Leven als vegetariër

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:05

sunshine schreef:
Met gourmet van die mini vega hapjes, pannekoekjes zijn overigens ook heerlijk !!!!

Ik kwam deze zojuist tegen:
[knip]

Gewéldig!

Wbt het "ik zou het niet kunnen": vind het altijd zo'n dooddoener...
Er is een heel verschil tussen niet kunnen, niet willen of er niet genoeg waarde aan hechten.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die een of ander dieet volgen waarbij er gewoon heel weinig overblijft als vlees/vis etc ook worden geschrapt. Maar dan denk ik altijd maar "in sondevoeding zit ook alles wat je nodig hebt en dat is ook vega". Dat dat een keus is die je niet gaat maken: meer dan terecht. Sterker nog: ik zou je voor zot verklaren.
Maar dan nog zijn dat uitzonderingen.

Verder is alles een kwestie van denkwijze, zodra er weer een vleeseter roept "ik zou dat niet kunnen" antwoord ik meestal met "wat jij doet is moeilijker hoor, dat zou ik dan weer niet kunnen". En op de glazige blik die dan volgt antwoord ik meestal met "ik ga er echt niet op in, want dan word ik weer als profeet gezien. Maar ieder heeft vast z'n eigen redenen om te kiezen. Maar als ik kijk naar het hoe en wat: dan ben ik zeer blij met mijn sojabonen".

jasz

Berichten: 2221
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:59

Ja idd hetzelfde met vis, vind ik een rare vraag eigenlijk. Ik vind ook eigenlijk dat je geen vegetariër bent als je vis eet. Vegetariër zijn is voor mij dat je geen dieren eet, dus ook geen vis of kip

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:39

Delerium, ik vind soja dan weer de grootste troep die er is.
Het is een oestrogeenbom net als een aantal andere factoren zoals de pil.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 17:18

Soja eet ik zelden, wel vleesvervangers maar dat is op melkbasis meen ik.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:50

Veelal ook soja en tarwe.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:46

De oestrogeentheorie :')
Geen mens die precies weet hoe het zit. Ja, soja bevat fyto-oestrogeen, net als hop, lijnzaad, venkel, broccoli, volkorenbrood, paprika, noten en ga nog maar even door.

Overigens heb ik "geen soja, wel vlees, want hormonen" niet eerder gehoord. Heb geen lijstje bij de hand watvoor hormonen er in vlees zitten, maar ik denk dat de conclusie redelijk gemakkelijk is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:15

delerium schreef:
De oestrogeentheorie :')
Geen mens die precies weet hoe het zit. Ja, soja bevat fyto-oestrogeen, net als hop, lijnzaad, venkel, broccoli, volkorenbrood, paprika, noten en ga nog maar even door.

Overigens heb ik "geen soja, wel vlees, want hormonen" niet eerder gehoord. Heb geen lijstje bij de hand watvoor hormonen er in vlees zitten, maar ik denk dat de conclusie redelijk gemakkelijk is.


:= Dat ja.

Zou wel verklaren waarom mijn vriend zich ineens zo vrouwelijk gedraagd, sinds hij hier veel tofuproducten eet _O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:25

Magrathea schreef:
'Ik zou het echt niet kunnen' vind ik ook zo'n irritante. Dus jij bent te bekrompen om je een halfuurtje in te lezen in de basis van vegetarisme, en bent niet bereid daarna je kennis nog verder uit te breiden? :') Ik heb net ook weer met mijn carnivorische vriendje zitten eten die zei 'ik heb in tijden niet zo lekker gegeten'. Zonder vlees dus. :j

en zo veranderd het topic van "die stoute vleeseters pesten me!! ^) " in "aanvallen is de beste verdediging" :(:)

Jep ik ben zo bekrompen, want ik wil helemaal geen vegetariër worden (de voornaamste reden dat ik het niet kan, ik wil het niet) want ik eet veel te graag vlees en bovendien beperkt een darmziekte me al genoeg kwa wat ik wel en niet verdraag en vlees verdraag ik wél in tegenstelling tot peulvruchten en veel groenten.

Als we het hebben over kortzichtig zijn zou je eens een spiegeltje kunnen pakken. :j

Ook in je volgende bericht doe je precies dat wat je bij anderen ergert... Be the change you wish to see.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:45

Haha jeetje zeg, natuurlijk zijn medische gevallen uitgezonderd. Maar niemand gaat mij vertellen dat iedereen die dat tegen mij zegt een voedselallergie heeft waardoor ze vlees móeten eten.
Er is trouwens een vitaal verschil in intonatie. 'Ik zou het niet kunnen, hoor.' Of: 'Ik zou het niet kunnen', als in, 'het is daadwerkelijk fysiek niet mogelijk'

Beetje postieve kijk mag wel :)

En ik snap niet wat er ergerlijk is aan mijn grapje in mijn laatste post... Gelukkig maar dat mijn relatie zo goed is dat mijn vriend en ik goed kunnen lachen om grapjes over de ander :D

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:12

Hier ook een vegatariër :D Pas 2/3 jaar maar wil het eigenlijk heel mn leven volhouden. Wat ik altijd hoor is of ik dan wel vis eet. 'Ja vis wel :o' 'Oh waarom dat wel dan?' 'Tja.... :+ )

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:15

Je bent geen vegetariër als je vis eet... dat heet een pescotariër.

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:17

O oke laat maar dan :o

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:17

"Little beady eyes vegetarier" vind ik altijd een leuke term.
Dus geen vlees, behalve van dieren met kleine kraaloogjes, zoals vissen, kippen en zo.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:18

Haha Kuggur, allemaal aan de muizen :P

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:20

Haha, eet smakelijk!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:21

Wie weet is het wel heel lekker... in de frituur... :D

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:27

Afbeelding
Alles heeft wel een vegavariatie :j

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:31

Oehhh die zijn ZO lekker!!!!!! :9 gelukkig is het die tijd van het jaar weer. Alleen ze nu nog vinden, de snoepwinkel is weggegaan hier.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:57

Omdat het hier in het topic nogal ging over wel of geen pijn bij vissen:

Citaat:
Onderzoekt bevestigt dat kreeften angst en pijn voelen.

Frans onderzoek toont aan dat kreeften stress voelen. We moeten wellicht bekijken of deze dieren, en eventueel ook andere kreeftachtigen, anders moeten behandeld worden in de keuken.

ENGINEERINGNET.BE - Enkele weken geleden was er heel wat te doen toen sterrenchef Piet Huysentruyt de poten van een levende kreeft één voor één uittrok om het vervolgens levend op de barbecue te leggen.

Het zou de smaak van het dier en het gerecht alleen maar ten goede komen. Televisiekijkend Vlaanderen was geshockeerd. GAIA reageerde furieus.

De vraag die zich al langer stelt is of kreeften gevoelens hebben, pijn kunnen voelen en hoe zij reageren op dergelijke behandeling. Er werd lang vanuit gegaan dat kreeftachtigen en schaaldieren geen pijn kunnen ervaren zoals mensen.

Kreeften hebben heel primitieve hersenen en hun zenuwstelsel bevat schijnbaar geen pijnreceptoren. Dit is dan ook de reden dat bij de verwerking van deze dieren tot voedsel weinig aandacht wordt besteed aan de pijn die het dier eventueel zou kunnen ervaren. Het levend koken van kreeften is nog steeds gangbaar, omwille van de betere smaak of kleur.

Recent Frans onderzoek aan het Aquitaine Institut de Neurosciences et Cognitives et Integratives in Bordeaux heeft aangetoond dat kreeften wel degelijk angstig gedrag vertonen als gevolg van stress. Gedrag dat gestuurd wordt door de aanmaak van serotonine.

Kreeften ondergingen electroshocks en werden vervolgens in een kruisvormige tank gebracht. Sommige armen van de tank werden verduisterd, andere verlicht. De kreeften die electroshocks hadden ondergaan verschuilden zich in de donkere armen omdat dit als veiliger wordt beschouwd. De andere kreeften bewogen zich vrij door de hele tank, met een voorkeur voor de donkere delen maar ze verkende ook de verlichte delen.

Het gedrag wordt gestuurd door de productie van serotonine in de hersenen. Door het toedienen van een kalmeermiddel gingen de dieren zich opnieuw normaler voortbewegen.

Dr. Cattaert: "Onze resultaten tonen aan dat kreeften een angst gedrag vertonen dat gelijkaardig is als bij gewervelde dieren. Dit wijst erop dat dit soort gedrag reeds veel vroeger in de evolutie van de diersoorten zijn intrede heeft gemaakt dan tot nog toe werd aangenomen."

"Verdere analyse van dit gedrag kan ons een nieuwe richting doen inslaan over onderzoek naar de emoties van ongewervelde dieren."


Pfft, ik wil er niet eens aan denken, al die kreeften levend gekookt #)

jasz

Berichten: 2221
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:09

Ja vrij logisch! Ik snap niet dat er nog mensen zijn die gelogen dat vissen geen pijn voelen. Waarom zouden alle dieren pijn voelen behalve vissen? Lekker hypocriet om dat te denken. Goed dat het dan eindelijk echt is bewezen.

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:12

Insectend e.d. zijn zich ook bewust van beschadigingen aan hun lichaam. Lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat vissen, kreeften en anderen niks voelen. :7

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:37

Appelmoes_11 schreef:
Insectend e.d. zijn zich ook bewust van beschadigingen aan hun lichaam. Lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat vissen, kreeften en anderen niks voelen. :7


Nou ja, er werd dus eerder al genoemd dat het niet zozeer het bewustzijn was maar wel het lijden of pijn hebben. Je kunt je afvragen of pijn bij deze dieren een reflex is of dat ze er daadwerkelijk last van hebben (want het moet wel één van die twee zijn, beetje slechte evolutie anders).

Maar goed, nu is 't wetenschappelijk bepaald :D

miekel92

Berichten: 1148
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:54

Ik heb niet het hele topic gelezen, ik moet eerlijk zeggen dat ik soms mensen wel vraag waarom ze vegetariër zijn. Maar dat is puur omdat ik nieuwsgierig ben naar de verschillende beweegredenen.
Zelf ben ik geen vegetariër maar ik eet lang niet elke dag vlees/vis en wil eigenlijk nog minder vlees/vis gaan eten.. Dus ik zou nog heel wat van vega's kunnen leren :)