Ik heb met een paar mensen een discussie gehad wie er aansprakelijk is. De een zegt dat de fietser aansprakelijk is, de ander dat ik aansprakelijk ben. Zelf denk ik ook dat ik zelf aansprakelijk ben, maar dat de fietser schuld heeft.
Ik reed op een fietspad langs een provinciale weg zo'n 45 km/h. Geen fietsers in de buurt.
Opeens komt er een jongen van zo'n 15 jaar, van een fietspad van links, zonder naar rechts te kijken en met een noodgang 'mijn' fietspad opgevlogen. Hij moest naar links, dus dezelfde kant op als ik reed. Ik had geen tijd meer om te remmen, dus hij knalde tegen de zijkant van mijn scooter aan. Daarna stond ik wel meteen stil en de jongen viel van zijn fiets af, en stond erna gelijk weer op. Hij bood zijn excuses aan en ik vroeg of hij OK was, en keek even of mijn scooter schade had, wat dus niet het geval was.
Ik kon hem dus niet zien aankomen want er stonden allemaal bosjes voor. Hij had wel haaientanden en ik kwam van rechts, dus ik had duidelijk voorrang.
Ik weet dat als je een meerdere in het verkeer bent (dus op een gemotoriseerd voertuig zit) altijd aansprakelijk bent. Maar mijn vader zegt dat het onzin is omdat ik van rechts kom en dus voorrang had, en de fietser aansprakelijk is in dit geval.
Dan zeg ik weer dat hij wel schuld heeft, maar niet aansprakelijk is.
Wie heeft er nu gelijk? Ben wel erg benieuwd eigenlijk. Er waren wel meer dan genoeg getuigen trouwens.
Nogmaals er is niemand gewond geraakt en er is geen schade dus we hebben beide onze weg weer vervolgd.
Ik ben benieuwd
.
, wordt aangenomen.