Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:46

wemkelover schreef:
Volgens mij is het recent gewijzigd die wet over dat fietsers altijd beschermd zijn.


:n

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:52

Ok dus een fietser is altijd beschermd ook al gooit hij hem ervoor?

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:56

Bijna altijd ja, tenzij er sprake zou zijn van overmacht aan de zijde van de gemotoriseerde. Daarover heb ik eerder
al gezegd dat dit bijna nooit aangenomen wordt.

Even kort: geen overmacht > gemotoriseerde 50% aansprakelijk. Daarna moet gekeken worden naar de wederzijds gemaakte fouten om de volgende 50% in te vullen. Ga er ook daarbij maar vanuit dat er aan de gemotoriseerde altijd hogere eisen worden gesteld. Dan weegt ook nog mee het soort schade bv. Bij zwaar letsel kom je eerder aan de 100% dan bij alleen materiele schade.

Let wel: dit is wel héél erg in een notendop hoor.

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:00

sowieso reed je al te hard op het fietspad.
op een fietspad buiten de bebouwde kom mag je 40, binnen de bebouwde kom maar 30!

buiten dat, is de fietser aansprakelijk. hij keek niet om, en al deed ie dat wel had jij nog steeds voorrang. zodra jij ergens opdraait(een weg bijv.) MOET je degene die er al rijd voorrang geven

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:06

dan vraag ik mij af he, stel je rijd met de auto/scooter 30 km p/u door een woonwijk. Links en rechts geparkeerde auto's en opeens rent een kind zo de autoweg op (springt tussen geparkeerde auto's uit, dus helemaal niet in het zicht) en beland tegen je auto of scooter aan... kind van een jaar of 5 en ouders waren niet in de buurt en kind heeft letsel opgelopen. Wat gebeurt er dan qua aansprakelijkheid?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:53

Heel cru gezegd.. als je links en rechts geparkeerde auto's hebt die je zicht zo ontnemen ga ik er geen 30 rijden..

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:53

Moet je dan uitstappen en de auto gaan duwen ofzo :?

Als 30 al niet meer kan :=

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:58

Als je door een smalle straat met aan beide kanten autos (dat is mijn beeld bij een woonwijk waar aan beide kanten autos staan zoals omschreven) moet rijden kan 30 zeker weten te hard zijn. Ze hebben niet voor niks de term stapvoets uitgevonden.
In heel veel 30 zones slaat het 30 nergens op (het dorp waar ik woon is van voor tot achter 30, daar rijdt iedereen dus harder) maar er zijn ook 30 zones waar het te vlot is ja..

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:00

ik heb het niet over een smalle straat, enkel een straat met aan beide kanten auto's geparkeerd en gewoon ruimte voor 2 auto's die elkaar passeren :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:02

oke sorry ik had er een ander beeld bij.

M.i. is de bestuurder aansprakelijk.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:04

dus als een kind van 5 opeens de weg oversteekt zonder ouderlijk toezicht en je als chauffeur onmogelijk het kind kon zien aankomen en je je goed aan de snelheid houd ben je nog steeds aansprakelijk? kromme wereld :+

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:13

DezeNaam schreef:
JackyBono schreef:
Fietser is altijd heilig in het verkeer ookal was hij of zij fout

Ja? :')
Vorig jaar werd ik omver gereden door een auto, op het zebrapad. Raad eens wie de schade van de auto mocht betalen, ik hoor, er stond blijkbaar een bordje dat fietsers voorgang moesten geven aan auto's, fcking logica en ik kende toen ik 12 was dat verkeersbord niet eens. :+

De fietser is inderdaad in fout TS. :))

Als jij fietst over een zebrapad, wat een voetgangerpad is, ben jij inderdaad fout.

@xXZiva_ Is dat bijgesteld? Bij mijn weten mocht ik altijd 45 rijden op mijn scooter. Spreken we wel van 7 jaar terug.
edit: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijden.html

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:15

brommer scooter is altijd fout.. fietser is hoger. mn schoonma is bezig met een zaak om zo een ongeval. fietser week uit. tegen haar aan. en zij kan alles tot nu toe zelf betalen. fietser is beschermd in dit geval.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:22

Ehhh moeilijk
Wel weet ik dat dit een voor de malle molen is.
Mijn moeder heeft ooit ook eens een gevalletje gehad dat ze voor het rode stoplicht stond te wachten op een provinciale weg.
Een fietser komt er aan rijd met een rot gang door rood en klapt over de motorkap van de stilstaande auto van mijn moeder.
Gevolg jongen miste een aantal tanden en fiets en auto hadden redelijke schade.

Wie was er schuldig ??
Juist mijn moeder ..
Laatst bijgewerkt door rommulus op 18-11-13 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:32

De wet is heel krom in sommige gevallen.

Mijn schoonmoeder staat rechts van de weg in een parkeervak en wilt wegrijden. Het betreft overigens een 1 richtings weg.
Ze rijd een heel klein stukje de weg op om te kijken of er geen overig verkeer van achteren komt en staat daarbij stil.
Van voren komt er een brommer aanrijden die tegen haar auto aanreed. De brommer reed tegen het verkeer in aan en ook nog eens aan de verkeerde kant van de weg op een stilstaande auto.
M'n schoonmoeder is hierbij aansprakelijk gesteld voor de schade aan de brommer al kon ze er totaal niets aan doen en was de brommer fout. Gewoon omdat ze beschermd zijn in het verkeer

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:34

kiki1976 schreef:
De wet is heel krom in sommige gevallen.

Mijn schoonmoeder staat rechts van de weg in een parkeervak en wilt wegrijden. Het betreft overigens een 1 richtings weg.
Ze rijd een heel klein stukje de weg op om te kijken of er geen overig verkeer van achteren komt en staat daarbij stil.
Van voren komt er een brommer aanrijden die tegen haar auto aanreed. De brommer reed tegen het verkeer in aan en ook nog eens aan de verkeerde kant van de weg op een stilstaande auto.
M'n schoonmoeder is hierbij aansprakelijk gesteld voor de schade aan de brommer al kon ze er totaal niets aan doen en was de brommer fout. Gewoon omdat ze beschermd zijn in het verkeer


Bromfietser valt niet onder de werking van artikel 185 WVW :n . Dat is dus niet de reden dat jouw schoonmoeder (haar verzekeraar dan) de schade moest betalen.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:39

Zo stikt het van zulke verhalen.

Bij mijn ouders lag er iets van 20 jaar geleden ook ineens een fietser onder de auto die zichzelf er echt onder gooide, we dachten dat we over z'n kop heen reden :oo

Jongeman verontschuldigde zich 1000 maal dat hij zo stom had gedaan, we hebben hem en het wrak van zijn fiets thuisgebracht, hij heeft op alle fronten aangegeven dat het volledig zijn schuld was...maar toch kon mijn vader opdraaien voor de schade aan zijn fiets -O-

Connie

Berichten: 1828
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:14

Jij mag sowieso helemaal niet op het fietspad komen met je bromfiets. Dus je zit fout.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:27

Dat is niet helemaal waar. Je mag niet op ALLE fietspaden komen maar wel degelijk op bepaalde fietspaden. Daar zijn die leuke borden voor uitgevonden met een fiets en brommer samen er op. Staat die er niet, of zo juist beschreven bord met een streep erdoor, dán moet je op de weg ja. Anders, fietspad.

Connie

Berichten: 1828
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:54

friendly schreef:
Dat is niet helemaal waar. Je mag niet op ALLE fietspaden komen maar wel degelijk op bepaalde fietspaden. Daar zijn die leuke borden voor uitgevonden met een fiets en brommer samen er op. Staat die er niet, of zo juist beschreven bord met een streep erdoor, dán moet je op de weg ja. Anders, fietspad.

Maar dat is dan toch een fiets/bromfietspad. Ik heb begrepen dat TS op een fietspad reed?

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:03

Ik denk dat TS dat zo noemt omdat vrijwel niemand eigenlijk de naam fiets/brompad gebruikt. Ik niet in elk geval. Maar wellicht heb jij ook wel gelijk.

TS: kun jij hier een antwoord op geven?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:05

LDRD schreef:
kiki1976 schreef:
De wet is heel krom in sommige gevallen.

Mijn schoonmoeder staat rechts van de weg in een parkeervak en wilt wegrijden. Het betreft overigens een 1 richtings weg.
Ze rijd een heel klein stukje de weg op om te kijken of er geen overig verkeer van achteren komt en staat daarbij stil.
Van voren komt er een brommer aanrijden die tegen haar auto aanreed. De brommer reed tegen het verkeer in aan en ook nog eens aan de verkeerde kant van de weg op een stilstaande auto.
M'n schoonmoeder is hierbij aansprakelijk gesteld voor de schade aan de brommer al kon ze er totaal niets aan doen en was de brommer fout. Gewoon omdat ze beschermd zijn in het verkeer


Bromfietser valt niet onder de werking van artikel 185 WVW :n . Dat is dus niet de reden dat jouw schoonmoeder (haar verzekeraar dan) de schade moest betalen.


De brieven die ze toen kreeg van de verzekering van de tegen partij logen er niet om. Normaal regelen verzekeringen het onderling, maar deze bleef alles maar naar m'n schoonmoeder sturen.
Moet eerlijk zeggen dat de brieven best intimiderend waren.
De eerste de beste brief die van de maatschappij kwam:
Geachte (naam)
Het mogen duidelijk zijn dat u aansprakelijk bent voor alle gegleden schade betreft het ongeval dat u heeft veroorzaakt.
Ze eiste de schade van de brommer
Geleden schade van kleding
Schade omdat ze diverse dagen als gevolg van niet kon werken

M'n schoonouders hebben alle papieren door gestuurd naar haar verzekering. En uiteindelijk hebben hun ook uitgekeerd aan de tegenpartij.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:29

kiki1976 schreef:
LDRD schreef:

Bromfietser valt niet onder de werking van artikel 185 WVW :n . Dat is dus niet de reden dat jouw schoonmoeder (haar verzekeraar dan) de schade moest betalen.


De brieven die ze toen kreeg van de verzekering van de tegen partij logen er niet om. Normaal regelen verzekeringen het onderling, maar deze bleef alles maar naar m'n schoonmoeder sturen.
Moet eerlijk zeggen dat de brieven best intimiderend waren.
De eerste de beste brief die van de maatschappij kwam:
Geachte (naam)
Het mogen duidelijk zijn dat u aansprakelijk bent voor alle gegleden schade betreft het ongeval dat u heeft veroorzaakt.
Ze eiste de schade van de brommer
Geleden schade van kleding
Schade omdat ze diverse dagen als gevolg van niet kon werken

M'n schoonouders hebben alle papieren door gestuurd naar haar verzekering. En uiteindelijk hebben hun ook uitgekeerd aan de tegenpartij.


Huh, maar heeft ze daar niet een verweerbrief op teruggeschreven dan? Ik heb ook eens een aanrijding met een brommer gehad waarvan ik de schuld in mn schoenen kreeg. Toen verweerbrief gestuurd en uiteindelijk was ik niet schuldig en werd alles betaald door de bromfietser.
Bromfietsers zijn ook niet officieel beschermd verkeer zoals fietsers :n

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:42

wemkelover schreef:
Ok dus een fietser is altijd beschermd ook al gooit hij hem ervoor?

Jup ...Jou verantwoordelijkheid om dat te zien.

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 20:55

Wat een reacties allemaal zeg!
Ik reed op een fiets/brompad ja. Naast een provinciale weg. Ik rijd nooit op fietspaden waar dat niet mag, rijd dan altijd op de weg tussen de auto's (50km wegen), maarja op 80km wegen mag dat natuurlijk niet. :)