Leven als vegetariër

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:36

Azmay schreef:
Overigens ben ik wel benieuwd naar de meningen omtrent mijn gedrag.
Ik ben nu een half jaar vegetarier maar eet WEL paard.
Waarom?
Een paard kan tot op late leeftijd worden gegeten zonder smaakverlies. Het dier heeft een prima leven gehad en word niet gefokt om gegeten te worden waardoor het milieu niet extra word belast.
Ik eet wel alleen paard uit de omgeving(eventjes navragen bij de slager dus, vorige keer was het Duitsland)

Wie volgt mijn redenering, of slaat hem zo hard neer dat ik ook van paard af stap? :')


Ik snap je keuze, maar een vegetarier ben je niet :P

_KaWi_

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:46

Ik ben inmiddels al bijna 3 jaar vegetarisch samen met mijn vriend( geen vlees en geen vis)
Van de een op de andere dag gestopt en mis het eigenlijk ook niet.
Wij proberen ook zo min mogelijk dierlijke producten te eten.
We drinken en eten soja i.p.v melkproducten en kopen nooit eieren en zo min mogelijk kaas( als ik kaas koop is het biologisch)

Met uit eten gaan vind ik het soms wel lastig omdat je vaak erg weinig keus hebt.
Van mensen om me heen moet ik eerlijk zeggen dat het wel meevalt met de opmerkingen.
Ik krijg juist vaak opmerkingen met "knap van je hoor, ik zou het niet kunnen".

jasz

Berichten: 2360
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:48

Ik kan me helemaal vinden in dit topic, ik wordt af en toe echt moe van die zogenaamd leuke opmerkingen en vragen. Zoals van 'hoe houdt je het vol' 'je weet niet wat je mist' 'maar vlees is gezond, dat heb je nodig' 'maar waarom draag je dan wel leren schoenen' 'nu eet je wel al het eten van dieren op' 'maar ze zijn toch al dood' 'eet je wel vis' 'wat ontzettend knap! Dat zou ik echt niet kunnen' 'wat eet je dan?'
Nou ik kan nog wel ff doorgaan. Ik ben nu 11 jaar vegetariër, en ik leef nog steeds! Ook al is het super mega ongezond om geen vlees te eten. Ik ben trouwens misschien wel een geiten-wollen sokken type. Ik zit namelijk ook nog op de vrije school en werk in een biologische winkel. Maar boeiend! Dat moet ik allemaal lekker zelluf weten, zolang ik niet ongezond ben, niet dood ga en geen behoefte aan vlees heb, ga ik het niet eten.
Zelfs al vraag je het tien keer, of ik écht geen vlees wil. Ja zulke mensen heb je!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:12

'Ik zou het echt niet kunnen' vind ik ook zo'n irritante. Dus jij bent te bekrompen om je een halfuurtje in te lezen in de basis van vegetarisme, en bent niet bereid daarna je kennis nog verder uit te breiden? :') Ik heb net ook weer met mijn carnivorische vriendje zitten eten die zei 'ik heb in tijden niet zo lekker gegeten'. Zonder vlees dus. :j

_KaWi_

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:30

Ik vind het niet zo heel vervelend hoor. De meeste vragen mij ook wel waarom etc.
Aangezien het "normaal"is op te groeien bij de meeste gezinnen met een stuk vlees op je bord en de meeste mensen niet verder kijken dan hun neus lang is wil ik hun dat best even uitleggen.
Aan hun wat ze er verder mee doen.

Ik stond er tot 3 jaar geleden ook niet echt bij stil.
Tuurlijk wist ik dat mijn stukje vlees van dieren vandaan kwam en dat het er voor die beesten niet zo rooskleurig uit zag.
Maar pas toen ik me er in ging verdiepen was ik er ook snel over uit dat er bij mij geen stukjes vlees meer op mijn bord kwamen.

Achterom
Berichten: 23223
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:10

Magrathea schreef:
'Ik zou het echt niet kunnen' vind ik ook zo'n irritante. Dus jij bent te bekrompen om je een halfuurtje in te lezen in de basis van vegetarisme, en bent niet bereid daarna je kennis nog verder uit te breiden? :')

Wat een kortzichtige veronderstelling van jouw kant -O-
Ik ben ook iemand die het niet zou kunnen. En dat zeg ik ook, en ja, ik weet waar ik het over heb. Zo ingewikkeld is het nu ook weer niet, je eet geen vlees en geen vis. Dat is geen hogere wetenschap, maar 1+1=2. Daar hoef je je echt niet voor in te lezen.

Ik vind het prima om af en toe geen vlees te eten, ik kook regelmatig vegetarisch en bestel ook regelmatig een vegetarisch gerecht als we uit eten gaan.
Maar echt zonder vlees leven, nee dat kan ik niet. Daarvoor vind ik een goed stuk vlees veel te lekker (en dan bedoel ik niet het standaard stukje bio-industrie vlees uit de supermarkt, maar een goed stuk vlees van een dier wat een goed leven heeft gehad, dat verschil proef je). Bovendien zie ik er de noodzaak ook niet van in.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:17

De mensen die ik dat hoor zeggen, 'kunnen' het niet omdat ze de taaie vegaburgers niet lusten... Tja, alsof ik niets anders eet, beetje raar :')

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:26

Hieraan gerelateerd: mijn broer kwam me gisteren doodleuk vertellen dat hij dropjes had, maar dat ik die niet mocht omdat er eiwit in zat. Het is niet de eerste keer dat ik dat hoor... _O-

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:28

Ik kan ook niet overgaan op het vegetarisme, vanwege de vervangers :)

jasz

Berichten: 2360
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:02

vuurneon schreef:
Ik kan ook niet overgaan op het vegetarisme, vanwege de vervangers :)


Die hoef je niet te eten hoor ;) wat dacht je van een ei, groenten, noten. Zelf groentenburgers maken. Gewoon niks erbij doen. Een maaltijd is niet pas compleet als er vis, vlees, of vleesvervanger bij zit.
Er is juist heel veel te eten!

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:09

Het topic begon over "nare" opmerkingen tegen mensen die geen vlees eten.
Het begint nu toch echt een ander soort topic te worden.

Waarom accepteren we van elkaar niet gewoon onze eetgewoontes?

Ik eet vlees. Jij niet. wat is dat toch dat iedereen maar probeert te bepalen wat een ander wel of niet moet/mag doen.

Moet IK een reden opgeven waarom ik vlees eet? nee net zo min als dat JIJ een reden op hoeft te geven waarom je geen vlees eet!

Maar die reden wordt vaak ongevraagd WEL gegeven, meestal als doel om te zeggen hoe jij het wil en anderen zouden moeten doen. Zo ook weer in dit topic.

Lees: met JIJ bedoel ik geen persoon in het bijzonder, maar kan gelezen worden als "de vegetariër "

moonfish13
Berichten: 18375
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:12

Ik ben absoluut geen vegetarier en ga het ook nooit worden.
1 mag ik alle vleesvervangers niet, 2 ga ik dan een dik b12 tekort oplopen en nog wel een aantal zaken.

Maar bepaalde uitspraken ken ik ook hoor.
Ik eet glutenvrij, melkvrij, soja-arm, geen varkensvlees en beperkt in suikers plus geen brood en dus beperkt koolhydraten.
Dat stukje, goh wat eet je dan wel, ik zou het niet kunnen, eet je dan wel dit of dit, enz enz hoor ik ook vaak zat.
Ik zie niet in waarom dat beledigend is.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:21

jasz schreef:
vuurneon schreef:
Ik kan ook niet overgaan op het vegetarisme, vanwege de vervangers :)


Die hoef je niet te eten hoor ;) wat dacht je van een ei, groenten, noten. Zelf groentenburgers maken. Gewoon niks erbij doen. Een maaltijd is niet pas compleet als er vis, vlees, of vleesvervanger bij zit.
Er is juist heel veel te eten!

Wat dacht je van; voedselallergie en intoleranties waardoor er juist weinig te eten overblijft om een gevarieerde maaltijd te maken :) vlees geeft totaal geen problemen gelukkig, anders had ik helemaal een probleem :=
Dus t probleem zit 'em in dat ik niet volwaardig kan vervangen. Mijn gezondheid is mij daar ook te dierbaar voor, is al kwetsbaar genoeg :)


Maar ik heb zelf ook totaal geen problemen met vragen en opmerkingen van mensen, ik vat het echt totaal niet op als een belediging. Het zou mij een worst ( :D ) wezen!

Rennie89
Berichten: 37408
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:24

Ik zou ook geen vega kunnen of willen zijn :) ik houd van mijn stukje vlees en ga dit niet opgeven. dit betekent niet dat ik niet bewust eet :)

moonfish13
Berichten: 18375
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:40

vuurneon schreef:
Wat dacht je van; voedselallergie en intoleranties waardoor er juist weinig te eten overblijft om een gevarieerde maaltijd te maken :) vlees geeft totaal geen problemen gelukkig, anders had ik helemaal een probleem :=
Dus t probleem zit 'em in dat ik niet volwaardig kan vervangen. Mijn gezondheid is mij daar ook te dierbaar voor, is al kwetsbaar genoeg :)


Maar ik heb zelf ook totaal geen problemen met vragen en opmerkingen van mensen, ik vat het echt totaal niet op als een belediging. Het zou mij een worst ( :D ) wezen!

Hier hetzelfde.. Ik denk dat ik zonder vlees echt nergens ben en ik ben heeel zuinig op mijn lichaam zoals het nu gaat.

jasz

Berichten: 2360
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:44

wendyenbram schreef:
Het topic begon over "nare" opmerkingen tegen mensen die geen vlees eten.
Het begint nu toch echt een ander soort topic te worden.

Waarom accepteren we van elkaar niet gewoon onze eetgewoontes?

Ik eet vlees. Jij niet. wat is dat toch dat iedereen maar probeert te bepalen wat een ander wel of niet moet/mag doen.

Moet IK een reden opgeven waarom ik vlees eet? nee net zo min als dat JIJ een reden op hoeft te geven waarom je geen vlees eet!

Maar die reden wordt vaak ongevraagd WEL gegeven, meestal als doel om te zeggen hoe jij het wil en anderen zouden moeten doen. Zo ook weer in dit topic.

Lees: met JIJ bedoel ik geen persoon in het bijzonder, maar kan gelezen worden als "de vegetariër "


Ik heb juist dat ik áltijd moet uitleggen waarom ik vegetariër ben. Ik probeer nooit iemand over te halen, maar andersom wil ik dat dus ook, niet elke keer weer proberen om me vlees te laten eten, of zeggen dat het ongezond is of onnatuurlijk. Ik ga toch ook niet tegen elke vleeseter zeggen hoe slecht ze wel niet bezig zijn voor het milieu. Dat irriteert me, laat elkaar lekker in hun waarde. Maak je eigen keuzes, maar ga dat niet opdringen aan anderen.

Edit: ik ben ook heel zuinig op mn gezondheid, maar dat heeft toch niks met vegetariër zijn of niet te maken? Vegetariërs zijn echt niet minder gezond! Ik kan ook niet alles eten, ik kan niet tegen lactose. Dus drink ik lactose-vrije melk en soja-yoghurt. Maar dan kan ik nog steeds vegetarisch eten en gezond zijn.
Mijn grootste ergernis is dat mensen denken dat vegetariërs niet gezond zijn! Vind ik zo'n onzin!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:24

Nee, dat zeggen wij ook niet; maar voor mij het absoluut ongezond zijn om vegetariër te worden ;) en voor moonfish durf ik dat ook wel te zeggen.

Dus wij zeggen niet dat vegetariërs ongezond zijn, maar dat voor ons wél ongezond zal zijn.

Vanuit het ziekenhuis is het mij absoluut afgeraden en zelfs hier op bokt is door de vegetariërs gezegd: dit is te lastig.

Dus om een vooroordeel terug te kaatsen :D niet iedereen kan vegetariër worden, omdat het wel ongezond is voor diegene. Dat staat los van 'niet goed inlezen' of 'alleen vegaburgers idee'

jasz

Berichten: 2360
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:34

Nee jou snap ik, ik had het dan ook meer over mensen in het algemeen. Ik krijg zó vaak te horen dat ik ongezond bezig ben, terwijl ik juist goed op mn voeding let en genoeg binnen krijg. Het is dan zwaar vermoeiend om toch elke keer te horen dat ik beter vlees kan gaan eten, want dat zou gezonder zijn. Na 11 jaar als vegetariër leef ik nog steeds, nooit iets ernstigs gehad, volgens mij is het dus complete onzin wat mensen zeggen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:38

Ik ben mijn hele leven al vegetariër en bij de bloedbank geloven ze dat in de eerste instantie nooit omdat mijn ijzerwaarden veel hoger dan gemiddeld zijn :Y) (ik slik geen supplementen/vitaminepillen ed overigens ;) ). Ben wel eens verkouden maar griep heb ik heel zelden (lees: nog niet eens één keer per jaar en ook nooit ernstig, koorts heb ik nog nooit gehad :P ). Het gaat er niet om of je wel/geen vlees eet, het gaat erom dat je binnen krijgt wat je nodig hebt :)

Mir_U

Berichten: 663
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:40

Jammer dat er nog steeds zo'n stigma bestaat dat vegetariër zijn zou betekenen dat je ongezond bent. Ik ben sinds 2001 vegetariër, heb nooit problemen met mijn gezondheid gehad die ik niet al had (migraine). Ben blij dat er steeds meer keuzemogelijkheden zijn en opties. Maar je wordt wel eens tureluurs van mensen die beginnen door te zagen waarom ik het dan ben, en of ik het niet mis, en dat zij het toch echt niet zouden kunnen. Dan zeg ik altijd maar dat ik het voor mijzelf doe en mensen niet probeer te bekeren, dus liever andersom ook niet ;)
Lekker leven en laten leven :)

Rennie89
Berichten: 37408
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:00

ik heb ook zelden griep, nooit koorts enzo, enkel verkouden :P

maar ik denk ook niet dat vega zijn ongezond is :n alleen wel lastig omdat je niet altijd weet wat er in producten zit....

moonfish13
Berichten: 18375
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:10

jasz schreef:
Nee jou snap ik, ik had het dan ook meer over mensen in het algemeen. Ik krijg zó vaak te horen dat ik ongezond bezig ben, terwijl ik juist goed op mn voeding let en genoeg binnen krijg. Het is dan zwaar vermoeiend om toch elke keer te horen dat ik beter vlees kan gaan eten, want dat zou gezonder zijn. Na 11 jaar als vegetariër leef ik nog steeds, nooit iets ernstigs gehad, volgens mij is het dus complete onzin wat mensen zeggen.

Ik heb een melkallergie, dat is heel anders als lactose, lactose is alleen de melksuiker en ik kan ook de melkeiwitten niet hebben dus die producten mag ik niet.
Ook niet een heel klein beetje. Wel even een verschil met een lactoseintolerantie.
Ik wordt al ziek van een paracetamolletje met lactose!
Joh ik zou me er niet zo druk om maken, ik krijg zero melk binnen zonder dat ik calcium of een multivitamine bij slik.
Zou je ook dood aan moeten gaan als je sommige mensen moet geloven.
Enige wat ik slik is magnesium en vitamine E na het sporten en sinds kort B12 om te kijken wat het doet.
Verder geen gluten, varken, melk, suiker beperkt, geen sojaproducten en brood.
Ik prop dus veel in mijn smoothie s'morgens aan poeders en dingen. :)

Vegetarisch ga ik ook echt niet proberen dan ga ik geheid weer zieker worden.
Ik heb niet alleen die allergieen maar ook Lyme, ik heb het gewoon heel hard nodig om gezond te blijven.
Probeer eiwitten binnen te krijgen, eet minimaal 2 eieren per dag en proteinepoeder extra, en ja vlees is een proteinebom dus in mijn geval heel goed.
Ik geloof best dat je goed vegetarisch kan eten, mits er niet teveel mitsen en maren zijn.
Van mijn dieet kan je ook ziek worden en tekorten opbouwen, maar als je er goed over nadenkt valt dat reuze mee.

Lifaya; er zijn ingredienten die van dierlijke oorsprong kunnen zijn maar ook van plantaardige oorsprong, is heel simpel op te zoeken op internet.
Ik heb hetzelfde, maltodextrine kan gluten zijn, maar het hoeft niet. Nu weet ik dat als het niet op de verpakking staat dat het gluten bevat het het ook niet is.
Daar vertrouw ik ook maar op, en dat zou ik als vega dan ook maar doen, je kan/hoeft imo niet alles uit te sluiten als je er niet ziek van wordt..

meganx

Berichten: 869
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: Belgie

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:16

nu moet ik wel zeggen dat ik mijn echt vlees vervang door vegieburgers en vegierookworst, vegiespek.. ik vindt het echt lekker _/-\o_ . Plus zo voelt het ook alsof ik geen dier zit te eten , en voelt toch iet of wat fijner. Ik slik ook vitamine b bij , en eet ook de nodige eieren ..
ik voel me hetzelfde en toch diervriendelijker...

zo proberen we toch ons steentje bij te dragen ;)

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:22

Ik ben nu 7 jaar vegetariër (ik eet soms wel vis) en inderdaad de vraag 'eet je dan wel kip?' vind ik echt heel bijzonder! Ik vind het verder niet vervelend om uit te leggen waarom ik vegetarisch ben hoor.

Mir_U

Berichten: 663
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:12

Ik krijg vaak die vraag over vis.. :j