wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XiiaaooNaa

Berichten: 2865
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:31

Ik woon in Den Haag :))

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:32

marleen_88 schreef:
XiiaaooNaa schreef:
Mijn zusjes zijn zojuist terug gekomen ... maar zeer weinig mensen doen eraan mee jammergenoeg!


Ik zie dat jullie in Zuid Holland wonen. Mijn ervaring is, dat het in Zuid Holland niet gevierd wordt, dus logisch dat de opbrengst van je zusjes minimaal is.

Ik ben er ook niet mee opgegroeid (omg zoetermeer). Woon nu in friesland en vind het een stomme traditie en doe toch met snoep de deur open uit medelijden.

Sufste vind ik alle posts op fb... is dat nou echt een hoogtepunt?

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:40

Wij hebben iets van 7 kinderen aan de deur gehad, dat is al 7 meer als vorig jaar.
Heb zelf vroeger ook wel gelopen, wij deden wel altijd ons best op de lampion en het zingen.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:44

Wij hadden vandaag 'maar' 39.

Zon 10 jaar geleden (toen ik zelf nog sint maarten liep :D ) is het record ooit een keer 120 ofzo geweest

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:46

F_Orumster schreef:
Sufste vind ik alle posts op fb... is dat nou echt een hoogtepunt?


Jazeker is dit voor die kinderen het hoogte punt. Al 2 weken van te voren begint de opwinding. Op school beginnen met het maken van een lampion, niet willen vertellen thuis wat je maakt, maar ondertussen je niet stil kunne houden omdat je zo enthousiast bent. en dan.. dan is eindelijk donker! :) dan mag je! liedjes zingen, snoepjes krijgen en dan tegen 8 uur kijken wat de buit is geworden voor dit jaar :D

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:51

Ik vond het ook altijd geweldig leuk als kind, het zingen en de snoepjes natuurlijk. Wij mochten altijd tussen de middag bij onze oppas al warm eten (pannenkoeken) en dan om 5 uur direct lopen, eerst naar de speeltuin met alle andere kinderen uit het dorp en dan met een groepje verder.

Maar ja dat was nog gewoon vermaak zonder dat je het op FB postte ;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:53

Pffff nou heb een uur gelopen met de kinderen....voor een maand snoep in huis....

Lente
Berichten: 27787
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:00

Mijn kinderen hebben in totaal 3078 gram snoep opgehaald! :wow:

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:07

eigenlijk heb ik zelf geen idee wat koningshaan is, haha elk jaar wel mee gedaan. :')
het is eigenlijk alle leerlingen van de basisschool mogen meedoen, en de jongens lopen met een kar waar een kooi opstaat met een haan in. de meisjes lopen apart zonder haan. er zijn ook wat oudere mensen mee. als de jongens de meisjes tegenkomen is er een klein gevecht, met confetti :') en dan verder. we gaan een bepaalde route en bellen dan aan bij elke huis.
het liedje gaat als volgt: geef wat aan de koningshaan, spek eieren braadworst. en dat de hele tijd maar dan in het dialect. dus ik denk dat wij dat niet met sint maarten doen, wij doen dat gewoon op een andere datum

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:09

Hier wordt het helaas ook gevierd... ik zorg altijd dat ik weg ben en ga pas weer naar huis als ik zeker weet dat er geen kinderen meer aan de deur komen. Net stormde ik van de trap af om naar stal te gaan en de voordeur stond nog open... stonden er ineens kinderen met ouders voor de deur... heb ze maar verontschuldigd dat ik haast had en ben weggegaan... mijn ouders wonen naast me en die vinden het geweldig... dus daar hebben ze als het goed is een extra snoepje gekregen.

Mila11
Berichten: 1003
Geregistreerd: 20-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:09

In NH wordt het wel gevierd hoor :o er was bij ons maar 1 kind langs geweest :Y) Nu mag ik allen opeten }:)

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:11

craiester schreef:
eigenlijk heb ik zelf geen idee wat koningshaan is, haha elk jaar wel mee gedaan. :')
het is eigenlijk alle leerlingen van de basisschool mogen meedoen, en de jongens lopen met een kar waar een kooi opstaat met een haan in. de meisjes lopen apart zonder haan. er zijn ook wat oudere mensen mee. als de jongens de meisjes tegenkomen is er een klein gevecht, met confetti :') en dan verder. we gaan een bepaalde route en bellen dan aan bij elke huis.
het liedje gaat als volgt: geef wat aan de koningshaan, spek eieren braadworst. en dat de hele tijd maar dan in het dialect. dus ik denk dat wij dat niet met sint maarten doen, wij doen dat gewoon op een andere datum


Met een levende haan?? Dat vind ik nou echt geen leuke manier om het te vieren dan.
Lijkt me niet prettig voor de hanen? (als het levende hanen zijn, geen nep hanen)
Heb er werkelijk nog nooit van gehoord.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:15

Toen ik in Amsterdam woonde was er geen sint maarten (ook wel gek met huizenblokken van vier hoog) :Y) . Toen ik daarna net buiten amsterdam verhuiste was sint maarten een groot feest. Van 18.00 tot 21.30 kwamen er zeer regelmatig kinderen aan de deur. Nu woon ik wat afgelegen; wij wonen in een huizenblokje van 5 huizen aan een n-weg (niemand met kinderen, behalve een co-ouder met een dochter van 13). Onze eerst volgende buren zijn zeker 1 km verderop :+ . Geen kind die hier dus spontaan komt langswandelen!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:16

Britt90 schreef:
Zucht, zijn ze bij jullie wel beleefd?

Ik weet het niet hoor, maar ik moest het niet in mijn hoofd halen vroeger om geen dankjewel te zeggen.

Ik gok dat hier 1 op de 15 kinderen het fatsoen heeft om dankjewel te zeggen. Bij mijn zus vroegen ze soms zelf hoeveel ze er mochten pakken?

Aan die onopgevoede rot kinderen heb ik ZO'N HEKEL :')


De meeste zeiden wel dankjewel (dankUwel bestaat zowieso al niet meer) en anders zeiden de ouders wel dat ze dat moesten zeggen.
1tje legde zijn mandarijn weer terug 'Die lust ik niet' was het antwoord. Uiteindelijk wel meegenomen oor mamma maar owwww }>

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:17

Hier werd 1 helemaal blij omdat we smarties hadden, ik hoorde haar boven gillen zo blij was ze.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:19

Ladybird schreef:
F_Orumster schreef:
Sufste vind ik alle posts op fb... is dat nou echt een hoogtepunt?


Jazeker is dit voor die kinderen het hoogte punt. Al 2 weken van te voren begint de opwinding. Op school beginnen met het maken van een lampion, niet willen vertellen thuis wat je maakt, maar ondertussen je niet stil kunne houden omdat je zo enthousiast bent. en dan.. dan is eindelijk donker! :) dan mag je! liedjes zingen, snoepjes krijgen en dan tegen 8 uur kijken wat de buit is geworden voor dit jaar :D

Ik bedoelde of dit een hoogtepunt voor ouders was...

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:23

Ik heb niks op facebook gezien over dat gedoe. Volgens mij wordt het hier in de wijdste omtrekken niet gevierd. Ik weet er pas van sinds ik lid van bokt ben en er elk jaar een topic over is :')

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:23

Hier in mijn flat 1 groepje van 4 gehad, maar met een heel snel liedje en zonder lampion :+
Pakte ook allemaal 2 snoepjes, nou vooruit, omdat verder niemand open deed en ik anders alles zelf moet opeten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:57

Hier in lelystad word het ook gevierd! :D maar ik woon in een oude taarten wijk dus niet heel veel kinders maar dit jaar was het aardig druk! :D

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:59

Ik had er maar 1 voor de deur Frederieke _O- oké, 2 maar voor die schreeuwende kinderen deed ik niet open was aan t eten.. Jaren ervoor ook al zo rustig. Het is hier dood.. :')

beenjesshar

Berichten: 1217
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:10

hier doen we er ook aan , heb het vroeger zelf gedaan en nu met de kids de oudste voor het laatst !! vind het altijd erg leuk en gezellig .

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:15

hier in dld wordt het ook gedaan,het eerste jaar kwamen ze nog langs...maar...de honden vlogen zowat door de ramen en schreeuwden nog harder als die kinderen konden zingen... :+

dus nu komen ze nooit meer langs,we worden steevast over geslagen....lekker rustig,als ik zie dat mijn buren zo ongeveer de hele avond aan de deur staan liedjes aan te horen,missen we er helemaal niets aan :)

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:26

Wij hebben geen kindjes aan de deur gehad. Wonen in een bovenwoning dus ik was ook niet verbaasd. Vanmiddag op mijn werk wel een heleboel lampionnen bewonderd en de Sint Maarten liedjes maar als oefening ingezet bij de spraaktaalbehandelingen. Kinderen door het dolle heen en ook weer eens wat afwisseling :D.

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:27

Vroeger toen ik in Zwolle woonde liep ik altijd. Toen gingen mn ouders scheiden en woonde mn vader een Deventer en daar kenden ze het niet en deden ze aan 'foekepotterij'. Hier in Nieuwleusen doen ze het wel, maar wij wonen op het platteland met een oprit van 250 meter lang dus ze komen hier eigenlijk niet :=

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Re: wordt sint maarten bij jullie gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:35

zuidlimburg word het ook gehouden,ik ben met mijn paard sintmaarten er lopen dan een stuk of 100 kids met lampionnen achter me aan,en daarachter een haarmonie,super gezellig met vuur en een verhaaltje met een zwerver op de bank.die ik een mantel geef echt leuk.

Afbeelding

Afbeelding