Leven als vegetariër

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:03

Ja ik weet niet wat ik mis inderdaad nee want kan me niet meer herrineren dat ik ooit vlees gegeten heb. :P

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:04

xkimmx schreef:
Ja ik weet niet wat ik mis inderdaad nee want kan me niet meer herrineren dat ik ooit vlees gegeten heb. :P



Ik eet al 20 jaar geen vlees meer. Maar weet nog precies hoe een speklapje of kroketje smaakte.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:10

sunshine schreef:
Hallo,

Leven als vegetariër .... ja ik doe het al 7 jaar!!
Ik wilde altijd al vegetarier worden, van kleins af aan, maar mocht het pas wanneer ik uit huis ging, dus toen ik uit huis ging ben ik van de een op de andere dag vegetarier geworden.

Jammer genoeg krijg ik ook vaak zogenaamde " grappige " opmerkingen naar mijn hoofd als ik zeg dat ik vegetariër ben.

[ Afbeelding ]
Hier staan er wel enkele tussen, ook " eet je wel vleestomaten ? " is een klassieker.

Geloof mij, deze opmerkingen zijn uiterst ongepast! En ik vat ze als beledigend op.
Vaak wordt een vegetarier aangezien voor geitenwollen sok figuur, en dat ben ik absoluut niet.

Ben benieuwd of jullie zelf wel eens zo'n opmerking hebben gemaakt over vegetariers, of wat jullie gedachten is ?

Gr. Sunshine


Serieus, ben je beledigd als iemand vraagt of je wel vleestomaten eet of vraagt waarom je vegetarisch bent, of of je wel vis eet? Écht..? :')
Sorry maar ik krijg er wel een beetje een 'please grew some balls' gevoel bij :+

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:22

nou ja het is wel een beetje spottend.

Ik heb er zelf niet zo veel last van. Heb wel een keer een nieuwe collega gehad die vroeg waarom ik vegetariër was en toen ik uitlegde dat mijn ouders vegetariër zijn en dat ik geen behoefte had om opeens vlees te gaan eten zei hij "o dus je hebt er niet eens zélf voor gekozen!". Ehm..

Saarin

Berichten: 464
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Hier aan de kust..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:25

Tsja, de reacties zullen altijd verschillen. De ene is heel begripvol en heeft respect voor je keuze, de ander denkt dat je van een andere planeet komt, en weer een ander gaat er vol tegen in met de raarste argumenten.
Persoonlijk heb ik al zo vaak en zo veel verschillende dingen gehoord dat ik er echt niet warm of koud meer van word. Het is mijn keuze en ik sta er voor 100% achter. Wat anderen daarvan zeggen of denken kan me, hoe toepasselijk, een worst wezen. :+

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:27

Ik vind een aantal toch een beetje vaag, er zijn namelijk echt voldoende mensen die zichzelf vegetariër noemen maar als je even doorvraagt toch wel vis eten of bijv toch wel kip of biologisch vlees eten, als je gewend bent om voornamelijk met vlees of vis te koken of je de voorbereidingen al gedaan had voor iets is dat vaak wel makkelijker.

Ik zou trouwens zo vegetariër worden als ik daarmee onder al die smerige (vlees)tomaten in alles uit zou komen :P . Waarom is vegetariër zijn eigenlijk de enige voedsel voorkeur waarmee je rekening dient te houden. Als iemand vlees smerig vind mag ie het gewoon wegschuiven heb je dat zelfde met een ander voedselproduct dan ben je onbeleeft, wie heeft dat bedacht :? (Ik kook trouwens wel gewoon vegatarisch voor mijn gasten als ze die voorkeur hebben het is niet dat ik dan zeg "het is BIEFSTUK of niets ~~}> ")

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:34

Ah die opmerkingen kloppen echt allemaal :') "Waarom zouden er anders koeien/varkens bestaan..." En inderdaad de klassieke "Ook geen kip?" Want dat is natuurlijk geen dier... En ook altijd "Nou dat is echt niet gezond hoor" Tuurlijk, die halve kilo antibiotica en hormonen die jij wegwerkt zijn mega gezond :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:36

BaileyMix schreef:
Ah die opmerkingen kloppen echt allemaal :') "Waarom zouden er anders koeien/varkens bestaan..." En inderdaad de klassieke "Ook geen kip?" Want dat is natuurlijk geen dier... En ook altijd "Nou dat is echt niet gezond hoor" Tuurlijk, die halve kilo antibiotica en hormonen die jij wegwerkt zijn mega gezond :j


Nogmaals, als ik die vraag stel, dan stel ik die niet omdat ik denk dat een kip geen dier is, maar omdat ik ook mensen ken die zichzelf vegetariër noemen maar wél kip eten.

Het is als vleeseter gewoon heel moeilijk wat je iemand die vega eet kan voorschotelen, want de een eet dit, de ander dat en de derde doet het weer anders. Dan kan je het toch maar beter vragen dan per ongeluk het verkeerde koken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-13 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:36

Ja of 'Ach, ze zijn toch al dood. Kan je het net zo goed opeten.' :P

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:38

Tja dat zijn dan geen vegetariërs he... Als iemand zégt dat hij/zij vegetariër is, kun je er over het algemeen vanuit gaan dat hij/zij ook geen kip eet. Doen ze dat wel, zijn het dus geen vegetariërs en zou ik ze dus lekker een biefstuk voorschotelen.

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:40

Mijn schoonzus noemt zichzelf een vegetariër maar eet toch echt wel alle soorten vis. Zo raar is het toch niet dat je de vraag krijgt of je dan wel vis eet? Imo is een vegatariër alleen iemand die geen vlees eet. Als je geen dierlijke producten eet (dus ook geen ei, melk, vis) ben je toch veganist? Of heb ik het nu helemaal fout? :')

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:41

BaileyMix schreef:
Ah die opmerkingen kloppen echt allemaal :') "Waarom zouden er anders koeien/varkens bestaan..." En inderdaad de klassieke "Ook geen kip?" Want dat is natuurlijk geen dier... En ook altijd "Nou dat is echt niet gezond hoor" Tuurlijk, die halve kilo antibiotica en hormonen die jij wegwerkt zijn mega gezond :j


Dit vind ik trouwens wel het omgekeerde cliche, als iemand zegt dat ie het gezonder vind om wel vlees te eten tegen een vegatarier komt altijd het antibiotica en hormonen verhaal boven terwijl het in Europa echt al een eeuwigheid allemaal niet meer mag, hormonen sowieso niet meer en op zo'n beetje alle antibiotica zit een flinke wachttijd B-)

EDIT: je kan deze bingo trouwens ook best voor vegatariers maken hoor

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:46


CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:51

Je gaat niet dood aan geen vlees eten zoals veel mensen dat wel denken.

''Hoe hou je dat vol?'' krijg ik ook vaak naar mn hoofd geslingerd.

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:52

Rianne_ schreef:
Mijn schoonzus noemt zichzelf een vegetariër maar eet toch echt wel alle soorten vis. Zo raar is het toch niet dat je de vraag krijgt of je dan wel vis eet? Imo is een vegatariër alleen iemand die geen vlees eet. Als je geen dierlijke producten eet (dus ook geen ei, melk, vis) ben je toch veganist? Of heb ik het nu helemaal fout? :')


Sinds wanneer is vis een product? Vis is toch echt een dier. Iemand die vis eet vind ik geen vega.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:55

Liesje1611 schreef:
Serieus, ben je beledigd als iemand vraagt of je wel vleestomaten eet of vraagt waarom je vegetarisch bent, of of je wel vis eet? Écht..? :')
Sorry maar ik krijg er wel een beetje een 'please grew some balls' gevoel bij :+


Nja, dat van die vleestomaten, dat is natuurlijk geen serieuze vraag, dus het is wel een beetje best irritant hoor.

En wat helemáál irritant is (maar dat is ook bij niet-vego-zaken zo hoor :+ ) is mensen die dergelijke grapjes maken en denken dat ze écht de eerste zijn die ermee komen... Ja sorry hoor... Die krijgen van mij dan ook geen serieus antwoord. Het heeft nogal iets spottends. Alsof het een gekke fase is die wel weer overgaat als ik een keer leer nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:58

BaileyMix schreef:
Tja dat zijn dan geen vegetariërs he... Als iemand zégt dat hij/zij vegetariër is, kun je er over het algemeen vanuit gaan dat hij/zij ook geen kip eet. Doen ze dat wel, zijn het dus geen vegetariërs en zou ik ze dus lekker een biefstuk voorschotelen.


Tja, ze 'zijn' dan misschien geen vegetariër, maar ze zeggen zelf van wel :+ Dat maakt het ingewikkeld, en dat zorgt er dus voor dat ik het wel vraag.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:03

Blijheid schreef:
BaileyMix schreef:
Tja dat zijn dan geen vegetariërs he... Als iemand zégt dat hij/zij vegetariër is, kun je er over het algemeen vanuit gaan dat hij/zij ook geen kip eet. Doen ze dat wel, zijn het dus geen vegetariërs en zou ik ze dus lekker een biefstuk voorschotelen.


Tja, ze 'zijn' dan misschien geen vegetariër, maar ze zeggen zelf van wel :+ Dat maakt het ingewikkeld, en dat zorgt er dus voor dat ik het wel vraag.


Dan geef je ze een schop onder hun aars en laat je ze de goede definities gebruiken :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme#Varianten

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:05

Tsja, ik vind vooral hier op bokt de overtuigingsdrift van een aantal vega's juist enorm irritant. Laatst ook weer, vroeg iemand naar lekkere koolhydraatarme recepten en toen kwam er weer iemand tussendoor dat het dan per sé zonder vlees moest, want dat was dan veel gezonder. Totaal offtopic en heel irritant.

Maar om even terug te komen op de openingspost... ik verbaas me er over dat dat soort reacties eigenlijk nog worden gegeven. Als iemand aangeeft vegetariër te zijn, dan neem ik automatisch aan dat die persoon dus geen vlees, gevogelte en vis eet. En als ik voor een vegetariër kook, dan houd ik daar rekening mee. Al is het ook wel eens voor gekomen dat toen ze er achter kwamen dat ik alleen biologisch vlees/vis/e.d. heb, de vegetariër ineens wel vlees wil hebben :?
Bij vrienden vraag ik wel naar de reden waarom, maar bij totale onbekenden gaat het mij verder niks aan vind ik. Net zoals dat het totaal onbekenden ook niks aan gaat waarom ik wél vlees eet.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-11-13 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anne_mieke88Jarig

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:06

Ik beschouw mezelf niet als vegetariër, maar ik eet gewoon niet zoveel vlees.

Bijvoorbeeld American filet dat lust ik wel maar eet gewoon geen rauw vlees. Dus zeg ik altijd "daar krijg ik wormen van" (is ook waar) maargoed dan houden ze wel meteen op :=
Een biefstuk ofzo doe je mij echt geen plezier mee...

(bal gehakt of frikandel juist weer wel :P)

Laatst met een etentje had iemand een T bone besteld... en ik zat tegenover haar en moest kijken hoe ze de half rauw koe van het bot af zat te schrapen :r echt zo smerig... Ik had gelukkig een tongfile :P

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:08

Jammer dat er op de vorige pagina zo over mijn post is heen gewalst. heb daar getracht respectvol uit te leggen waarom er vragen gesteld worden richting de vega`s. Maar ja, helaas doet men net of dat niet gelezen wordt, en gaan zelf belachelijke opmerkingen maken over mensen die wel vlees eten.
Zo houd je juist die rare opmerkingen in stand jammer!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:08

:j Goed bezig Wendy.

Wbt de verschillen, bedenk ik me nu, je kunt beter om aan de veilige kant te zitten gewoon geheel vlees/visvrij koken, het is niet alsof je vlees MOET eten om een volledige maaltijd te hebben. Dus als de 'vegetariër' in kwestie zou gaan zeuren, moet diegene toch maar eens kritisch kijken naar hoe hij/zij zichzelf noemt en wat zijn/haar prioriteiten zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:10

@Magrathea: Mijn reacties gingen er meer over dat ik het jammer vind dat TS vragen als 'welk kip?' en 'wel vis?' ongepast en beledigend vind, omdat ik door de verschillen tussen iedereen die zichzelf vega noemt haast niet onder vragen uit kom.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:20

Eerlijk gezegd snap ik die vragen soms wel hoor.
Ik ben geen voorstander van hoe de mensen en bedrijven met vlees en vis omgaan, dat zeer zeker niet!
Daarom denk ik dat biologisch al een bewustere keuze is. Alleen vraag ik mij dan wel af, waarom geen dieren maar wel planten?
Even een quote van wat ik bedoel:

Citaat:
Vergelijk bijvoorbeeld het leven van een kip in de bio-industrie met het leven van een maïskolf in de intensieve landbouw. Beide worden ze gekweekt als productiemiddel, en hun hele leven bestaat vervolgens enkel uit het leveren of worden van het gewenste eindproduct. Beide worden ze voor consumptiedoeleinden gedood voordat ze van ouderdom zouden sterven. Beide krijgen via krachtvoer of kunstmest alleen de voedingsstoffen die ze nodig hebben om in leven te blijven en ziektes worden met antibiotica en insecticiden preventief voorkomen. Soms vallen er ‘slachtoffers’: door de grote hoeveelheid organismen op een beperkt aantal vierkante meters lopen de zwakkere kippen het risico te worden verdrukt, net als fragiele maïskolven verschrompelen als een sterker exemplaar ernaast de grond leegzuigt en het zonlicht blokkeert. Een schuur vol kakelende, opstuivende kippen is voor mensen een schokkender schouwspel dan een veld vol wuivende maïskolven, maar dat komt doordat we aan de kippen gevoelens toeschrijven en hun gedrag menen te kunnen interpreteren. Feitelijk is het één niet ‘erger’ dan het ander.

Daarnaast een stukje over een onderzoek van Barry Lindzen:

DALLAS--Research scientists at Baylor Medical Center have proven that plants, including vegetables, feel pain when subjected to trauma such as being yanked out of the ground, peeled, cooked, and eaten. "Veggies and plants initiate a massive hormone and chemical barrage internally when they suffer any kind of injury," says professor Barry Lindzer. "This response is akin to the nerve response and endorphin release when an animal is injured. We cannot ignore the similarities."


Maar ik moet zeggen dat ik vaker gelezen heb over onderzoeken, dat planten stress en pijn ervaren.
En bijvoorbeeld het eten van vis heb ik ook mijn vraagtekens, dit gebeurd toch nooit duurzaam en vriendelijk of denk je dat die vissen die spartelen op de boot en happen naar adem niet lijden?
Nogmaals ik ben geen voorstander van de bio industrie en gelukkig kun je hier gemakkelijker vlees van een jager krijgen.
Dieren die gewoon een goed leven hebben gehad.

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:24

Dat soort vragen zijn toch ook helemaal niet erg? Ik heb liever dat mensen het vragen dan dat ze op de gok iets voor me koken waarvan ik dan later denk 'eeeehhhhh'. Het is ook maar net hoe je er zelf in staat. Ik kies er voor om geen vlees en geen vis te eten, dan heb ik ook de verantwoordelijkheid om te zorgen dat als ik ergens ga eten, ik eet wat ik kan en wil eten. Ik geef het daarom voor de zekerheid ook even aan, kleine moeite, groot plezier.