van thuis. Daar stond tegenover dat ik al mijn vrije tijd mijn paardenbeest kon lastig gaan vallen :)

Ik vind ook dat je veel uit geeft aan make-up en ook dat je al veel make-up gebruikt!
Foundation, oogpotlood e.d. zijn echt niet nodig.
Met enkel mascara heb je ook al het idee van make-up, zonder dat je je hele gezicht bedekt met foundation/smeerseltjes.
En, dat iedereen het gebruikt, betekent niet dat het goed is ;)


On topic; je zou aan mensen kunnen vertellen dat je graag op zou passen en of ze als ze iemand kennen dan aan jou willen denken. Het fijnste is wanneer je op kunt gaan passen bij iemand die je al een beetje kent :)

eline10

Berichten: 2317
Geregistreerd: 26-12-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:18

Heb je geen paardenspullen of iets anders wat je kunt verkopen op Marktplaats?

IngeK
Berichten: 878
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:23

Meid, je bent 13, je kan je hele leven nog werken!

Kwestie van prioriteiten stellen, als jij je make-up belangrijker vindt dan die hulpteugel, of die snack, dan is dat zo. Moet je zelf weten. Maar hoeveel je ook gaat werken in je leven, keuzes zul je altijd moeten maken.

Ik ben 25 en gebruik qua "make-up" een tube dagcrème per half jaar. Met mijn andere make-up doe ik jaren :o Make-up is een keuze en een luxe, geen levensbehoefte. Prima dat je die keuze maakt, maar je hebt het niet nodig, dus dat betekent dat je andere dingen niet kan doen. Net als dat je een snack 's middags niet nodig hebt als je gewoon eten van huis mee kan nemen.

Er is een reden dat we een minimumleeftijd hebben voor bijbaantjes e.d. Geniet er toch van, je zal nog lang genoeg moeten werken voor je boterham.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:23

Hoe groot is jouw schooltas? Want ik heb zo'n kleine dat een kleine broodtrommel wel groot genoeg is. En met 7 uur moet ik alles wel een beetje gaan proppen.
Ik zou een alternatief zoeken op het vieze brood

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:24

Ik moet zelf ook zeggen, heb heel lang geen brood van thuis door mijn keel gekregen. Zodra ik de broodtrommel open deed en het brood(dat bij wijze van die ochtend vers was gekocht) dan begon ik al te kokhalzen, zelfs als er super lekkere dingen op zaten. Maar ja, als je iedere dag broodjes op school koopt enz, kost dat flink wat geld!
Nu leer ik mezelf op z'n minst 2 a 3 dagen brood van thuis mee te nemen, doe iets op het brood dat niet klef word(kaas bv gaat snel 'zweten') en probeer vooral niet eraan te denken als ik eet, en dat werkt nu toch wel al een tijdje.

En ja, 15 euro is echt veel voor make-up op je 13e..
Probeer serieus eens een mascara van een goedkoper merk of huismerk. Gewoon eentje van 3/4 euro. Laat die foundation eens achterwege(mocht je een dagcreme gebruiken, kun je die wel gebruiken). foundation droogt je huid alleen maar uit, verstopt je poriën en je krijgt er meer puisjes van. Koop dan goedkopere parfummetjes en deo's, die zijn er zat, kijk maar eens bij de action bv.
Zo kom je al misschien eens op 6/7 euro makeup per maand. Probeer toch echt eten van thuis mee te nemen, desnoods lekkere koekjes, ontbijtkoek, fruit etc. Hoeft niet per se brood te zijn.

En voor een baantje, hang wat op in de supermarkt, zoek op internet voor een folderwijk?
Ik deed toen ik 13 was een folderwijk, dan vouwde ik 2 kranten met soms wat folders, liep daar 2 dagen mee(ik had drie wijken met in totaal 300+ huizen, en in de winter redde ik dat niet op 1 dag na school) en verdiende daar zo'n 60 euro per maand mee.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:30

Nou ts. Bij de kruidvat is komende week make up in de aanbieding.

Vsp heb ik folders voor gedaan.


En ik heb ook macara van 16,- oké 10 in de aanbieding. Ik vind dat ts prima zelf kan bepalen of ze bij de HEMA koopt of bij de kruitvat. Keuzes maken en dat is juist op die leeftijd goed.

Koekjes en snoep bij een tankstation zijn duur, koop dan een doos en bewaar deze zodat je er meer aan hebt. Echter vind ik dat dat je ouders dienen te bekostigen. Maar brood kan je ook in en trommel doen. Ik ken je probleem ik vond dat ook vreselijk. Maar een trommel is wel praktischer.

En neem een appel mee op de fiets. Als je thuis komt kan je alsnog iets lekkers pakken en kost je het niets.

Deo is vaak ook goedkoper bij de action. En helaas is parfum ook duur.

Ik kan niet in je koffer kijken en weet niet of je veel kleurtjes hebt. Daar zou je ook in kunnen besparen.

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:31

Lieshorses schreef:
Right, nu denkt iedereen dat ik een dikke makeup pop ben. Omdat ik als 13 jarige die dingen gebruik, iedereen gebruikt het! Maargoed, Ik doe daarnaast wel langer met foundation en mascara dan een maand, maar ik merk zelf gewoon dat ik niet uitkom qua geld als ik naar de andere dingen kijk die ik wil kopen.


Ik kan je vertellen, ik ben 15 en draag alleen mascara en dan nog weinig ook.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:34

Het is puur prioriteiten stellen hoor! Als je het één koopt kun je het andere niet kopen. Zo gaat het in de grote mensenwereld ook ;). Je zoekt nu naar manieren om meer geld te verdienen, maar kijk ook eens naar manieren om geld te besparen. Wen jezelf aan om wel etenswaar vanuit huis mee te nemen i.p.v. het te kopen. Zoek naar dingen die je wel lekker vindt en lust, maar probeer ook iets minder kieskeurig te zijn en wel gewoon een boterham of fruit te eten ook al vind je het niet super. Soms moet je jezelf er gewoon bij neer leggen dat het niet anders is. En anders is het toch even honger hebben tot je thuis bent.

Op make-up kun je ook veel besparen. Het lijkt mij dat een 13 jarige echt niet zo veel geld aan make-up hoeft uit te geven, het komt neer op ruim € 160,00 per jaar en dat vind ik echt veel. Maak keuzes, heb jij op je 13e echt (dagelijks) foundation nodig? Misschien kun je eens make-up van een eigen merk kopen, die zijn veelal ook stukken goedkoper. Niet alle eigen merken zijn natuurlijk fijn, net als dure merken trouwens, maar er zijn ook prima eigen merk spullen bij die wel fijn in het gebruik zijn.
Ga zuinig om met je make-up en misschien kun je het beter beperken tot bepaald gelegenheden om zo minder nodig te hebben en dus geld te besparen.
Bekijk ook de reclamefolders want diverse drogisterijen hebben regelmatig leuke acties!

Waar je nu tegenaan loopt is eigenlijk exact hetzelfde als waar je als volwassenen mee geconfronteerd zal worden. Dan moet je ook keuzes maken, prioriteiten stellen en slim en zuinig met je geld omgaan. Iedere euro kan je maar één keer uitgeven. Eigenlijk is het dus wel goed dat je nu al met eigen ogen ziet dat het leven, en dan met name luxe artikelen, duur is/zijn.
Besef dat je nu in een luxe positie zit!! Al de basisbehoeften zoals onderdak, voedsel en kleding worden nu door je ouders betaald. Later komen deze voor je eigen kosten, net als (zorg)verzekeringen en diverse vaste lasten. Dan heb je niet altijd geld meer over voor luxe artikelen.
Verder rijdt je denk ik paard. Weet je wat dat kost? Ook dat is een behoorlijk dure kostenpost. Hoe fijn is het dus dat dit betaald wordt door je ouders!!!? Niet dat ik hiermee aan wil geven dat deze kosten voor jou zouden moeten zijn. Maar om je te laten beseffen hoeveel luxe je eigenlijk hebt ;)

Mijn wc heb ik in 15 minuten prima helemaal schoongemaakt. Dat zou betekenen dat je omgerekend € 4,00 per uur zou verdienen wat me een prima uurloon lijkt voor een 13 jarige. Die euro lijkt me dus in verhouding een net 'loon'.
Ga eens met je ouders praten wat je mag doen! Mag je een krantenwijk of hebben ze dit liever niet vanwege je huiswerk bijv.? Misschien kun je meer en grotere klusjes doen en zo meer verdienen? Misschien boodschappen doen voor je ouders, dagelijks tafel dekken/afruimen enz.
Ken je geen werkende mensen uit de buurt met een hond?? Misschien kun je voor een kleine vergoeding de hond uitlaten?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 16-11-13 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:43

Angeliquee18 schreef:
Maar zoiezo zijn jou ouders verantwoordelijk voor de kosten van je pony's,
Daar horen spullen toch ook bij?


Gewone noodzakelijke dingen wel, maar luxe producten zoals paardensnoepjes, antiklit spray, een leuk nieuw dekje, andere kleur peesbeschermers e.d. vind ik dan gewoon de verantwoording van de dochter hoor. Eigenlijk is dit een beetje omgekeerde wereld. Ik vraag me wel eens af of jonge meiden beseffen wat een pony of paard en alles eromheen kost? Dan zou je juist heel erg dankbaar moeten zijn dat je ouders dit toch allemaal voor je doen en betalen. Dan vind ik het niet meer dan normaal dan je zelf gewoon hard spaart voor de spulletjes die je graag zou willen kopen.
Nu moet ik zeggen dat ik veel jeugd tegenwoordig erg verwend vindt. Ik hoop echt dat mijn dochters later de waarde van het geld goed leren kennen en de luxe die ze hebben leren waarderen. En dat ze beseffen dat het niet zomaar aan komt waaien en je hard voor je centjes moet werken.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:46

Nee dat begrijp ik wel hoor ! :) maar eens in de zoveel tijd vind ik dat dat wel moet kunnen hoor !
En ik vind mijzelf echt niet verwend, want ik wist toendertijd donders goed hoe het in elkaar zat.
Maar ik kreeg echt wel eens iets voor mijn pony..
En ik zou dat zo ook bij mijn eigen kinderen doen.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:50

Gezien het paard van ts niet echt met oude rommel en versleten dekjes in haar profiel staat denk ik dat ze ook wel eens wat krijgt ;)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:53

Angeliquee18 schreef:
Nee dat begrijp ik wel hoor ! :) maar eens in de zoveel tijd vind ik dat dat wel moet kunnen hoor !
En ik vind mijzelf echt niet verwend, want ik wist toendertijd donders goed hoe het in elkaar zat.
Maar ik kreeg echt wel eens iets voor mijn pony..
En ik zou dat zo ook bij mijn eigen kinderen doen.


Absoluut! Ik dacht dat je echt bedoelde dat alles wat 'het kind' voor zijn/haar pony zou willen door vader of moeder betaald zou moeten worden ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:55

Ik heb zelf ook liever een vers belegd broodje dan een broodje die ik al uren eerder heb gesmeerd. Daarom neem ik mijn beleg vaak gewoon mee (bijv. blikje leverpastei) en smeer mijn brood dan ter plekke. Als ik het wel thuis al smeer leg ik er vaak een paar blaadjes sla bij tussen, dit zorgt ervoor dat je brood ook wat frisser blijft. Hopelijk heb je er wat aan.