Was Jezus blank?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:18

Bij ons op school werd hij ook afgebeeld als dat eerste plaatje van Kwanyin.

Zelf geloof ik er helemaal niet meer in ondanks mijn opvoeding, ik denk dat iedereen zijn eigen beeld er bij heeft.
En dat dat enorm er aan ligt waar hij woont.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Was Jezus blank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:21

Maare... Jezus zou weer opstaan ja. Als hij terug is gekomen dan komen we het vast wel te weten ;)

(sorry als ik per ongeluk mensen beledig!)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:26

Myca schreef:
Celiien schreef:
Volgens de bijbelverhalen komt Jezus uit bethlehem, arabisch dus..

ik stel hem dan ook voor als een arabische man := donker haar, licht getint etc..



Jezus was geen arabier, hij was Joods.
Waarschijnlijk zwart haar met een lichtbruine huidskleur.

Is daar een verschil tussen? Jood is toch een aanduiding van een religie en arabier gewoon van een streek?

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Was Jezus blank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:27

Nee jood is ook iets dat je bent, net als dat iemand een arabier is.

Hierdoor kan je ook niet zomaar besluiten om joods te worden

Oenka
Berichten: 664
Geregistreerd: 18-05-13

Re: Was Jezus blank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:29

wat ik begrepen heb was hij zelfs een neger. Weet niet meer waar ik die wijsheid vandaan heb, maar dat staat mij bij.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:31

Jilletje schreef:
Nee jood is ook iets dat je bent, net als dat iemand een arabier is.

Hierdoor kan je ook niet zomaar besluiten om joods te worden

Maar nog steeds blijf Jood toch gewoon een religie, geen kenmerk van de streek waar je vandaan komt? Je kan een Belgische Jood zijn, een Amerikaanse Jood, of een Arabische jood...?

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:36


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:45

Oenka schreef:
wat ik begrepen heb was hij zelfs een neger. Weet niet meer waar ik die wijsheid vandaan heb, maar dat staat mij bij.

Onwaarschijnlijk, als Jesus echt een persoon is geweest, was hij Joods of hooguit een Egyptenaar. Maar zelfs dat is onwaarschijnlijk. Zie hieronder.

Een arabier en een Jood op een hoop gooien is vloeken in de kerk.. Een arabier komt uit een streek, een Jood is een volk.. Waarbij de een het land van de andere heeft afgepakt. Moet je eens in Israël of (huidige) Palestina zeggen, kun je rennen :))


Edit:misschien ben jij de war met de theorie dat de negers het uitverkoren volk is ipv de Joden?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:03

Kwanyin schreef:
Jilletje schreef:
Nee jood is ook iets dat je bent, net als dat iemand een arabier is.

Hierdoor kan je ook niet zomaar besluiten om joods te worden

Maar nog steeds blijf Jood toch gewoon een religie, geen kenmerk van de streek waar je vandaan komt? Je kan een Belgische Jood zijn, een Amerikaanse Jood, of een Arabische jood...?

Heel kort en heel simpel. Het Joodse volk woonde vroeger in het huidige Israël, werden overwonnen, weggevoerd als slaaf, gingen weer terug/handjevol overleefde het. Ze hebben periodes van bloei gehad (David, Salomo) , maar ook veel periodes van onderdrukking gehad. Zo ook onder de Romeinen, in het jaar 70 werd de (2de) heilige tempel verwoest ( wat daar nog van zou resten is de heilige muur). Dat deden de romeinen uit wraak voor de opstandigheid onder de Joden. Ze werden in de jaren erna vrijwel weggejaagd en waren vanaf dat moment een volk zonder land. Ze kwamen overal, vooral in Europa. Pas in 1947 werd de staat Israël weer opgericht. Maar toen woonde de Palestijnen er al een tijdje, die waren daar niet echt blij mee.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Was Jezus blank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:09

Zo zie ik Jezus ook als iemand met een donker haar en donkere ogen maar wel blank, zoals op de 2 plaatjes op de eerste pagina.

Nooit als blond en met blauwe ogen.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Was Jezus blank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:10

Nee inderdaad zo zie ik hem ook, helemaal niet blond en blauwe ogen

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:10

Sammie schreef:
Kwanyin schreef:

Maar nog steeds blijf Jood toch gewoon een religie, geen kenmerk van de streek waar je vandaan komt? Je kan een Belgische Jood zijn, een Amerikaanse Jood, of een Arabische jood...?


Heel kort en heel simpel. Het Joodse volk woonde vroeger in het huidige Israël, werden overwonnen, weggevoerd als slaaf, gingen weer terug/handjevol overleefde het. Ze hebben periodes van bloei gehad (David, Salomo) , maar ook veel periodes van onderdrukking gehad. Zo ook onder de Romeinen, in het jaar 70 werd de (2de) heilige tempel verwoest ( wat daar nog van zou resten is de heilige muur). Dat deden de romeinen uit wraak voor de opstandigheid onder de Joden. Ze werden in de jaren erna vrijwel weggejaagd en waren vanaf dat moment een volk zonder land. Ze kwamen overal, vooral in Europa. Pas in 1947 werd de staat Israël weer opgericht. Maar toen woonde de Palestijnen er al een tijdje, die waren daar niet echt blij mee.


Daar hebben de Britten voor gezorgd ;) Die wisten niet waar ze met alle Joden heen moesten en toen zeiden ze maar: Israël heeft ongeveer hier gelegen, dus dat stuk land wordt weer Israël. Ik zou als land ook niet blij zijn als een ander land ineens bedenkt om een een stuk land "terug te geven" aan het volk dat er misschien ooit geleefd heeft ;)

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:12

Jezus was joods, ook voor degenen die niet geloven is dat heel gemakkelijk na te zoeken in de bijbel. Dus ik ga er vanuit dat Hij ook een joods uiterlijk had. Dus zwart haar enz.

oh en joden werden wel degelijk als een bepaald ras gezien en niet alleen een religie, kijk maar naar de tweede wereldoorlog en de waanzin van hitler daarover.

Voor mij persoonlijk maakt het uiterlijk van Jezus niet uit, als gelovige gaat het me om andere dingen dan uiterlijkheden

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:15

Het doet er niet toe welke huidskleur hij had.
Hij was er voor ons, dat is het enige wat telt.

Soms hoop ik dat hij echt zwart was en hier een duidelijk bewijs van komt, want misschien zou dat de kijk op getinte mensen van de gemiddelde Staphorster leerling van ons misschien drastisch veranderen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:17

heidy_wilco schreef:
Daar hebben de Britten voor gezorgd ;) Die wisten niet waar ze met alle Joden heen moesten en toen zeiden ze maar: Israël heeft ongeveer hier gelegen, dus dat stuk land wordt weer Israël. Ik zou als land ook niet blij zijn als een ander land ineens bedenkt om een een stuk land "terug te geven" aan het volk dat er misschien ooit geleefd heeft ;)

Dat weet ik, maar dat is dus wel de reden dat het nog steeds hommelis is daar. Overigens kon men tijdens WOII 1 miljoen Joden krijgen in ruil voor tanks ed. Dat hebben ze niet gedaan, omdat ze ook toen niet wisten wat ze ermee aan 'moesten'. Zelfs de nazis hebben in het prille begin gekeken naar verscheping naar bijv. Madagascar.

Maar goed.. We dwalen af.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:18

Tendance schreef:
Het doet er niet toe welke huidskleur hij had.
Hij was er voor ons, dat is het enige wat telt.

Soms hoop ik dat hij echt zwart was en hier een duidelijk bewijs van komt, want misschien zou dat de kijk op getinte mensen van de gemiddelde Staphorster leerling van ons misschien drastisch veranderen.


Jammer dat de mensen daar denken dat de aarde nog maar een paar duizend jaar oud is, en ze denken dat blanke mensen altijd blank zijn geweest. Maar je kan wel zeggen dat iedereen van binnen zwart is :D

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:18

Oh, wat interessant die reconstructie van zijn gezicht!
Ik moet zeggen, ik heb er eigenlijk nooit echt over nagedacht.
Ik zag hem ook altijd voor met bruin haar en bruine ogen, maar nog wel blank van huidskleur!

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:19

Sammie schreef:
heidy_wilco schreef:
Daar hebben de Britten voor gezorgd ;) Die wisten niet waar ze met alle Joden heen moesten en toen zeiden ze maar: Israël heeft ongeveer hier gelegen, dus dat stuk land wordt weer Israël. Ik zou als land ook niet blij zijn als een ander land ineens bedenkt om een een stuk land "terug te geven" aan het volk dat er misschien ooit geleefd heeft ;)

Dat weet ik, maar dat is dus wel de reden dat het nog steeds hommelis is daar. Overigens kon men tijdens WOII 1 miljoen Joden krijgen in ruil voor tanks ed. Dat hebben ze niet gedaan, omdat ze ook toen niet wisten wat ze ermee aan 'moesten'. Zelfs de nazis hebben in het prille begin gekeken naar verscheping naar bijv. Madagascar.

Maar goed.. We dwalen af.


Ja, idd. Blijft interessant, maar helaas niet bestemd voor deze discussie.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Was Jezus blank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:22

Okee sorry, iemand uit een Arabisch land :') ik weet ook wel dat hij een jood was, maar volgens mij is Palestina nog altijd een Arabisch land? Dat bedoelde ik iig :j

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:34

Wat er onder Palestina en Israël valt is in de loop der jaren gruwelijk veranderd :) (en heeft andere namen gehad) Jezus zou geboren zijn in Bethlehem. Dat was toen Joods grondgebied, onder de heersing van de Romeinen. Zijn ouders kwamen echter uit Nazareth en moesten vanwege een volkstelling op reis. Zij kwamen uit het geslacht van David en moesten daarom naar Bethlehem. Dat laatste is de info uit de bijbel, echte bewijzen dat er een volkstelling was en dat men daarom terug moest naar het land van hun voorouders is niet te vinden. Voor de schrijvers was het echter waarschijnlijk van belang om Jezus te kunnen koppelen aan de wijze David.

Pas daarna werd het 'Arabisch', al vind ik dat gebied eigenlijk erg schemerig. Eeuwenlang is het bevochten en geheerst. Ook door Europeanen, maar idd ook door moslims. Echt Arabisch is dat gebied imo nooit geweest. Maar bon, dat is zeker voor discussie vatbaar :)