Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoolgangster

Berichten: 9730
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:38

verootjoo schreef:
Femke_L schreef:
Tja, ik heb graag een nieuwe bril, op de een of andere manier heb ik daar een soort brillen-tic.
Sowieso slijten mijn brillen wel redelijk (het glas, ga er blijkbaar niet met de juiste zorg mee om).
Maar als ik mij uitgebreid verzeker om anderen redenen, dan gebruik ik ook met alle liefde de brillen-vergoeding.

Daarmee vind ik niet dat ik een kwalijke zaak bega.
Ik betaal toch een extra uitgebreide verzekering?
De vergoeding staat er, dus waarom 'm niet gebruiken?


Tja... dat precies hetzelfde als dat mensen bij ons aan het einde van het jaar willen komen sporten 'want hun fysio vergoeding is nog niet op' :=
Ik weet dat sommige fysio's dit prima vinden, maar ik ga hier zeker niet aan meewerken :n




Er zijn ook fysio's die aan het begin van het jaar naar iemands polis kijken en dan meteen beslissen dat die persoon het maximaal aantal behandelingen nodig heeft die de polis vergoedt... terwijl die persoon na 3 behandelingen al aangeeft verder zonder te kunnen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:49

Morganlefay schreef:
Als iemand zich geroepen voelt om mijn extra bril te vergoeden a 550 per glas.
Dan snapt iedereen gelijk waarom ik 80 euro per 2 jaar maar bar weinig vind voor vergoeding van een alles behalve luxe artikel.


Maar daarom snap ik dus niet waarom glazen en montuur onder hetzelfde noemertje vallen. Waarom niet meer vergoeden voor glazen en lenzen, en misschien eens in de zoveel jaar een nieuw montuur? (Helemaal niet vind ik ook weer zoiets, kan altijd stukgaan ofzo)

leonie87

Berichten: 4470
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:56

Mag ik nog even een domme vraag stellen? Hoe weet ik dat ik vrije keuze heb in zorgverlener? Is dat natura en restitutie of waar kan ik dit vinden?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:58

Staat er meestal bij. FBTO had iig een goeie beschrijving: 100% vergoeding bij gecontracteerde zorgverleners, 80% bij de rest (nog steeds heel schappelijk vind ik zelf :j )

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:41

Leonie87: restitutie, dat houdt in 100% van het gecontracteerde / marktconforme tarief. Het is helaas nog steeds geen garantie dat je helemaal niets moet bijbetalen. Goed in de polisvoorwaarden kijken.

Magrathea: het gaat om 80% van het gecontracteerde tarief. Dat houdt in dat het in de praktijk dus nog wat hoger uit kan vallen. (Het gecontracteerde tarief kan namelijk zelf worden vastgesteld door de verzekeraars en dus kunstmatig laag worden gesteld.)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:44

Shadow0 schreef:
Leonie87: restitutie, dat houdt in 100% van het gecontracteerde / marktconforme tarief. Het is helaas nog steeds geen garantie dat je helemaal niets moet bijbetalen. Goed in de polisvoorwaarden kijken.

Magrathea: het gaat om 80% van het gecontracteerde tarief. Dat houdt in dat het in de praktijk dus nog wat hoger uit kan vallen. (Het gecontracteerde tarief kan namelijk zelf worden vastgesteld door de verzekeraars en dus kunstmatig laag worden gesteld.)


Alsnog hoef je niet het hele bedrag zelf te betalen :j

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:26

Magrathea schreef:
Morganlefay schreef:
Als iemand zich geroepen voelt om mijn extra bril te vergoeden a 550 per glas.
Dan snapt iedereen gelijk waarom ik 80 euro per 2 jaar maar bar weinig vind voor vergoeding van een alles behalve luxe artikel.


Maar daarom snap ik dus niet waarom glazen en montuur onder hetzelfde noemertje vallen. Waarom niet meer vergoeden voor glazen en lenzen, en misschien eens in de zoveel jaar een nieuw montuur? (Helemaal niet vind ik ook weer zoiets, kan altijd stukgaan ofzo)



Het verzekerde risico is vrij hoog gezien het grote aantal bril en/of lenzendragers.
Vandaar dat de vergoedingen zo laag zijn.

Herinner me een vergoedingsvoorwaarde:
Bij het tweede stel glazen binnen een jaar met een sterkte van 10 of meer waarbij het nieuwe stel in sterkte is gewijzigd volgt volledige vergoeding. }>

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:03

Morganlefay schreef:
x_spekkie_x schreef:
Dan is het voor jou misschien lonend om te kijken naar een verzekeraar die een hogere vergoeding geeft. Ook al betaal je dan meer premie, hoogstwaarschijnlijk haal jij het er uit. Om die reden is het ook lonend om elk jaar van verzekeraar te veranderen als je lenzen hebt. De vergoeding geldt namelijk vaak per 2 of 3 jaar. Als je switcht heb je dat probleem niet :o

Zal je even uit de droom helpen
ONVZ is de enige die max 450 vergoed, met een premiedruk van E 107 per maand voor de AV ;)

Hou mijn droom eens heel! ~~}>
Ik weet dat de vergoedingen voor brillen en lenzen laag liggen. Maar ik heb altijd een verzekering gehad die 150-300 euro per 2/3 jaar vergoedde. En dat was echt niet zo'n extreem hoge premie als jij noemt, maar zo'n 20-40 euro per maand. Oké, dan haal je je premie er net niet helemaal uit met alleen je lenzen, maar als je meer zorg uit je pakket gebruikt kan het wel voordeel opleveren. Maar zo te lezen heb je vast al het een en ander uitgezocht :)

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:17

Shadow0 schreef:
PowerReiner schreef:
Nu betalen we PER PERSOON ongeveer 5 keer dat bedrag, en krijgen we voor bijna niets meer vergoeding.


Er is veel aan te merken op het zorgsysteem, maar zelf geld gaan verspillen door zoveel mogelijk gedeclareerd te krijgen ("ik heb er toch voor betaald") maakt het alleen maar erger.


Dat ligt niet alleen aan de verzekerden maar ook de zorgverleners maken hier misbruik van. Verzekeringen in zijn algemeen worden gezien als een soort Sinterklaas als er schade optreed.

Op het gebied van zorg is een mooi voorbeeld hiervan de service voor diabetespatienten die zelf prikken en bijsturen na een opleiding hiervoor en daardoor nog maar twee keer per jaar voor controle langs hoeven te komen. Patient heeft een bloedsuikermeter die de gegevens uitwisselt met de trombosedienst en als er geen rare afwijkingen zijn heeft men daar dus verder weinig werk aan. Toch is er een kwartaaltarief van ruim 250 euro wat jaar in jaar uit wordt afgerekend. Dat er geld zit in opleiding en in zo'n meter snap ik. Maar jaar in jaar uit dezelfde kosten vind ik te zot voor woorden.

leonie87

Berichten: 4470
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:48

Pff wat een ellende vind ik het haha. De goedkoopste heeft dit weer niet en die andere dat weer niet en AAAAHHHHH het was makkelijker toen het gewoon geregeld werd haha. Steeds denk ik dat is hem, en dan lees ik weer iets in de voorwaarde wat me niet aanstaat... Lastig hoor.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:52

Anne_GTI: het systeem is wat dat betreft heel scheef en er wordt ontzettend raar met geld om gesprongen. :j (En ik heb daar ook al heel wat kritische reacties over geschreven.) DBC-upcoding, vreemde tarieven voor bijzonder kleine handelingen, en zelfs (ook behoorlijk grof) voor het herstellen van een fout door de arts gewoon vrolijk een nieuwe DBC starten. :n Ik word daar allemaal niet vrolijk van.

Het wordt er alleen gewoon echt niet beter op als we daar allemaal aan mee gaan doen. De zorgverzekering is wat mij betreft voor zorg. Niet meer en niet minder. Dat zorgverleners zich die verantwoordelijkheid lang niet altijd voldoende realiseren (en in reactie daarop, dat we nu met een paar bijna-monopolies zitten in de verzekeraarswereld) is toch nog geen reden om zelf ook maar voor de leuk een paar extra brillen of een gratis massage te claimen, gewoon omdat het kan. Of in elk geval: voor mij niet. Ik wil daar niet aan meewerken.

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:22

leonie87 schreef:
Mag ik nog even een domme vraag stellen? Hoe weet ik dat ik vrije keuze heb in zorgverlener? Is dat natura en restitutie of waar kan ik dit vinden?

De beste zorgverzekering met vrije keuze is ONVZ, hier betaal je dan ook wat meer, er is vooraf wel een selectie, vooraf worden er gezondheidsvragen gesteld als je een hogere aanvullende dekking wil.

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:24

Morganlefay schreef:
Als iemand zich geroepen voelt om mijn extra bril te vergoeden a 550 per glas.
Dan snapt iedereen gelijk waarom ik 80 euro per 2 jaar maar bar weinig vind voor vergoeding van een alles behalve luxe artikel.

Ik zal eens voor je kijken naar de vergoeding hiervan

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:31

Pfffffft ik vind het maar lastig hoor. Zit al jaren bij Zekur. Relatief lage premie, laag eigen risico en voorheen ook best coulant met dingetjes. En hoeveel kun je hebben als 26-jarige? Nou, in dit jaar een bezoek aan de reumatoloog, fysiotherapie, toen mysterieuze maagklachten waarvoor ik 2x een bloedonderzoek én een buikecho heb moeten laten maken etc etc.
Die bloedonderzoeken zijn dúúr -O- Godsamme. Maar valt onder eigen risico en dat is nou dus ook op :+ Daarom wil ik ook absoluut niet een hoog eigen risico, ik weet wat er in één jaar als voormalig gezond persoon kan gebeuren.

Zekur werkt nou ook met aangewezen ziekenhuizen, maar ik lees hier al dat alle verzekeraars dat nou doen. Dat is dus geen reden om over te stappen. En om me nog even nu te verdiepen in ál die polissen en voorwaarden en premies en weet ik niet wat... Ik heb er de kracht niet voor :') Moet morgen al bellen met Zekur aangezien ze dubbel bloedonderzoek willen declareren. Doei :evaw: dat dacht ik dus niet. En schijnbaar is antibioticum ook niet meer verzekerd :+

Edit: test op de site van de Consumentenbond gedaan (tip van paps) en FBTO komt daar goed uit. Iemand daar ervaring mee?

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:20

Medicijnen vallen onder het Eigen Risico.

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:22

Oh? Vorige keer dat ik AB had heb ik er volgens mij geen rekening voor gekregen. Of wel. Ik weet het niet meer.... := Maar dat zal dan wel kloppen. Alle andere medicatie (pijnstilling etc) moet ik ook altijd zelf betalen ja.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:52

Andere apotheek misschien? Andere regels bij de apotheek? Ik kan eigenlijk geen reden verzinnen waarom je AB meteen zelf moet betalen. Uit je eigen risico wel, maar dat wordt gewoon verrekend door de verzekeraar als het goed is.

Admin opvragen en nakijken is dan geen gek idee. Als je eigen risico inmiddels op is zou je die AB niet meer hoeven te betalen. (En dubbel bloedonderzoek al helemaal niet.)

Maar de voorwaarden rondom de geneesmiddelenzorg zijn dusdanig onduidelijk dat ik het niet meteen kan volgen. Voor herhalingsrecepten mag je alleen via internet bestellen en bij bepaalde middelen bij een beperkt aantal apotheken (artikel 31, pagina 45 van de voorwaarden, tuurlijk!) En je zit ook nog met preferentiebeleid.

(PS, wat een waardeloos systeem bij de Unive zorgvinder... Ik woon aan de rand van de stad, en als ik dus 1km straal opgeef krijg ik niks, en als ik 5km straal opgeef krijg ik de melding dat er te veel zijn. :roll: Om nog maar te zwijgen over een aantal andere dingen.)

Ik zou dus, zeker als je al een geschiedenis hebt, toch geneigd zijn te kiezen voor een verzekering met iets meer vrijheid...

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:55

Heb het niet direct moeten betalen hoor, kreeg vandaag een nota van Zekur. Kan me van de vorige blaasontsteking niet meer herinneren of ik het toen wel of niet nog achteraf moest betalen.

Ik heb al eerder bloedonderzoek betaald, toen van het 'Laboratorium voor Infectieziekten' een nota gekregen, die teruggestuurd met verwijzing naar verzekeraar (werd aangegeven) en nou dus een dubbele nota van aan de ene kant LvI en nog een ander lab, maar daar heb ik al €60 voor betaald dus in oktober. Ja doei :+
Wel duur, bloedonderzoek. Nooit vage maagklachten krijgen, da's een dure grap.

FBTO is vooral heel erg duidelijk. En ik hou van modules die je aan en uit kunt zetten. Ik weiger te betalen voor zorg die ik niet nodig ga hebben (kraamzorg ofzo). Plus dat zij wel 100% uitkeren bij tandarts bezoek.
Menzis is overigens helemaal ondoorzichtig. Nare site ook.

Anoniem

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 00:54

Medicijnen vallen onder eigen risico, behalve als het uit de aanvullende verzekering komt volgens mij.

leonie87

Berichten: 4470
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:17

Na heel veel vergelijken en kijken en nog meer vergelijken ga ik ook fbto kiezen.
Ze zijn er voordelig, ik kan overal binnenlopen en ik vind het idee dat ik een module aan kan zetten als dat nodig is wel fijn. Dus ik sluit hem gewoon zo minimalistisch af en mocht ik toch wat hebben of krijgen, zet ik de benodigde module gewoon aan en anders houd ik het geld in mijn zak.
Zo eindelijk niet meer zoeken!

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:19

Hou er wel rekening mee dat als je een module aan zet je de eerste 6 maanden niets kunt declareren op basis van die module he. Dus 'mijn kies is afgebroken, ik moet naar de tandarts en ik zet de module aan' gaat niet werken :))

Anoniem

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:21

Die zes maanden wachttijd vind ik dan wel nadelig hoor :=

Ik ben inmiddels opgewaardeerd naar 4 Ster aanvullend bij Zilveren Kruis. :)

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:23

Och, waarom? Ik hoef geen alternatieve dingen, ik ga niet zwanger worden en ik weet nu al dat ik niet uit kan met de brillenmodule. Dus die hoef ik niet a la minute aan te zetten voor zorg. Dingen die ik wel op korte termijn nodig kan hebben (buitenland, tandarts) zet ik gewoon vanaf het begin aan. Die paar euro per maand waar ik dan nu meer premie voor betaal doen het hem ook niet.

Oh, en FBTO heeft een contract met zowel het UMCG en het Martini Ziekenhuis. Mijn huidige alleen met het UMCG. Niet optimaal, dus reden om over te stappen :))

Anoniem

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:25

Nouja ze adverteren op TV met "zet aan wanneer je hem nodig hebt" en "zet weer uit wanneer je hem niet meer nodig hebt" maar dat is dus éigenlijk niet zo, want je hebt er nog niks aan als je hem aanzet :+

Buitenland zou ik trouwens alleen doen als dat niet in een (doorlopende) reisverzekering zit (als je die hebt). :j

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:28

Ik heb geen doorlopende reisverzekering. Geen losse in ieder geval, hij zit in mijn huidige zorgverzekering. Dus daarom zet ik die module aan ;) Ik weet wat ik af ga sluiten :)