Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:26

verootjoo schreef:
briitje schreef:
Ik zit ook te twijfelen of ik over stap. Ik betaal met 1 ster aanvullend en 1 ster tandarts €116
Nu heb ik (misschien domme) vraag. Als ik geen tandartsverzekering heb, worden de kosten van bv een gaatje dan ook niet vergoed?.


Nee, uiteraard niet als je niet verzekerd bent. Maar een gaatje of controle is niet zo duur hoor ;) controle en tandsteen weghalen is bij mij meestal rond de 30 euro en gaatjes heb ik ook gehad, dat was bij mij max 100 euro incl verdoving en zalf voor verdovingsspuit.
Tandarts wordt pas duur als je bv een kroon oid moet. Maar als je geen slecht gebit hebt is die kans klein daarom verzeker ik de tandarts niet.


Thanks hier heb ik wat aan. Maar dacht dat controle afspraken gewoon in je basis verzekering zat. Vandaar :7. Zonder tandartsverzekering red ik het dus ook wel. Dat ene gaatje per jaar dan, haal ik er dan ook nog wel uit.

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:40

x_spekkie_x schreef:
De tandarts heeft vaste tarieven. Een controle kost €20,52. De mondhygiëniste/gebitsreining kost €12,10 per 5 minuten. Bij mij rekenen ze 20 minuten en ben ik dus 2x per jaar €68,92 kwijt aan de tandarts. Daarnaast laat ik (bewust) elk jaar een foto maken. Nog eens zo'n €30,- erbij.
Een gaatje vullen is geen vast tarief, want het hangt af van de verdoving en de vulling. Dit kost ongeveer €60-€120 per gaatje.

Tandartsverzekeringen zijn duur en geven weinig terug. Je moet daar dus echt uitzoeken of het jou iets oplevert. In mijn geval ben ik jaarlijks standaard zo'n €170 kwijt. Met een of meerdere gaatjes nog wel meer.
Ik heb een aanvullende tandartsverzekering die mij €95 per jaar kost, waarbij ik 80% van alle kosten vergoed krijg met een maximum van €250. Met mijn vaste kosten betaal ik al meer aan de tandarts dan ik aan premie zou betalen. Daarom heb ik deze tandartsverzekering :)

Ik zit trouwens bij Energiek.


Ik weet niet of deze tarieven ook voor mij tandarts gelden, maar laten we voor het gemak van wel zeggen.
Mijn tandartsverzekering is 12,25 p.m x 12 = €147 (gaatjes en consult 100 % vergoed)

2 x een consult p.j zou dan ongeveer €45,- zijn en gaatjes laten we zeggen €100,-.. Tsjaa neem ik t risico om het op eigen kosten naar de tandarts te gaan of niet. Want kom op zowat even duur uit. Ik neem aan dat ik de tandarts kan opbellen voor eventuele prijzen??

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:10

verootjoo schreef:
Dit kost bij mij een controle bij lange na nooit hoor :=

De tarieven van de tandarts zijn vast. Bij iedereen kost een controle €20,52. Dat is puur het controleren op gaatjes. Wil je nog naar de mondhygiëniste of gebitsreiniging, dan komen hier extra kosten bij. Wat ik zei, dit kost €12,10 per 5 minuten. Ik zit altijd 20 minuten bij de mondhygiëniste, daarom ben ik zoveel kwijt. Jouw tandarts rekent blijkbaar maar 5 minuten :)

briitje schreef:
Ik weet niet of deze tarieven ook voor mij tandarts gelden, maar laten we voor het gemak van wel zeggen.
Mijn tandartsverzekering is 12,25 p.m x 12 = €147 (gaatjes en consult 100 % vergoed)

2 x een consult p.j zou dan ongeveer €45,- zijn en gaatjes laten we zeggen €100,-.. Tsjaa neem ik t risico om het op eigen kosten naar de tandarts te gaan of niet. Want kom op zowat even duur uit. Ik neem aan dat ik de tandarts kan opbellen voor eventuele prijzen??


Dit zijn de tarieven van de tandarts van dit jaar: http://www.tandarts.nl/tarieven-verzeke ... en_in_2013

De premie van de tandartsverzekering is heel hoog. Jij betaalt €147 per jaar en kan waarschijnlijk maximaal €250 terug krijgen. Ik heb een vergelijkbare vergoeding, alleen ik betaal maar €95 aan premie. Ik moet echter per rekening van de tandarts 20% zelf betalen. Bij mij kan het er wel uit. Alle extra kosten (gaatjes etc.) zijn daarnaast nog mooi meegenomen.
Als jij maar 2x per jaar alleen een consult hebt en bijna nooit gaatjes, dan zou ik de tandarts in jouw geval ook zelf gaan betalen.

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:23

Ik denk dat ik het ook lekker niet doe. Tenzij ik ineens van alles en nog wat nodig heb voor me gebit, hahaha. Misschien nog ff snel voor t nieuwe jaar op controle + gaatje weg werken. Wat al enig tijd moest, maar durf niet en had toch nergens last van :+
Edit: Vind de kosten mee vallen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:52

Jeetje, nog even en de HEMA is een full service bedrijf. Iets met schoenmaker....
TS, je kan eens kijken naar internet verzekeringen. Ik weer dat CZ een dergelijke verzekering heeft die vrij betaalbaar is.
Verder kan je er nu niet alles over zeggen omdat er nog geen vergoedingen bekend zijn voor het nieuwe jaar. Hoewel het waarschijnlijk weinig zal verschillen van vorig jaar kunnen er toch een aantal veranderingen zijn opgetreden.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 19:11

Ik heb al een internet verzekering ;)

Topic is ook meer bedoeld als informatie topic. Waar zit jij? Waarom? Hoe ben je dan verzekerd? Wil je wel/niet overstappen.

Het leven is allemaal al duur genoeg en sommigen kunnen echt voordeel halen. Zo werd ik er vorig jaar op gewezen door een soort gelijk topic en kon ik bijna 25 euro in de maand besparen.

Misschien kom ik zelf ook nog weer wat leuks tegen en stap ik dan ook over, voor nu denk ik dat ik niet goedkoper kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:18

SAKKIA schreef:
Ik heb al een internet verzekering ;)

Topic is ook meer bedoeld als informatie topic. Waar zit jij? Waarom? Hoe ben je dan verzekerd? Wil je wel/niet overstappen.

Het leven is allemaal al duur genoeg en sommigen kunnen echt voordeel halen. Zo werd ik er vorig jaar op gewezen door een soort gelijk topic en kon ik bijna 25 euro in de maand besparen.

Misschien kom ik zelf ook nog weer wat leuks tegen en stap ik dan ook over, voor nu denk ik dat ik niet goedkoper kan.


Oh pfoeeee niet goed gelezen, je zei idd al CZ direct.
Lijkt mij een goede verzekering met prima dekkingen tov andere verzekeringen.
Wel/niet overstappen is mi pas zinnig als de nieuwe vergoedingen bekend zijn gemaakt :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:38

SAKKIA schreef:
Vanmorgen werd ik geprikkeld door het nieuws dat de HEMA zorgverzekeringen gaat verkopen.

Het is weer bijna einde van het jaar en dat zorgt bij mij altijd voor wat kriebels of ik nog goedkoper kan.
Op dit moment ben ik voor 118 euro (dat is basis + aanvullend) verzekerd bij CZ direct.

Nu maak ik vrij weinig gebruik van zorg, ik wil wel graag een aantal keren fysio er in houden omdat ik nogal problematische schouders heb. Bij de tandarts heb ik eigenlijk nooit iets dus, die wil ik er misschien wel uitgooien.
Maar zal ik ook mijn eigen risico verhogen? Ik kom nooit boven die 350 euro in het jaar. Zometeen ben ik als het goed is helemaal van de medicijnen af en verder als een keer en antibioticakuur en een neusspray kom ik eigenlijk nooit.

Maar ja ergens in mijn achterhoofd denk ik dan: Stel je voor he, dat ik toch ineens zorg nodig heb, dan gaat het me geld kosten.
Ook voor mijn vriend wil ik het nog eens uitzoeken. Hij is echter via zijn werkgever collectief verzekerd en ik weet zo niet wat hij nu betaald en wat de werkgeversbijdrage is. Dat moet ik nog uitzoeken.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt om te kijken of er al een topic was voor komend jaar, maar kon het niet vinden.....

Ben benieuwd hoe jullie er instaan.


Als je vaak fysio nodig hebt is de HEMA verzekering echt geen optie. Ook de aanvullende niet. Ik hoef sowieso geen natura verzekering.

Babsiej

Berichten: 6240
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:39

Ik zit nu bij de friesland incl tandarts voor 80,45 per maand.

Wij kiezen ook voor het meeste vrijwillige eigen risico.

Scheelde ons dit jaar zo'n 600 euro samen. We maken wel zorgkosten maar komen niet boven het verplichte eigen risico uit.

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:18

SAKKIA schreef:
Ja wilde het net zeggen. Bij CZ direct zijn nog niet alle premies bekend dus het niet nog te vroeg om daadwerkelijk te vergelijken.

Ik had zelf wel gehoopt dat het al bekend zou zijn.
Iemand weet wanneer ze wel allemaal bekend moeten zijn?


Ik heb me nooit verdiept in overstappen en vergelijken van premies. Maar ik begrijp dat je nu nog niet kan vergelijken? :o?
Want als ik nu bij andere premies bekijk, kan het dus nog zijn dat er dingen veranderen? Er uit gaan of er juist bijkomen ofzo?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:26

Nell_: als de voorwaarden bekend zijn, dan veranderen ze in principe niet meer (met een kleine uitzondering toen er vorig jaar een bepaald erg voordelig iets met eigen risico was dat een beetje te populair was.) Dus wat je dan leest is wel gewoon wat je afsluit.

Maar de meeste verzekeringen hebben hun voorwaarden nog niet vrijgegeven. Dingen waar je dan op moet letten:

Bij de basisverzekering:
- de premie (uiteraard)
- de vergoeding van alle zaken uit de basisverzekering is in principe gelijk voor alle verzekeraars, maar je hebt dus wel het verschil of je alleen bij zorgverleners met contract mag: in dat geval worden andere zorgverleners maar gedeeltelijk vergoed (bv maar 60% van het tarief)

Wat wel nog kan veranderen is welke zorgverleners gecontracteerd worden. Dit is helaas meestal niet vroeg bekend. Dat is dus een risico, sommige verzekeraars staan maar 1 ziekenhuis in de regio toe en hoe dat precies zit weet je niet altijd vantevoren.

Bij de aanvullende verzekering:
- welke zaken er vergoed worden
- welke voorwaarden er voor die vergoeding gelden
- en of de kosten van de aanvullende verzekering opwegen tegen de vergoeding die je dan krijgt.

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:29

Nou zeg.. Hoe toevallig.. krijg net me nieuwe polisblad/voorwaardes binnen.. En ja hoor het is een wonder!!! Het word goedkoper!!!! *\%/*

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:30

Bijna alle basisverzekeringen worden iets goedkoper :j

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:34

Oke, dus om écht goed te vergelijken kan ik beter wachten tot alles bekend is? Want van sommige zijn de nieuwe premies al wel bekend?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:48

Nell_ schreef:
Oke, dus om écht goed te vergelijken kan ik beter wachten tot alles bekend is? Want van sommige zijn de nieuwe premies al wel bekend?

Vergelijk nou eerst eens de vergoedingen en daarna de premie's. Euroshopper pindakaas is ook goedkoper dan Calvé alleen niet te eten maar wel allebei pindakaas.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:52

Nell_, ik zou inderdaad nog even wachten :j

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:59

Uiteraard bekijk ik natuurlijk ook de vergoedingen :D Dat vind ik ook belangrijker. Maar een lagere premie dan ik nu heb is dan wel zo leuk.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:24

De meeste verzekeringen gaan mee in de verlaging!

Iedereen die gaat overstappen, kijk goed naar de zorg die je verwacht te krijgen en baseer daar je AV op :j

je moest is weten hoe vaak ik hoor, maar de voorwaarden die leest geen mens toch. Je moet gewoon nu uitbetalen }:0

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:25

kirri schreef:
De meeste verzekeringen gaan mee in de verlaging!

Iedereen die gaat overstappen, kijk goed naar de zorg die je verwacht te krijgen en baseer daar je AV op :j

je moest is weten hoe vaak ik hoor, maar de voorwaarden die leest geen mens toch. Je moet gewoon nu uitbetalen }:0


Huh, echt?? Ben ik dan de enige die overal de voorwaarden helemaal van uitpluist?

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:28

1 van de weinige :j valt echt tegen haha!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:28

verootjoo schreef:
kirri schreef:
De meeste verzekeringen gaan mee in de verlaging!

Iedereen die gaat overstappen, kijk goed naar de zorg die je verwacht te krijgen en baseer daar je AV op :j

je moest is weten hoe vaak ik hoor, maar de voorwaarden die leest geen mens toch. Je moet gewoon nu uitbetalen }:0


Huh, echt?? Ben ik dan de enige die overal de voorwaarden helemaal van uitpluist?

Yep, de meesten kijken alleen naar de premie en klagen daarna pas dat ze iets niet vergoedt krijgen. Of dat ze niet hun eigen behandelaar mogen uitkiezen.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:34

Ik blijf bij DSW. Prima prijs, en vooral een uitstekende service! De voorwaarden voor de AV pakketten die ze hebben zijn ook echt superduidelijk (ik neem zelf overigens geen AV en een hoog ER).

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:38

Ik twijfel, heb al mijn verzekeringen bij Univé, waardoor ik dus ook meer kortingen krijg op jaarbasis + teruggaaf.

Ik pluis wel alles helemaal uit. Maar ik baal dat het zo duur moet zijn. Als ik dit jaar kijk heb ik in totaal zo'n 1500 euro betaald voor 2x naar de tandarts (en dan kun je zelf ook nog een gedeelte betalen) en voor de pil. Duur grapje zo :') Ik verwacht voor volgend jaar wel hogere tandartskosten trouwens.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:48

het is lastig als je al hoge kosten verwacht, niet alle verzekeringen accepteren je dan voor een hoger pakket :n

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:50

Daarom denk ik ook om gewoon te blijven zitten. Plus dat ik de boel toch al bij 1 verzekeraar heb :)