Bij de overheid kennen ze geen promoties of beloning naar goed werk, enkel diploma's en het loon dat daar aanhangt. Ik doe veel werk op masterniveau (om het even in hokjes te duwen), maar wordt betaald op slechts bachelorniveau. Daarom ben ik al 3 jaar aan het bijstuderen voor mijn masterdiploma zodat ik ook beloond kan worden naar mijn werk, mits er ook een statutaire betrekking wordt uitgeschreven. In juni 2014 studeer ik af. Mijn bazen en iedere collega weet dit en velen wensen me veel succes met mijn studies en moedigen me aan.
Met de besparingen bij de overheid komt er voor A-niveauers (mensen met een masterdiploma), ongeveer 1 keer per 4 jaar een statutaire betrekking vrij op mijn afdeling die 50 mensen telt. Bij toeval komt er eentje in 2014 vrij. Het principe op mijn afdeling is dat diegene die al het langst werkt op de afdeling (en het juiste diploma heeft) ook de eerste in de rij is om de statutaire betrekking in ontvangst te nemen. Dit ben ik dus normaal.
Maar ... nu is er 2 jaar geleden iemand (masterdiploma) extra komen werken op een tijdelijk project van 2 jaar. Eind dit jaar loopt dit project af. Hij heeft bij toeval vorige maand een contract van onbepaalde duur op A-niveau gekregen. Met andere woorden, geen zorgen meer tot aan zijn pensioen, want sinds kort tellen dezelfde ontslagcriteria voor contractuelen als voor statutairen.
Nu heb ik te horen gekregen dat hij 'mijn' statutaire betrekking gaat krijgen. De reden is dat hij al een overheidsexamen heeft afgelegd (vorige maand) en daardoor voor mij op de reservelijst staat en dus voorrang heeft
. De niet uitgesproken reden is dat deze jongen zijn pa een goede vriend is van de baas.Nu moet ik zeggen, de bazen op mijn afdeling zijn erg corrupt op dit gebied. Ze doen steeds het plaatje kloppen zodat de persoon die ze willen ook zijn statutaire benoeming krijgt. Zo zijn er die binnengeraakt zijn zonder overheidsexamen af te moeten leggen.
Gevolg: Ik zou dus 4 jaar moeten wachten op de volgende statutaire betrekking die vrijkomt en 4 jaar onderbetaald worden. In ALLE opzichten sta ik thans in het voordeel tov die jongen. Het mag niet luidop gezegd worden, maar zonder mij valt mijn team in duigen dus - en dat weten de bazen ook - zonder mij is er chaos. Maar zij denken dat ik braaf die 4 jaar ga uitzitten.
Dus de vragen:
- zouden jullie 4 jaar 400€ per maand laten schieten voor een tof werk met toffe collega's?
- heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?
- iemand al eens de vakbond ingeschakeld en wat zijn de gevolgen?