dankjewel of dank u wel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

dank u wel of dankjewel?

dankjewel
63 (22%)
dank u wel
152 (55%)
maakt mij niet uit
60 (21%)

Totaal aantal stemmen: 275


Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:13

Hartelijk bedankt!

Altijd een veilige optie. :D

Ik vind het als caissière wel eens moeilijk hoor, inschatten hoe oud iemand is en of ik u of je moet gebruiken. Meestal gebruik ik dan maar u, is toch minder erg om overvloedig u te gebruiken dan je. Of nouja, is... Het wordt minder erg gevonden.

Nienke89

Berichten: 1605
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Ja, aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 04:28

Mij is ook altijd geleerd om onbekende en oudere mensen aan te spreken met u. Mijn ouders waren hier heel streng in. Ik mag tegen mijn ouders wel je zeggen maar tegen opa's en oma's (oud)ooms en tantes moet ik u zeggen.
Ik vind dat het te maken heeft met respect voor je meerderen.
Op het MBO was het ook echt wennen dat je leraren met de voornaam en met je mocht aanspreken. Ik noemde ze dan wel bij de voornaam (maar meestal toch meneer/mervrouw) en gebruikte dan verder wel u.
Je krijgt vanzelf wel te horen wanneer mensen zeggen, "zeg maar je hoor".
Zo heb ik een vriendin waarvan de vader tegen mijn gezegd heeft dat ik je en jij mag zeggen, maar haar moeder heeft dit nooit aangegeven en haar blijf ik dan ook aanspreken met u.
Andere vriendin werkt op een middelbare school zij is 23 en haar oudste leerlingen zijn 17 niet eens zo'n heel groot leeftijdsverschil maar zijn luistert alleen naar ze als ze mevrouw en u tegen haar zeggen.

Ik zou mijn kinderen ook aanleren om u te zeggen tegen onbekende en oudere mensen.
Vind het ook een gebrek in de opvoeding dat ouders kinderen dit niet aanleren.
Krijg soms echt de kriebels van de ge-je en ge-jij van kinderen.
Ik snap het voor de hele kleintjes nog best lastig kan zijn, maar leer die dan "bedankt meneer/mevrouw" zeggen tot ze oud genoeg zijn om het verschil tussen je en u te leren.

KimD

Berichten: 20438
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 06:35

Ik zeg Dankjewel tegen alles wat ik ken, maar ik werk tevens op een vakantiepark en daar wordt alles met U aangesproken, wel zo netjes overigens geen kinderen ook dienzijn gewoon je.

Als ik ergens in een winkel sta en ik word geholpen eb diegene spreekt mij aan mij asjeblieft en Dankjewel dan zeg ik er ook wat van, dat klinkt gewoon niet in een winkel.

Maar kinderen kan ik het niet kwalijk nemen wat ze zeggen zeker niet tot een leeftijd van een jaar of 8. De een zegt in de winkel wel eens meisje en de andere 'die ouwe vrouw', ben 22. :') Daar kan ik niet van wakker liggen.

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:08

Hmm ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht, mij is ook aangeleerd om u te zeggen tegen vreemden die ouder zijn dan ik. Echter bij familie (zowel gezin als vrij verre familie oud tantes, achterneven van mijn vader e.d.) zeg ik altijd je of jij.

Waar ik het moeilijk mee heb zijn buren, iedereen kent elkaar hier in de buurt, we vieren vaak feestjes of doen activiteiten, veel van die mensen 'ken' ik dan ook al 22 jaar, voor mij voelen ze heel vertrouwd en ik ben dan al snel geneigd om je te zeggen. Hoewel ik nooit de indruk krijg dat ze het vervelend vinden als ik je zeg merk ik dat mijn moeder vaak de buurvrouw van in de 70 wel met u (joe in het dialect) aanspreekt, dat is toch apart. Ander lastig puntje zijn de ouders van goede vriend(inn)en daarbij val ik vaak weer terug op u, als automatisme, maar eigenlijk alle ouders kunnen dat niet waarderen die prefereren je en jij.

Zelf heb ik er ook een hekel aan om met u aangesproken te worden, dan voel ik mij zo oud en voor mijn gevoel creëert het een afstand.

ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:59

Rowdine schreef:
Ik uit, vind ik, ook respect of fatsoen naar mijn advocaat als ik hem met u aanspreek, en vice versa. Als mijn advocaat me met JE zou aanspreken zonder dat eerst aan mij te vragen, dan zou ik ten zeerste twijfelen aan zn professionaliteit.

Ik denk dat dit ook heel erg ligt aan het soort advocaat. Veel advocaten spreken denk ik het beste hun clienten met 'u' aan, maar bij bijvoorbeeld strafrechtadvocaten kan dat juist weer zorgen voor afstand tussen de advocaat en zijn client en kan hij er uit dat oogpunt beter voor kiezen om deze met 'je' aan te spreken.


Wat me wel opvalt is dat veel van de mensen die 'u' gebruiken dit niet correct doen. Het valt mij op dat er regelmatig voor 'U' gekozen wordt, waar 'u' meer gepast zou zijn.
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/u-u

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:26

Zo had ik gister een gesprek met mijn vroegere kleuterjuf, ze was aan het eten in het restaurant waar ik werk.
Werkgebonden spreek ik iedereen aan met u, ook goede vrienden/bekenden. Dan ben ik gewoon in functie en is dat voor mij anders. Zo dus gister ook, verder ook niet bij nagedacht.
Kwam ik later terug aan tafel om de bestelde drankjes te brengen en toen kwam de vraag "zou jij mij altijd met u aanspreken?".
Dat was voor mij wel even een twijfel moment, want ja wat zeg ik altijd? Voor mij is ze eigenlijk nog steeds gewoon "juf" (spreek haar niet met regelmaat en probeer dan je/u ene beetje te omzeilen :o ).
Uiteindelijk gezegd dat ik op mijn werk altijd u zal zeggen. En toen was ze helemaal opgelucht "ooh het is gelukkig nu door je werk. Ik was al bang dat je me altijd met u zou aanspreken"...

Was wel een aparte situatie en eerlijk is eerlijk, ik zou haar nog steeds met u aanspreken denk ik. Waarom precies? Geen idee, ze heeft dus al aangegeven dat liever niet te willen.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:27

Wat ik van mijn ouders heb geleerd: Vreemde mensen is u, dus dank u wel. Tegen familie (ooms, tantes, opa's, alles is dus) is het gewoon je. Buren en bekende volwassenen zeg ik meestal ook u tegen, leraren is ook u.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:50

ais schreef:
Rowdine schreef:
Ik uit, vind ik, ook respect of fatsoen naar mijn advocaat als ik hem met u aanspreek, en vice versa. Als mijn advocaat me met JE zou aanspreken zonder dat eerst aan mij te vragen, dan zou ik ten zeerste twijfelen aan zn professionaliteit.

Ik denk dat dit ook heel erg ligt aan het soort advocaat. Veel advocaten spreken denk ik het beste hun clienten met 'u' aan, maar bij bijvoorbeeld strafrechtadvocaten kan dat juist weer zorgen voor afstand tussen de advocaat en zijn client en kan hij er uit dat oogpunt beter voor kiezen om deze met 'je' aan te spreken.


Wat me wel opvalt is dat veel van de mensen die 'u' gebruiken dit niet correct doen. Het valt mij op dat er regelmatig voor 'U' gekozen wordt, waar 'u' meer gepast zou zijn.
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/u-u


Dan ligt het dus aan de client en niet aan de advocaat ;)
Ik ben van mening dat je, of je client nou een grote crimineel is ofniet, gewoon met u begint. Maar nogmaals, dit is slechts een voorbeeld. Dit geldt wat mij betreft ook voor artsen, obers etc.

ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:49

Rowdine schreef:
Dan ligt het dus aan de client en niet aan de advocaat ;)
Ik ben van mening dat je, of je client nou een grote crimineel is ofniet, gewoon met u begint. Maar nogmaals, dit is slechts een voorbeeld. Dit geldt wat mij betreft ook voor artsen, obers etc.

Ik denk dat bij sommige mensen/verdachten de afstand dan al gecreëerd is. Maar ik denk ook dat dit iets is wat je aan moet (leren) voelen.
De ene man van 40 spreek je beter met je aan, terwijl je iemand anders van eind 20 misschien wel beter met u aanspreekt.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:01

Ik zeg tegen klanten altijd u,
Want er komen vooral ouderen en die zijn daar best erg in. :=
Ik zei een keer per ongeluk hallo in plaats van Goedendag.
En ik kreeg me toch een donderpreek.
"De jeugd van tegenwoordig kent geen respect meer, blabla. Het is asociaal om mij aan te spreken met hallo." :roll: Sorry maar je bent geen god denk ik dan. :=

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:04

Wat is er mis met hallo? De ouderen van tegenwoordig :').

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:06

Naar familie en vrienden dankje(wel) en vreemden/kennissen van mijn ouders dankuwel

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:12

EskeGirl schreef:
Wat is er mis met hallo? De ouderen van tegenwoordig :').

Ja dat is heeeel erg onbeleefd.
Ik zeg altijd Goedendag mevrouw, kan ik uw helpen.
En als ze weggaan,
Tot ziens, nog een fijn weekend / fijne dag.

Sowieso doen bejaarden erg moeilijk, want wij jongeren zijn zo asociaal. Want als zij met hun fietsen MIDDEN op het fietspad gaan stilstaan is het natuurlijk heeeel asociaal om even te bellen. _O-

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:14

MarlindeRooz schreef:
Ik zeg tegen klanten altijd u,
Want er komen vooral ouderen en die zijn daar best erg in. :=
Ik zei een keer per ongeluk hallo in plaats van Goedendag.
En ik kreeg me toch een donderpreek.
"De jeugd van tegenwoordig kent geen respect meer, blabla. Het is asociaal om mij aan te spreken met hallo." :roll: Sorry maar je bent geen god denk ik dan. :=


Really? Ik zeg altijd hallo. Ligt maar net aan hoe je het zegt lijkt mij.. 'Hallo meneer!' :) Waarom zou dat onbeleefd zijn? En waarom willen ze dat je ze een goede dag wenst? Vind het echt te ver gaan hoor.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:15

EskeGirl schreef:
Wat is er mis met hallo? De ouderen van tegenwoordig :').

Ik las eerder, volgens mij op Bokt, dat een jurylid er ook niet van gediend was dat er hallo wordt gezegd ipv goedemorgen/goedemiddag/goedenavond. (bij het aanmelden dus)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:22

Geryon schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik zeg tegen klanten altijd u,
Want er komen vooral ouderen en die zijn daar best erg in. :=
Ik zei een keer per ongeluk hallo in plaats van Goedendag.
En ik kreeg me toch een donderpreek.
"De jeugd van tegenwoordig kent geen respect meer, blabla. Het is asociaal om mij aan te spreken met hallo." :roll: Sorry maar je bent geen god denk ik dan. :=


Really? Ik zeg altijd hallo. Ligt maar net aan hoe je het zegt lijkt mij.. 'Hallo meneer!' :) Waarom zou dat onbeleefd zijn? En waarom willen ze dat je ze een goede dag wenst? Vind het echt te ver gaan hoor.

Omdat ze ouder zijn en daar moet ik dan maar respect voor hebben, waarom? Ja omdat ze ouder zijn. Dat is discriminatie! :')

Nee, maar ik werk bij een groenteboer, en daar is het belangrijk dat de klant zich welkom voelt. Er komen vaak vaste klanten die toch wel de 75 gepasseerd zijn! (komen met rollator binnen crossen)
Ik zeg eigenlijk altijd goedendag, u, fijn weekend gewenst etc. Ik loop ook altijd netjes om de toonbank heen om de spullen in de rollator te leggen, als ze erg slecht ter been zijn. Dit maakt mijn werk erg persoonlijk en ik heb echt veel plezier in mijn bijbaantje.

Maar soms zijn er ook vervelende oudjes, zo wilde ik laatst nog even wat uitpakken (een paar appels) en een mevrouw was wat aan het rondkijken. Hoor ik opeens, op een nogal boze toon van "Als het je uitkomt mag je mij wel even helpen".

Dan denk ik ook van, blijven lachen. :')

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:29

Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom beleefd zijn een probleem is, ik kan tegenover mijn patiënten toch niet je en jijen en hallo vind ik ook....tja...
Jullie vinden dat normaal in het werk?
Wat voor werk doen de mensen die jij zeggen dan vooral?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:30

IMJ schreef:
Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom beleefd zijn een probleem is, ik kan tegenover mijn patiënten toch niet je en jijen en hallo vind ik ook....tja...
Jullie vinden dat normaal in het werk?
Wat voor werk doen de mensen die jij zeggen dan vooral?

Maar als je dan per ongeluk een keer heel vrolijk Hallo! zegt, van verwacht je toch niet dat mensen dan serieus boos worden?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:48

IMJ schreef:
Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom beleefd zijn een probleem is, ik kan tegenover mijn patiënten toch niet je en jijen en hallo vind ik ook....tja...
Jullie vinden dat normaal in het werk?
Wat voor werk doen de mensen die jij zeggen dan vooral?


Beleefd zijn is geen probleem. Maar dat 'goedendag' beleefd is/zou zijn geeft toch niet aan dat 'hallo' op een vriendelijke toon onbeleefd is? Het zijn woorden.. Het gedrag erachter maakt het beleefd of onbeleefd vind ik.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:25

Bandaloe schreef:
Doubtless schreef:
Ik vind u eigenlijk vreselijk ouderwets. Respect toon je naar mijn mening gewoon door de gehele wijze waarop gecommuniceerd wordt, niet door 'U' te gebruiken.


Mee eens. Vind 'u' ook niet prettig klinken. Probeer het dan ook zelf zo veel mogelijk te vermijden. Bijvoorbeeld door bedankt te zeggen ipv dankuwel.


Ik vind het juist wel een prettige manier om afstand te kunnen houden. Zo heb ik het op de middelbare school nooit als vervelend ervaren, hoewel anderen 'je' zeiden.

Nu op de uni spreekt iedereen docenten aan met de voornaam en daar heb ik juist wel heel veel moeite mee. Dus dat vermijd ik nu wel.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 02:15

U zeg ik alleen als ik afstand voel tussen mij en die persoon, niet uit respect. Tegen vreemden kan ik dus wel 'u' zeggen, maar als ik iemand net ontmoet en dat is gezellig zeg ik dus al 'je'. Voor mijzelf heeft het dus niks te maken met respect, wel met afstand.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 03:10

Dank je wel zeg je tegen vrienden en kennissen.
Hier is het U tot er gezegd is dat je je mag zeggen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:12

MarlindeRoos@
Nee, dat niet hoor, maar 'hallo' zit eigenlijk ook gewoon niet zo in mijn systeem geloof ik. Heb mezelf dat afgeleerd toen ik er op gewezen werd tijdens een stage ooit.
Net als: 'wat was uw naam ook weer?'
De persoon is nog niet dood, dus het moet zijn: 'wat is uw naam'?
Als je oplet hoor je het toch vaak verkeerd en dan klinkt het zo idioot..

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:18

Reminder aan mezelf: het wordt 'pardon, ik ben uw naam vergeten' / 'pardon, ik heb uw naam niet goed verstaan' :P

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:37

:D :j
Dat zeg ik idd ook vaak, klanten/patiënten 'voeden je ook op' of je dat nu leuk vindt of niet :D.